Leif1 sier: Jeg ønsker alle flotte mennesker her inne en solskinnsdag, uavhengig av været, vær viss på at du er verd å bli elsket av en partner 🥰
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Ester
Opprettet 22.01.2026 av Ester, dame, 46 år, Rogaland.
Yuval Noah Harari taler ved WEF, AI vil snart ta over bibelen og dens innhold
"Yuval Noah Harari speaking at the World Economic Forum just said that AI will soon take control of the Bible, and all the words written in it. The Bible absolutely accepts that challenge. Game on. "

"The words of the LORD are pure words: as silver tried in a furnace of earth, purified seven times. Thou shalt keep them, O LORD, thou shalt preserve them from this generation for ever." Psalm 12:6,7 (KJB)

Speaking at the World Economic Forum 2026 Annual Meeting in Davos, Harari said AI is already better than many humans at organising and analysing language. As a result, he argued, systems built mainly on words could increasingly fall under the influence of AI. Focusing on Judaism, he noted that it calls itself as the “religion of the book” and places ultimate authority not in human experience, but in written words. He then raised a broader question about the future of faith in the age of artificial intelligence. “What happens to a religion of the book when the greatest expert on the holy book is an AI?” Harari asked.

Artikkelen finner du her!

https://www.nowtheendbegins.com/invest-in-paper-antichrist-enabler-yuval-noah-harari-speaking-at-davos-today-said-that-ai-will-take-control-of-the-bible-and-the-written-words-of-god/

Svar på innlegg

AndersW
#1. Postet 22.01.2026 av AndersW
Foredraget hans var veldig bra. Men det gikk ikke spesielt ut på at AI vil ta over ordene i bibelen. Men at AI vil ta over alle verdens ord som noensinne er skrevet inkl. alle religiøse tekster. Og ikke nok med det. AI vil selv begynne å produsere ord og settninger som ingen har hørt før. Ord og settninger som så vil gå over i våre hjerner uten at vi vet om de kommer fra AI og ikke andre mennesker. AI vil på den måten kunne fra bak kulissene, kunne styre veldig mye og spille folk ut mot hverandre til egen fordel.

Ellers snakker han ikke bare om en AI men tusenvis av elektroniske AI agenter som opererer overalt. Disse store platformene Facebook, WhatsUp osv. har allerede såkalte AI bots som jobber for dem.

Kort sagt situasjonen er fullstendig ute av kontroll. De kristne må holde seg til at det er Jesus som er Guds ord og at hans ord er ånd og liv. Ikke det AI (som for mange vil bli gud) sier.

Yuval Noah Harari Warns AI Will Take Over Language, Law, and Power
https://www.youtube.com/watch?v=QxCpNpOV4Jo
compaq
#2. Postet 22.01.2026 av compaq
Hva er grunnen til mange bibeloversettelser ikke bruker Guds personlige navn (Jehova)?

Bibelens guddommelige Forfatter, et navn som forekommer oftere i den hebraiske grunntekst enn noe annet navn eller annen tittel. Eksempel til Judaismens tilhengere og det var dem Jesus talte til da han sa: Dere har satt Guds ord ut av kraft av hensyn til de reglene deres har overtatt. ( Matt 15:6)

Oversettere som har følt seg forpliktet til å ta med Guds personlige navn minst en gang eller kanskje noen få ganger i selve teksten, men ikke hver gang det forekommer på hebraiske, har tydeligvis fulgt William Tyndales eksempel. Tyndale tok med Guds navn i sin oversettelse av Pentateuken som ble utgitt i 1530 og avvek dermed fra den praksis å utelate navnet fullstendig.
AndersW
#3. Postet 22.01.2026 av AndersW
Hva er grunnen til mange bibeloversettelser ikke bruker Guds personlige navn (Jehova)?

Bibelens guddommelige Forfatter, et navn som forekommer oftere i den hebraiske grunntekst enn noe annet navn eller annen tittel. Eksempel til Judaismens tilhengere og det var dem Jesus talte til da han sa: Dere har satt Guds ord ut av kraft av hensyn til de reglene deres har overtatt. ( Matt 15:6)

Oversettere som har følt seg forpliktet til å ta med Guds personlige navn minst en gang eller kanskje noen få ganger i selve teksten, men ikke hver gang det forekommer på hebraiske, har tydeligvis fulgt William Tyndales eksempel. Tyndale tok med Guds navn i sin oversettelse av Pentateuken som ble utgitt i 1530 og avvek dermed fra den praksis å utelate navnet fullstendig.
Når de kristne lærer Gud å kjenne, så gjør de det ved å bli kjent med Jesus Kristus. Jahve (ikke Jehova) var det navnet Gud hadde i det gamle testamentet. Og siden det bilde av Gud som finnes i det gamle testamentet er feil eller bare skyggen av den eneste sanne Gud, som de kristne ser i Jesu Kristi person. Bruker hverken Jesus eller de første kristne navnet Jahve, men kaller Gud Faderen og ikke noe annet.

Fordi sekten din er en anti-kristlig sekt, er den mot Jesu Kristi navn og har derfor funnet på dette tullet med navnet Jehova. Som da liksom er viktigere enn Jesu Kristi navn.

Sekten din er mot Kristi navn, mot Kristi kors, mot Kristi fysiske oppstandelse, mot Kristi blod, mot Kristi makt, mot Kristi kirke osv.

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden."
compaq
#4. Postet 22.01.2026 av compaq
Hvorfor er det så viktig å kjenne og bruke Guds personlige navn. Jesus kristus gav de sanne kristne i oppdrag å gjøre mennesker av alle folkeslag til disipler. Hvordan skulle de kunne vise at den sanne Gud av en annen enn folkeslagenes falske guder, når de underviste folk. bare ved å bruke Guds personlige navn, slik Bibelen gjør. ( Matt 28:19-20) (1.kor 8:5-6)

Joh 17: 26: ( Jesus bad til sin Far) Jeg har kunngjort dem ditt navn og skal gjøre det igjen for at den kjærlighet du har hatt til meg, kan være i dem og jeg selv kan være i dem.

Apgj 15:14:Simeon har fotalt hvorledes Gud fra først av drog omsorg for å få et folk av hedninger for sitt navn.
AndersW
#5. Postet 23.01.2026 av AndersW
Hvorfor er det så viktig å kjenne og bruke Guds personlige navn. Jesus kristus gav de sanne kristne i oppdrag å gjøre mennesker av alle folkeslag til disipler. Hvordan skulle de kunne vise at den sanne Gud av en annen enn folkeslagenes falske guder, når de underviste folk. bare ved å bruke Guds personlige navn, slik Bibelen gjør. ( Matt 28:19-20) (1.kor 8:5-6)

Joh 17: 26 ( Jesus bad til sin Far) Jeg har kunngjort dem ditt navn og skal gjøre det igjen for at den kjærlighet du har hatt til meg, kan være i dem og jeg selv kan være i dem.

Apgj 15:14:Simeon har fotalt hvorledes Gud fra først av drog omsorg for å få et folk av hedninger for sitt navn.
Du lurer ingen compaq Jesus snakker om sitt navn, som er identisk med Guds navn.

Joh 17:11 "Hellige Far, bevar dem i ditt navn, det navnet du har gitt meg, så de kan være ett, slik som vi er ett. Da jeg var hos dem, bevarte jeg dem i ditt navn, det navnet du har gitt meg."

Jesu identitet er identisk med Guds identitet. Den som kjenner Jesus, kjenner Gud.

Joh 14:9 "Den som har sett meg, har sett Far."

Det er ingen vei utenom Jesu navn.

Apg 4:10 "navnet til Jesus Kristus, nasareeren, han som dere korsfestet, men som Gud reiste opp fra de døde. Han er steinen som ble vraket av dere bygningsmenn, men som er blitt hjørnestein. Det finnes ikke frelse i noen annen, for under himmelen er det ikke gitt menneskene noe annet navn som vi kan bli frelst ved."
Myrsnipa
#6. Postet 23.01.2026 av Myrsnipa
https://www.instagram.com/reel/DPmMPOgjWeW/?igsh=MXRkbTVtYWpiczA2dQ==
AndersW
#7. Postet 23.01.2026 av AndersW
Årsaken til at han ikke tror på Gud, er at han er homo. Han nevner homofili i både dette intervjuet og det første intervjuet i tråden. Men det betyr ikke at han ikke har greie på AI og hva det vil føre til.
compaq
#8. Postet 23.01.2026 av compaq
2. Mos 3:15: Så sa Gud til Moses: Du skal si til israelittene: (Jehova) fedrenes Gud.... har sendt meg til dere. Dette skal være mitt navn til evig tid og det skal de kalle meg fra slekt til slekt.

Jes 12:4: Lovpris (Jehova) og påkall hans navn. Gjør hans gjerninger kjent blant folkene, forkynn at hans navn er opphøyet.

Når villedede mennesker ikke elsker Gud og heller ikke hans navn, hvordan skal de da kunne elske sine medmennesker. Og hvis ikke menneskene igjen begynner å vise hverandre kjærlighet, kommer verden til slutt til å bli preget av splid, vold og anarki. Noen steder er det slike forhold allerede. Etter hvert som stadig flere land får atomvåpen, øker risikoen for at en eller annen sinnsyk person skal utrydde hele menneskeslekten ved å trykke på en knapp. Men det er noe som vår kjærlige Far aldri vil tillate. (Sal 104:5) og 119:90 Jes 45:18
AndersW
#9. Postet 23.01.2026 av AndersW
Postet i dag kl 13:33 av compaq

2. Mos 3:15: Så sa Gud til Moses: Du skal si til israelittene: (Jehova) fedrenes Gud.... har sendt meg til dere. Dette skal være mitt navn til evig tid og det skal de kalle meg fra slekt til slekt.

Jes 12:4: Lovpris (Jehova) og påkall hans navn. Gjør hans gjerninger kjent blant folkene, forkynn at hans navn er opphøyet.

Når villedede mennesker ikke elsker Gud og heller ikke hans navn, hvordan skal de da kunne elske sine medmennesker. Og hvis ikke menneskene igjen begynner å vise hverandre kjærlighet, kommer verden til slutt til å bli preget av splid, vold og anarki. Noen steder er det slike forhold allerede. Etter hvert som stadig flere land får atomvåpen, øker risikoen for at en eller annen sinnsyk person skal utrydde hele menneskeslekten ved å trykke på en knapp. Men det er noe som vår kjærlige Far aldri vil tillate. (Sal 104:5) og 119:90 Jes 45:18
Joh 5:9 "Dere gransker skriftene
[det gamle testamentet]
, for dere mener at dere har evig liv i dem – men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv."

For å få evig liv må du ta til deg Jesu Kristi kropp, blod, ånd og ord. Det er den nye pakt. Den gamle pakt og det gamle testamentet er over.

1 Joh 5:12 "Og dette er vitnesbyrdet: Gud har gitt oss evig liv, og dette liv er i hans Sønn. Den som har Sønnen, har livet, men den som ikke har Guds Sønn, har ikke livet."
compaq
#10. Postet 23.01.2026 av compaq
Jesus påla oss å be til Gud (Jehova) Før oss ikke inn i fristelse, men fri oss fra den onde. (Matt 6:13) Vi må ikke tro at Gud frister oss og på den måten får oss til å falle. Det er tvert imot den onde åndeskapningen som gjorde opprør mot Gud, Satan Djevelen, som ønsker å lede oss bort fra Gud.

Faderen utruster oss imidlertid så vi kan holde stand mot djevelens lumske angrep, ja, så vi kan kjempe mot ham og de onde åndemakter han har kontroll over. Gud har sørget for en fullstendig åndelig rustning som vi kan ta på oss, slik at vi ikke blir ført inn i fristelse. Apostelen Paulus beskriver denne rustningen i Efeserne 6:10-18. Når vi er urokkelige som følge av at vi bruker denne gudgitte rustningen og ber til enhver tid, vil Faderen sørge for at vi ikke blir ført inn i fristelse, men blir fridd fra den onde. (1.Peter 5:6-9)
Leif1 sier: Jeg ønsker alle flotte mennesker her inne en solskinnsdag, uavhengig av været, vær viss på at du er verd å bli elsket av en partner 🥰
Skriv Skriv her Skriv i megafonen