Jesus tar opp temaet splittelse, og understreker både uunngåeligheten av splittelse på grunn av Hans lære og viktigheten av enhet blant sine etterfølgere. Her er noen relevante bibelvers og deres implikasjoner: Matteus 10:34-36 – «Tro ikke at jeg har kommet for å bringe fred til jorden. Jeg har ikke kommet for å bringe fred, men et sverd. For jeg har kommet for å sette en mann opp mot sin far, og en datter mot sin mor, og en svigerdatter mot sin svigermor. Og en persons fiender vil være hans eget hushold." Lukas 12:51-53 – «Tror dere at jeg har kommet for å gi fred på jorden? Nei, jeg sier deg, men heller splittelse. For fra nå av vil det i ett hus være fem delt, tre mot to og to mot tre. De vil være splittet, far mot sønn og sønn mot far, mor mot datter og datter mot mor, svigermor mot svigerdatter og svigerdatter mot svigermor."
Johannes 17:20-23 – «Jeg ber ikke bare om disse, men også om dem som vil tro på meg gjennom sitt ord, så de alle skal bli ett, slik du er, Far, er i meg, og jeg i deg, for at de også skal være i oss, så verden kan tro at du har sendt meg. Æren du har gitt meg, har jeg gitt dem, så de kan bli ett, slik vi er ett, jeg i dem og du i meg, for at de skal bli fullkommen ett, så verden kan vite at du sendte meg og elsket dem, slik du elsket meg."
I motsetning til splittelsens uunngåelighet, ba Jesus også inderlig for enheten blant sine etterfølgere. Denne enheten er avgjørende for kirkens vitnesbyrd til verden, og viser Faderens kjærlighet og sending gjennom Sønnen.
Uunngåelig splittelse: Å følge Jesus oppriktig og trofast kan føre til splittelse fordi hans lære og den forpliktelsen de krever kan være radikalt annerledes enn verdens verdier og prioriteringer, inkludert de i våre nærmeste relasjoner. Formålet med deling: Splittelsen Jesus snakker om er ikke for konfliktens skyld, men fremhever evangeliets transformerende og ofte utfordrende natur. Å velge å følge Jesus betyr å prioritere Hans lære og bud, noe som naturlig kan føre til splittelse med dem som ikke deler samme forpliktelse. Kall til enhet: Til tross for splittelsens uunngåelighet, verdsetter Jesus enheten blant sine etterfølgere enormt. Denne enheten er ikke basert på å kompromittere evangeliet, men på delt kjærlighet til Kristus og hverandre. Den fungerer som et kraftfullt vitnesbyrd om Guds kjærlighet og sannheten i Jesu budskap og oppdrag.
Å forstå og navigere spenningen mellom splittelsen som følger av lojalitet til Jesus og kallet til enhet blant troende, er en viktig del av kristent disippelskap og vitnesbyrd. Hva tenker dere?