Logg inn
Fyll inn ditt brukernavn og passord:
Brukernavn
Brukernavn mangler
Passord
Passord mangler
Meny
Oversikt
Søk
Megafon
Forum
Apps
Om
Bli medlem
Logg inn
163 Pålogget nå
Norges største møteplass for kristne
Logg inn
Bli medlem
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv
Skriv her
Skriv i megafonen
Forum
>
Politikk og samfunn
> Debatt
Opprettet i går kl 18:13 av Anonym.
Kan en tanke fremkalle en annen tanke?
Dette er et problem som oppstår når man betrakter psykologi og logikk som konkurrerende forklaringer på hva Tenking er. Versjoner av dette går helt tilbake til Frege, sannsynligvis enda lenger. Karl Popper tar også opp dette implisitt når han vurderer «objektiv kunnskap» versus det psykologiske faktum å tenke. På samme måte er Donald Davidson interessert i grunner som årsaker til fysiske handlinger, men hans tese i «Actions, Reasons, and Causes» ville antakelig også gjelde mentale handlinger (tanker). På den annen side skrev Nietzsche: «Det er bare en illusjon om at én tanke er den umiddelbare årsaken til en annen tanke. Hendelsene som faktisk henger sammen, utspiller seg under vår bevissthet.¨
Det finnes grunner til å stille spørsmål ved om begrepet kausalitet i seg selv er nyttig. Men for denne tråden vil jeg akseptere ideen om at vår felles forståelse og bruk av «årsak» er meningsfull, og refererer til et ekte fenomen i verden. Det fungerer for visse hverdagslige hendelser i menneskelig skala, for eksempel hvis jeg skyver handlevognen, beveger den seg. Jeg mener vi bør se på «tanke-til-tanke-forbindelse» som et annet eksempel på en hverdagshendelse i menneskelig skala – uansett, det er premisset for det som følger. Spørsmålet er om overgangen fra en tanke til en annen er en form for årsakssammenheng, og hvis den ikke er det, hvordan bør vi beskrive denne kjente opplevelsen? Jeg kommer ikke til å forsvare et bestemt svar på dette spørsmåle. Hva tenker dere?
Svar
|
Siter
|
Varsle
|
Overvåk
Svar på innlegg
Ingen svar for øyeblikket.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv
Skriv her
Skriv i megafonen
Finn kjærligheten på nett
|
Om nettdating
|
Kristendom
|
Kristen romantikk
|
Hvordan skrive en datingprofil