Logg inn
Fyll inn ditt brukernavn og passord:
Brukernavn
Brukernavn mangler
Passord
Passord mangler
Meny
Oversikt
Søk
Megafon
Forum
Apps
Om
Bli medlem
Logg inn
119 Pålogget nå
Norges største møteplass for kristne
Logg inn
Bli medlem
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv
Skriv her
Skriv i megafonen
Forum
>
Religion og tro
> Debatt
Opprettet 02.01.2026 av
flor tropical
, dame, 51 år, Buskerud
.
ENOKS BOK 🕎 SJOKKERENDE ÅPENBARINGER I BIBELEN MED SONIA WATERS
ENOKS BOK 🕎 SJOKKERENDE ÅPENBARINGER I BIBELEN MED SONIA WATERS https://www.youtube.com/watch?v=MIe-6JJA_VQ.
Svar
|
Siter
|
Varsle
|
Overvåk
Svar på innlegg
#1. Postet 02.01.2026 av
Ester
Enok sin bok ble funnet sammens med dødehavsrullene, og blant dem fannt dem og en del andre skrifter som ikke var hellige skrifter. En kan heller ikke verifisere at det er Enok som har skrevet boken. Og ser man på bokens innhold så var hans fokus de fallne englene, jeg får ikke det til å harmonere med å ha en profetisk tjeneste for Herren. Hadde denne boken vært innblåst av Herrens ånd, og hadde det vert Guds vilje at boken skulle høre med til bibelen så hadde det vert slik. Så jeg tror ikke vi skal behandle Enoks bok som en bibelsk bok...og at den inneholder "åpenbaringer"
Svar
|
Siter
|
Varsle
#2. Postet 02.01.2026 av
flor tropical
Jeg kaster ikke bort tiden min på krangler; det som betyr noe er å være informert, lære slik at vi ikke er uvitende, og ha interessante temaer å diskutere. Enoks bok snakker om Jesus, og mange personer i Bibelen nevner ham, noe som er veldig viktig; det betyr at han er verdsatt.
Svar
|
Siter
|
Varsle
#3. Postet 02.01.2026 av
flor tropical
Og jeg har også min egen teori: at denne boken var apokalypsen før flommen. Men den er også en søskenbror til fremtidens apokalypse, fordi den taler om slutten på alt og Jesu styre. Så selv om denne boken ikke er inkludert, er den fortsatt profetisk.
Svar
|
Siter
|
Varsle
#4. Postet 03.01.2026 av
LS82
Det er ingen seriøse lærde som mener at "Enoks" bok er skrevet av Enok i Bibelen. Det ser man egentlig også når man leser den. Jeg leste faktisk igjennom den nylig for første gang på 15 år, og det er grunner til at den ikke ble inkludert i kanonen for å si det sånn. Kirkefedrene annerkjenner den heller ikke som inspirert, selv om noen(Ireneus og Tertullian bl.a) siterer den noen få ganger. Drømmesynene(del 4) er stort sett den eneste delen som er litt interessant, men der også er det ting man må stille spørsmål ved, særlig når han kommer til lammet med horn som er et bilde på Judas Makkabeus. Stemmer ikke akkurat med historien at Dommedag kom i Makkabeerperioden.
Får presisere,Ester, at bare deler av Enok ble funnet blant Dødehavsrullene, og kun 1.Enok. 2.Enok ble ikke funnet og den er etter alle solemerker fra 700 eller 800 tallet e.Kr.. Tidligst datering av 1.Enok er rundt 160 før Kristus, altså Makkabeertiden, men det er flere deler i 1.Enok som virker å være fra en senere periode, mulig fra 200 tallet e.Kr.
Svar
|
Siter
|
Varsle
#5. Postet 03.01.2026 av
flor tropical
Alle står fritt til å tro, eller ikke. Mens dere kaster bort tiden din på meningsløse diskusjoner om hva som er epler eller pærer. blir jeg informert og lærer, noe som er viktigere for meg.
Svar
|
Siter
|
Varsle
#6. Postet 03.01.2026 av
flor tropical
Bibelen er en levende bok; den kan forstås hvis man dykker dypere, reflekterer og utforsker den i dybden, og da finner man visdom. Alt man lærer, alt man finner, om hva som helst, må sees på denne måten. Arkeologi, mytologi, osv., osv., alt må sees gjennom visdommens linse.
Svar
|
Siter
|
Varsle
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv
Skriv her
Skriv i megafonen
Finn kjærligheten på nett
|
Om nettdating
|
Kristendom
|
Kristen romantikk
|
Hvordan skrive en datingprofil