Forum > Religion og tro > Debatt

LS82
Opprettet 24.12.2025 av LS82, mann, 43 år, Akershus.
Enkel beregning av omtrent når Jesus faktisk ble født.
Alle med litt kunnskap til Bibelen,Israel og historie forstår at Jesus ikke ble født 24.desember, men det er faktisk ikke så vanskelig å avgjøre omtrent når han ble født. Jesus ble unnfanget i Maria når Elisabeth hadde vært gravid i 6 måneder i følge engelen Gabriel. Dvs. at vi bare kan telle 9+6=15 måneder fra Sakarias tjente i templet(kort tid etterpå ble Elisabeth gravid med Johannes). Men det kan vi finne ut for 1.Krønikebok 24:6-19 sier at Abijah-ordenen, som Sakarias var en del av, tjente i templet fra den andre sabbaten i måneden Sivan og en snau måned fram. Det tilsvarer på vår kalender tiden fra siste halvdel av mai til midten av juni. Teller vi da 15 måneder fra det, kommer vi til en gang ut i september. Slett ikke umulig at han ble født i starten av løvhyttefesten, i slutten av september. Det stemmer også med flere vers som alluderer til det, slik som f.eks. "Ordet ble kjøtt og tabernaklet(på gresk) i blant oss". Johannes 1:14 (Henspiller på feast of tabernacles(løvhyttefesten).)

Gjetere var forøvrig ikke ute på marken med sauene sine i Israel i slutten av desember. Ikke på den måten iallefall, altså ute på åpen mark slik. Flere historikere sier det var vanlig at sauene ble satt innedørs fra slutten av oktober til april, selv i Betlehem området. Iallefall var det vanlig at de sto tett i innhegning i desember da gjeting var spesielt krevende på den tiden.

Svar på innlegg

Seloten
#1. Postet 24.12.2025 av Seloten
Veldig mulig det du sier, men det eneste jeg ser problemet med at det er i Løvhyttefesten er at alle mannkjød skal møte opp i Jerusalem.

Men jeg var ikke der når det skjedde.
LS82
#2. Postet 24.12.2025 av LS82
Jada, det er ikke sikkert at det var under Løvhyttefesten, men at det var i september en gang synes veldig sannsynlig ut fra de høyst bibelske argumentene over.
Seloten
#3. Postet 24.12.2025 av Seloten
Helt enig! Kanskje 11 september?
LS82
#4. Postet 24.12.2025 av LS82
Ja, noen mener faktisk det. Ikke umulig.
AndersW
#5. Postet i går kl 23:10 av AndersW
Det som er viktig er at de kristne gleder seg over Jesus fødsel. Ikke det nøyaktige tidspunktet for hans fødsel.

Jes 9:6 "For et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herreveldet er lagt på hans skulder. Han har fått navnet Underfull rådgiver, Veldig Gud, Evig far, Fredsfyrste."

Jesus fødsel er tross alt etterfulgt av Jesus fødsel i den enkelte kristne.

Joh 14:20 "dere er i meg og jeg i dere"
LS82
#6. Postet i går kl 23:46 av LS82
Jo, sant det, men det er jo ingen tvil om at veldig mye av det som skjer i jula er helt på trynet. Fråtsing med veldig usunn mat, et absurd kjør med gaver som stort sett er unødvendige og overflødige, pynting av juletrær(hva er det for noe tull liksom), voldsomt alkoholmisbruk i en del familier med all den elendigheten det medfører etc. Og man ser jo hvert eneste år at antall dødsfall går markant opp de første to ukene i januar. Ligger ofte på over 100 flere dødsfall enn de øvrige ukene her i Norge. Er det noe bra frukter? Flere av de tidlige kirkefedrene forteller at den tiden var en tid for faste i den tidlige kristne tid. Det hadde vært en god ting. Faste, bønn og Bibellesning. Iallefall det sistnevnte. Tenk om vi stort sett hadde brukt tida på å lese Guds Ord sammen.? Istedetfor alt dette andre tullet. Man kan selvsagt gjøre en studie på nedsaging og pynting av trær historisk sett, men lar det ligge. Folk flest kjenner jo sikkert til hva Jeremia kapittel 10 sier, men jeg gjør ikke noe poeng av det. Skal ikke fordømme alle som holder på med det, men det virker bare så latterlig å bruke masse tid på slikt. Kan ikke de stakkars trærne få vokse opp til fine grantrær uten å bli abortert slik som barnet i mors mage..:) Ja ja, fortsatt god Kristmesse. Jesu fødsel, død og oppstandelse er jo noe man burde feire og minnes hver dag i året egentlig.