Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

loveluv
Opprettet i går kl 17:03 av loveluv, dame, 40 år, Hordaland.
Å elske Gud er å kjenne Kristus

1. Ordet er en person, ikke bare ord

Jesus minnet jødene om at livet er i Ham. Skriftene vitner om Kristus, og Han kjenner menneskets hjerte (Johannes 8:37). Guds Ord er ikke bare språklige uttrykk – Ordet er Kristus selv.
Når Gud taler, taler Han om Sønnen. All sannhet, frelse og liv som vi finner i Bibelen, peker på Kristus. Derfor er det å høre Guds Ord ikke noe det naturlige menneske kan gjøre av seg selv; det krever et mirakel. Det er Gud som fører oss inn i Sønnen og gir oss tilgang til et evig rike.

2. Vanskeligheten med å forstå det åndelige

Vårt naturlige sinn kan ikke forstå åndelige ting på egen hånd. Før vi virkelig kjenner Livets Ord, er det lett å bli forvirret eller misforstå evangeliet.
Åndelig forståelse kommer ikke fra utdanning, intellekt eller menneskelig innsikt, men fra Guds nåde – fra at Han tar bort sløret og lar oss se den evige virkeligheten i Kristus.

3. Forvandlingen skjer i Kristus

Som Adam ble vi skapt som åndelige vesener, men synden skilte oss fra Gud og gjorde oss til “levende sjeler” (1. Korinter 2:14).
Guds Ord gjenoppretter oss til vårt rette sted: i Kristus. Dette avhenger ikke av vår evne, men av et mirakel – at Gud åpner våre åndelige øyne og lar oss se sannheten.

Johannes 9:25 minner oss om hvor enkelt evangeliet egentlig er:
“Én ting vet jeg: Jeg var blind, men nå ser jeg.”
Livet i Kristus er både dypt og enkelt. Å se Ham handler ikke om menneskelig anstrengelse, men om Guds gave.

4. Å elske Gud er å kjenne Kristus

Å elske Gud er ikke et abstrakt begrep; det er en levende erfaring.
Gud er kjærlighet, og Hans Ord – Hans Sønn – åpenbarer denne kjærligheten.
Vi elsker Gud i den grad vi kjenner Kristus og deltar i Hans guddommelige natur: vi ser med Hans øyne, føler med Hans hjerte og vandrer i Hans liv.

Alt som er virkelig åndelig finnes i Kristus.
Uten Ham er våre ord om Gud bare tomme innpakninger – ikke selve gaven som Gud vil gi oss.
Når Kristus åpenbares i oss, kan vi virkelig nyte, forstå og vitne om Hans liv.

5. Daglig refleksjon

? Ordet er Kristus – søk personen, ikke bare informasjon.
? Åndelig forståelse kommer gjennom nåde, ikke intellekt.
? Å elske Gud er å vandre i Kristus, leve i Hans sannhet og uttrykke Hans kjærlighet.
? Alt liv, sannhet og frelse peker tilbake til Ham.

Svar på innlegg

loveluv
#1. Postet i går kl 17:03 av loveluv

Bønn

Herre, åpne mine øyne så jeg kan se ditt Ord i Kristus.
La substansen av ditt liv, din kjærlighet og din sannhet bo i meg.
Hjelp meg å ikke nøye meg med skygger eller tomme ord, men å erfare din nærhet og din Sønn i mitt liv.
Takk for at du åpenbarer din kjærlighet og gir meg nåde til å delta i din guddommelige natur.

Amen.
AndersW
#2. Postet i dag kl 09:35 av AndersW
Amen.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen