Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Salvationforall2
Opprettet i går kl 19:50 av Salvationforall2, mann, 73 år, ikke angitt.
Kristendommens 45000 trossamfunn i verden og Sannheten(s Ånd)
Det jeg kommer til å skrive i dette innlegget, fant jeg på internett skrevet av en svært kunnskapsrik og oppriktig troende kristen. Jeg fant det han skrev også som høyaktuelt for KD. (Overskriften laget jeg selv). Han skrev:

"Det finnes over 45000 forskjellige kristne menigheter og kirkesamfunn i verden. De synes alle å hevde å være rettroende og peker på andre som falske menigheter.
Dette skjer på tross av Jesu formaninger om å være én menighet og ett legeme som er ett i syn og tanke. (Joh. 17:21 og 1.Kor. 1:10)

Han sier også noe slikt som at dette er viktig for at også verden skulle kunne tro. Når kristne kjegler seg imellom og ikke kan bli enige om hva som er sant så hvordan i all verden kan skal alle de andre kunne komme til tro?

NT advarer også mot dette i kapittelet: Advarsel mot splittelse:

-
Jeg mener dette at enhver av eder sier: Jeg holder mig til Paulus; jeg til Apollos, jeg til Kefas; jeg til Kristus. Er Kristus blitt delt? (1. Kor. 1:12)

Jesus formante de godtroende til å være én menighet, være som ett legeme og handle som ett i syn, tanke og gjerning, også for at verden skulle tro at Gud hadde sendt ham. (Joh. 17:21 og 1.Kor. 1:10)

- Fordi det er ett brød, er vi alle én kropp. For vi har alle del i dete ene brød. (1.Kor. 10:17)
- Sett alt inn på å bevare Åndens enhet, i den fred som binder sammen. én kropp, én Ånd. (Ef. 4:3)

Men hva skjedde
?

Vi har de første kristne. De var som ett, fikk samme ånd og samme brød og de eide alt i felleskap (Apg. 2:44), men det kom store endringer etter at Johannes var halshugget, Jesus korsfestelse og disiplene forfulgt og drept.

Siden et "saltet" spredt for alle vinder og har mistet sin kraft. Tenk på hvilken kraft 2,3 milliarder mennesker som alle tror på Jesus ville ha ha hatt om de stod sammen som en, og med Guds sannhet og visdom? Likevel er det splitt og hersk syndromet som ser ut til å seire. Kanskje burde man heller undres over dette enn å bruke energien opp på indre stridigheter.

Hva er det som splitter fremfor å samle?
Hvorfor er sannheten så svak at den ikke klarer å forene?
Og hvem kan vel påberope seg å være den ene sanne menighet med så svak sannhet?

Først når dette løses kan kristendommen ga fremgang i verden" (SITAT SLUTT)

Mitt spørsmål til kristne her på KD blir da: Kan denne splittelsen noen gang ta slutt - og hvordan kan det skje?

Svar på innlegg

compaq
#1. Postet i går kl 23:03 av compaq
Vi ser altså at den påstanden at paven er menighetens hode fordi han er Peters etterfølger, ikke er bygd kverken på Bibelen eller kjensgjerningene. Når mennesker bygger en organisasjon på jorden og henger merkelappen Menigheten på den og påstår at den er Guds sanne menighet, så er det å gjøre vold mot Guds ord. Det skal vi vise etter som vi går fram. En slik jordisk organisasjon er ikke menigheten og kan aldri bli det, for den er ikke bygd av Gud og kan ikke tjene hans formål.

Menighet betyr en forsamling som er kalt ut fra verden for å tjene Guds formål. Læren om menigheten var i lange tider en stor hemmelighet og ble først åpenbart for dem som ble valgt ut blant menneskene til å være medlemmer av den. ( Markus 4:11)

Det er bare en ekte og sann menighet og den kalles i Bibelen den levende Guds menighet. (1.Tim 3:15) Det er Jehova som ved hjelp av sin Sønn Kristus Jesus har bygd menigheten opp for den som har gjort huset, har større ære enn huset selv. Hvert hus blir jo gjort av noen men den som har gjort alt, er Gud. ( Heb 3:3-4) Menigheten er helligdommen, det sanne tabernakel, som Herren har reist og ikke menneske. (Heb 8:2) Den sanne menighet er det redskap som den allmektige Gud har besluttet å bruke til å hevde og opphøye sitt navn og til å gi velsignelser til de lydige blant menneskene.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen