per arne sier: Når jeg er gladest, blir jeg av og til trist, for jeg synes synd på folk som ikke er like lykkelige som meg.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Salvationforall2
Opprettet 26.11.2025 av Salvationforall2, mann, 73 år, ikke angitt.
Bibelen er en JØDISK bok og skrevet til dem.
I Apgj. 11 står det:

"1 Apostlene og brødrene omkring i Judea fikk nå høre at også HEDNINGENE hadde tatt imot Guds ord. 1 Da Peter kom opp til

Jerusalem gikk DE AV OMSKJÆRELSEN i rette med ham og sa: Du gikk INN TIL DE UOMSKÅRNE og spiste sammen med dem."

Hvem disse "uomskårne" er finner vi ut ved å lese vers 18 20:

"18 Da de hørte dette (etter Peter hadde forklart seg), slo de seg til ro og priste Gud og sa: Så har da Gud også gitt HEDNINGENE

omvendelse til livet. 19 De som var spredt på grunn av den trengsel som oppsto i forbindelse med Stefanus, drog omkring like til

Fønikia, Kypros og Kyrene, men de talte ikke til andre enn jøder. 20 Men noen av dem (de "hedningene" som var "jøder),noen

menn fra Kypros (s vers 19) og Kyrene (se vers 19), kom til Antiokia, hvor de også talte til grekere og forkynte evangeliet om

Herren Jesus. 21 Og Herrens hånd var med dem, og et stort antall kom til troen og omvendte seg til Herren....

26 Det var i Antiokia disiplene først ble kalt kristne."

Disse "grekere" var israelitter som levde i landflyktighet (diasporaen) og som hadde sluttet å omskjære seg og praktisere loven, de

var utstøtt (cut off) av Israel og ble betraktet som "hedninger" (goy/goim på hebraisk og som bare har blitt feil oversatt til "gentiles"

=hedninger på engelsk). Det er disse Jesus sa om: "Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av Israels hus." Og det var disse

Paulus sa om: " nå går jeg til hedningene, og de skal høre."

Det var disse "hedningene" Paulus var apostel for, og ikke for oss. Vi er ikke spesifikt nevnt som "hedninger" i NT, annet enn vi er

i generelle vendiger som "alle mennesker" (som skal bli frelst). Så selv om vi ikke er nevnt på annen måte, bør vi alle lese Bibelen,

som først og fremst handler om hvem Gud er og hvilke frelsesplaner han har med Israel, Guds utvalgte folk som hele menneskeheten

en gang skal bli frelst gjennom. Hvor mye større er ikke det evangeliet? Desverre har kristendommen feilaktig gjort løftene til Israel

om til sine egne løfter, det vi kaller erstatningsteologi. Gud har aldri endret på sine løfter til Israel.

Svar på innlegg

Davidos
#1. Postet 26.11.2025 av Davidos
Da kan du jo slutte å lese den da, til alles velsignelse og fred.

Vinn vinn, SFA2.
compaq
#2. Postet 26.11.2025 av compaq
salve2

at Bibelen er en jødisk bok, nei

De første 39 bøker i Bibelen ble skrevet på hebraisk, med unntagelse av noen få avsnitt som ble skrevet på arameisk. De siste 27 bøker ble skrevet på gresk, som var det vanlige internasjonale språk da Jesus kristus var på jorden. Det er derfor passende å omtale Bibelens to hoveddeler som henholdsvis de hebraiske skrifter og de greske skrifter.

De 39 bøkene i de hebraiske skrifter blir de oftest inndelt i følende tre deler. 1. Den historiske del fra 1. Mosebok til Ester, i alt 17 bøker. 2.den poetiske del fra Job til Salomos høysang i alt 5 bøker. 3. den profetiske del fra Esaias til Malakias i alt 17 bøker.

De 27 bøkene i de kristne greske skrifter i tre deler. 1. Fem historiske bøker, de fire evangeliene og Apostelenes gjerninger. 2. tjueen brev skrevet av forskjellige apostler og disipler. 3. som en storslagen avslutninger av betydningsfulle, framtidige begivenheter.

Jo mer en leser i Bibelen, jo mer vil en forstå hvor nøye de forskjellige delene hører sammen. Med kristendommenens innførelse fulgte det store forandringer. Likevel er de kristne greske skrifter i fullstendig harmoni med de hebraiske skrifter. Den ene delen er uløselig knyttet til den andre. De kristne skribenter utdypet nærmere de forskjellige emner som var blitt behandlet i de hebraiske skrifter. De siterte direkte fra de hebraiske skrifter over 365 ganger og henviste dessuten til dem omkring 375 ganger. De fire evangeliene danner en klimaks som de profetiske hebraiske skrifter bygde opp til. Resten av de kristne greske skrifter anvender og forklarer mye av de hebraiske skrifter i lys av kristendommen. De profetier som finnes i de inspirerte greske skrifter, utgjør dessuten en fortsettelse og en utvidelse av dem som finnes i de hebraiske skrifter.

Bibelen er således på ingen måte en samling bruddstykker av jødisk og kristen litteratur. Den er tvert imot et bibliotek av omhyggelig utvalgte, inspirerte bøker som alle er knyttet sammen av et hovedtema og bevart til trøst og oppmuntring for oss som lever nå. Denne storslåtte Boken gjenspeiler den store Skapers og Forfatters visdom og redgjør for hans ha harmoniske hensikt.
JJL
#3. Postet 26.11.2025 av JJL
Hei.

I Johannes kap. 17 ber Jesus Kristus til Faderen, kort tid før han går til korset.
I bønnen legger han frem oppdraget han har hatt på jorden, og ber for alle
som kommer til tro på Jesus Kristus
ved disiplenes ord (Joh 17:20):

"Må de alle være ett, slik du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal de også være
i oss, for at verden skal tro at du har sendt meg." (Joh 17:21)

Når alle som kommer til tro på Jesus Kristus ved disiplenes ord, skal være
i Jesus Kristus og i Faderen
, skjer det ved at de mottar DHÅ, som gis ved
troen på Guds levende sønn. DHÅ tar bolig i de troendes hjerte.
("Ingen kan si "Jesus er Herre!", uten i DHÅ"1 Kor 12:3)

Jesus Kristus beskriver formålet med sitt oppdrag på jorden slik:
"for at verden skal tro at [Faderen] har sendt meg". (Joh 17:21)

Målet med at verden skal tro at Faderen har sendt Jesus Kristus er følgende:
"for at [Jesus Kristus] skal gi evig liv til alle som [Faderen] har gitt ham. (Joh 17:2)

Oppsummert: Jesus Kristus helliget seg for verden, for at alle i verden
som kommer til tro på Jesus Kristus, skal få evig liv.
Salvationforall2
#4. Postet 26.11.2025 av Salvationforall2
Hei.

I Johannes kap. 17 ber Jesus Kristus til Faderen, kort tid før han går til korset.
I bønnen legger han frem oppdraget han har hatt på jorden, og ber for alle
som kommer til tro på Jesus Kristus
ved disiplenes ord (Joh 17:20):

"Må de alle være ett, slik du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal de også være
i oss, for at verden skal tro at du har sendt meg." (Joh 17:21)

Når alle som kommer til tro på Jesus Kristus ved disiplenes ord, skal være
i Jesus Kristus og i Faderen
, skjer det ved at de mottar DHÅ, som gis ved
troen på Guds levende sønn. DHÅ tar bolig i de troendes hjerte.
("Ingen kan si "Jesus er Herre!", uten i DHÅ"1 Kor 12:3)

Jesus Kristus beskriver formålet med sitt oppdrag på jorden slik:
"for at verden skal tro at [Faderen] har sendt meg". (Joh 17:21)

Målet med at verden skal tro at Faderen har sendt Jesus Kristus er følgende:
"for at [Jesus Kristus] skal gi evig liv til alle som [Faderen] har gitt ham. (Joh 17:2)

Oppsummert: Jesus Kristus helliget seg for verden, for at alle i verden
som kommer til tro på Jesus Kristus, skal få evig liv.
Joh. 17:25 "Rettferdige Far! Verden har ikke kjent deg, men jeg har kjent deg! Og disse har erkjent at du har utsendt meg."....."Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av ISRAELS HUS."

Mener du Jesus løy?

Jeg tror nok at alt du skriver er oppriktig ment, men like fullt er det erstatningslære, og en kan oppriktig bli villedet.

Erstatningslæra skaper bare full forvirring om alt Jesus sa og alt Paulus sa.
Salvationforall2
#5. Postet 26.11.2025 av Salvationforall2
Da kan du jo slutte å lese den da, til alles velsignelse og fred.

Vinn vinn, SFA2.
At jeg slutter å lese Bibelen blir nok "vinn" for deg, du som fornekter mye som står i den.

"til alles velsignelse og fred" blir det nok ikke. Det finnes vel ikke en religion i verden der det er så mye ufred, formaninger og fordømmelse til hverandre, som i kristendommen. Det er vel KD et strålende eksempel på, og ikke minst du.

I Amerika, hvor mange mener det samme, er det nå kommet et forslag om å starte et nettsted som foreslås å hete:

"La oss sammen studere Bibelen, og være venner."

Kanksje Forumet på KD burde "døpes" om?
JJL
#6. Postet 26.11.2025 av JJL
"Som [Gud] har sendt meg til verden, har jeg sendt dem til verden." (Joh 17:18)

Jesus Kristus sendte sine disipler til verden, for at verden skulle komme til tro ved deres ord.
Han sa ikke at han hadde sendt sine disipler til jødene, for at jødene skulle komme til tro.
Du hevder at Jesu tjeneste ikke angikk andre enn jødene...

Forøvrig, hvis vi ser litt på argumentasjonen din;

Du trekker frem noen få skriftsteder som understøtter din lære. Fordi Jesus har sagt det,
så "mener jeg at Jesus lyver". Akkurat som du, trakk jeg frem skriftsteder Jesus har sagt.
De understøtter min lære. Det tilsier at jeg kan gi deg akkurat det samme svaret:
"mener du at Jesus lyver?"

Hvordan skal vi ta stilling til dette? Bibelen sier: "Summen av [Guds] ord er sannhet."
Derfor er det ikke riktig å gjøre som du gjør - å skyve tilside Jesu uttalelser som jeg trekker frem.
Det ville heller ikke være riktig av meg å skyve tilside Jesu uttalelser som du trekker frem.
Vi må vurdere summen av Jesu uttalelser.

Jesus Kristus var utsendt til de fortapte får av Israels hus. Det er riktig.
Men Jesus Kristus selv sendte ut disiplene sine til å forkynne for hele jorden.
Så alle de som kom til tro ved disiplenes ord (Jesu Kristi ord som han talte til disiplene),
skulle være i Jesus Kristus og i Faderen (Joh 17:20-21)

Da vil jeg spørre deg:

Hvordan kan du nå hevde at Jesu Kristi tjeneste ikke angikk andre enn jødene?

Hvis vi ser på argumentasjonen vår, stiller det seg slik:

Jeg aksepterer alle Jesu Kristi læresetninger som er lagt frem. Innrømmer at du også
har delvis rett, når det gjelder hva Jesu Kristi tjeneste bestod i.

Du aksepterer ikke alle Jesu Kristi læresetninger som er lagt frem.
Du mener å motbevise det Jesus Kristus lærer ved å trekke frem enkelte momenter av
hva Jesus Kristus lærer. Faktisk er det da du som "mener at Jesus Kristus lyver".

Skjønt, jeg skal ikke antyde at du forsøker å lyve. Men hvis du aksepterer alle Jesu Kristi ord,
og Bibelens lære om at summen av Guds ord er sannhet - hvordan kan du da tale imot
det jeg har skrevet i mitt første svar?
LS82
#7. Postet 26.11.2025 av LS82
"Da kan du jo slutte å lese den da, til alles velsignelse og fred.

Vinn vinn, SFA2."

Godt sagt.

Det rådet tror jeg så godt som alle her på KD slutter seg til. Hadde dette vært en genuint kristen side så hadde jo selvfølgelig ledelsen her eksludert SF2(også kjent som pensjon og doggidogg) for VELDIG lenge siden. Maken antikristent makkverk og imbesilt rør skal du lete lenge etter. Det er grunner til at svært få gidder å argumentere med han. Som å argumentere med en stein sprute gal Jehovas vitne eller lignende.
Davidos
#8. Postet 26.11.2025 av Davidos
Du burde ikke få være med på noen forum du SFA2, for du bare kaster bort tid og energi til alle som i det hele tatt gidder å argumentere mot deg.

"La oss være venner og studere bibelen sammen" er et godt konsept som du ikke forstår.
Salvationforall2
#9. Postet 27.11.2025 av Salvationforall2
"Som [Gud] har sendt meg til verden, har jeg sendt dem til verden." (Joh 17:18)

Jesus Kristus sendte sine disipler til verden, for at verden skulle komme til tro ved deres ord.
Han sa ikke at han hadde sendt sine disipler til jødene, for at jødene skulle komme til tro.
Du hevder at Jesu tjeneste ikke angikk andre enn jødene...

Forøvrig, hvis vi ser litt på argumentasjonen din;

Du trekker frem noen få skriftsteder som understøtter din lære. Fordi Jesus har sagt det,
så "mener jeg at Jesus lyver". Akkurat som du, trakk jeg frem skriftsteder Jesus har sagt.
De understøtter min lære. Det tilsier at jeg kan gi deg akkurat det samme svaret:
"mener du at Jesus lyver?"

Hvordan skal vi ta stilling til dette? Bibelen sier: "Summen av [Guds] ord er sannhet."
Derfor er det ikke riktig å gjøre som du gjør - å skyve tilside Jesu uttalelser som jeg trekker frem.
Det ville heller ikke være riktig av meg å skyve tilside Jesu uttalelser som du trekker frem.
Vi må vurdere summen av Jesu uttalelser.

Jesus Kristus var utsendt til de fortapte får av Israels hus. Det er riktig.
Men Jesus Kristus selv sendte ut disiplene sine til å forkynne for hele jorden.
Så alle de som kom til tro ved disiplenes ord (Jesu Kristi ord som han talte til disiplene),
skulle være i Jesus Kristus og i Faderen (Joh 17:20-21)

Da vil jeg spørre deg:

Hvordan kan du nå hevde at Jesu Kristi tjeneste ikke angikk andre enn jødene?

Hvis vi ser på argumentasjonen vår, stiller det seg slik:

Jeg aksepterer alle Jesu Kristi læresetninger som er lagt frem. Innrømmer at du også
har delvis rett, når det gjelder hva Jesu Kristi tjeneste bestod i.

Du aksepterer ikke alle Jesu Kristi læresetninger som er lagt frem.
Du mener å motbevise det Jesus Kristus lærer ved å trekke frem enkelte momenter av
hva Jesus Kristus lærer. Faktisk er det da du som "mener at Jesus Kristus lyver".

Skjønt, jeg skal ikke antyde at du forsøker å lyve. Men hvis du aksepterer alle Jesu Kristi ord,
og Bibelens lære om at summen av Guds ord er sannhet - hvordan kan du da tale imot
det jeg har skrevet i mitt første svar?
Beklager jeg ikke har fått svart deg før nå. "Tror du Jesus lyver", beklager jeg ordla meg slik. Å imøtegå alt du skriver vil ta altfor lang tid å skrive om her. Jeg kommer til i nye tråder å argumentere med enda flere bibelord, også Jesus sine, hvorfor Bibelen er en jødisk bok. Har det interesse kan du jo følge med i dem.
Salvationforall2
#10. Postet 27.11.2025 av Salvationforall2
"Da kan du jo slutte å lese den da, til alles velsignelse og fred.

Vinn vinn, SFA2."

Godt sagt.

Det rådet tror jeg så godt som alle her på KD slutter seg til. Hadde dette vært en genuint kristen side så hadde jo selvfølgelig ledelsen her eksludert SF2(også kjent som pensjon og doggidogg) for VELDIG lenge siden. Maken antikristent makkverk og imbesilt rør skal du lete lenge etter. Det er grunner til at svært få gidder å argumentere med han. Som å argumentere med en stein sprute gal Jehovas vitne eller lignende.
Slik du har gjort? Og fremdeles har du ikke ett eneste argument fra Bibelen å bruke? Ikke rart det når små barn ikke klarer å lese

Har aldri ment at Jehovas vitne "er stein sprute gal", men kristendommen med sin helveteslæretilhengere må jo ha noen å hakke på, såpass de føler seg bedre enn andre..."fell good" er viktig, ser det ut for.
per arne sier: Når jeg er gladest, blir jeg av og til trist, for jeg synes synd på folk som ikke er like lykkelige som meg.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen