Døperen Johannes gikk ut i Judeas ødemark og forkynte: Vis anger, for himlenes rike er kommet nær. Folk fra hele den trakten hørte hva Johannes sa. Dette var en dåp for jødene. Disse jødene trengte å angre. I året 1513 f.kr hadde deres forfedre inngått en nasjonal pakt med Jehova Gud ved Sinai berg. Men de hadde ikke innfridd de forpliktelser de hadde under denne pakten og ble derfor fordømt av den som syndere. Situasjon var kritisk for dem.
Jehovas dag, den store og skremmende, som var forutsagt av Malaki, var nær og i år 70 e.kr kom den over Jerusalem ved at byen ble ødelagt.
Døperen Johannes, som hadde like stor nidkjærhet for den sanne tilbedelse som Elia, ble sendt i forveien for denne ødeleggelsen for å gjøre folket vel forberedt for Herren. De trengte å angre sine synder mot lovpakten og i sitt hjerte og sinn bli rede til å ta imot Guds Sønn, som Jehova sendte til dem. (Mal 4:4-6) og noe som fant sted da de som ikke angret ble rammet av ødeleggelsen i år 70 e.kr. De jøder som ønsket å bli døpt i vann som et symbol på sin anger og bli disipler av Jesus Kristus når denne muligheten åpnet seg for dem.
Den dåp Jesus ble døpt med da han var 30 gammel, den alder da en mann blant jødene ble regnet for å være voksen, symboliserte i stedet at han fremstilte seg for sin himmelske Far for å gjøre det som nå var hans vilje med ham. Guds vilje med hensyn til mennesket Jesus Kristus var at han skulle være opptatt med virksomhet i tilknytning til Riket og også at han skulle gi sitt fullkomme menneskeliv som en løsepenge og derved tilveiebringe grunnlaget for en ny pakt. (Luk 8:1)
Jesu første disipler ble døpt i vann av Johannes og ble så ledet til Jesus som dem som skulle komme til å utgjøre hans åndelige brud. De første som ble døpt i samsvar med den befaling Jesus gav, var jøder og jødiske proselytter. De var som folk betraktet allerede viet til Gud og fram til 36 e.kr. tok han også spesiell hensyn til dem. Men da det privilegium å bli en kristen disippel ble holdt fram for samaritanene og hedningene, måtte de personlig innvie seg uforbeholdent til Jehova for å tjene ham som disipler av hans Sønn før de ble døpt.
Matt 3:11 "Jeg døper dere med vann til omvendelse. Men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til å ta av ham sandalene. Han skal døpe dere med Den hellige ånd og ild. Han har kasteskovlen i hånden og skal rense kornet på treskeplassen. Hveten sin skal han samle i låven, men agnene skal han brenne opp med en ild som aldri slukner."