Vi er vant til å tenke sånn om ekteskap, ikke sant? Vi forstår ekteskap som å ha en rekke meningsfulle formål som er unike for det alene, men som har en mye bredere betydning utover seg selv. Det ultimate eksempelet på dette er vår bibelske overbevisning om at jordisk menneskelig ekteskap er et forvarsel om det ultimate himmelske ekteskapet. Vi ser dette tydeligst i Efeserne 5:22-33 og spesielt: '"Derfor skal en mann forlate sin far og mor og holde fast ved sin kone, og de to skal bli ett kjøtt." Dette mysteriet er dypt, og jeg sier at det refererer til Kristus og kirken' (Efeserne 5:31-32).
Her konkluderer apostelen med at jordisk ekteskap peker oss mot en virkelighet større enn seg selv, mot det endelige ekteskapet mellom Kristus – brudgommen – og kirken – hans brud (se også Åpenbaringen 19:6-10). Faktisk er det en av grunnene til at det er viktig hvordan kristne ektefeller forholder seg til hverandre i ekteskapet – fordi forholdet deres er kalt til å vitne om noe utover seg selv. Og derfor er det ekteskapelige kristne livet unikt meningsfullt. Den er særegent betydningsfull. Men det samme gjelder det ugifte kristne livet. Det er også unikt meningsfullt. Den er også særegent betydningsfull. Og det er på tide at vi evangelikale (både gifte og single) omfavner den sannheten.
I Matteus 22:23-33 sier Jesus noe som våre romantiserte moderne jeg ofte finner ganske overraskende. For å gjøre en lang historie kort (jeg lar deg lese avsnittet selv), prøvde saddukeerne å lure Jesus til å innrømme at denne oppstandelsesgreia han snakket om var fullstendig tull. De forsøkte å gjøre dette ved å utfordre ham med en hypotetisk og noe absurd gåte (igjen, les avsnittet selv). Selvfølgelig var Jesus på sporet av dem og tilbakeviste dem dyktig med noen enkle sannheter. En av disse sannhetene var denne: 'For i oppstandelsen gifter de seg verken eller blir gitt i ekteskap, men er som engler i himmelen' (Matteus 22:30).
Nå, på dette tidspunktet sier noen: 'Vel, selvfølgelig. Som individer vil vi ikke være gift med hverandre da, for vi vil alle være gift med Jesus i stedet.' Nope. Jesus er ikke en polygamist som skal gifte seg med utallige individuelle kristne i den nye skapelsen. Han er brudgommen som har én brud – kirken. Sammen, som ett samlet folk, er vi Kristi elskede brud. Men som individer – «meg» som jeg vil være i den nye skapelsen, «du» som du vil være i den nye skapelsen – vi vil ikke være ektefeller. Faktisk kan man si at i evigheten, og i evigheten, vil vi alle være 'single'. Ikke bare det, men: Hvis sex ble skapt for å eksistere i og bidra til ekteskapet mellom en mann og en kvinne og I den nye skapelsen vil det ikke være noe ekteskap mellom menn og kvinner da Det vil ikke være sex mellom gjenoppståtte mennesker.
I evigheten, og for evigheten, vil vi som individuelle mennesker alle være 'sølibatære'. (Dette ser ut til å være det Jesus mente med sin noe gåtefulle kommentar om at vi skal være 'som engler i himmelen'.) I den nye skapelsen vil vi fortsatt være oss: legemliggjort, kjønnet, til og med seksuelle. Men vi vil vidunderlig, perfekt, storslått uttrykke vårt legemliggjorte, kjønnede, seksuelle jeg overfor, blant og med hverandre som mennesker som er 'single' (dvs. ikke gift med hverandre) og 'sølibat' (dvs. ikke har sex med hverandre).
Nå er det så mange forskjellige implikasjoner av denne vidunderlige sannheten, som vi hver enkelt kunne utforsket grundig. Men for nå, la meg avslutte med bare to av de viktigste og mest overordnede implikasjonene.