Fjelljenta sier: Mann +- 50 år: Lyst til å bli med på Rando i vinter, og snekkere veranda på hytta i Lofofen til sommeren? Jeg inviterer på kaffe med utsikt!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Areus
Opprettet i går kl 20:21 av Areus, mann, 40 år, Sør-Trøndelag.
Noen andre som lever i sølibat?
Vi er vant til å tenke sånn om ekteskap, ikke sant? Vi forstår ekteskap som å ha en rekke meningsfulle formål som er unike for det alene, men som har en mye bredere betydning utover seg selv. Det ultimate eksempelet på dette er vår bibelske overbevisning om at jordisk menneskelig ekteskap er et forvarsel om det ultimate himmelske ekteskapet. Vi ser dette tydeligst i Efeserne 5:22-33 og spesielt: '"Derfor skal en mann forlate sin far og mor og holde fast ved sin kone, og de to skal bli ett kjøtt." Dette mysteriet er dypt, og jeg sier at det refererer til Kristus og kirken' (Efeserne 5:31-32).

Her konkluderer apostelen med at jordisk ekteskap peker oss mot en virkelighet større enn seg selv, mot det endelige ekteskapet mellom Kristus – brudgommen – og kirken – hans brud (se også Åpenbaringen 19:6-10). Faktisk er det en av grunnene til at det er viktig hvordan kristne ektefeller forholder seg til hverandre i ekteskapet – fordi forholdet deres er kalt til å vitne om noe utover seg selv. Og derfor er det ekteskapelige kristne livet unikt meningsfullt. Den er særegent betydningsfull. Men det samme gjelder det ugifte kristne livet. Det er også unikt meningsfullt. Den er også særegent betydningsfull. Og det er på tide at vi evangelikale (både gifte og single) omfavner den sannheten.

I Matteus 22:23-33 sier Jesus noe som våre romantiserte moderne jeg ofte finner ganske overraskende. For å gjøre en lang historie kort (jeg lar deg lese avsnittet selv), prøvde saddukeerne å lure Jesus til å innrømme at denne oppstandelsesgreia han snakket om var fullstendig tull. De forsøkte å gjøre dette ved å utfordre ham med en hypotetisk og noe absurd gåte (igjen, les avsnittet selv). Selvfølgelig var Jesus på sporet av dem og tilbakeviste dem dyktig med noen enkle sannheter. En av disse sannhetene var denne: 'For i oppstandelsen gifter de seg verken eller blir gitt i ekteskap, men er som engler i himmelen' (Matteus 22:30).

Nå, på dette tidspunktet sier noen: 'Vel, selvfølgelig. Som individer vil vi ikke være gift med hverandre da, for vi vil alle være gift med Jesus i stedet.' Nope. Jesus er ikke en polygamist som skal gifte seg med utallige individuelle kristne i den nye skapelsen. Han er brudgommen som har én brud – kirken. Sammen, som ett samlet folk, er vi Kristi elskede brud. Men som individer – «meg» som jeg vil være i den nye skapelsen, «du» som du vil være i den nye skapelsen – vi vil ikke være ektefeller. Faktisk kan man si at i evigheten, og i evigheten, vil vi alle være 'single'. Ikke bare det, men: Hvis sex ble skapt for å eksistere i og bidra til ekteskapet mellom en mann og en kvinne og I den nye skapelsen vil det ikke være noe ekteskap mellom menn og kvinner da Det vil ikke være sex mellom gjenoppståtte mennesker.

I evigheten, og for evigheten, vil vi som individuelle mennesker alle være 'sølibatære'. (Dette ser ut til å være det Jesus mente med sin noe gåtefulle kommentar om at vi skal være 'som engler i himmelen'.) I den nye skapelsen vil vi fortsatt være oss: legemliggjort, kjønnet, til og med seksuelle. Men vi vil vidunderlig, perfekt, storslått uttrykke vårt legemliggjorte, kjønnede, seksuelle jeg overfor, blant og med hverandre som mennesker som er 'single' (dvs. ikke gift med hverandre) og 'sølibat' (dvs. ikke har sex med hverandre).

Nå er det så mange forskjellige implikasjoner av denne vidunderlige sannheten, som vi hver enkelt kunne utforsket grundig. Men for nå, la meg avslutte med bare to av de viktigste og mest overordnede implikasjonene.

Svar på innlegg

Areus
#1. Postet i går kl 20:23 av Areus
Hvis singelliv og sølibat her på jorden (delvis) er ment å peke oss mot evigheten, så har singelitet og sølibat en iboende betydning. Denne betydningen er iboende i selve tilstanden av singelhet. Ser du hvor veldig forskjellig dette er fra den dominerende evangelikale tilnærmingen, som vanligvis ser kristen singelitet som bare meningsfull hvis singel bruker det til å 'gjøre rikets arbeid'? Selv om det ikke nødvendigvis er dårlig i seg selv, beskriver ikke den typen betydning av singelliv noe som er iboende i singellivet i seg selv. Snarere sier den at det som betyr noe er hva vi gjør eller ikke gjør med vår singelidentitet. Denne typen mening er ekstern, ikke intern. Det er avhengig, ikke medfødt.

t følger derfor at alle former for singelliv er meningsfulle på denne måten. Det er ikke bare livet til personen som har valgt eller villig omfavnet sin singelitet som vitner om denne delen av den himmelske relasjonelle virkeligheten vi alle lengter etter. Våre øyne bør også rettes mot himmelen av den ugifte kristnes singelitet som lengter etter mann og kone; av den skilte som sørger over den for tidlige slutten på ekteskapet; om enken eller enkemannen som sørger over dødens krav på ekteskapet; av den kristne hvis erfaring med tiltrekning til samme kjønn har fått dem til å omfavne gudfryktig sølibat og så videre.

Den unike himmelske betydningen av jordisk singelliv krysser situasjoner, erfaringer, følelser, begjær, sorg, misnøye og valg. (Akkurat som den unike himmelske betydningen av ekteskap på sin egen måte gjør det samme). Nei, det gjør ikke disse tingene ubetydelige. Det lover ikke at singelliv og sølibat vil være lett. Det fjerner ikke ensomhet, sorg, kamp eller tristhet. Men det den gjør, er å kalle den enslige kristne, og med dem hvert medlem av Kristi legeme, til å glede seg over et glimt av den utrolige relasjonelle virkeligheten som venter oss i den nye skapelsen.

Så singel kristen, selv om sølibatet ditt er ment av Gud å være det vanlige livet til en ugift disippel, er det også ment av den samme Gud å være unikt meningsfullt. Verdien og verdigheten ved å være singel strekker seg langt utover deg selv og din egen opplevelse av det i denne skapelsen. Gud virker i og gjennom din singelitet og sølibat, og minner oss alle om at i Kristus har vi en utrolig evighet med hverandre å se frem til, stående skulder ved skulder foran hans trone. Vanlig som du er, vil du omfavne og feire det ekstraordinære privilegiet?
Salvationforall2
#2. Postet i går kl 22:56 av Salvationforall2
Jeremia 3 fra KJV:

I vers 13 taler Herren til det frafalne (troløse) Israel.

" 14 Turn, O backsliding children, saith the LORD: for I am married unto you: " som også er den hebraiske oversettelsen fra Strong's Hebrew 1166.

"for I am married unto you" er oversatt i norske bibler til "For jeg er deres Herre". Altså feil oversatt.

Vers 20 (KJV): "Surely as a wife (hustru) treacherously (svikefull, troløs) departeth (skilles) from her husband (ektemann), so have ye dealt treacherously with me, O house of Israel, saith the LORD."

I norske Bibler: "som en kvinne er troløs mot sin venn"...også feil oversatt.

"house of Israel" rett oversatt i norske Bibler: "Israels hus".
AndersW
#3. Postet i dag kl 00:04 av AndersW
Åp 12:1 "Et stort tegn viste seg på himmelen: en kvinne som var kledd i solen, med månen under sine føtter og med en krans av tolv stjerner på hodet. Hun var med barn og skrek i barselsmerter og fødselsrier. Også et annet tegn viste seg på himmelen, en stor, ildrød drage med sju hoder og ti horn. På hodene hadde den sju kroner. Halen rev ned en tredjedel av stjernene på himmelen og kastet dem ned på jorden. Dragen stilte seg foran kvinnen som skulle føde, for å sluke barnet så snart det var født. Da fødte hun et guttebarn som en gang skal styre alle folkeslag med jernstav. Og barnet ble rykket opp til Gud, til hans trone. Men kvinnen rømte ut i ødemarken"

Denne kvinnen er helt tydlig Israels hus (Jakob, hans tolv sønner og deres etterkommere)

1 Mos 37:9 "
Josef hadde enda en drøm og fortalte den til brødrene sine. «Nå har jeg hatt enda en drøm», sa han. «Se, solen og månen og elleve stjerner bøyde seg for meg.» Da han fortalte drømmen til faren og brødrene, irettesatte faren ham og sa: «Hva slags drøm er det du har hatt? Skulle jeg og din mor og dine brødre virkelig komme og bøye oss til jorden for deg?
"

Det er Israels hus Jesus snakker om når han sier:

Matt 24:9 "Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes."

Fjelljenta sier: Mann +- 50 år: Lyst til å bli med på Rando i vinter, og snekkere veranda på hytta i Lofofen til sommeren? Jeg inviterer på kaffe med utsikt!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen