Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 14.11.2025 av Anonym.
Noen andre stoikere her?
Var usikker på hvor jeg burde lage denne tråden. Forumet burde ha en filosofi kategori. Er det noen andre stoikere her?

Det første som skiller seg ut er den stoiske filosofens forfriskende ærlighet, enkle logikk, direkte tilnærming til menneskelige problemer og praktiske bruk for vår bruk i hverdagen. Den har et forfriskende fokus på hvordan man kan leve et godt liv, håndtere vanskeligheter, ta personlig ansvar og redusere stress og lidelse. Stoisisme har vokst til å bli grunnlaget for den personlige filosofien jeg bruker til daglig, og jeg tror det stoiske rammeverket for livet kan hjelpe alle som leter etter en praktisk filosofi til å bruke en vei for selvutvikling,

Enkelt sagt lærer stoisismen oss å fokusere på de tingene vi kan kontrollere – vår karakter, tanker, følelser og handlinger – mens vi aksepterer de tingene vi ikke kan, for eksempel andres handlinger eller det naturlige hendelsesforløpet som skjer i verden rundt oss. Hvis vi kan lære å gjøre dette, kan vi lære å utvikle en mer motstandsdyktig tankegang – en indre fred og tilfredshet som er dypere enn gleden som kommer fra flyktige gleder og er motstandsdyktig mot livets skuffelser og vanskeligheter

Jeg følger mange stoisisme kanaler både på youtube og podcasts. Jeg linker til en av disse her: Stoic Journal.

Svar på innlegg

Ingen svar for øyeblikket.