Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 01.11.2025 av Anonym.
Vranglæren om bortrykkelse før trengselen.

Da dette er kommet opp igjen her i forumet så får man bare ta noen viktige punkter mot denne fantasien som har blitt så populær i en del kretser.

1. Jesus sier hele fire ganger i Johannes kap.6 at «den som tror på meg vil jeg reise opp på den siste dag», og samtidig finner du i 1.Tessalonikerbrev at: «de døde skal oppstå først, og så skal vi som lever og er igjen RYKKES opp for alltid å være med Herren.» 1.Tess 4:17-18. M.a.o de levende i Kristus skal ikke rykkes opp før de døde i Kristus rykkes opp.Når de døde i Kristus skal rykkes opp av Herren på den siste dag,og disse rykkes opp før de som lever og er igjen ved Hans komme, så er jo det ganske krystallklart.

2. I Åpenbaringen 11:15-19 kommer det tydelig fram hva som skjer ved den siste basun. Da skal denne verdens riker bli Vår Herres og Hans Salvedes riker … nå er din vrede kommet – tiden da de døde skal dømmes, og da du skal lønne dine tjenere profetene og de hellige og dem som frykter ditt navn, de små og de store, osv. Dette er altså den samme siste basun som lyder både i 1.Kor. 15:52 og 1.Tess. 4:16. Tidligere i 1.Kor 15 tales det også om bortrykkelsen (v.21-24) og mye av det som står der er jo bare et ekko/repetisjon av det som står i Åp 11:15-19. V.24: «Deretter kommer enden, når han overgir riket til Gud og Faderen, etter at han har tilintetgjort all makt og all myndighet og velde.» Det burde vel være opplagt for de fleste at dette ikke er en hemmelig hendelse som skjer før trengselstiden...

3. I lignelsen om ugresset og hveten er det ugresset som blir tatt først og kastet i ilden, deretter hveten. Det passer heller ikke med noe «før-trengsel-bortrykkelse». Matteus 13. Legg også merke til vers 28-30: … Da spurte tjenerne ham: Vil du at vi skal gå og sanke det sammen? (før høsten). Han sa: Nei, for da ville dere også komme til å rive opp hveten når dere sanker ugresset sammen. La dem begge vokse sammen til høsten.

Fortsetter under.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 01.11.2025 av Anonym
Det er selvsagt mange andre argumenter også, men det er begrenset hvor mye man kan ta med i et foruminnlegg.

Jeg kan iallefall ikke se et eneste argument fra Skriften for en hemmelig, «før-trengsel-bortrykkelse», og etter å ha lest hyllemetre på hyllemetre av kirkefedre, reformatorer, puritanere osv. de siste 15-20 årene, kan jeg heller ikke se så mye som en antydning til noe slikt hos dem heller (og det var generelt langt mer solide typer enn det vi har sett de siste 200 årene, for å si det forsiktig). Det nytter ikke, som enkelte har gjort, å komme med noen vage sitater fra den underlige forfatteren Pseudo-Efraim (som kan tolkes både hit og dit). Det blir rett og slett krampaktig og faller på sin egen urimelighet.
Denne læren oppsto med John Nelson Darby i 1833. Darby inspirerte også C.I. Scofield, som var med (ved siden av Thomas Chalmers) å innføre den såkalte Gap-teorien, doktrinen om at det gikk svært lang tid mellom 1.Mosebok 1:1 og 1:2, forøvrig fullstendig uten dekning i Skriften. Flere biografier er klare på at Scofield og bibelkommentaren hans er veldig påvirket av Darby og hans notater. Noen mener endog at den faktisk burde hete Darby-bibelen. Darbys okkulte side kan vi heller la ligge, men det er flere av de som har studert livet hans som påpeker – at det er en del ganske sjokkerende ting der, bl.a kommunikasjon med døde. Moderne forkynnere som regelrett forkynner ut fra Scofield-bibelen er f.eks. Benny Hinn, Jimmy Swaggart og Kenneth Copeland og mange andre.

Det er hovedsakelig to «kron»-argumenter jeg hører fra de som tror på denne læren. Det første er Jesu ord til Filadelfia-menigheten i Åp 3:10: Fordi du har tatt vare på mitt ord om å holde ut, vil jeg bevare deg gjennom den tiden av prøvelser som skal komme over hele verden …
Dette tolkes som at Gud skal rykke bort bruden for å holde dem unna den store trengsel på slutten av denne tidsalder. Foruten at det ikke er noen ting som tyder på at det er snakk om noe bortrykkelse der, så er det viktig å legge merke til at nøyaktig det samme ordet er brukt i Johannes 17:15: Jeg ber ikke om at du skal ta dem ut av verden, men at du skal bevare dem fra det onde.
Dessuten står det jo: bevare deg gjennom den tiden av prøvelser …
Det kan jo sammenlignes med israelittene i Egypt. De ble ikke tatt ut, før etter at alle plagene var helt ut over Egypt. Gud holdt sin hånd over dem midt i trengselen.

Et annet «argument» som brukes er at «jeg kan ikke forstå at bruden skal oppleve vreden».
Nå tror jeg ikke man kan finne noen som mener at bruden skal oppleve Guds vrede, annet enn kanskje i enkelte satanistiske miljøer … Men verset som brukes som argument her er: 1.Tess 5:9 For Gud har ikke bestemt oss til vrede, men til å vinne frelse ved vår Herre Jesus Kristus. Der vreden tolkes som trengselen i de siste 7 årene.
Problemet er jo at vreden det er snakk om her, er jo først og fremst evig vrede, altså Helvete.
Dessuten er det selvsagt et skarpt skille mellom trengsel og vrede. Vreden er forbeholdt de ugudelige, mens trengsel er noe rettferdige også kan oppleve. Se f.eks. Salme 34:20 Mange er trengslene/plagene for den rettferdige, men Herren frir dem ut av dem alle.

Fortsetter under.

Anonym
#2. Postet 01.11.2025 av Anonym
En fare med denne pre-trib-læren er at de som er helt fastlåst i den – fort kan komme til å falle fra etterhvert. Før 2. verdenskrig hadde mange pastorer forkynt dette i menighetene, og sagt at de ikke trengte å bekymre seg for Hitler og det som så ut til å komme i horisonten – for de skulle rykkes bort før alt dette skjedde. Problemet var at når krigen brøt løs, så forlot mange av disse medlemmene menighetene, og regelrett angrep pastorene verbalt med utsagn som: «Du sa jo at vi skulle rykkes bort før denne elendigheten!» Corrie Ten Boom er en av dem som forteller om dette. Hun forteller også om lignende historier fra kinesiske kristne som hadde tatt til seg av denne doktrinen fra amerikanske misjonærer, men forkastet den når de så hva slags forfølgelser og trengsler de opplevde. Det er flere andre som har dokumentert lignende eksempler andre steder i verden, bl.a i Afrika.

I dag har det blitt svært populært fra mange forskjellige forkynnere i inn- og utland å si følgende (sitert verbatum): «Vi trenger ikke ofre dette med endetid og dyrets merke osv. en eneste tanke, for vi kommer til å være rykket bort lenge før den tid!».
«Og covid-vaksinen er selvsagt ikke Dyrets merke, og hvorfor ikke? (legg merke til argumentasjonen)... for da hadde vi vært rykket bort for lengst!». Det er altså ordrette sitater fra veldig kjente forkynnere både her i Norge og i «Junaiten», og jeg håper folk kan se farene ved den slags «endetidsyn». (Nå tror ikke jeg heller at covid-vaksinen er dyrets merke, men det er jo mildt sagt en skummel argumentasjon og blankofullmakt for å ta noen andre fremtidige eksperimentelle «vaksiner» og lignende). Hvordan skal man da kunne gjenkjenne noen ting av det som, i følge deres doktrine, skal skje etter bortrykkelsen..?
Davidos
#3. Postet 01.11.2025 av Davidos
Viktig beskjed som må frem til mange!
Salvationforall2
#4. Postet 01.11.2025 av Salvationforall2
Det er selvsagt mange andre argumenter også, men det er begrenset hvor mye man kan ta med i et foruminnlegg.
Jeg kan iallefall ikke se et eneste argument fra Skriften for en hemmelig, «før-trengsel-bortrykkelse», og etter å ha lest hyllemetre på hyllemetre av kirkefedre, reformatorer, puritanere osv. de siste 15-20 årene, kan jeg heller ikke se så mye som en antydning til noe slikt hos dem heller (og det var generelt langt mer solide typer enn det vi har sett de siste 200 årene, for å si det forsiktig). Det nytter ikke, som enkelte har gjort, å komme med noen vage sitater fra den underlige forfatteren Pseudo-Efraim (som kan tolkes både hit og dit). Det blir rett og slett krampaktig og faller på sin egen urimelighet.
.............................................................................................................
.............................

Fortsetter under.

Da kan du nok ikke ha lest om Irenaeus m.fl. om bortrykkelse-kontroversen i den tidlige kirke, selv om du har lest hyllemetre på hyllemetre "for å si det sånn":

https://steiare.no/bok%201%20jk-filer/Irenaeus.htm
AndersW
#5. Postet 01.11.2025 av AndersW
Opprettet i dag kl 14:25 av LS82, mann, 43 år, Akershus.

Da dette er kommet opp igjen her i forumet så får man bare ta noen viktige punkter mot denne fantasien som har blitt så populær i en del kretser.

1. Jesus sier hele fire ganger i Johannes kap.6 at «den som tror på meg vil jeg reise opp på den siste dag ......
Joh 6:53 "Jesus sa da til dem: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens legeme og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. Men den som spiser mitt legeme og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag."

Dvs: Den som spiser mennesket Jesus Kristus har her og nå evig liv. Og vil i tillegg fysisk bli oppreist på den siste dagen.

Rom 8:23 "vi som har fått Ånden, den første frukt av den kommende høst, vi sukker med oss selv og lengter etter den dag da vårt legeme blir fridd ut, og vi blir Guds barn helt og fullt."

Fil 3:21 "Han skal forvandle vårt svake og forgjengelige legeme så det blir likt det legeme han har i herligheten."
Salvationforall2
#6. Postet 01.11.2025 av Salvationforall2
....................................................................................

Der vreden tolkes som trengselen i de siste 7 årene.
Problemet er jo at vreden det er snakk om her, er jo først og fremst evig vrede, altså Helvete.
Dessuten er det selvsagt et skarpt skille mellom trengsel og vrede. Vreden er forbeholdt de ugudelige, mens trengsel er noe rettferdige også kan oppleve. Se f.eks. Salme 34:20 Mange er trengslene/plagene for den rettferdige, men Herren frir dem ut av dem alle.

Fortsetter under.

Du er på ville veier med din augustianske helvetslære:

Roman 11:26, where the apostle Paul writes, "And som ALL ISRAEL will be saved, as it is written: The Deliverer will come from Zion; He will remove GODLESSNESS from Jacob."

Dette er "the outcasts/cut off of Israel"..."de utstøtte fra Israel" som hadde forlatt loven og sluttet å omskjære seg og ble sendt i landflyktighet på grunn av sitt horeliv med andre guder...

ALL THE NATIONS OF THE EARTH...and ALL THE FAMILIES OF THE EARTH...WILL BE BLESSED (1. Mos. 22:18 og kap. 28:14)....hva skal en med helvete da?
Anonym
#7. Postet 01.11.2025 av Anonym
SF2 er,som på de fleste andre tråder, heller ikke velkommen her. Du er fullstendig på bærtur og så langt unna Bibelsk lære som det går an å komme. Og joda, Ireneus har jeg lest alle bøkene av, alle hans 5 bøker mot vranglærerne og i tillegg hans "proof of the apostolic preaching" (den har jeg lest to ganger til og med), men du har jo ikke noe som helst peiling på disse tingene så jeg forventer jo ikke at du skal forstå noe av dette her. Du kan holde deg til dine egne tråder, men aller helst bør du melde deg ut av denne siden for du er så langt unna kristen tro som det går an å komme. Human etisk forbund har garantert fine forumer som passer godt for deg. Som flere tidligere har påpekt : At ikke det du har skrevet som pensjon, doggidogg og salvationforall ikke har kvalifisert til utvisning er et mysterium.

Forøvrig er de versene fra 5.bok mot vranglærerne som brukes som argument for at Ireneus helte til bortrykkelse før trengselen SYLTYNNE. Andre steder er han klarere i forhold til at det skjer etter trengselen. Men det må selvfølgelig nevnes at det er langt fra islik at kirkefedrene snakket mye om akkurat dette, dog er pre-trib læren helt fremmed hos dem med unntak av helt outrerte og tvedtydige utsagn fra Pseudo Efraim og et par andre som kan tolkes begge veier. Når det er sagt er selvsagt ikke kirkefedrene noe autoriteter sammenlignet med Skriften, men det var verdt å nevne.
Anonym
#8. Postet 01.11.2025 av Anonym
"

Roman 11:26, where the apostle Paul writes, "And som ALL ISRAEL will be saved, as it is written: The Deliverer will come from Zion; He will remove GODLESSNESS from Jacob."

Dette er "the outcasts/cut off of Israel"..."de utstøtte fra Israel" som hadde forlatt loven og sluttet å omskjære seg og ble sendt i landflyktighet på grunn av sitt horeliv med andre guder...

ALL THE NATIONS OF THE EARTH...and ALL THE FAMILIES OF THE EARTH...WILL BE BLESSED (1. Mos. 22:18 og kap. 28:14)....hva skal en med helvete da? "

Dette er den vanlige galskapen du driter deg ut med hele tiden. Jeg må være ærlig: Det du skriver her i forumet er stein sprute galskap. Du må komme deg til en kristen sjelesorger/terapeut eller lignende, og hold deg unna seriøse diskusjoner her. Du har heller ikke peiling på hva Augustin sa eller ikke sa. Det er bare pissprat med deg jo. Det kan være at du ikke har blitt snakka til og irettesatt før i livet så da er det godt at folk irrettesetter deg her. Takk til dere andre som har fillerista SF2 her. Absolutt på sin plass og burde vært gjort for lenge siden.

Jeg holder meg unna dine innlegg SF2, sa da holder du deg unna mine, ok. Jeg syns forøvrig dine innlegg står seg godt uten kommentarer for å si det sånn:) Falsk/Mathisen klarer nesten ikke gjøre det bedre:)
Davidos
#9. Postet 01.11.2025 av Davidos
Det er slike som du nevner over her, LS82, som driver folk bort i fra både kommenmtarfelt og livet.
Anonym
#10. Postet 01.11.2025 av Anonym
Og hvis SF2 hadde fulgt littegranne med så hadde han også visst at Mike Golay som han referer til der er en disippel av super-pretribberfantasten Amir Tsarfati og like fanatisk med sine forkvaklede argumenter for pre-trib som han. Da spiller det ikke noe rolle om man kommer med løsrevne sitater fra Ireneus som kan tolkes i begge retninger. Alt går så lenge man skal holde liv i en lære uten bibelsk fundament. Som å bære ut havre til en død hest. Heldigvis begynner flere og flere å se at dette ikke er bibelsk lære.

Er det noen du burde stilt spørsmål ved SF2 så er det Golay. Etter bare litt lytting på han så blir det helt åpenbart at det er en fyr som bare velger og vraker fra ting uten å ha satt seg inn i materien i noen seriøs grad. Veldig lite dypde på den mannen der. Like ille som læremesteren Tsarfati.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen