Heddal sier: Hei er det noen jenter her som kunne tenke seg å bo på går her?;)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Salvationforall2
Opprettet i går kl 13:45 av Salvationforall2, mann, 73 år, ikke angitt.
Jesus ble ikke sendt til oss - ikke Paulus heller
Romerne var uomskårne israelitter som levde som hedninger ("heathen"). De var Paulus' "brødre etter kjødet" (etniske israelitter).

Rom. 9:3-4 "For jeg skulle ønske at jeg selv var forbannet bort fra Kristus for mine brødres skyld, mine slektninger etter kjødet. De er jo israelitter. Dem tilhører barnekåret og herligheten og paktene og lovgivningen og gudstjenesten og løftene." (Her definerer Paulus hvem som er hans brødre, det er bare etniske israelitter).

Rom. 1:13 " Jeg vil ikke, brødre, at dere skal være uvitende om at jeg ofte har satt meg fore å komme til dere (mine brødre etter kjødet), (men har blitt hindret til nå). Også hos dere (mine brødre) ville jeg gjerne høste noen frukt av mitt arbeid, likesom blant de øvrige hedningefolk ("gentiles").

Paulus ble sendt til dem for å forsone dem tilbake til Gud i troen på Kristi oppstandelse.
De var alle israelitter.

1. Mos. 17:14 "En uomskåren av mannskjønn, en som ikke er blitt omskåret på sin forhud, han skal utryddes av sitt folk, han har brutt min pakt."

NB Ordet "utryddes" er ikke brukt i KJV og heller ikke på hebraisk, men ordene "cut off", som betyr at de ble "utstøtt" av Israel. De ble ikke "utryddet". De blir omtalt som "de utstøtte" ("the outcasts") av Israel i Bibelen, som Herren skal samle tilbake igjen.

"The outcasts" kan vi lese om flere steder i Bibelen, bl.a. i Salme 147:2 "The Lord builds up Jerusalem; He gathers the outcasts of Israel" og bl.a. i

Jeremiah 30:17 "For I will restore you to health. And I will heal you of your wounds, declare the Lord, Because they have all called you an outcast..." På norsk er "the outcasts" oversatt til "de bortdrevne" (les Jeremia 16:14), de som Herren drev bort (scattered aound") i utlendighet på grunn av deres utroskap mot ham.

OG bl.a. i

Jesaja 56:8 "The Lord God which gathereth the outcasts of Israel..."

Derfor er det Paulus i Romerbrevet kaller dem "brødre", for det er det de var. Det er ikke om oss, og Paulus er ikke vår apostel, men apostel for "the outcasts of Israel", som også levde som hedninger. Det er disse hedningene Paulus er apostel for, han som blir kalt "hedningenes apostel" i Bibelen.

Det er også disse Jesus sa om: "Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av ISRAELS HUS."

Han ble ikke utsendt til oss. VI er Adams etterkommere.

Svar på innlegg

AndersW
#1. Postet i går kl 15:31 av AndersW
....Det er også disse Jesus sa om: "Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av ISRAELS HUS."

Han ble ikke utsendt til oss. VI er Adams etterkommere.
Det er riktig at det var det Gud utgangspunktlig ville

Matt 15:24 "Jeg er ikke sendt til andre enn de bortkomne sauene i Israels hus."

Det var også derfor Jesus utgangspunktlig ikke sendte Apostlene til andre folkslag, kun Israel folket.

Matt 10:5
"Disse tolv sendte Jesus ut og påla dem: «Ta ikke veien til andre folkeslag, og dra ikke inn i samaritanenes byer! Gå heller til de bortkomne sauene i Israels hus. Gå og forkynn: ‘Himmelriket er kommet nær!’"

Og at det hele ikke skulle ta lang tid

Matt 10:23 "Men når de forfølger dere i den ene byen, så flykt til den neste! Sannelig, jeg sier dere: Dere skal ikke bli ferdig med byene i Israel før Menneskesønnen kommer."

Men det skar seg fullstendig, Israel folket fikk ham henrettet. Derfor endret han på det hele, etter at han stod opp fra de døde og fikk all makt i himmelen og på jorden. I stedet for at de kun skulle gå til Israel folket. Fikk de nå beskjed om å gå til alle folkeslag.

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. "

Det betyr ikke at Israel folket dermed var glemt. De ble bare et av mange folkeslag uten noen fortrinn fremfor andre folkeslag. Men ikke alle de første kristne var enige med det. Fks. Jakob var ikke for noe frelst ved tro og skrev sitt brev til Israels tolv stammer.

Jak 1:1 "Jakob, Guds og Herren Jesu Kristi tjener, sender sin hilsen til de tolv stammer som er spredt omkring i fremmede land."

Jak 2:14 "Hva hjelper det, søsken, om noen sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham?"
Salvationforall2
#2. Postet i dag kl 12:43 av Salvationforall2
Anders W...takk for kommentaren.

Jeg ser vi er enige et stykke på vei. Men jeg kan ikke tvinge det jeg skriver på noen.

BÅDE i Matt. 10:5 og i Matt. 28:19 blir det greske ordet etnos/ethne brukt om "hedningene" og "alle folkeslag". Det greske ordet kan ifølge Strong's også bety stamme. Det tilsvarende ordet på hebraisk er goy/goim, som blir brukt om "de utstøtte av Israel", "the outcasts of Israel", som hadde brutt pakten med Gud og hadde sluttet å omskjære seg. Til straff sendte Gud dem i utlendighet, i diaporaen, de ble "scattered around". De tilhørte tistammefolket, Nordriket. "de fortapte får av Israels hus".

I alle engelskspråklige bibler har både det hebraiske ordet og det greske ordet blitt feilaktig oversatt til gentiles, hedninger som vi vanligvis oppfatter som alle som ikke tilhørte Israel. Men Israel ble altså omtalt som "hedninger", men med ordene goy og ethnos, da kan ikke de være gentiles. Det strider mot all fornuft.

Matt. 10:5 "gå ikke på hedningenes (ethnos) veier" er oversatt i alle eng. språklige bibler med gentiles. Dette må etter all fornuft være feil, det skal være Israels hedninger (de fortapte får av Israels hus) det her er snakk om. Jesus hadde jo ennå ikke gitt dem misjonsbefalingen, og han sa dette til de 12 apostlene han hadde utvalgt seg (han var ennå ikke forrådt). Disse 12 representerte hver av det endelige Israels 12 stammer (minus Judas), 10 fra Nordriket og 2 fra Juda. Det var Paulus en del år senere som fikk i oppdrag å forkynne for "gå ikke på hedningenes veier", Israels fortapte får. Disse var alle israelitter og uomskåret (de hadde sluttet å omskjære seg). Peter fikk kun i oppdrag å forkynne for de omskårne, Gal. 2:7:

"De så at jeg (Paulus) var blitt betrodd å forkynne for de uomskårne, likesom Peter for de omskårne."

Dessuten brukes jo ordet brødre (brethren) konsekvent gjennom hele Bibelen (minus et par korte brev), siste gang brukt i Åp.22:9, det siste kapittelet hvor han sier at de skal være konger
Davidos
#3. Postet i dag kl 12:47 av Davidos
DE BLINDE LEDER DE BLINDE!
Salvationforall2
#4. Postet i dag kl 13:09 av Salvationforall2
At gentiles har vært feilaktig oversatt, slik at vi tror at dette gjelder oss hedninger som ikke tilhører Israel, har gjort at vi også tror vi tilhører "de utvalgte", at vi også har fått del i paktene og løftene (se Ef.2:13) Jeg har selv trodd det en mannsalder, men ser nå at det må være feil...ikke av meg selv, men de som underviser i dette. De beskriver det som den best bevarte hemmelighet for kristendommen. Så at vi alle tar feil, er helt uforskyldt og ingen kan klandres eller fordømmes for det.

Det betyr at "de to" i Ef. 2:14 ikke er jøde og hedninger (oss) slik de fleste av oss alltid har lært, men jøde og israelitt.

Israelittene
den andre "kveen" Jesus sa om: "Og de skal høre". Og begge "kveene" (den første er de troende jøder, "en rest", "den lille flokk" (the little flock) skal få én hyrde.

Paulus sa 3 ganger i Apostelgjerningene: "nå går jeg til hedningene, og de skal høre". Dette er de fortapte får av Israel hus. Paulus var ikke vår apostel, det er dessverre misforstått, slik jeg selv har misforstått det i årevis.

Guds plan med Israel er at de skal bli "et kongrike av prester for meg og en hellig nasjon framfor alle andre nasjoner." 2.Mos. 19:5-6. Det ble talt til Jakobs hus og Israels barn (v. 3). Gud har ikke endret på denne planen. For ved Israels frelse vil alle folk på jorden en gang bli frelst. Men Jesus kom for "de fortapte hus av Israels hus" og Paulus var ikke vår apostel, med vi skal alle en gang få nye godt av Israels frukter.

Ordet "Israel" er brukt 2163 ganger i hele Bibelen.
Salvationforall2
#5. Postet i dag kl 13:49 av Salvationforall2
står i Matt. 15:

"12 Da gikk hans disipler til ham og sa: Vet du at fariseerne tok anstøt da de hørte dette ord? 13 Men han svarte og sa: Hver plante som min himmelske Far ikke har plantet, skal bli rykket opp med rot. 14 La dem fare! De er blinde veiledere for blinde, og når en blind leder en blind, faller de begge i grøften.
15 Da svarte Peter og sa til ham: Fortklar denne lignelsen for oss! 16 Men Jesus sa: Er dere ennå uten forstand, dere også?"

Det hadde vært fristende og spørre deg, Davidos, om du også er uten forstand, men skal ikke gjøre det, les selv videre om "Davids sønn", som er Kristus, i versene etterpå.

DET ER IKKE DETTE INNLEGGET MITT HANDLER OM! Skriv gjerne ditt eget innlegg om det, hvis du vil.
AndersW
#6. Postet i dag kl 14:09 av AndersW
Sa den blinde, Davidos
Salvationforall2
#7. Postet i dag kl 14:25 av Salvationforall2
Sa den blinde, Davidos
Det er kanskje fristende å skrive det, AndersW, men etter mitt syn er ingen av oss Guds utvalgte folk, ikke Davidos heller, "de blinde" var jøder.
Heddal sier: Hei er det noen jenter her som kunne tenke seg å bo på går her?;)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen