per arne sier: Et vennlig ord koster ingenting og er allikevel den skjønneste av alle gaver.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Davidos
Opprettet i går kl 14:19 av Davidos, mann, 43 år, Østfold.
Sjelens tilstand - Finnes helvete?
Sjekk ut fordypningen i Enok's bok Kap.9 her:

https://youtu.be/_ihlmimk4J0

Det er på Norsk, og vel verdt en titt. Jeg har også laget en til video om Kap.10 i dag! Den kommer fortløpende, og blir lagt til i et nytt innlegg her på KD. Dette kapitlet er SVÆRT spennende, og vil gi deg innsikt i mye du kanskje ikke visste, eller har misforstått gjennom din pastor eller prest. For det er jammen mange ulver i fåreklær der ute folkens, og det er viktig at vi studerer disse tingene de påstår selv.

Svar på innlegg

David-81
#2. Postet i dag kl 07:48 av David-81
Jaggu meg mye rart her på forumene. Hvorfor i all verden tar du egentlig utgangspungt i en bok som av kanskje passende grunner aldri ble tatt med i bibelen? Nå går det en rød tråd i bibelen fra start til slutt. Det betyr at det som står om feks helvete i Matteus, kan du finne igjen i Johannes åpenbaring. Men det står så mye om helvete og evigheten i de andre textene, hvorfor skal du finne den ene boka som ikke er tatt med promotere den? Det skjønner jeg ikke helt davidos. Her legger jeg ved noen skriftsteder fra bibelen, som om man vil se, ikke kan missforståes. Der står alt vi trenger å vite om helvete og at det er evig, og at det ikke tar slutt, heller ikke den endelige dommen..Det står her i skriftstedene. Spørsmålet er bare om vi velger og tro det som står.

Matteus 25 :" Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans. 42 For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; 43 jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.’ 44 Da skal de svare: ‘Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?’ 45 Da skal han svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.’ 46 Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.»

David-81
#3. Postet i dag kl 07:50 av David-81
Evig straff, intet opphørelse, se siste linje.
Markus 9,44: " Om hånden din lokker deg til fall, så hugg den av! Det er bedre for deg å gå lemlestet inn til livet enn å ha begge hender og komme til helvete, til ilden som aldri slukner 44?. 45 Og om foten din lokker deg til fall, så hugg den av! Det er bedre for deg å gå halt inn til livet enn å ha begge føtter og bli kastet i helvete 46?. 47 Og om øyet ditt lokker deg til fall, så riv det ut! Det er bedre for deg å gå enøyd inn i Guds rike enn å ha begge øyne og bli kastet i helvete, 48 der makken deres ikke dør og ilden ikke slukner "
Jesu ord om helvetes ild som aldri slukner.
David-81
#4. Postet i dag kl 07:51 av David-81
2 tessalonika 1,9 " og dere som møter trengsler, skal han gi lindring sammen med oss. Slik blir det når Herren Jesus åpenbarer seg fra himmelen sammen med sine mektige engler 8 i flammende ild og straffer dem som ikke kjenner Gud, og dem som ikke er lydige mot vår Herre Jesu evangelium. 9 Straffen deres blir en evig fortapelse borte fra Herrens ansikt og fra hans herlighet og makt
Paulus ord til tessalonika.

Matteus 18,8 "Om hånden eller foten din lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! Det er bedre for deg å gå lemlestet eller halt inn til livet enn å ha begge hender eller begge føtter og bli kastet i den evige ild. 9 Og om øyet ditt lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! Det er bedre for deg å gå enøyd inn til livet enn å ha begge øyne og kastes i helvetes ild
Jesu ord..
Davidos
#5. Postet i dag kl 07:55 av Davidos
Hvorfor ikke? Boken er mye mer tydelig enn bibelen på mange punkter, og oppfyller mye av det som er kanonisert, så hvorfor forkaste den for at andre mennesker har forkastet den?

Jeg sier deg; Legg ikke lit til noe menneske.

Også har vi jo Åp 20:14, som stikker hull på alle dine ord for å motbevise dette; "Og død og helvete ble kastet inn i ildsjøen. Dette er den andre døden."
David-81
#6. Postet i dag kl 08:30 av David-81
Om du leser det står det ingenting om at den ildsjøen noen gang opphører. Kun at det er den annen død. I samme kapittel vers 10 finner du at det er evig. Det går også i tråd med de andre skriftstedene som jeg limte inn over her om det er en evig straff. Hadde noe ville tatt slutt, ville ikke ordet "evig" og "evighet" blitt brukt en eneste gang. Ser du ikke det? Om alt hadde tatt slutt en dag hadde jo det vært en behagelig tanke, og kanskje en motivasjon for enkelte og leve som man ville uten evige konsekvenser. Men det er ikke det som står i bibelen. Det er bare de kristne som har sviktet i sin oppgave å snakke nok om det. Iallefall i den vestlige verden i moderne tid.
Davidos
#7. Postet i dag kl 08:34 av Davidos
Ildsjøen er ikke helvete, siden helvete kastes i ildsjøen.

Tilintetgjørelse er en evig tilstand i evigheten.

Forståelsen om at helvete skal være en evig tilstand for mennesker som har forgått i lovløshet, er en misforståelse av svært tydelig beskrivelser som jeg viste til i Åp 20:14

Det er opp til hver enkelt å ignorere det som er rett framfor dem, eller å akseptere det som sannheten.

Husk også at det står skrevet at Gud ikke skal være vred for evig, og Hans kjærlighet er større enn hva vi kan forstå.
David-81
#8. Postet i dag kl 08:52 av David-81
Nei alså sannheten er veldig alvorlig og derfor advarte Jesus oss gang på gang og apostlene gjennom ordet. Det finnes jo også mange andre skriftsteder som beviser det. Hør feks på Bill wiese 23 minnutes in Hell på youtube. Han samler opp alt. Men du ser det jo i de skriftstedene jeg limte inn over. Poenget er at det er en evig separasjon fra Gud for de som ikke vil tro.

Johannes evangelium 3,36:" Den som tror på sønnen har evig liv. Men den som ikke vil tro sønnen skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham".
Her ser du det også. Det tar ikke slutt.

Du må gjerne tro noe annet, men bibelen forteller klart hva som er hva..
Davidos
#9. Postet i dag kl 08:56 av Davidos
Nei alså sannheten er veldig alvorlig og derfor advarte Jesus oss gang på gang og apostlene gjennom ordet. Det finnes jo også mange andre skriftsteder som beviser det. Hør feks på Bill wiese 23 minnutes in Hell på youtube. Han samler opp alt. Men du ser det jo i de skriftstedene jeg limte inn over. Poenget er at det er en evig separasjon fra Gud for de som ikke vil tro.

Johannes evangelium 3,36:" Den som tror på sønnen har evig liv. Men den som ikke vil tro sønnen skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham".
Her ser du det også. Det tar ikke slutt.

Du må gjerne tro noe annet, men bibelen forteller klart hva som er hva..
Igjen, tilintetgjørelse er evig.

Joh 3:36 sier heller ikke noe om at Guds vrede er evig, faktisk vil det være i strid med Guds Ånd å påstå dette.

Du viser til skriftsteder, men henviser meg til Bill Wiese? Jaggu mye rart ja, det kan du si..
David-81
#10. Postet i dag kl 09:12 av David-81
Nei alså i den preken han har på youtube underbygger han alt med skriftsteder. Jeg kunne kopiert inn ganske mye her, men det ville vært ganske tidkrevende. Men det velger du jo selvfølgelig selv om du vil se den eller ikke. I det skriftstedet Johannes 3,36 står det "Guds vrede blir over ham", m.a.o den tar ikke slutt for de som ikke vil tro.
Guds vrede rammet hans sønn på korset, så den som tror går fri. Men det er en evig betaling for den som ikke vil tro. Gud ordnet en frelsesløsning for alle mennesker, men alle må ta ett personlig valg.
per arne sier: Et vennlig ord koster ingenting og er allikevel den skjønneste av alle gaver.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen