MortenRH sier: 6. Fuldeligen forsikkret om dette, at han, som begyndte en god gjerning i eder, vil fuldføre den indtil Jesu Christi dag: (Phil 1:6)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Salvationforall2
Opprettet 17.10.2025 av Salvationforall2, mann, 73 år, ikke angitt.
ERSTATNINGSTEOLOGI - hva er det?
"Erstatningsteologi" eller "substisjonsteologi", som den også kalles, har en bestemt betydning. Den går ut på å frarøve Israel og jødene de løftene de har fått av Gud og som er nedfelt i Bibelen.

I og med at jødene ikke tok imot Jesus som Guds Sønn, syndenes forsoner og kongen i Riket for Israel, så mener store deler av kristenfolket:

a) At jødene ikke lenger er Guds utvalgte folk. Det er kristenheten som er Guds menighet og Israel. Jødene vil aldri få innfridd de løftene som de har fått av Gud i Det Gamle Testamente.

b) At løftene om landet, Riket for Israel og et stort landområde i Midt-Østen, fra Middelhavet og til Eufrat, ikke lenger skal forstås
bokstavelig, men at det går på kristenhetens ekspansjon i verden.

Denne teologien går tilbake til de første kirkefedrene og ble kirkens teologi, særlig etter at den katolske kirke ble det ledende kirkesamfunn i verden. Reformasjonen på 1500-tallet klarte dessverre ikke kvitte seg med denne typen teologi, og av den grunn må en slite med dette den dag i dag. Det blir en hengemyr av dårlig og gal teologi. Dette gjelder den generelle teologien, og det gjelder dets forhold til Guds løfter til jødene.

GUDS LØFTER OG OPPGAVER TIL JØDENE

Jødene er Guds utvalgte folk. Det har både positive og negative sider. Til nå har de negativene sidene stått i kø, for det er slik, at dersom noen er utvalgt av Gud, så vil verden motarbeide denne utvelgelsen. Ikke bare verden, men også store deler av kristenheten.
Men til tross for det, så vil Guds utvelgelse stå ved lag, og det som Gud har lovet jødene og Israel, det vil oppfylles når den tid kommer.

Jødene har fått følgende løfter og oppgaver av Gud:

a) Gud vil gjøre Abraham og det jødiske folket til Guds folk. Han vil velsigne Abraham og gjøre hans navn kjent. Abraham skulle bli til en velsignelse, og i Abraham skulle alle jordens folk bli velsignet. (1. Mos. 12:2-3)
b) Gud gav Abraham og jødene et sammenhengende landområde fra Middelhavet og til Eufrat. Fra Egyptens elv (Nilen) og til ørkenen i nord.(1. Mos. 15:18-21)
c) Gud vill gjøre jødene til Guds eiendom framfor alle andre nasjoner og gjøre dem til konger, prester og et hellig folk. Dette skal skje i Rikets tid. (2. Mos. 19:5-6)
d) Gud vil etablere et tidsalderlig kongedømme i Israel i Davids ætt. Dette Riket var nær ved Jesu første komme, men det kunne ikke bli opprett, for det store flertallet av jødene ville ikke anerkjenne Jesus fra Nasaret som jødenes konge (2. Sam. 7:12-17)
e) Gud ville gi jødene Messias Jesus som både frelser og kongen i dette Riket. (Es. 7:14 og 9:6-7)
f) Jesus Messias skal komme tilbake på himmelens skyer og opprette dette Riket. (Dan. 2:44-45)
g) Alle hedningefolk og alle folkeslag skal da underkaste jeg jødene i Rikets tid. (Sak. 14)
h)Jødene har fått løfter om en ny pakt og en ny ånd som gjør at de vil kunne følge alle Herrens bud. Dette er den nye pakt i Jesu blod. (Jer.31:31-34).

(fortsetter)

Svar på innlegg

Davidos
#1. Postet 17.10.2025 av Davidos
Helt borti natta tullete..

Du skriver oss alle ut av bibelen på den måten du vrangtolker, samtidig mener du at alle skal frelses.

Du glemmer klinten, de ugudelige, ondskap/lovbrudd/synd. Det vil ikke vær noen plass for dem annet enn i ilden.
Salvationforall2
#2. Postet 17.10.2025 av Salvationforall2
(fortsettelse på innlegget)

i) Jødene skal omvende seg til Jesus Messias på slutten av endens tid (Sak. 12:10-14)
j) Jesus skal være kongen i dette spesielle Riket i 1000 år. Etter den tid skal Gud være kongen. (1.Kor. 15:24-28)

"I Den Gamle Pakt er Guds folk en nasjon, en poltisk og nasjonal størrelse. Men i Den Nye Pakt er Guds folk definert som de av Israel og hedningene som tror på Jesus, og de er ikke en nasjon eller en politisk eller militær enhet." Denne nytolkningen av de bibelske profetiene kaller teologene for en "Kristus-transformasjon". Det vil si at profetiene får "en forandret betydning da Jesus kom".

Denne læren er ikke bibelsk rett. Den ligger som en mare over kirken. Kirken, som burde være ledende i rett teologisk forståelse av Guds ord, er den dårligste i klassen.

Det verste med erstatningsteologien er at ikke bare at den er gal, men den er også med på å skjule Kristus for det jødiske folket.

Det er ikke rett at kirken har tatt over Guds løfter til jødene. De står ved lag og skal oppfylles slik som de står.
Salvationforall2
#3. Postet 17.10.2025 av Salvationforall2
Helt borti natta tullete..

Du skriver oss alle ut av bibelen på den måten du vrangtolker, samtidig mener du at alle skal frelses.

Du glemmer klinten, de ugudelige, ondskap/lovbrudd/synd. Det vil ikke vær noen plass for dem annet enn i ilden.
TØV...som vanlig fra deg. Jeg har ikke skrevet NOEN ut av Bibelen, ikke en eneste sjel! Det er DU som leser deg selv inn i Guds løfter til jødene og kaller deg selv ISRAEL som skriver jødene ut av Bibelen.

Den siste setningen din skal jeg ikke kommentere en gang, den viser bare hvor forskrudd du er og hvor lite du har forstått av Bibelen.
compaq
#4. Postet 17.10.2025 av compaq
salve2

Erstaningsteologi?

Skilsmisse ble tillatt av andre grunner enn ekteskapsbrudd, men bare av hensyn til deres hardkjertethet som Jesus forklarte. ( Matt 19:7-8) Jeg hater skilsmisse sier Jehova. Likevel lot han dem som ble skilt, få være i Israels menighet. Hvis de tok imot den tukt Jehova gav sitt folk, kunne det være at deres steinhjerte med tiden ville bli skiftet ut med et mykere hjerte, et hjerte som kunne gi uttrykk for sann kjærlighet til hans veier. ( Es 11:19-20)
AndersW
#5. Postet 17.10.2025 av AndersW
"Erstatningsteologi" eller "substisjonsteologi", som den også kalles, har en bestemt betydning. Den går ut på å frarøve Israel og jødene de løftene de har fått av Gud og som er nedfelt i Bibelen.

I og med at jødene ikke tok imot Jesus som Guds Sønn, syndenes forsoner og kongen i Riket for Israel, så mener store deler av kristenfolket:

a) At jødene ikke lenger er Guds utvalgte folk. Det er kristenheten som er Guds menighet og Israel. Jødene vil aldri få innfridd de løftene som de har fått av Gud i Det Gamle Testamente.

b) At løftene om landet, Riket for Israel og et stort landområde i Midt-Østen, fra Middelhavet og til Eufrat, ikke lenger skal forstås
bokstavelig, men at det går på kristenhetens ekspansjon i verden.

Denne teologien går tilbake til de første kirkefedrene og ble kirkens teologi, særlig etter at den katolske kirke ble det ledende kirkesamfunn i verdn. Reformasjonen på 1500-tallet klarte dessverre ikke kvitte seg med denne typen teologi, og av den grunn må en slite med dette den dag i dag. Det blir en hengemyr av dårlig og gal teologi. Dette gjelder den generelle teologien, og det gjelder den forhold til Guds løfter til jødene.
"While the role of preparing the world for the arrival of the messiah has been fulfilled by the Jewish people, they still are God’s chosen people whose fidelity to God remains a light to the nations. The Jewish people were called to a unique and special relationship to God that included preparing for the messiah but was not limited to that one role."

kilde: https://www.catholic.com/qa/replacement-theology
Salvationforall2
#6. Postet 17.10.2025 av Salvationforall2
"While the role of preparing the world for the arrival of the messiah has been fulfilled by the Jewish people, they still are God’s chosen people whose fidelity to God remains a light to the nations. The Jewish people were called to a unique and special relationship to God that included preparing for the messiah but was not limited to that one role."

kilde: https://www.catholic.com/qa/replacement-theology
AndersW Preterismen kan jeg for lite om og har derfor respekt for de som har omfavnet troen på den. Jeg har ikke omfavnet den, men jeg er sikker på at preteristene har sine grunner for å omfavne den, på samme måte som jeg har mine grunner for ikke å gjøre det.

Men min forståelse av preterismen er at den lærer at alle profetier ble oppfylt da tempelet i Jerusalem ble ødelagt i år 70 e.Kr. og det var da Jesu andre komme fant sted. Og deretter regjerte Kristus ved sin trone i 1000 år, så var jødenes Kongedømmet og Riket for Israel over. Og I DAG lever vi i "Satans little season":

Åp. 20:3 "og kastet ham (dragen, den gamle slange, djevelen, v 2) i avgrunnen, lukket til og satte segl over ham, for at han ikke lenger skulle forføre folkeslagene - ikke før de 1000 år var gått. Deretter skal han slippes løs en kort tid ("a little season").

"Satans Little Season"-doktrinen sier da i hovedsak at vi er i en post-millenium (1000-årig)-periode mellom Jesu 1000-årige Kongedømme og den store hvite domstrone. Åpenbaringen 20 sier at Satan etter Hermageddon-scenariet blir fengslet i Jesu 1000 år lange tusenårstike. Deretter blir han løslatt for en "liten tid/a little season". Vi er altså i denne tiden akkurat nå.

Hvis jeg har forstått preterismen rett, så betyr det at den store trengsel for Jakob (Israel), Harmageddon, Jesu annet komme og 1000-årsriket ALLEDERE har skjedd!

Det jeg ikke forstår er hvorfor ALT dette er SKJULT i Bibelen, for bl.a. Jesus andre komme, det var minst LIKE VIKTIG, ja til og med viktigere for jødene enn hans første komme, det var jo nettopp det som var deres HÅP!
AndersW
#7. Postet 17.10.2025 av AndersW
AndersW Preterismen kan jeg for lite om og har derfor respekt for de som har omfavnet troen på den. Jeg har ikke omfavnet den, men jeg er sikker på at preteristene har sine grunner for å omfavne den, på samme måte som jeg har mine grunner for ikke å gjøre det.

Men min forståelse av preterismen er at den lærer at alle profetier ble oppfylt da tempelet i Jerusalem ble ødelagt i år 70 e.Kr. og det var da Jesu andre komme fant sted. Og deretter regjerte Kristus ved sin trone i 1000 år, så var jødenes Kongedømmet og Riket for Israel over. Og I DAG lever vi i "Satans little season":

Åp. 20:3 "og kastet ham (dragen, den gamle slange, djevelen, v 2) i avgrunnen, lukket til og satte segl over ham, for at han ikke lenger skulle forføre folkeslagene - ikke før de 1000 år var gått. Deretter skal han slippes løs en kort tid ("a little season").

"Satans Little Season"-doktrinen sier da i hovedsak at vi er i en post-millenium (1000-årig)-periode mellom Jesu 1000-årige Kongedømme og den store hvite domstrone. Åpenbaringen 20 sier at Satan etter Hermageddon-scenariet blir fengslet i Jesu 1000 år lange tusenårstike. Deretter blir han løslatt for en "liten tid/a little season". Vi er altså i denne tiden akkurat nå.

Hvis jeg har forstått preterismen rett, så betyr det at den store trengsel for Jakob (Israel), Harmageddon, Jesu annet komme og 1000-årsriket ALLEDERE har skjedd!

Det jeg ikke forstår er hvorfor ALT dette er SKJULT i Bibelen, for bl.a. Jesus andre komme, det var minst LIKE VIKTIG, ja til og med viktigere for jødene enn hans første komme, det var jo nettopp det som var deres HÅP!
Vi nærmere oss år 2033 e.Kr dvs fulle to tusen år etter korsfestelsen og er nå allrede inne i det tredje årtusen e.Kr Slik at ja, det er fullt mulig at de symbolske tusen år, er over. Og at vi er inne i:

Åp 20:7 "Når de tusen år er til ende, skal Satan slippes løs fra sitt fengsel. Han skal dra ut og forføre folkene i alle fire verdenshjørner"

for forførelse er det bare mer og mer av.

https://en.wikipedia.org/wiki/Preterism
compaq
#8. Postet 17.10.2025 av compaq
Før i tiden er millioner og atter millioner av mennesker gått i graven uten noensinne å høre om Jehova Gud og Kristus og disse vil i sin bli vekket opp fra døden og motta kunnskap om sannheten, for at de kan treffe sitt valg.

Men forholdet er annerledes med de mennesker som nå lever på jorden. De som hører med til den store skare, må ta imot dette budskap innen dagen for slaget på Guds, Den allmektiges, store dag, som er Harmageddon. Hvis sannhetsbudskapet ikke forkynnes for den store skare nå, vil det være for sent når nedslaktningsverket begynner. ( 2.Kong 10:25) (Esek 9:5-10) (Sefanja 2:1-3) ( Matt 24:21) 25:46)
AndersW
#9. Postet i går kl 00:07 av AndersW
Før i tiden er millioner og atter millioner av mennesker gått i graven uten noensinne å høre om Jehova Gud og Kristus og disse vil i sin bli vekket opp fra døden og motta kunnskap om sannheten, for at de kan treffe sitt valg.

Men forholdet er annerledes med de mennesker som nå lever på jorden. De som hører med til den store skare, må ta imot dette budskap innen dagen for slaget på Guds, Den allmektiges, store dag, som er Harmageddon. Hvis sannhetsbudskapet ikke forkynnes for den store skare nå, vil det være for sent når nedslaktningsverket begynner. ( 2.Kong 10:25) (Esek 9:5-10) (Sefanja 2:1-3) ( Matt 24:21) 25:46)
Tull og tøys, compaq Hadde du lest det nye testamentet, så hadde du sett at Harmagedon er et stedsnavn, ikke noe stor dag.

Åp 16:16 "Og åndene samlet kongene på stedet som på hebraisk heter Harmageddon."

Slik at det Jehovas vitner forkynner overhode ikke er sannhet, men løgn. Og denne fantasien deres om nedslaktningen av alle som ikke er Jehovas vitner er direkte syk.

Andor
#10. Postet i går kl 07:34 av Andor
Compaq.

Peters 1 brev 3. Dåpen og det nye livet
18 For Kristus selv led for synder,

én gang for alle,

den rettferdige for urettferdige,

for å føre dere fram til Gud.

Med kroppen døde han,

men ved Ånden ble han gjort levende,

19 og slik gikk han bort og forkynte

for åndene som var i fangenskap.

20 De hadde vært ulydige i Noahs dager

Peters 1 brev. 4.6. Derfor ble evangeliet forkynt også for de døde, for at de som i kroppen ble dømt slik mennesker dømmes, ved Ånden skulle leve, slik Gud lever.
MortenRH sier: 6. Fuldeligen forsikkret om dette, at han, som begyndte en god gjerning i eder, vil fuldføre den indtil Jesu Christi dag: (Phil 1:6)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen