Forum > Religion og tro > Debatt

Davidos
Opprettet 06.10.2025 av Davidos, mann, 43 år, Østfold.
Enok's bok - Kap.1
Sjekk ut min video hvor jeg går igjennom Enok's bok kap.1

https://youtu.be/OSsUInUtkuU

Svar på innlegg

Davidos
#1. Postet 06.10.2025 av Davidos
Se hva som står i Hebreerbrevet 11:5-7

I tro ble Enok rykket bort uten å dø. Ingen så ham mer, for Gud hadde tatt ham til seg. Før han ble rykket bort, fikk han vitnesbyrd om at han var til glede for Gud. 6 Uten tro er det umulig å være til glede for Gud. For den som trer fram for Gud, må tro at han er til, og at han lønner dem som søker ham.

7 I tro fikk Noah varsel om det som ennå ikke var synlig. I gudsfrykt bygde han en ark og berget sin familie. Hans tro ble en dom over verden, og selv ble han arving til den rettferdighet som troen gir.

Dette betyr, mine venner, at Enok ble ryket opp til Faderen før han så døden, på lik linje med Elia.

Jeg er nesten overbevist om at Elia og Enok er de 2 vitnene som står skrevet om i Guds ord.
AndersW
#2. Postet 06.10.2025 av AndersW
Se hva som står i Hebreerbrevet 11:5-7

I tro ble Enok rykket bort uten å dø. Ingen så ham mer, for Gud hadde tatt ham til seg. Før han ble rykket bort, fikk han vitnesbyrd om at han var til glede for Gud. 6 Uten tro er det umulig å være til glede for Gud. For den som trer fram for Gud, må tro at han er til, og at han lønner dem som søker ham.

7 I tro fikk Noah varsel om det som ennå ikke var synlig. I gudsfrykt bygde han en ark og berget sin familie. Hans tro ble en dom over verden, og selv ble han arving til den rettferdighet som troen gir.

Dette betyr, mine venner, at Enok ble ryket opp til Faderen før han så døden, på lik linje med Elia.

Jeg er nesten overbevist om at Elia og Enok er de 2 vitnene som står skrevet om i Guds ord.
Skal du aldri lære?

Åp 11:3 "Men jeg vil sette mine to vitner, kledd i sekkestrie, til å profetere i 1260 dager.» Dette er de to oliventrærne og de to lysestakene som står foran jordens herre."

De to vitnene er to lysestaker. Hva er lysestaker et bilde på i Åpenbaringsboken?

Åp 1:20 "de sju lysestakene er de sju menighetene"

De to vitnene er altså to menigheter som eksisterte i det første århundre. Samtidig som de syv menightene i lille Asia eksisterte. De to menightene det her er snakk om, var i Jerusalem. Det er derfor det står.

Åp 11:8 "Likene deres skal bli liggende på gaten i den store byen som åndelig talt kalles Sodoma og Egypt, der hvor deres Herre ble korsfestet."
Davidos
#3. Postet 06.10.2025 av Davidos
Skal du aldri lære?

Åp 11:3 "Men jeg vil sette mine to vitner, kledd i sekkestrie, til å profetere i 1260 dager.» Dette er de to oliventrærne og de to lysestakene som står foran jordens herre."

De to vitnene er to lysestaker. Hva er lysestaker et bilde på i Åpenbaringsboken?

Åp 1:20 "de sju lysestakene er de sju menighetene"

De to vitnene er altså to menigheter som eksisterte i det første århundre. Samtidig som de syv menightene i lille Asia eksisterte. De to menightene det her er snakk om, var i Jerusalem. Det er derfor det står.

Åp 11:8 "Likene deres skal bli liggende på gaten i den store byen som åndelig talt kalles Sodoma og Egypt, der hvor deres Herre ble korsfestet."
Godt jeg bare nesten var overbevist da ;)

Ja, det henger mer på grep at det er menighetene, men at dette allerede har funnet sted som du forsøker å villede til, er bare tøv. Skal aldri du lære?

Enok forteller en annen historie enn hva du og dine lærere tolker dere fram til. Men det er jo forståelig at dere har denne tolkningen, siden det nå er masser av "vikarer" for Jesus i kirkene deres. Da må man jo først bedra folkemassene til å tro at pretorismen(som katoliokkene fant på, på lik linje med "fortapelsen") er noe som kan legges lit til..

Legg ikke lit til noe menneske, som selvsagt innebærer "vikarene" i hedningekirkene rundt omkring.
compaq
#4. Postet 06.10.2025 av compaq
Enok og Elia til himmelen???

1.kor 15:20-22:.....Kristus oppstandelsen fra de døde og er blitt førstegrøden

Kristus den første som oppsto, åpnet derfor veien for andre. ( 1.Pet 3:21)

De som døde før Jesus, hadde det håp at de skulle få leve igjen her på paradiske jord, ikke i himmelen.
Davidos
#5. Postet 06.10.2025 av Davidos
Det er opp til hver enkelt om de skal tolke etter sin egen forstand, eller om de skal lese hva som står i bibelen.

Mer enn det er ikke å si til din kommentar Compaq. Ta det opp med "de eldre" i menigheten din.
AndersW
#6. Postet 06.10.2025 av AndersW
Godt jeg bare nesten var overbevist da ;)

Ja, det henger mer på grep at det er menighetene, men at dette allerede har funnet sted som du forsøker å villede til, er bare tøv. Skal aldri du lære?

Enok forteller en annen historie enn hva du og dine lærere tolker dere fram til. Men det er jo forståelig at dere har denne tolkningen, siden det nå er masser av "vikarer" for Jesus i kirkene deres. Da må man jo først bedra folkemassene til å tro at pretorismen(som katoliokkene fant på, på lik linje med "fortapelsen") er noe som kan legges lit til..

Legg ikke lit til noe menneske, som selvsagt innebærer "vikarene" i hedningekirkene rundt omkring.
Det var selvsagt den Hellige ånd som i sin tid, viste meg denne sammenhengen jeg viste deg, Davidos Det er også den Hellige ånd som minner meg på alt hva Jesus har sagt. Som jeg så forteller deg, for at du kanskje som Jesus sa, skal våkne.

Joh 5:25 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den time kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve. "
AndersW
#7. Postet 06.10.2025 av AndersW
Enok og Elia til himmelen???

1.kor 15:20-22:.....Kristus oppstandelsen fra de døde og er blitt førstegrøden

Kristus den første som oppsto, åpnet derfor veien for andre. ( 1.Pet 3:21)

De som døde før Jesus, hadde det håp at de skulle få leve igjen her på paradiske jord, ikke i himmelen.
Hva kommer det av at dere ikke skjønner hvorfor disse sektene der kommer lyver at hele jorden skal bli et paradis?

Det er for at det ikke skal være noe plass til helvete (ildsjøen) at de lyver slik. I virkeligheten er det nye paradiset (himmelriket), akkurat som det første paradiset, et begrenset område på jorden, som de kristne er i.

Kol 1:13 "For han har fridd oss ut av mørkets makt og ført oss over i sin elskede Sønns rike."
Davidos
#8. Postet 06.10.2025 av Davidos
Det var selvsagt den Hellige ånd som i sin tid, viste meg denne sammenhengen jeg viste deg, Davidos Det er også den Hellige ånd som minner meg på alt hva Jesus har sagt. Som jeg så forteller deg, for at du kanskje som Jesus sa, skal våkne.

Joh 5:25 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den time kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve. "
Nå må du gi deg med å spotte den hellige Ånd. Den hellige Ånd ER nå, og har alltid vært og skal alltid være!

Du havner bare i den siste kategorien som Jesus snakker om i versene du stadig tar ut av kontekst for å glorifisere dine egne villfarelser. Akkurat som Enok sa du skulle gjøre.

Her er konteksten av HVA som snakkes om (se den siste kategorien, AndersW):

Johannes 5:29

"Og de skal komme ut, - de som har gjort det gode, til livets oppstandelse, men de som har gjort det onde, til dommens oppstandelse."

AndersW
#9. Postet 06.10.2025 av AndersW
Nå må du gi deg med å spotte den hellige Ånd. Den hellige Ånd ER nå, og har alltid vært og skal alltid være!

Du havner bare i den siste kategorien som Jesus snakker om i versene du stadig tar ut av kontekst for å glorifisere dine egne villfarelser. Akkurat som Enok sa du skulle gjøre.

Her er konteksten av HVA som snakkes om (se den siste kategorien, AndersW):

Johannes 5:29

"Og de skal komme ut, - de som har gjort det gode, til livets oppstandelse, men de som har gjort det onde, til dommens oppstandelse."

Nei, sammenhengen er:

Joh 5:24-25 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet. Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den time kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve."

Ellers har du heller ikke peiling på hva spotte Den hellige ånd er. Utrolig hvor lite du egentlig forstår? Sekten du var i, har krympet din hjerne til et minimum.
Davidos
#10. Postet 06.10.2025 av Davidos
Du har en såpass nedrig tone og går i personangrep når ting butter imot, at det blir bare for dumt å fortsette.

Tenker leserne klarer å bedømme selv hvem som viser til Sannheten.