per arne sier: Nyt de små tingene, for en dag vil du kanskje se tilbake og oppdage at det var de som var de store.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

HÅKON L
Opprettet 17.08.2025 av HÅKON L, mann, 29 år, Østfold.
gjør(e) urett
Gjøre urett
Kol 3:24
24 Og dere vet at Herren skal gi dere sin arv som lønn. Tjen Herren Kristus! 25 Men den som gjør urett, skal få lønn som fortjent. Her er det ikke forskjell på folk.

Joh 17:1-3
1 Da Jesus hadde sagt dette, løftet han blikket mot himmelen og sa:
«Far, timen er kommet. Herliggjør din Sønn, så Sønnen kan herliggjøre deg. 2 For du har gitt ham makt over alle mennesker, for at han skal gi evig liv til alle som du har gitt ham.
3 Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har sendt, Jesus Kristus.
Joh 10:14-16
14 Jeg er den gode gjeteren. Jeg kjenner mine, og mine kjenner meg, 15 slik som Far kjenner meg og jeg kjenner Far. Jeg gir livet mitt for sauene.
16 Jeg har også andre sauer, som ikke hører til denne flokken. Også dem må jeg lede. De skal høre min stemme, og det skal bli én flokk og én gjeter.

Joh 16:2-3(synagogen eller Kirken er det samme ved at de begge er tilbedelsesteder av Gud)
2 De skal utstøte dere av synagogen. Ja, det kommer en tid da de som slår dere i hjel, skal tro at de utfører en tjeneste for Gud.
3 Det skal de gjøre fordi de verken kjenner min Far eller meg.

1Kor 6:8-9 del 1 (vers 9-10 en liste over noen typer urett)
8 Men dere gjør urett og lar andre lide tap – til og med søsken. 9 Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike?

Matt 7:21-23(beskrivelse av de Kristne kan også referers til andre) (det å være i Kirken fører ikke nødvendigvis til Frelse,det Herren akter på er ikke gjerningene, men fornektelse av selvet og lydighet slik vandrer vi i tro (se Jesu oppoffrelse ved korset)
21 Ikke enhver som sier til meg: ‘Herre, Herre!’ skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje.
22 Mange skal si til meg på den dagen: ‘Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?’
23 Da skal jeg si dem rett ut: ‘Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!’

Svar på innlegg

HÅKON L
#1. Postet 17.08.2025 av HÅKON L
Luk 13:23-27 (Her taler Jesus rett frem om saken)
23 Da var det en som spurte: «Herre, er det få som blir frelst?» Han sa til dem: 24 «Kjemp for å komme inn gjennom den trange døren! For jeg sier dere: Mange skal forsøke å komme inn, men ikke klare det.
25 Når husherren først har reist seg og lukket døren og dere blir stående utenfor og banker på og sier: ‘Herre, lukk opp for oss’, da skal han svare: ‘Jeg vet ikke hvor dere er fra.’
26 Da vil dere si: ‘Vi har jo spist og drukket sammen med deg, og du har undervist på gatene våre.’
27 Men han skal svare: ‘Jeg vet ikke hvor dere er fra. Bort fra meg, alle dere som gjør urett!’

Titus 2:11-15(Titus brevet jeg elsker mest(rett på sak brevet)(frelsen er tilgjengelig for alle mennesker, men hvem griper muligheten? ved det fylles mitt indre av gru for alle de som ikke griper muligheten)
11 For Guds nåde er blitt åpenbart til frelse for alle mennesker. 12 Den oppdrar oss til å si nei til et ugudelig liv og verdslige lyster og leve forstandig, rettskaffent og gudfryktig i den verden som nå er,
13 mens vi venter på vårt salige håp: at vår store Gud og frelser Kristus Jesus skal komme i herlighet.
14 For Kristus ga seg selv for oss for å løse oss ut fra all urett og rense oss så vi kan være hans eget folk, som med iver gjør gode gjerninger.
15 Dette skal du forkynne, og med myndighet skal du formane og vise til rette. La ingen se ned på deg!

HÅKON L
#2. Postet 17.08.2025 av HÅKON L
Joh 10:24-27(følger vi Jesus er nøkkelspørsmål å stille seg selv)
24 Mengden flokket seg om ham og spurte: «Hvor lenge vil du holde oss i uvisshet? Er du Den salvede, så si oss det rett ut!»
25 Jesus svarte: «Jeg har sagt det til dere, men dere tror meg ikke. De gjerningene jeg gjør i min Fars navn, vitner om meg.
26 Men dere tror meg ikke, for dere hører ikke til blant mine sauer.
27 Mine sauer hører min stemme; jeg kjenner dem, og de følger meg. 28 Jeg gir dem evig liv.

Les 1joh 1:5-10 og 1joh 2:2-5 (er nøkkeltekster som bør leses)

Salme 36:11-13
11 La din miskunn vare for dem som kjenner deg,
din rettferd for de oppriktige av hjertet.
12 La ikke foten til den stolte tråkke meg ned!
Hånden til den lovløse skal ikke jage meg bort.
13 Der ligger de, de som gjør urett.
De er støtt ned og kan ikke reise seg.
Seloten
#3. Postet 17.08.2025 av Seloten
Shalomiz Håkon! Godt innlegg!

Guds Torah bringer frihet!
Har du fått den Hellige Ånds dåp broder?
HÅKON L
#4. Postet 17.08.2025 av HÅKON L
Shalomiz Håkon! Godt innlegg!

Guds Torah bringer frihet!
Har du fått den Hellige Ånds dåp broder?
Behovet for den hellige ånd er alltid til stede.
Gud er min dommer og ser mitt hjerte,la ikke mitt onde hjerte få den glede med selvforherligelse som stolthet, si at en er rettferdig, eller mer rettskaffen ved å si at en selv har ånden, Nei- knus mitt hjerte daglig, så jeg kan hvile i din rettferd.) De første som ble kalt Kristne ble det ikke fordi de selv kalte seg kristne, nei de som var i område kalte dem kristne fordi de vitnet om Kristus ved sitt liv.

"Guds verk må drives fremad med kraft. Vi trenger Den Hellige Ånds dåp. Vi behøver å forstå at Gud villede dyktige og innflytelsesrike menn inn i sitt folks rekker, menn som skal utføre sin del for å advare verden.
Ikke alle i verden er lovløse og forfalne til synd. Gud har mange tusen som ikke har bøyd kne for Ba'al. Det er gudfryktige menn og kvinner i de frafalne kirkesamfunn. Hvis dette ikke var tilfellet,
så ville vi ikke få dette budskap å forkynne: “Falt, falt er Babylon den store.” “Gå ut fra henne, mitt folk!” Ap. 18, 2. 4. Mange av de oppriktige stønner etter et livets åndepust fra himmelen.
De vil erkjenne evangeliet når det bringes til dem i den skjønnhet og enfoldighet hvori det framholdes i Guds Ord"(fra boken evangeliets tjener av EGW. s.257)
Seloten
#5. Postet 17.08.2025 av Seloten
Den Hellige Ånd er en gave. Hvis du ber vil Han også gi.
Jeg tror ikke den kan gis ved egen rettferdighet eller gjerning.

Men Tro.
Inia
#6. Postet 17.08.2025 av Inia
Jeg tror heller ikke at DHÅ gis ved egen rettferdighet og gjerninger

men,
tegnet på at vi er inspirert av DHÅ viser seg i våre valg og hvordan vi lever våre liv.

En tro uten gjerninger er en død tro ifølge Jakobs brev.
Et veldig fint brev som jeg syntes forklarer alt dette rundt tro, gjerninger slik at ingen heller skal kunne opphøye seg selv, men at de gode fruktene i våres hjerte kommer som et resultat av en levende tro.
Mvh
Davidos
#7. Postet 17.08.2025 av Davidos
Samtidig så skal man være klar over at foredlingen resulterer i både gode gjerninger og lovlydighet.. Men ja, tro først. :)
per arne sier: Nyt de små tingene, for en dag vil du kanskje se tilbake og oppdage at det var de som var de store.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen