Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

HÅKON L
Opprettet 19.06.2025 av HÅKON L, mann, 29 år, Østfold.
innsikt og forstand

salme 119:97-104
97 Hvor høyt jeg elsker din lov!
Jeg grunner på den hele dagen.
98 Ditt bud gjør meg mer vis enn mine fiender.
Det er alltid hos meg.
99 Jeg skjønner mer enn alle mine lærere,
for jeg grunner på dine lovbud.

100 Jeg har mer innsikt enn de gamle,
for jeg tar vare på dine påbud.

101 Jeg holder føttene borte fra onde veier
så jeg kan ta vare på ditt ord.
102 Jeg viker ikke fra dine lover,
for du veileder meg.
103 Hvor søte dine ord er for ganen,
bedre enn honning i munnen.
104 Jeg får innsikt av dine påbud,
derfor hater jeg falske veier.

(mer innsikt enn de gamle)

ordsp 16:16-17
16 Å kjøpe visdom er bedre enn gull,
å kjøpe innsikt er mer verdt enn sølv.

17 De rettskafnes vei er å vende seg bort fra det onde,
den som akter på sin ferd, bevarer livet.

fil 1:8-11
8 Ja, Gud er mitt vitne på at jeg lengter etter dere alle med Kristi Jesu hjertelag.
9 Og dette ber jeg om, at deres kjærlighet må bli mer og mer rik på innsikt og dømmekraft,
10 slik at dere kan forstå og avgjøre hva som er viktig, og stå rene og uten feil på Kristi dag,
11 fylt av rettferds frukt som vokser fram ved Jesus Kristus, til lov og ære for Gud.

kol 1:9-10
9 Fra den dag vi fikk høre dette, har vi ikke holdt opp med å be for dere.
Vi ber om at dere må bli fylt av kunnskap om Guds vilje og få all den visdom og innsikt som Ånden gir.
10 Da kan dere leve et liv som er Herren verdig, og som helt og fullt er til glede for ham, så dere bærer frukt i all god gjerning og vokser i kjennskap til Gud.

les også ef 1:15-19

2kor 13:4-5 + 8
4 Han ble korsfestet i svakhet, men han lever i Guds kraft. Og vi er svake i ham, men vi lever med ham hos dere i Guds kraft.
5 Ransak dere selv om dere er i troen. Prøv dere selv! Eller merker dere ikke at Jesus Kristus er i dere? Består dere kanskje ikke prøven?

8 For vi makter ikke noe mot sannheten, bare for sannheten. (vi kan ikke endre det Gud har sagt det står fast til evig tid, vi kan kun vitne om sannheten)

Les gjerne 2tim 2:1-7 + vers 8 og 9
ordsp 19:8-9
8 Den som skaffer seg innsikt, har livet kjært,
den som tar vare på forstand, finner det gode.
9 Falske vitner slipper ikke straff,
den som farer med løgn, går til grunne.

Svar på innlegg

Inia
#1. Postet 19.06.2025 av Inia
Veldig bra Bibelvers du viser til.
Her ser vi også hva brødrene la vekt på i Det Nye Testamentet.

De var ivrige etter å lære. Heldig er de som får tak i disse Ordene i sitt hjerte.
Grunner på dem, tror på dem og lar seg lede av dem.

Men, alle har vi vår vei, noen er født med Ordene arvet av sine foreldre, andre som røveren på korset trodde og omvendte seg i slutten av sitt liv i motsetning til den andre røveren som hang på andre siden av Jesus, som verken ville se eller ydmyke seg og tro.

Viktig å være ydmyke opp imot Guds Ord når Ånden en dag viser oss i vårt hjerte tydelig og klart.
Så er det bra og grunne på de oppbyggende ordene i Salmenes bok. Samt gavepakken i Ordspråksboken.
Salvationforall2
#2. Postet 19.06.2025 av Salvationforall2
"3 For jeg skulle ønske at jeg selv var forbannet bort fra Kristus for mine brødres skyld, mine frender (slektninger) ETTER KJØDET. 4 De er jo ISRAELITTER. DEM tilhører barnekåret og herligheten og PAKTENE og LOVGIVNINGEN og gudstjenesten og LØFTENE." Rom. 9

" 7 Ta dere derfor av hverandre, likesom som Kristus tok seg av oss. 8 For jeg sier: Kristus har blitt en tjener for de omskårne for Guds sannferdighets skyld, for å stadfeste LØFTENE etter ferdrene." Rom. 15

"28 Når det gjelder evangeliet, er de (israelittene) blitt fiender for deres (hedningenes) skyld. Men når det gjelder utvelgelsen, er de elsket for FEDRENES skyld...30 Dere (hedningene) var jo en gang ulydige mot Gud, men NÅ har dere fått miskunn fordi de andre (israelittene) var ulydige. 31 PÅ SAMME MÅTE har nå de (israelittene) vært ulydige, men ved den miskunn dere (hedningene) har fått, skal også være de (israelittene) få miskunn. 32 For Gud har innesluttet dem ALLE under ulydigheten, for at han kunne vise miskunn mot dem ALLE."

HELE ISRAEL vil bli frelst! Ikke en eneste en "gå til grunne"!

"Hedningene" i Rom. 11 ovenfor er "de fortapte får av Israels hus". De også er etniske jøder, selv om de var utsøtt fra Israel, men de er likevel "elsket for fedrenes skyld. 29 For Gud angrer ikke sine nådegaver og sitt kall."

Vi hedninger, som aldri blir omtalt som "brødre" i Bibelen, har ALDRI fått loven og budene, heller ikke "hans ord":

"19 Han kunngjorde for Jakob sitt ord, for ISRAEL sine bud og lover. 20 Slik har han ALDRI GJORT MOT NOE HEDNINGEFOLK, hans lover kjenner de IKKE. HALLELUJAH!" Salme 147

Hva vil du tro på...Kristendommens dogmer (lære) laget av mennesker...eller Bibelen? For meg er valget enkelt.
Davidos
#3. Postet 19.06.2025 av Davidos
"19 Han kunngjorde for Jakob sitt ord, for ISRAEL sine bud og lover. 20 Slik har han ALDRI GJORT MOT NOE HEDNINGEFOLK, hans lover kjenner de IKKE. HALLELUJAH!" Salme 147

Nå er dette skrevet for noen tusen år siden, og det har kommet mange medier for folkemassene/hedningene til å bli forkynt budskapets helhet siden da, som Messias Jesus Kristus. Vi kan ikke ignorere signifikante handlinger av vår Far i himmelen ved å "glemme" hva som er skrevet og har skjedd. Klart folkemassene har fått dette budskapet etter Kristus, for Han forkynte det selv;

Johannes 15,9-12:
«9 Likesom Faderen har elsket meg, så har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet. 10 Hvis dere holder fast på mine bud, da blir dere i min kjærlighet, likesom jeg har holdt fast på min Fars bud og blir i hans kjærlighet. 11 Dette har jeg talt til dere for at min glede kan være i dere, og deres glede bli fullkommen. 12 Dette er mitt bud at dere skal elske hverandre, likesom jeg har elsket dere.»
HÅKON L
#4. Postet 19.06.2025 av HÅKON L
salme 103:7-8 og vers 17-18
7 Han kunngjorde sine veier for Moses,
sine gjerninger for Israels folk.
8 Barmhjertig og nådig er Herren,
sen til vrede og rik på miskunn.

17 Men Herrens miskunn er fra evighet til evighet
over dem som frykter ham.
Hans rettferd når til barnebarn,
18 til dem som holder hans pakt
og husker hans bud,
så de følger dem.

Jesaja 65:9
9 Jeg lar en ætt gå ut fra Jakob,
fra Juda en som skal arve mine fjell.
Mine utvalgte skal ta landet i eie,
og mine tjenere skal bo der.

Ætt fra Jakob: det er Kristus og de som tror på han
Kristus arvet himmelen/mine fjell

Ezekiel 28:14 om satan Jesus sa jeg så
14 Du var en salvet kjerub, et vern.
Jeg innsatte deg,
du holdt til på Guds hellige fjell,
blant glødende steiner vandret du.
Luk 10:8
8 Da sa han til dem: «Jeg så Satan falle ned fra himmelen som et lyn.
(Synd fikk satan til å falle og synd er lovbrudd. (lenge før 10 bud på Sinai for loven har alltid vært og vil alltid være))
joh 1:12
12 Men alle som tok imot ham,
dem ga han rett til å bli Guds barn,
de som tror på hans navn.

Vi er en del av Jakobs ætt ved å være troende.

Del 1 av 2
HÅKON L
#5. Postet 19.06.2025 av HÅKON L
Del 2 av 2

5mos 4:5-8
5 Se, jeg har lært dere forskrifter og lover, slik Herren min Gud har pålagt meg, for at dere skal leve etter dem i det landet dere går inn i for å legge under dere.
6 Dere skal holde dem og leve etter dem! For da vil de andre folkene se deres klokskap og forstand. Når de hører om alle disse forskriftene, vil de si: «Så klokt og forstandig det er, dette store folket!»
7 Hvilket stort folk har vel en gud som er like nær som Herren vår Gud er nær oss hver gang vi kaller på ham?
8 Og hvilket stort folk har vel så rettferdige forskrifter og lover som hele denne loven som jeg legger fram for dere i dag?

salme 147 les det i forbindelse med 5mos 4:5-8 der blir det kunngjort landets lover og alle de påbud i forbindelse med landet de skulle innta, og folkeslag skulle bevitne hvor klokt Herren gikk frem med sitt folk.)(lovboken)
19 Han kunngjorde sitt ord for Jakob,
sine forskrifter og lover for Israel.
20 Slik gjorde han ikke for noe annet folk,
de kjenner ikke hans lover.
Halleluja!
(vitnesbyrden/ de 10 bud gjelder alle mennesker det står skrevet)
Fork 12:13-14
13 Dette er summen av alt du har hørt:
Frykt Gud og hold hans bud!
Dette gjelder for alle mennesker.
14 For Gud skal dømme hver gjerning,
holde dom over alt som er skjult,
enten det er godt eller ondt.

Herren sa dette om Jakob
1mos 32:28 det er til eksempel for oss
28 Da sa mannen: «Du skal ikke lenger hete Jakob. Israel skal være navnet ditt, for du har kjempet med Gud og mennesker og vunnet.»

Hvilken vekt har så ditt ord om lovløshet, når det ikke er annet enn tomhet. for å gi en klar forståelse, når jeg taler, taler jeg ikke ord til en bestemt gruppe, nei jeg taler til de mennesker som kommer til å lese eller høre de ord som blir sagt
for Herren er Han som fører menneskenes sak og uten Gud makter menneske ingenting. Han lar den som søker Han få innsikt og visdom til å skjelne mellom rett og galt, for Gud har sendt sin sønn til frelse for alle mennesker, men se Joh 3:19-21 tilbudet gjelder alle, men de som fornekter Kristus,
skal også bli fornektet og ikke få del i livet.
,men til den uforstandig han kan tro at sin vei er rett, men den kan likevel ende i døden.

joh 3.19-21
Og dette er dommen: Lyset er kommet til verden, men menneskene elsket mørket høyere enn lyset fordi deres gjerninger var onde. For den som gjør det onde, hater lyset og kommer ikke til lyset,
for at hans gjerninger ikke skal bli avslørt. Men den som følger sannheten, kommer til lyset, så det skal bli klart at hans gjerninger er gjort i Gud.»
compaq
#6. Postet i går kl 22:51 av compaq
For 1900 år siden var det en gruppe mennesker som forsøkte å leve i fortiden. Ved å gjøre det berøvet de seg selv store velsignelser. Hvem var disse. Det var mennesker som hevdet at de var kristne men som i virkeligheten forsøkte å frembringe en frafallen religion ved å smelte sammen kristendommen og jødedommen.

De var judaister. De lærte at hedninger som ble kristne, skulle omskjæres ifølge Moses skikk eller kunne de ikke bli frelst. De mente at det var nødvendig å lære nye troende å holde Moseloven. ( Apgj 15:1-5)

Judaistene var overdrevent opptatt av at Gud i over 1500 år utelukkende hadde handlet med det jødiske folk. I løpet av den tiden måtte enhver som tilhørte et annet folk men som ønsket å tilbe Jehova, bli proselytt, det vil si omvende seg til jødedommen. Han måtte omkjæres og pålegges å holde moseloven og det var nettopp dette jødekristne som holdt fast ved de jødiske skikker, ønsket når det gjaldt nye kristne disipler.

Da en kristne menighet ble opprettet inntrådte det imidlertid en forandring. Det var ikke lenger nødvendig å være jøde eller jødisk proselytt for å kunne tjene Gud. Det burde ikke ha overrasket noen. Som den kristne apostelen Paulus pekte på, hadde Jehova forusagt dette gjennom de gamle profetene slik sier han det hos Hosea sier Paulus, den som ikke er mitt folk, vil jeg kalle mitt folk. ( Rom 9:25) ( Hosea 2:23)

La deg ikke bedra av vår tids judaister.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen