Forum > Fritid > Debatt

Davidos
Opprettet i går kl 09:24 av Davidos, mann, 42 år, Østfold.
Knus mobilen!
Document og Nrk har skrevet en interessant artikkel angående skjermbruk sett fra en hjerneforskers perspektiv. Her på hjemmebane merker hvordan hukommelsen til sønnen min vitrer bort, nå som han flyttet til sin mor og smartmobil. Forskjellen var tydelig ganske snart etter han forlot mitt mobilfrie hjem og sin mobilfrie skole i 2023, som ikke brukte iPad som læreverktøy. Nå er han omgitt av skjerm til enhver tid, bortsett fra når han er hos meg. Og snart skal han være på 4 ferieuker, uten mobil! Da skal vi være ute på tur, og vi skal på stranda og vi skal kose oss med venner. Men så må han tilbake til "hverdagen" igjen.. Han er mimikkfattig stakkars, men kommer seg alltids etter noen dager med hvile. Ja vi må kalle det hvile, for alt det andenalinet og dopaminet som brukes opp ved skjermtid er gjennom takene, og det er klart man blir sliten. Man eldes også i større grad siden adrenalinet blir til kortisol etter noen minutter på overtid, og det er her gaming troner øverst. Generell skjermtid som scrolling, kommentering og liking utløser dopamin i større grad. Man er som en junkie.

Drøyt å se en dobling i registrerte tilfeller legebesøk, og at det er mørketall å ta i betraktning

bilde fra artikkel:
https://www.document.no/2025/06/14/eksplosiv-okning-av-barn-som-sliter-med-hukommelsen/
https://www.nrk.no/buskerud/eksplosiv-okning_-barn-sliter-med-hukommelsen-1.17448953

5.Mos 18:10-11
"Det skal ikke finnes hos deg noen som lar sin sønn eller datter gå gjennom ilden. Heller ikke noen som gir seg av med spådomskunster, eller som spår av skyene eller tyder varsler eller er en trollmann. Heller ikke noen heksemester, ingen som spør en dødningemaner, ingen spåmann, ingen som gjør spørsmål til de døde."

Personlig er jeg av den oppfatning ut at smartmobilen min var en krystallkule, og video av det kan du se her: Ikke glem å lik!
https://www.youtube.com/watch?v=pMUTfo2QnBQ

Svar på innlegg

Salvationforall2
#1. Postet i går kl 11:56 av Salvationforall2
Ser i ditt svar for 5 døgn siden...til en kommentar til videoen din "Skuespill og Spådom. Er det OK?"...har byttet mobil.

"Skuespilll...eller spådom?"
Inia
#2. Postet i går kl 12:38 av Inia
Det du tar opp her er veldig viktig og jeg er hjertens enig med deg og andre kilder som har skrevet om det samme.

Selv har jeg ikke smarttelefon og har bevist valgt det bort og vil ikke ha den.
Jeg klarer meg likevel, men syntes det er trist at alt etterhevert skal legges opp til at man skal bli mere avhengig av smarttelefonen.
Det du forteller om din sønn tror jeg på, jeg har også sett hvordan de nære relasjoner med mennesker vi hadde før har endret seg til distanse og uoppmerksomhet. Alt skal snart hjelpes med smarthjelpemidler istedenfor hjelpe seg selv, slik at en ikke glemmer bruke naturlige nedlagt egenskaper vi har fått tildelt på forskjellige måter.

Takk for innlegget.
Davidos
#3. Postet i dag kl 07:26 av Davidos
Ser i ditt svar for 5 døgn siden...til en kommentar til videoen din "Skuespill og Spådom. Er det OK?"...har byttet mobil.

"Skuespilll...eller spådom?"
Du har jammen mye rart i hjertet ditt du SFA2, er det kanskje for at det er bedragers selv? For det var jo bare du som tenkte dette..

Til din info, for å avsløre hvordan du tenker, så var det for ca 2mnd siden at jeg pulveriserte smartmobilen med hammer. Nå bruker jeg en tlf som ikke har apper eller berøringsskjerm. Vi er tilbake til 1997 liksom! Og det gir meg stor glede å leve slik.
Davidos
#4. Postet i dag kl 07:36 av Davidos
Det du tar opp her er veldig viktig og jeg er hjertens enig med deg og andre kilder som har skrevet om det samme.

Selv har jeg ikke smarttelefon og har bevist valgt det bort og vil ikke ha den.
Jeg klarer meg likevel, men syntes det er trist at alt etterhevert skal legges opp til at man skal bli mere avhengig av smarttelefonen.
Det du forteller om din sønn tror jeg på, jeg har også sett hvordan de nære relasjoner med mennesker vi hadde før har endret seg til distanse og uoppmerksomhet. Alt skal snart hjelpes med smarthjelpemidler istedenfor hjelpe seg selv, slik at en ikke glemmer bruke naturlige nedlagt egenskaper vi har fått tildelt på forskjellige måter.

Takk for innlegget.
Et smart valg:)
Ja, man klarer seg faktisk bedre som menneske uten.
Sønnen min er en god gutt som er omgitt av skjermer desverre.. Jeg får ikke gjort noe med det annet enn i ferier og annenhver helg. Snart er det ferie:) Og de er best siden oppholdene er over noen uker. Da får han tilbake funksjoner i hjernen og modnes mye raskere. Altså blir livet hans lettere for ham, og helsen bedres, bare ved at skjermen tas ut av livsligningen.

Minuset kan være overgangen fra gps i bilen til gps på papirlapp. Husk å notere ned alle veinavnene som skal svinges inn på!

Guds fred og velsignelse
Inia
#5. Postet i dag kl 09:10 av Inia
Knuste du den virkelig.

1997 var en fin tid, dengang da vi kunne se hverandre inn i øynene når vi snakket med hverandre.
Det er disse relasjonene vi hadde før jeg savner, men innser at utviklingen bare vil gå videre. Det har vært en enorm utvikling opp igjennom tidene og spesielt siste 30 årene.

Barna som fødes inn i den elektroniske verden vil nok ikke føle det på samme måte, da de ikke har noe sammenligningsgrunnlag bortsett fra de helsemessige årsakene som studiene nå viser mer og mer.

Det er nok ikke mange som vil gjøre som deg knuse smarttelefonen, og jeg forventer det heller ikke når samfunnet legges opp til tjenester knyttet til å måtte ha den.

Jeg husker da jeg kastet ut tv apparatt for 20 år siden ca. følte jeg en veldig frihet. Jeg merket at mine tanker gjorde en omdreining og at friheten i å slippe se på serier, filmer og annet tull og tøys ga meg ro og fred. Det er som Bibelen sier som vi sår skal vi høste. Det er godt og ha en god høst i vårt sinn.

Derfor forstår jeg hva du snakker om da du fikk tilbake frihet bare ved å annulere apper og tuch.

Heldigvis er det fortsatt mulig å kjøpe enkle tastetelefoner.