Paulus benytter eksemplet med en hustru som er bundet til sin mann så lenge han lever, men som er fri til å gifte seg med en annen hvis han dør. Med dette vil han vise at kristne jøder gjennom Kristi offer er gjort døde for loven og nå er fri til å tilhøre Kristus og bære frukt for Gud. Den hellige loven gjorde synden mer åpenbar og synden førte til død. Synden, som bor i vårt kjødelige legeme, strider mot våre gode fortsetter. Som Paulus sier: For det gode som jeg ønsker, det gjør jeg ikke, men det onde som jeg ikke ønsker, det praktiserer jeg. Derfor er det ikke lenger jeg som bevirker det men synden som bor i meg. ( Rom 7:19-20)
Paulus gir uttrykk for stor sorg på grunn av sine israelittiske brødre men han er klar over at ikke hele det kjødelige Israel virkelig er Israel, for Gud har myndighet til å velge dem han ønsker, som sine sønner. Som det fremgår av Guds handlemåte overfor farao og ved illustrasjonen med pottemakeren, avhenger det ikke av den som vil og heller ikke av den som løper, men av Gud, som har barmhjertighet. Ikke bare fra jødene, men også fra nasjonene kaller han mennesker til å bli hans sønner slik Hosea for lenge siden forutsa( Hos 2:23) Israel kom til kort fordi det ikke jaget etter å oppnå Guds gunst ved tro, men som ved gjerninger og fordi det snublet over Kristus som anstøtsklippe. (Rom 9:24,32,33)
De hadde nidkjærhet for Gud, men ikke i samsvar med nøyaktig kunnskap. Kristus er Lovens ende for dem som viser tro til rettferdighet og for å oppnå frelse må en offentlig kunngjøre at Jesus er Herre og vise tro på at Gud oppreiste ham fra de døde. (Rom 10:2,9) Det blir utsendt forkynnere for å gjøre det mulig for mennesker av alle nasjoner å høre, å vise tro og å påkalle Jehovas navn for å bli frelst.
Som følge av Guds ufortjente godhet er en rest av det kjødelige Israel blitt utvalgt men fordi flertallet snublet, ( er det frelse for folk av nasjonene ) Rom 11:11) Ved å benytte illustrasjonen med et oliventre viser Paulus hvordan ikke-jøder ble podet inn på grunn av det kjødelige Israels mangel på tro. Ikke-jøder bør imidlertid ikke glede seg over at Israel er blitt forkastet, for når Gud ikke sparte de utro naturlige grenene, vil han heller ikke spare de ville olivengrenene som ble podet inn fra nasjonene.
Fremstill deres legemer som levende offer for Gud, er det råd som Paulus gir. La dere ikke lenger forme etter denne tingenes ordning, men bli forvandlet ved å fornye deres sinn. Vær ikke hovmodige. Kristi legeme har i likhet med et menneskelegeme mange lemmer, som har forskjellige funksjoner, men de arbeider sammen i enhet. Gjengjeld ikke noen ondt med ondt. Overlat hevnen til Jehova. Overvinn det onde med det gode. (Rom 12:2,21)