Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Remi
Opprettet 11.06.2025 av Remi, mann, 52 år, Akershus.
Liberal eller konservativ?
Etter mange år hvor jeg har vært av og på her inne på KristenDate, har jeg ofte undret meg over hvilke deler av kristen-Norge som er her.

Kristendate selv sier at det her skal være plass til alle, både de som ser på seg selv som kulturkristen,
de som ikke er særlig aktive men har kristne grunnverdier i livet, liberale og konservative.

I løpet av denne tiden har jeg også opplevd at liberale kristne ofte blir "angrepet" av de som er konservative og beskyldt for å være mindre kristen eller ikke kristne i det hele tatt. Skulle disse liberale i tillegg være bifile, lesbiske eller homofile, blir ofte kommentarene enda hardere.

Er det da i praksis slik at denne datingsiden har plass til alle? Burde vi ikke som kristne vise omsorg for hverandre og inkludere - i hvert fall her?

Jeg syns nå det ville være fint om bifile kristne fant kjærligheten med likesinnede, lesbiske fant andre lesbiske osv. Vi som er heterofile ønsker jo å finne kjæreste med samme tro og livssyn, så hvorfor skal ikke mennesker med andre legninger også få den muligheten her?

Svar på innlegg

Davidos
#1. Postet 11.06.2025 av Davidos
For min del vil jeg helst ikke ha et sjelelig ustabilt menneske så nært barna mine, og meg. Det er jo synd at de har opplevd så mye traumer at det har formet dem slik at de tror at de skal ha kjødelig omgang med samme kjønn og i store grupper, men jeg vil ikke ha dem i nærheten annet enn i forbifarten, med et kjærlig ønske og bønn om omvendelse og frigivelse fra djevlene sine.

Visste dere at statistikken tilsier at homofile par oftest har husbråk som ender svært voldelig? Drapsstatistikken toppes i dette tilfellet av homofile par. Romerbrevet kap.1 vil forklare hvorfor.. Nok en profeti som går i oppfyllelse, og vi husker alle hva som skjedde med Sodoma.

Når det kommer til innlegg her som er publisert av iallefall en jeg anså som homofil, så var det mer aggressiv tone, eller passiv aggressiv tone for å være presis, som dominerte innlegget. Og det faktum at hans tro allerede var i New-age dimensjonen så kan jeg si at villsporet sett fra et bibelsk perspektiv er rimelig bredt.. Var noen av de såkalt "gamle kjenningene" her inne som hamret godt da, men det gjør de nå med alle her. Har faktisk gått så langt som anklager om drapstrusler fra en av disse her inne, og det var ikke noe homo-relatert, som jeg plukket opp iallefall, men alikevel skremmende å se hvordan et sinn kan vri på ting i så negativ dimensjon at de tenker drapstrussel fra bibelsitater.

Da blir jo også disse uønsket i nærheten av mine barn og meg, for å si det sånn.
Salvationforall2
#2. Postet 11.06.2025 av Salvationforall2
For min del vil jeg helst ikke ha et sjelelig ustabilt menneske så nært barna mine, og meg. Det er jo synd at de har opplevd så mye traumer at det har formet dem slik at de tror at de skal ha kjødelig omgang med samme kjønn og i store grupper, men jeg vil ikke ha dem i nærheten annet enn i forbifarten, med et kjærlig ønske og bønn om omvendelse og frigivelse fra djevlene sine.

Visste dere at statistikken tilsier at homofile par oftest har husbråk som ender svært voldelig? Drapsstatistikken toppes i dette tilfellet av homofile par. Romerbrevet kap.1 vil forklare hvorfor.. Nok en profeti som går i oppfyllelse, og vi husker alle hva som skjedde med Sodoma.

Når det kommer til innlegg her som er publisert av iallefall en jeg anså som homofil, så var det mer aggressiv tone, eller passiv aggressiv tone for å være presis, som dominerte innlegget. Og det faktum at hans tro allerede var i New-age dimensjonen så kan jeg si at villsporet sett fra et bibelsk perspektiv er rimelig bredt.. Var noen av de såkalt "gamle kjenningene" her inne som hamret godt da, men det gjør de nå med alle her. Har faktisk gått så langt som anklager om drapstrusler fra en av disse her inne, og det var ikke noe homo-relatert, som jeg plukket opp iallefall, men alikevel skremmende å se hvordan et sinn kan vri på ting i så negativ dimensjon at de tenker drapstrussel fra bibelsitater.

Da blir jo også disse uønsket i nærheten av mine barn og meg, for å si det sånn.
Du var sannelig den rette til å svare på innlegget til Remi!

Matt. 10: "14 Og er det noen som ikke tar imot dere og ikke hører deres ord, da gå ut av det huset eller den byen og rist støvet av føttene! 15 Sannelig sier jeg dere: Sodoma og Gomorras land skal få det tåleligere på dommens dag enn den byen! 16 Se, jeg sender dere som får blant ulver. Vær da kloke som SLANGER og enfoldige som duer!"

Så minner jeg deg om hva som er tittelen på innlegget: Liberal eller konservativ?....det handler ikke om homofoli, men du klare jo ikke se ordet før du går i fyr og flamme! Du er vel kanskje den mest erkekonservative som er her inne?
Davidos
#3. Postet 11.06.2025 av Davidos
Du var sannelig den rette til å svare på innlegget til Remi!

Matt. 10: "14 Og er det noen som ikke tar imot dere og ikke hører deres ord, da gå ut av det huset eller den byen og rist støvet av føttene! 15 Sannelig sier jeg dere: Sodoma og Gomorras land skal få det tåleligere på dommens dag enn den byen! 16 Se, jeg sender dere som får blant ulver. Vær da kloke som SLANGER og enfoldige som duer!"

Så minner jeg deg om hva som er tittelen på innlegget: Liberal eller konservativ?....det handler ikke om homofoli, men du klare jo ikke se ordet før du går i fyr og flamme! Du er vel kanskje den mest erkekonservative som er her inne?
Jeg likte spesielt Matteus 10 her, og synes det var treffende fra flere perspektiver. Godt innsmett Sfa2

Forfatteren hadde nok en for "liberal" tittel, sett ut ifra innholdet.

Romerbrevet kap.1 er passende og forklarer mye av mine påstander. Bibelsk fremfor "erkekonservativt", vil du ikke si?
Remi
#4. Postet 11.06.2025 av Remi
Det er ikke overraskende kommentarer på mitt innlegg. Beviser egentlig poenget mitt. KristenDate skal være inkluderende og ha plass til alle typer kristne, men medlemmer her inne klarer ikke å inkludere dem.

Poenget mitt er at dersom du er konservativ og søker konservativ kjæreste, kan du fint klare det uten å rakke ned på de som er liberale, også de som måtte ha en annen seksuell legning enn deg. Dette er jo ikke personer som er "kjærestemateriale" for deg uansett. Da burde man faktisk ha visdom nok til å la dem være i fred.

Vi er en gjeng med kristne fra ulike kirkesamfunn og teologisk bakgrunn, men burde klare å være på en datingside for kristne uten å skape ubehag for dem vi ikke alltid er enig med.

Jeg er en 52 år gammel heterofil mann. Liberal kristen, men sikkert også konservativ på noen områder. Når jeg blar gjennom antall profiler, tar jeg ikke kontakt med de profilene som helt tydelig ikke passer meg. Har ingen behov for å starte en diskusjon med dem og få dem til å føle seg uvelkomne.
Davidos
#5. Postet 11.06.2025 av Davidos
Hvem rakker vel ned noen her?
August afternoon
#6. Postet 11.06.2025 av August afternoon
Kjell Skartveit skrev i fjor en artikkel om dette med de liberale og de konservative kristne.
les gjerne;

https://www.document.no/2024/11/10/konservativ-kristendom-er-blitt-det-nye-hekseriet/
Remi
#7. Postet 12.06.2025 av Remi
Hvem rakker vel ned noen her?
Jeg oppfatter vel at innlegget ditt ikke har relevans til innlegget mitt. Du velger å skrive et innlegg som er sterkt preget av dine fordommer rundt homofile og lesbiske personer. Disse holdningene er jo ikke med på å inkludere kristne mennesker med en annen seksuell legning enn vår.

Poenget mitt var at KG er en datingside for ALLE typer mennesker med en kristen tro eller livssyn, og seksuell legning, og at inntrykket mitt er at konservative kristne medlemmer her inne har problemer med at det også er mennesker her inne med en annen oppfatning og liv enn det de mener er "riktig" sett fra deres kristne ståsted.

Mitt håp er at siden kan være for alle og at man ikke nødvendigvis må gjøre et stort nummer av uenigheter og nedsnakke mennesker med en annen legning eller teologisk oppfatning enn den man selv mener er korrekt.
Davidos
#8. Postet 12.06.2025 av Davidos
Jeg oppfatter vel at innlegget ditt ikke har relevans til innlegget mitt. Du velger å skrive et innlegg som er sterkt preget av dine fordommer rundt homofile og lesbiske personer. Disse holdningene er jo ikke med på å inkludere kristne mennesker med en annen seksuell legning enn vår.

Poenget mitt var at KG er en datingside for ALLE typer mennesker med en kristen tro eller livssyn, og seksuell legning, og at inntrykket mitt er at konservative kristne medlemmer her inne har problemer med at det også er mennesker her inne med en annen oppfatning og liv enn det de mener er "riktig" sett fra deres kristne ståsted.

Mitt håp er at siden kan være for alle og at man ikke nødvendigvis må gjøre et stort nummer av uenigheter og nedsnakke mennesker med en annen legning eller teologisk oppfatning enn den man selv mener er korrekt.
Men man kan ikke kalle seg Kristen og ligge med samme kjønn i visshet om at Faderen ikke godkjenner slik oppførsel og væremåte, og at det leder til ødeleggelse ikke bare av selvet men de rundt seg og. Nei, her tar jeg meg til rette og er tydelig på hva som står skrevet, og selvsagt er Guds ord min mening her i livet.

Om Guds ord er fordommer og nedsnakking, så kan jo de som ikke vil leve etter ordet kalle seg noe annet enn Kristne? Tinder?
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen