Birøkter sier: Hei! Er det noen som vil bli kjent med en som planlegger å flytte til Finnskogen?
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Davidos
Opprettet 10.06.2025 av Davidos, mann, 42 år, Østfold.
Efeserne 5:11 i Sarpsborg!
Her kan dere se og høre en kar på en solrik dag refse hedensk tro, hvor scenen utspiller seg i Sarpsborg, nærmere sagt Borgarsyssels "Minnekirke for Olav/Mariakirken".

For min del tenker jeg ikke min forfader godtok den hedningdritten som refses i denne videoen, da det nettop var slike tradisjoner og ritualer han ville gjøre av med, og mange høvdinger mistet hodene sine i prosessen. Da får du plutselig flere fiender enn hva du forutså. Kanskje Olav hadde hatt godt av noen år i Østen, hvem vet. Uansett så er det senere tekster som beskriver hvordan Olav studerte teologi med Kelterne som holdt Sabbat den 7.dagen i uka. Infoen her er hentet fra masteroppgaven til Lars Lindahn.

Her er videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=tZWhZ_wFPKE

Svar på innlegg

AndersW
#1. Postet 10.06.2025 av AndersW
Så nå er du den nye Olav også? Det er helt tydlig at du forsøker å finne deg selv, Davidos (den nye David?)

Den dagen du møter deg selv i døra skjønner du hvem du er.
Davidos
#2. Postet 10.06.2025 av Davidos
Så nå er du den nye Olav også? Det er helt tydlig at du forsøker å finne deg selv, Davidos (den nye David?)

Den dagen du møter deg selv i døra skjønner du hvem du er.
Dette er morsomt.. Min far, onkel og farmor ble paradert inn på Sarpsborg arbeiderblads lokaler, og avbildet i sammenheng med Olavsdagene. Avisutklippet er laminert og gammelt, så det tydes ikke lett gjennom webkamera mitt. Kan garantere at det er tatt for ikke senere enn 3 minutter siden.

Arne er min far, og er avbildet til høyre på bildet.

AndersW
#3. Postet 11.06.2025 av AndersW
Du Davidos, hver av dine foreldre, hadde sine foreldre og alle de igjen sine foreldre osv. osv. bakover gjennom århundrene.

Hvis du lager en slektstavle med alle disse, altså 2,4,8,16,32,64,128,256 osv. forfedre. Kommer du frem til at alle som levde år 1000 er dine forfedre inkl. Olav den Hellige. Slik at hvem som helst kan si det fru Mariussen sa 1966.

Davidos
#4. Postet 11.06.2025 av Davidos
Det var redaksjonen som kalte dem inn til heder og ære, men som min far sa; "det føltes mer ut som et hån, og de lo av oss i gangene". Nå skal det sies at de var lutfattige og ydmyke mennesker, som min far er ydmyk til stadighet i dag. De ville da ikke proklamere sin eksitens til noen da det var avisen som sendte bud etter min familie, ikke den andre veien.

Du vet presseskikk AndersW, det var noe av betydning på den tiden bildet og artikkelen er skrevet, så man kunne ikke bare komme med ville påstander og bli trykket uten forbehold. Det måtte være sannhetsbaserte fundament å bygge på, som i dette tilfellet var av redaksjonen selv.

Din anklage er uten faktabasert grunnlag, og har ikke hold i virkeligheten.
AndersW
#5. Postet 11.06.2025 av AndersW
Det var redaksjonen som kalte dem inn til heder og ære, men som min far sa; "det føltes mer ut som et hån, og de lo av oss i gangene". Nå skal det sies at de var lutfattige og ydmyke mennesker, som min far er ydmyk til stadighet i dag. De ville da ikke proklamere sin eksitens til noen da det var avisen som sendte bud etter min familie, ikke den andre veien.

Du vet presseskikk AndersW, det var noe av betydning på den tiden bildet og artikkelen er skrevet, så man kunne ikke bare komme med ville påstander og bli trykket uten forbehold. Det måtte være sannhetsbaserte fundament å bygge på, som i dette tilfellet var av redaksjonen selv.

Din anklage er uten faktabasert grunnlag, og har ikke hold i virkeligheten.
Virker som du ikke forstod noe av svaret du fikk. Kanskje disse utdragene fra artikkelen du henviser til kan få deg til å forstå at mange kan si det samme. Det er ikke noe spesielt.

Skjønner at du veldig gjerne vil være noe. Du blir ikke det ved å gå rundt å tro at du er den nye David, Olav, Paulus, Moses osv. Davidos

Davidos
#6. Postet 11.06.2025 av Davidos
Det var da du som gjorde sånt oppstyr rundt det, men ja jeg synes det er kult å være i blodslekt med Norges grunnlegger når vi først er inne på tema. Men du... ikke blås det opp til en brysom greie nå da, for det er så døvt å ta alt det du anser som negativt i dine øyne som perspektiv her inne. Lev og la leve.
AndersW
#7. Postet 11.06.2025 av AndersW
Det var da du som gjorde sånt oppstyr rundt det, men ja jeg synes det er kult å være i blodslekt med Norges grunnlegger når vi først er inne på tema. Men du... ikke blås det opp til en brysom greie nå da, for det er så døvt å ta alt det du anser som negativt i dine øyne som perspektiv her inne. Lev og la leve.
Hadde du lest artikkelen så hadde du sett at det også står det er snakk om tysk og dansk blod.

Det er de som har Kristi blod i sine blodårer som virkelig er Guds konger, prester og profeter. Dette tullet du kommer med har ingen verdi.

Davidos
#8. Postet 11.06.2025 av Davidos
Sier du det ja, men innlegget mitt handlet da ikke om dette? Og hvorfor fortsetter du å diskutere dersom det ikke har noen verdi?

Er forresten ikke spesielt begeistret for stolthet, men veldig begeistret for sannhet! Og den holder jeg for meg selv i noen tilfeller, som her, så jeg skulle gjerne utdypet men velger da å la være mye på grunn av manglende hensikt enn til annet enn mer anklager og probing i privatlivet. Venner derimot må gjerne spørre i innnboks:)
AndersW
#9. Postet 11.06.2025 av AndersW
Sier du det ja, men innlegget mitt handlet da ikke om dette? Og hvorfor fortsetter du å diskutere dersom det ikke har noen verdi?

Er forresten ikke spesielt begeistret for stolthet, men veldig begeistret for sannhet! Og den holder jeg for meg selv i noen tilfeller, som her, så jeg skulle gjerne utdypet men velger da å la være mye på grunn av manglende hensikt enn til annet enn mer anklager og probing i privatlivet. Venner derimot må gjerne spørre i innnboks:)
Fordi det hele er så merkelig. Du er faktisk helt lik jødene som sa de hadde Abraham til far. Hvorpå Jesus svarte at Gud kan lage etterkommere av Abraham av steiner. Dvs. at det de sa ikke telte noen ting.

Kanskje du forstår hvis jeg sier: Gud kan lage etterkommere av Olav av disse steiner.

Davidos
#10. Postet 12.06.2025 av Davidos
Det står skrevet for mennesker er dette umulig, men for Gud er alt mulig.
Birøkter sier: Hei! Er det noen som vil bli kjent med en som planlegger å flytte til Finnskogen?
Skriv Skriv her Skriv i megafonen