Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Davidos
Opprettet 01.06.2025 av Davidos, mann, 42 år, Østfold.
Ikke slave av loven, men lydig av kjærlighet
«For disse budene: Du skal ikke bryte ekteskapet, du skal ikke slå i hjel, du skal ikke stjele, du skal ikke begjære, eller hvilket bud det så er, sammenfattes i dette: Du skal elske din neste som deg selv» (Rom. 13:9)

Johannes 15:10
" Som Far har elsket meg, har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet! 10 Hvis dere holder mine bud, blir dere i min kjærlighet, slik jeg har holdt min Fars bud og blir i hans kjærlighet." - Jesus Kristus

Å elske Gud og din neste som deg selv er den grunnleggende moralske plikten som de ti bud er basert på. Disse to budene gir en ramme for hvordan vi skal leve og handle i vår relasjon til Gud og våre medmennesker.

Elsk Gud:
Det første budet handler om å gi Gud vår fulle hengivenhet og ærbødighet. Dette inkluderer å tilbe ham, lytte til hans ord og leve etter hans vilje.

Elsk din neste:
Det andre budet handler om å elske og behandle alle mennesker med vennlighet, respekt og omsorg. Dette inkluderer å unngå å skade, sjarmer eller utnytte andre.

Jesus sa;
Det første og største bud er "Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand." Det er et fundamentalt bud i jødedommen og kristendommen. Et annet bud, som er like stort, er "Du skal elske din neste som deg selv."

Du har rett i at vi ikke klarer å holde budene gitt ovenfor til enhver tid, men vi må prøve. Og det er her den nye pakt slår inn; for gjennom Kristus vises vi nåde for våre overtredelser. Troen på Ham er det som skal frelse oss, og at vi ærer vår Far i himmelen ved å oppfylle Hans vilje etter vår beste evne.

Jeg vil også si at forholdet til budene kommer av seg selv ved omvendelsen, for hvordan kan vi ha syndefulle lyster og tanker i hjertene våre etter vi er fonyet? Da vil vi jo gjøre vårt beste for å oppfylle disse to nye budene tenker jeg.

Hva tenker du?

Svar på innlegg

AndersW
#1. Postet 01.06.2025 av AndersW
Hva tenker du?
At du akkurat som fariseerne, saddukeerne og alle de andre bedrar deg selv når du tror at du kan oppfylle loven.

Det er bare et menneske som kan det, og det er Kristus. Det er derfor vi ikler oss Kristus, slik at også vi som han, blir regnet som lydige Guds sønner.

Ef 4:24 "Kle dere i det nye mennesket"

Rom 13:14 "kle dere i Herren Jesus Kristus"

2 Kor 5:17 "den som er i Kristus, er en ny skapning"

Gal 6:15 "For det som betyr noe, er ikke å være omskåret eller uomskåret, men å være en ny skapning. "
Davidos
#2. Postet 01.06.2025 av Davidos
Du må lese hele innlegget før du svarer, ellers legger du bare opp til diskusjon rundt din egen misforståelse.
Inia
#3. Postet 01.06.2025 av Inia
Jeg tenker at de 10 bud er viktige også for oss i dag.

Det og bli i Jesus tenker jeg også er og respektere og grunne på hans ord. Budene de 10 hjelper oss og ta viktige og riktige valg i livet. Konkret beskriver hva som er bra, og hjelper oss og holde det som ikke er bra på avstand.

Salme 1 har satt ord på det.

Salme 1 beskriver hvordan den mann som har sin lyst i Herrens lov og grunner på den dag og natt.

vers 3:Han skal være lik et tre, plantet ved rennende bekker, les hele kapittelet det er veldig informativt.

Ingen av oss kan oppfylle dette til enhver tid, kan vi se det som en rettesnor for en fred med seg selv og sine medmennesker.

Når prøvelsene kommer kan vi stå lettere støtt, vi faller ikke så lett fordi vi tror på noe som er større enn våre tanker og det som måtte klø i øret.
Jeg kan ikke se at det skal være noe lovisk i og tro på budene. Vi ser hvordan verden ser ut når en forlater det som Gud sier er bra.
Davidos
#4. Postet 01.06.2025 av Davidos
Nettopp, Inia. Her treffer du spikeren på hodet (ifølge meg da)

Vi er ikke lenger slaver av loven slik som før Kristus, men har fått nådegaven. Det er jo litt opp til hver enkelt om de ønsker å leve med HERREN Sin kjærlighet for oss(opphøyd i de 10.bud), eller om man ønsker å følge det som klør i øret og det som bedrar hjertet.

Her kommer jo også den frie vilje inn som ble stadfestet ved skapelsen av mennesket, da Adam fikk et valg på hva han skulle kunne gjøre og ikke.
AndersW
#5. Postet 04.06.2025 av AndersW
Den eneste som virkelig holdt de ti bud og elsket alle var Jesus. Ingen andre greide det. Den eneste måten vi kan gjøre det samme på, er å forene oss med/smelte sammen med/bli et med Jesus. Først da blir også vi den lydige sønnen. Alle forsøk på å gjøre dette av oss selv og uavhengig av Jesus er fånyttes.

Joh 15:5 "Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre."

Alle dine forsøk på å omgå det Jesu og Paulus sa og viste oss, faller i fisk, Davidos
Davidos
#6. Postet 04.06.2025 av Davidos
Den eneste som virkelig holdt de ti bud og elsket alle var Jesus. Ingen andre greide det. Den eneste måten vi kan gjøre det samme på, er å forene oss med/smelte sammen med/bli et med Jesus. Først da blir også vi den lydige sønnen. Alle forsøk på å gjøre dette av oss selv og uavhengig av Jesus er fånyttes.

Joh 15:5 "Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre."

Alle dine forsøk på å omgå det Jesu og Paulus sa og viste oss, faller i fisk, Davidos
Omvendelsen vet du AndersW, den er nøkkelen. Og kjærligheten overvinner alt, for størst av alt er kjærligheten. O som du ser i innlegget(dersom du har lest det da?) så er Jesus sitert. Du må gjerne påstå at jeg ikke elsker Jesus, men da lyver du. For hvem er vel du til å dømme meg? Og det faktum at du ikke kjenner meg er jo en viktig faktor..

Du kommer utelukkende med falske påstander og anklager, samtidig som du stadig tar opp nestekjærligheten. Ser du ikke selv at du er en hykler?
Davidos
#7. Postet 04.06.2025 av Davidos
Vi må også spørre oss selv; Hvor vanskelig er det egentlig å holde de 10.bud?

"De ti bud, eller dekalogen, er en liste av korte religiøse og moralske leveregler. Ifølge jødisk og kristen tradisjon, med utgangspunkt i Det gamle testamentets fortellinger, ble De ti bud overlevert direkte fra Gud til Moses på Sinaifjellet. De ti bud er sentrale i både jødedom og kristendom. I en noe annen form har de også innflytelse for islam. I de delene av verden hvor jødedom og kristendom har hatt sterk kulturell innflytelse, er De ti bud ansett som allmenne gode leveregler." Wikipedia (NO)

MÅ vi stjele, lyve, begjære, spotte foreldre, drepe andre, og bedrive hor? Altså hate vår neste..

MÅ vi ha andre guder, tilbe bilder/billedstøtter, ta HERRENS navn for gitt, og bryte Sabbatsbudet? Altså hate Gud..

Det er ikke vanskelig å holde disse budene folkens, og det finnes ingen unnskyldning som rettferdiggjør brudd når vi kjenner dem.

Du som vil kjenne sannheten kan jo besøke Danmark en tur her:

http://himmelvejen.dk/de-10-bud/
Salvationforall2
#8. Postet 04.06.2025 av Salvationforall2
Jeg tenker at de 10 bud er viktige også for oss i dag.

Det og bli i Jesus tenker jeg også er og respektere og grunne på hans ord. Budene de 10 hjelper oss og ta viktige og riktige valg i livet. Konkret beskriver hva som er bra, og hjelper oss og holde det som ikke er bra på avstand.

Salme 1 har satt ord på det.

Salme 1 beskriver hvordan den mann som har sin lyst i Herrens lov og grunner på den dag og natt.

vers 3:Han skal være lik et tre, plantet ved rennende bekker, les hele kapittelet det er veldig informativt.

Ingen av oss kan oppfylle dette til enhver tid, kan vi se det som en rettesnor for en fred med seg selv og sine medmennesker.

Når prøvelsene kommer kan vi stå lettere støtt, vi faller ikke så lett fordi vi tror på noe som er større enn våre tanker og det som måtte klø i øret.
Jeg kan ikke se at det skal være noe lovisk i og tro på budene. Vi ser hvordan verden ser ut når en forlater det som Gud sier er bra.
2. Mos. 31 "12 Og Herren sa til Moses: 13 Tal til ISRAELS BARN og si: Mine sabbater skal dere holde, for det er et tegn mellom

meg og dere (ISRAELS BARN)
fra slekt til slekt, for at dere skal vite at det er JEG SOM HELLIGER DERE. 14 Derfor skal

dere holde
sabbaten (ikke som "en rettesnor for en fred med seg selv og sine medmennesker", slik du skriver!) Den skal være hellig for dere. Den som vanhelliger sabbaten, skal visselig lide døden. Den som

Hver den som gjør noe arbeid på den dagen, han skal utryddes av mitt folk (ISRAEL)...15 Og ISRAELS BARN
skal

ta vare på den dagen....17 Den skal være en evig pakt mellom meg, og ISRAELS BARN. For i seks dager skapte Herren

himmelen og jorden, og på den syvende dagen hvilte han (Jesus sa at både hans Far og han selv ARBEIDET på sabbaten!!!!! Da må de ha brutt sabbaten og "skal lide døden"...ELLER??)."

Salme 147:19-20 sier hedningenfolkene ALDRI har fått verken budene og loven! Når tid skal dere endelig innse det???

David-81
#9. Postet 04.06.2025 av David-81
2. Mos. 31 "12 Og Herren sa til Moses: 13 Tal til ISRAELS BARN og si: Mine sabbater skal dere holde, for det er et tegn mellom

meg og dere (ISRAELS BARN)
fra slekt til slekt, for at dere skal vite at det er JEG SOM HELLIGER DERE. 14 Derfor skal

dere holde
sabbaten

Salme 147:19-20 sier hedningenfolkene ALDRI har fått verken budene og loven! Når tid skal dere endelig innse det???

Akuratt. Grunnen til at det står slik det står i salmen du referer til, er fordi det var Jødene som først fikk loven og budene. Derfor! Evangeliet og frelsen kom fra Jødene og til hedningene. Så jødene var det utvalgte folket. Ett folk måtte det begyne med, ikke sant, de var FØRSTE som fikk loven og budene. Men vi hedninger er nå podet inn på det samme tret som romerbrevet snakker om, og les spesielt romerbrevet 2 : "Rett jøde er ikke den som er jøde i det ytre, og den rette omskjærelse skjer ikke i det ytre, på kroppen. 29 Jøde er den som er jøde i det indre, og omskåret er den som er omskåret på hjertet, ikke etter lovens bokstav, men ved Ånden. Han får sin ros av Gud, ikke av mennesker "
Og selvom hele GT er nyttig for oss, som timoteus 3,16 nevner spesifikt, er budene er oss nærmere nå en før korset. Les Hebrerbrevet 10,16. Jesus avskaffet ikke budene, men oppfylte de! Les Matteus. Og Paulus henviser også til ett av budene i efeserbrevet 6,2. Og om jeg elsker min neste som meg selv, og vandrer i ånden, så sier romerbrevet 8,4 at jeg oppfyller lovens rettferdige krav. Når det er sakt, er det ingen frelse i loven i seg selv, for skal jeg bli rettferdiggjort ved den, så må jeg holde alt hele tiden, og selv da, er det ingen rettferdiggjørelse ( rom 3,20).Så frelsen ikke hviler på lovgjerninger, men rettferdiggjørelsen som jeg får ved troen på Kristus.. Romerbrevet 3,28.
Og les forresten 2 peters brev :"
Om dette taler han også i alle de brev hvor han kommer inn på disse spørsmål. Det er noen ting der som er vanskelige å forstå, og de ulærde og ubefestede fordreier dette; det samme gjør de også med de andre skriftene, og det blir til deres egen undergang.
17 Nå vet dere dette på forhånd, mine kjære. Vær derfor på vakt, så dere ikke faller ut av deres faste stand. La dere ikke rive med og bli ført vill av de lovløses villfarelse. 18 Dere skal vokse i nåden og i kjennskap

For å forstå skriftene så bør du ha ett omvendt sinn, ellers blir det bare villfarelse og missforståelser.
Inia
#10. Postet 04.06.2025 av Inia
Vi har noe som heter samvittigheten og intuisjonen.

Samvittigheten kan også uten at noen har fortalt deg vite rett og galt.
Samvittigheten er nedlagt i menneskehjertet.

Vi skal derfor ikke være lovløse og gjøre galt. Samvittigheten sier ifra når det er på sin plass.
Den er derfor en unik stille stemme.

Det er ingen her som sier at vi skal oppfylle loven og være rettferdige i egne øyne.
Salme 1 er så tydelig på dette og grunne på Guds lov dag og natt. Bevare ordene i sitt hjerte.
Vi er jo Skapt i Guds bilde, dessverre tok vi feil valg i syndefallet og høster konsekvensen av det.
Likevel kan vi med vårt hjerte se at Guds forordninger er gode.

Se for dere en vakker mann og kvinne i sin beste alder, vakker og sterk der Guds lov bor i i dems hjerte.
Hvilket vakkert Skaperverk.
I himmelen skal vi være unge.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen