«For disse budene: Du skal ikke bryte ekteskapet, du skal ikke slå i hjel, du skal ikke stjele, du skal ikke begjære, eller hvilket bud det så er, sammenfattes i dette: Du skal elske din neste som deg selv» (Rom. 13:9)
Johannes 15:10
" Som Far har elsket meg, har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet! 10 Hvis dere holder mine bud, blir dere i min kjærlighet, slik jeg har holdt min Fars bud og blir i hans kjærlighet." - Jesus Kristus
Å elske Gud og din neste som deg selv er den grunnleggende moralske plikten som de ti bud er basert på. Disse to budene gir en ramme for hvordan vi skal leve og handle i vår relasjon til Gud og våre medmennesker.
Elsk Gud:
Det første budet handler om å gi Gud vår fulle hengivenhet og ærbødighet. Dette inkluderer å tilbe ham, lytte til hans ord og leve etter hans vilje.
Elsk din neste:
Det andre budet handler om å elske og behandle alle mennesker med vennlighet, respekt og omsorg. Dette inkluderer å unngå å skade, sjarmer eller utnytte andre.
Jesus sa;
Det første og største bud er "Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand." Det er et fundamentalt bud i jødedommen og kristendommen. Et annet bud, som er like stort, er "Du skal elske din neste som deg selv."
Du har rett i at vi ikke klarer å holde budene gitt ovenfor til enhver tid, men vi må prøve. Og det er her den nye pakt slår inn; for gjennom Kristus vises vi nåde for våre overtredelser. Troen på Ham er det som skal frelse oss, og at vi ærer vår Far i himmelen ved å oppfylle Hans vilje etter vår beste evne.
Jeg vil også si at forholdet til budene kommer av seg selv ved omvendelsen, for hvordan kan vi ha syndefulle lyster og tanker i hjertene våre etter vi er fonyet? Da vil vi jo gjøre vårt beste for å oppfylle disse to nye budene tenker jeg.
Hva tenker du?