Marius T sier: Nå er det snart Jul igjen, glede seg til Ribbe og deilig sprø svor!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

compaq
Opprettet 06.05.2025 av compaq, mann, 70 år, Aust-Agder.
jøder og hedninger
Det jødiske folk hadde vært underlagt Moseloven i over 1500 år. De skriftlærde hadde utformet en mengde muntlige tradisjoner, som fortolket denne loven og forklarte hvordan den skulle anvendes i det daglige liv. En av tankene bak dette var å holde jødene atskilt fra hedningene og derved bevare deres religion usmittet av hedenske læresetninger.

Men nå hadde denne mannen Jesus kommet og hevdet at han var Messias, han hadde fordømt vismennenes og de skriftlærdes muntlige tradisjoner, hadde sagt at han skulle oppheve Moseloven ved å oppfylle den og var til slutt blitt pelfestet som en Guds bespotter.

Deretter hadde kristne forkynt om hans oppstandelse og spredt hans lære over hele Palestina og i den romerske verden, ikke bare jøder men også hedninger sluttet seg til dem i tusentall og overalt ble det opprettet kristne menighet. Lovpakten var brakt til opphør. Den hadde tjent en hensikt som en tuktemester som ledet mennesker til Kristus og var blitt naglet til kristi torturpel. Nå var Jehovas tilbedere under en ny pakt. Loven var ikke lenger skrevet på steintavler men på menneskehjerter. ( Gal 3:10) ( Heb 10:15-18)

Disse betydningsfulle begivenhetene rystet jorden i religiøs henseende. For noen av fariseerne og andre jøder som ble kristne var det vanskelig å godta det faktum at Jesus hadde oppfylt Moseloven og derved gjort det unødvendig å følge den. De forsøkte å bringe noe av det den krevde inn i de kristne menigheter. ( Apgj 15:1-19) Paulus, hedningsenes apostel argumenterte sterk imot disse bestrebelsene. Han sa til frihet har kristus frigjort oss, stå derfor fast og la eder ikke atter legge under trelldoms åk.

Se, jeg, Paulus sier eder at dersom I lar eder omskjære så vil kristus intet(ikke) gagne eder. Atter vitner jeg for hvert menneske som lar seg omskjære, at han er skyldig å holde hele loven. I er skilt fra kristus, I som vil rettferdiggjøres ved loven, I er falt ut av nåden. ( Gal 5:1-4) ( Gal 3:10-14) Uomvendte jøder gjorde kristi torturpel unyttig ved å sette sin lit til lovgjerninger istedet for å forstå nødvendigheten av kristus pelfestet som et gjenløsningsoffer. Noe av de jøder som var blitt omvendt holdt fast ved deler av Moseloven, slik at de derved ble underlagt hele loven og så den måten gjorde kristi pelfestelse unyttig. ( 1.kor 1:17)

Svar på innlegg

AndersW
#1. Postet 06.05.2025 av AndersW
Disse betydningsfulle begivenhetene rystet jorden i religiøs henseende. For noen av fariseerne og andre jøder som ble kristne var det vanskelig å godta det faktum at Jesus hadde oppfylt Moseloven og derved gjort det unødvendig å følge den. De forsøkte å bringe noe av det den krevde inn i de kristne menigheter. ( Apgj 15:1-19) Paulus, hedningsenes apostel argumenterte sterk imot disse bestrebelsene. Han sa til frihet har kristus frigjort oss, stå derfor fast og la eder ikke atter legge under trelldoms åk.
Årsaken til at de på kirkemøtet i Jerusalem (Apg 15 15:1-20) kom frem til at de kristne ikke måtte spise offerdyrenes kjøtt og blod. Var at de selv spiste Jesu kjøtt og blod.

Du har egentlig det samme i Paulus sitt brev til korinterne. Hvor Paulus forklarer dem at de spiser og drikker Herrens kropp og blod. Og derfor ikke sammtidig kan spise avgudsoffers kjøtt og blod.

1 Kor 10:16 "Velsignelsens beger som vi velsigner, gir det ikke del i Kristi blod? Brødet som vi bryter, gir det ikke del i Kristi kropp? Fordi det er ett brød, er vi alle én kropp. For vi har alle del i det ene brød. Se på Israels folk! Har ikke de som spiser av offeret, del i det som skjer på alteret? Sier jeg med dette at avgudsoffer betyr noe, eller at en avgud virkelig er noe? Nei, slike offer blir ofret til onde ånder og ikke til Gud. Og jeg vil ikke at dere skal ha fellesskap med de onde åndene. Dere kan ikke drikke både Herrens beger og onde ånders beger. Dere kan ikke delta både ved Herrens bord og ved onde ånders bord."

Anonym
#2. Postet 06.05.2025 av Anonym
Det jødiske folk hadde vært underlagt Moseloven i over 1500 år. De skriftlærde hadde utformet en mengde muntlige tradisjoner, som fortolket denne loven og forklarte hvordan den skulle anvendes i det daglige liv. En av tankene bak dette var å holde jødene atskilt fra hedningene og derved bevare deres religion usmittet av hedenske læresetninger.

Men nå hadde denne mannen Jesus kommet og hevdet at han var Messias, han hadde fordømt vismennenes og de skriftlærdes muntlige tradisjoner, hadde sagt at han skulle oppheve Moseloven ved å oppfylle den og var til slutt blitt pelfestet som en Guds bespotter.

Deretter hadde kristne forkynt om hans oppstandelse og spredt hans lære over hele Palestina og i den romerske verden, ikke bare jøder men også hedninger sluttet seg til dem i tusentall og overalt ble det opprettet kristne menighet. Lovpakten var brakt til opphør. Den hadde tjent en hensikt som en tuktemester som ledet mennesker til Kristus og var blitt naglet til kristi torturpel. Nå var Jehovas tilbedere under en ny pakt. Loven var ikke lenger skrevet på steintavler men på menneskehjerter. ( Gal 3:10) ( Heb 10:15-18)

.......
Compaq

Her lærer du helt feil!

Moseloven har verken blitt opphevet eller brakt til opphør! Paulus sier i Rom. 4 :31

"OPPHEVER
vi så loven ved troen? LANGT DERIFRA! Vi stadfester LOVEN!"

Hedninger har ALDRI fått loven:

"19 Han kunngjorde for JAKOB sitt ord, for ISRAEL sine BUD OG LOVER. 20 Slik har han ALDRI gjort mot noe HEDNINGFOLK, hans lover kjenner de ikke. Halleluja! " Salme 147

"
Anonym
#3. Postet 06.05.2025 av Anonym

Den NYE pakt gjelder ikke for oss hedninger:

"For dette er DEN NYE PAKT jeg vil opprette med ISRAELS HUS etter disse dager, sier Herren:

Jeg vil gi mine lover i deres sinn og skrive dem i deres hjerter (ikke lenger på steintavler!)." HEBR. 8 :10

Dette sies også hos flere av profetene...og det er også derfor Paulus sier at PAKTENE og LOVGIVNINGEN og LØFTENE bare tilhører ISRAEL (mine brøde etter kjødet, Rom. 9:3-4). Det nytter ikke å prøve å forandre på det!

Galaterbrevet sier det samme:

"19 Hva skulle da LOVEN tjene til? Den ble lagt til for overredelsenes skyld (overtredelser av LOVEN) INNTIL den ætten kom som LØFTET gjaldt....21 Er da LOVEN imot Guds LØFTER? LANGT DERIFRA!..."

Men vi hedninger har aldri hatt loven (Salme 147:19-20).
AndersW
#4. Postet 06.05.2025 av AndersW
Loven er opphevet for de som er i Kristus. Fordi de som er i Kristus, er å anse som om de har oppfylt hele loven, siden Kristus har oppfylt loven for dem.

For de som er utenfor Kristus er loven ikke opphevet, men stadfestet av Kristus som i sin helhet har oppfylt loven til punkt og prikke.
Anonym
#5. Postet 06.05.2025 av Anonym
Gal. 3:10

" For alle de som holder seg til lovgjerninger (og bare det!), er under forbannelse, for det er skrevet: Forbannet er hver den som ikke holder fast ved ALT det som står skrevet i lovens bok, slik at han GJØR det. (Det kunne bare Kristus). 11 Og INGEN blir rettferdiggjort for Gud ved loven, det er klart, for: Den rettferdige av TRO, skal leve."

Loven var altså ikke nok for å bli rettferdig. Det måtte TRO til også. Men loven har aldri blitt verken OPPHEVET eller OPPHØRT!

"7...Det som ISRAEL søker etter, har de ikke nådd. Men de UTVALGTE (av Israel) har nådd det. De andre (fra Israel) er blitt forherdet." Rom. 11.

Dette var tilstanden da Paulus levde.

Men en gang vil HELE ISRAEL bli frelst (Rom. 11:26)...Gud vil gjenopprette (restore) Israel (Jeremias 30)...også de vantro av dem skal bli troende...Jeremia 31: "1 På den tid vil jeg være ALLE ISRAELS ÆTTER Gud, og de skal være mitt folk"

"....dette skal være min pakt jeg vil opprette med dem, når jeg tar bort deres synder" (Rom 11:27)

"Men når det gjelder UTVELGELSEN, er de ELSKET FOR FEDRENES SKYLD."(v. 28)

Dette er ikke noe som gjelder oss hedninger, bare jøder/isarelitter (mine brødre etter kjødet).
Anonym
#6. Postet 06.05.2025 av Anonym
Loven er opphevet for de som er i Kristus. Fordi de som er i Kristus, er å anse som om de har oppfylt hele loven, siden Kristus har oppfylt loven for dem.

For de som er utenfor Kristus er loven ikke opphevet, men stadfestet av Kristus som i sin helhet har oppfylt loven til punkt og prikke.
Nei, vi hedninger har aldri fått loven (Salme 147:19_20) en kan ikke oppheve noe vi aldri har fått eller hatt, det sier seg selv.

"Opphever vi LOVEN ved troen? Langt derifra! Vi staffester LOVEN." Rom. 3:31

Loven er opphevet for de av dem som har fått den, og som er i Kristus.

Vi kan ikke sidestille jøder og hedninger, slik denne tråden gjør forsøk på. Det er ikke bibelsk lære.
AndersW
#7. Postet 06.05.2025 av AndersW
Nei, vi hedninger har aldri fått loven (Salme 147:19_20) en kan ikke oppheve noe vi aldri har fått eller hatt, det sier seg selv.

"Opphever vi LOVEN ved troen? Langt derifra! Vi staffester LOVEN." Rom. 3:31

Loven er opphevet for de av dem som har fått den, og som er i Kristus.

Vi kan ikke sidestille jøder og hedninger, slik denne tråden gjør forsøk på. Det er ikke bibelsk lære.
Diskusjonen om loven gjelder for de kristne eller ikke. Ble ferdig diskutert i det første århundre, da stortsett alt fant sted. Denne trangen til å nå kjøre en reprise av alt som fant sted i det første århundre og så si: "vi er de utvalgte" nå to tusen år senere. Blir helt menigsløst.
compaq
#8. Postet 07.05.2025 av compaq
salvoionfall

Moseloven har ikke blitt opphevet eller brakt til opphør??????

Loven var som et gjerde som skilte jøder fra hedninger. Jødene var forpliktet til å oppfulle krav som ikke gjaldt for hedninger og uomskårne hedninger fikk ikke full andel i jødenes tilbedelse. ( 2.Mos 12:48) ( Apgj 10:28)

Men så snart hensikten med loven var blitt gjennomført og den var blitt fjernet, var det mulig for jødene og uomskårne hedninger å bli forent ved Kristus i tilbedelsen av den eneste sanne Gud ( Jehova) ( Ef 2:11-18)
AndersW
#9. Postet 07.05.2025 av AndersW
salvoionfall

Moseloven har ikke blitt opphevet eller brakt til opphør??????

Loven var som et gjerde som skilte jøder fra hedninger. Jødene var forpliktet til å oppfulle krav som ikke gjaldt for hedninger og uomskårne hedninger fikk ikke full andel i jødenes tilbedelse. ( 2.Mos 12:48) ( Apgj 10:28)

Men så snart hensikten med loven var blitt gjennomført og den var blitt fjernet, var det mulig for jødene og uomskårne hedninger å bli forent ved Kristus i tilbedelsen av den eneste sanne Gud ( Jehova) ( Ef 2:11-18)
Hvorfor er ikke Jehovas vitner forent med Kristus i hans tilbedelse av den eneste sanne Gud (Faderen)? I motsettning til jødene som ofret dyre kropper til Gud, ofret Jesus sin egen kropp til Gud.

Rom 12:1 "Derfor formaner jeg dere ved Guds barmhjertighet, søsken: Bær kroppen fram som et levende og hellig offer til glede for Gud. Det skal være deres åndelige gudstjeneste."
compaq
#10. Postet 10.05.2025 av compaq
Kort tid etter utgangen av Egypt kom israelittene inn i et paktsforhold til sin Gud Jehova. istedenfor å handle med enkeltparsoner, familier eller slekter hadde Jehova fra nå av et organisert folk, en nasjon, på jorden som han handlet med. ( 2.Mos 19:5-6) 24:7) Han gav sitt folk lover som regulerte dagliglivet og framfor alt deres tilbedelse. Moses sa til dem: Hvilken stor nasjon finnes det som har guder som er den så nær som Jehova vår Gud er nær oss, hver gang vi kaller på ham og hvilken stor nasjon finnes det som har så rettferdige forordninger og rettslige avgjørelser som hele denne loven som jeg legger fram for dere i dag.( 5.Mos 4:7-8)

Gjennom profeten Jesaja minnet Jehova flere hundre år senere israelittene som en viktig grunn til at de eksisterte som nasjon. Jesaja sa: Dette er hva Jehova har sagt din skaper, Jakob og han som formet deg, Israel. Vær ikke redd for jeg har kjøpt deg tilbake. Jeg har kalt deg ved ditt navn. Du er min. For jeg er Jehova din Gud, israels hellige, din Frelser. Bring mine sønner fra det fjerne og mine døtre fra jordens ytterste ender, enhver som kalles med mitt navn og som jeg har skapt til min egen herlighet som jeg har formet, ja som jeg har dannet. Dere er mine vitner lyder Jehovas utsagn, ja min tjener som jeg har utvalgt, det folket som jeg har formet til meg selv for at de skulle forkynne min pris. ( Jes 43:1,3,6,7,10,21)

Sev om israelittene ble født som medlemmer av et innviet folk, måtte hver enkelt av dem treffe en personlig avgjørelse om å tjene Gud. Moses sa til dem før de gikk inn i det lovte land: Jeg tar idag himlene og jorden til vitne mot dere på at jeg har lagt livet og døden fram for deg, velsignelsen og forbannelsen og du må velge livet for at du skal kunne bli i live, du og ditt avkom, ved å elske Jehova din Gud, ved å lytte til hans røst og ved å holde deg til ham for han er ditt liv og dine dagers lengde så du kan bo på den jord som Jehova sverget overfor dine forfedre Abraham, Isak og Jakob at han skulle gi dem.( 5.Mos 30:19-20) Hver enkelt israelitt måtte altså selv å velge å elske Jehova, å lytte til hans røst og å holde seg til ham. Ettersom israelittene hadde en fri vilje, måtte de ta konsekvensene av det valget de traff.

Men en tid etter Josvas død begynte det å framstå en annen generasjon som ikke kjente Jehova eller den gjerning som han hadde gjort for Israel. Og Israels sønner begynte å gjøre det som var ondt i Jehovas øyne. ( Dom 2:7,10,11) Den lovte Messias skulle stå fram blant dem og gi dem den første muligheten til å bli medlemmer av Guds rikes styre. Men det store flertall av israelittene levde ikke opp til sin innvielse. De forkastet Mesias og til slutt drepte de ham.

Det spesielle forholdet mellom Jehova og det kjødelige Israel hadde opphørt. I år 33 var Jehovas gunst blitt tatt fra det kjødelige Israel og gitt til det åndelige Israel, den kristne menighet, en nasjon som frambringer dets frukter. De må forstå og akseptere at Jesus var Jehovas øversteprest og deres leder, Hodet for den kristne menighet. (kol 1:13,14,18) I år 33 måtte hver enkelt, både jøde og ikke jøde, foreta en personlig invielse til ( Jehova) Gud og bli døpt i Faderens og Sønnens og den hellige ånds navn.
Marius T sier: Nå er det snart Jul igjen, glede seg til Ribbe og deilig sprø svor!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen