Fra Jesaja:
" 4 De (Israel) skal bygge opp igjen det som ble ødelagt i gammel tid, gjenreise det som har lagt øde fra de første slekter....5
Fremmede skal stå og vokte hjordene for dere, og utlendinger skal være deres åkerdyrkere og vingårdsmenn. 6 Men dere, dere som
kalles Herrens prester (se 2. Mos. 19:6 talt til Jakobs hus og Israels barn), vår Guds tjenere skal de kalle dere. Folkenes gods
skal dere ete, og deres herlighet skal gå over til dere. 7 Dere skal få dobbel gjengjeld for deres skam, og de som led vanære skal nå
juble over sin lodd. Derfor skal de får dobbel lodd i sitt LAND...10 Jeg vil glede meg i Herren, min sjel skal fryde seg i min Gud. For
han har kledd meg i frelsens drakt, i rettferdighetens kappe har han svøpt meg - lik brudgommen, som setter på seg en lue
prektig som prestens, og lik bruden , som pryder seg med sine smykker ( Åp. 21:18-22...japsis, rent gull, klart glass, smaragd,
sardonyks, krysolitt, beryll, topas, hyasint, ametyst, rent gull, perler) " Jes. 61
Jes. 62 "1 For Sions skyld vil jeg ikke tie, og for Jerusalems skyld vil jeg ikke være stille, for hennes (bruden) rettferdighet går fram
som en stråleglans...3 og du skal være en prektig krone (brudekrone?) i Herrens hånd og et kongelig hodesmykke i din Guds hånd.
4 Du skal ikke mer kalles den forlatte, og ditt LAND skal ikke mere kalles en ødemark. Men du skal kalles min lyst, og DITT
LAND skal kalles EKTEHUSTRU, for Herren har sin lyst i deg, og ditt LAND skal bli TATT TIL EKTE....10 Dra gjennom portene (i
Jerusalem)....11...Si til Sions datter: Se, din frelse kommer! Se, hans lønn er med ham, og hans gjengjeldelse går foran ham. 12
Og de skal kalles DET HELLIGE FOLK (2. Mos. 19:6 "Dere skal være et kongerike av PRESTER for meg og ET HELLIG FOLK for
meg"talt til Jakobs hus og Israels barn, v3)."
Så HVEM er "bruden"?
Og HVEM er "de hellige"?