Varm positiv og lys person sier: Lysets frukt er all godhet, rettferd og sannhet. Prøv hva som er til glede for Herren! Ta ikke del i mørkets gjerninger, for de bærer ingen frukt.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Salvationforall2
Opprettet 01.05.2025 av Salvationforall2, mann, 73 år, ikke angitt.
Hvem er "bruden" i Bibelen?
Har inntrykk av at kristne mener de er bruden.

Hvor står det i Bibelen?

Svar på innlegg

AndersW
#1. Postet 01.05.2025 av AndersW
Har inntrykk av at kristne mener de er bruden.

Hvor står det i Bibelen?
Bruden er alle de som er i himmelen sammen med Jesus. De blir figurativt omtalt som en by.

Åp 21:9 "En av de sju englene som hadde de sju skålene, fylt av de sju siste plagene, kom bort til meg og sa: «Kom, jeg skal vise deg bruden, Lammets hustru.» I Ånden førte han meg opp på et stort og høyt fjell og viste meg den hellige byen, Jerusalem. Den kom ned fra himmelen, fra Gud. Byen hadde Guds herlighet og strålte som den kosteligste edelsten, som krystallklar jaspis. Den hadde en stor og høy mur med tolv porter, og ved dem sto tolv engler. På portene var det skrevet navn, det var til Israelsfolkets tolv stammer. Tre porter vendte mot øst, tre mot nord, tre mot sør og tre mot vest. Bymuren hadde tolv grunnsteiner, og på dem var det skrevet tolv navn, det var navnene til Lammets tolv apostler."

Heb 12:23 "dere er kommet til fjellet Sion, til den levende Guds by, det himmelske Jerusalem, til ti tusener av engler, til en høytidsfeiring, til forsamlingen av de førstefødte som er oppskrevet i himmelen."

compaq
#2. Postet 01.05.2025 av compaq
Den nye Jerusalem, et uttrykk som forekommer to ganger i Bibelen er en symbolsk by som står for den gruppen av Jesu disipler som skal til himmelen for å regjere sammen med Jesus i Guds rike. (Åp 3:12) (21:2) Bibelen viser at denne gruppen også kalles kristi brud.
(144 000 )

Det nye Jerusalem er i himmelen. De gangene Bibelen omtaler det nye Jerusalem, sies det at denne byen kommer kommer ned fra himmelen og at engler vokter dens porter.(Åp 3:12) (21:2,10,12) Størrelsen på byen viser også at det ikke kan være snakk om en by på jorden. Den har form som en kube og har en omkrets på 12 000 stadier eller cirka 2220 kilometer. ( Åp 21:16) Hver av sidene ville altså ha strukket seg nesten 560 kilometer ut av rommet.

På grunnsteinen til det nye Jerusalem står det dessuten tolv navn navnene på lammets tolv apostler. Åp 21:14) Denne detaljen bidrar til å bekrefte identitet til det nye Jerusalem, siden kristne som blir kalt til liv i himmelen, er blitt bygd opp på apostelens og profetenes grunnvoll. (Ef 2:20)
AndersW
#3. Postet 02.05.2025 av AndersW
Den nye Jerusalem, et uttrykk som forekommer to ganger i Bibelen er en symbolsk by som står for den gruppen av Jesu disipler som skal til himmelen for å regjere sammen med Jesus i Guds rike. (Åp 3:12) (21:2) Bibelen viser at denne gruppen også kalles kristi brud.
(144 000 )

Det nye Jerusalem er i himmelen. De gangene Bibelen omtaler det nye Jerusalem, sies det at denne byen kommer kommer ned fra himmelen og at engler vokter dens porter.(Åp 3:12) (21:2,10,12) Størrelsen på byen viser også at det ikke kan være snakk om en by på jorden. Den har form som en kube og har en omkrets på 12 000 stadier eller cirka 2220 kilometer. ( Åp 21:16) Hver av sidene ville altså ha strukket seg nesten 560 kilometer ut av rommet.

På grunnsteinen til det nye Jerusalem står det dessuten tolv navn navnene på lammets tolv apostler. Åp 21:14) Denne detaljen bidrar til å bekrefte identitet til det nye Jerusalem, siden kristne som blir kalt til liv i himmelen, er blitt bygd opp på apostelens og profetenes grunnvoll. (Ef 2:20)
Hvor mange kilometer du mener 12 tusen stadier er spiller ingen rolle, compaq Denne forsamlingen som er Faderens og Sønnes bolig vil komme ned på jorden.

Åp 21:2 "jeg så den hellige byen, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom. Og jeg hørte fra tronen en høy røst som sa: «Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem."

Joh 14:23 "
Den som elsker meg, vil holde fast på mitt ord, og min Far skal elske ham, og vi skal komme og bo hos ham.
"
compaq
#4. Postet 02.05.2025 av compaq
Det nye Jerusalem er en del av en regjering. Det gamle Jerusalem var hovedstaden i Israel, det stedet der Kong David, hans sønn Salomo og deres etterkommere satt på Jehovas trone. (1.krøn 29:23) Jerusalem som ble kalt den hellige by, representerte derfor Guds gjennom Davids slektlinje ( Neh 4:1) Det nye Jerusalem som også blir kalt i himmelen for å herske som konger over jorden. (Åp 5:9-10) 21:2)

Det står at Det nye Jerusalem skal komme ned fra himmelen fra Gud, noe som viser at Gud bruker denne byen for å påvirke forhold utenfor himmelen. Dette uttrykket knytter det nye Jerusalem til Guds rike som Gud skal bruke for å gjennomføre sin vilje på jorden slik som i himmelen. (Matt 6:10) Når Guds hensikt med menneskene på jorden blir gjennomført, vil de blant annet få oppleve disse velsignelsene.

Guds rike er en virkelig regjering som er opprettet av Jehova Gud. Guds rike blir også kalt himmelriket. Gud har utnevnt Jesus kristus til Konge i Riket og har gitt ham større myndighet enn noen menneskelig hersker noen gang har hatt. Jesus har allerede vist seg å være en pålitelig og forståelsesfulle leder, så vi kan stole på at han alltid bruke sin makt på en god måte. Under Guds ledelse har Jesus utvalgt mennesker fra alle nasjoner som skal herske som konger over jorden sammen med ham i himmelen. (Åp 5:9-10) I motsetning til menneskelige regjeringer som kommer og går, skal himmelske Guds rike aldri bli ødelagt. ( Dan 2:44)
Salvationforall2
#5. Postet 02.05.2025 av Salvationforall2
Fra Jesaja:

" 4 De (Israel) skal bygge opp igjen det som ble ødelagt i gammel tid, gjenreise det som har lagt øde fra de første slekter....5

Fremmede skal stå og vokte hjordene for dere, og utlendinger skal være deres åkerdyrkere og vingårdsmenn. 6 Men dere, dere som

kalles Herrens prester (se 2. Mos. 19:6 talt til Jakobs hus og Israels barn), vår Guds tjenere skal de kalle dere. Folkenes gods

skal dere ete, og deres herlighet skal gå over til dere. 7 Dere skal få dobbel gjengjeld for deres skam, og de som led vanære skal nå

juble over sin lodd. Derfor skal de får dobbel lodd i sitt LAND...10 Jeg vil glede meg i Herren, min sjel skal fryde seg i min Gud. For

han har kledd meg i frelsens drakt, i rettferdighetens kappe har han svøpt meg - lik brudgommen, som setter på seg en lue

prektig som prestens, og lik bruden , som pryder seg med sine smykker ( Åp. 21:18-22...japsis, rent gull, klart glass, smaragd,

sardonyks, krysolitt, beryll, topas, hyasint, ametyst, rent gull, perler) " Jes. 61

Jes. 62 "1 For Sions skyld vil jeg ikke tie, og for Jerusalems skyld vil jeg ikke være stille, for hennes (bruden) rettferdighet går fram

som en stråleglans...3 og du skal være en prektig krone (brudekrone?) i Herrens hånd og et kongelig hodesmykke i din Guds hånd.

4 Du skal ikke mer kalles den forlatte, og ditt LAND skal ikke mere kalles en ødemark. Men du skal kalles min lyst, og DITT

LAND
skal kalles EKTEHUSTRU, for Herren har sin lyst i deg, og ditt LAND skal bli TATT TIL EKTE....10 Dra gjennom portene (i

Jerusalem)....11...Si til Sions datter: Se, din frelse kommer! Se, hans lønn er med ham, og hans gjengjeldelse går foran ham. 12

Og de skal kalles DET HELLIGE FOLK (2. Mos. 19:6 "Dere skal være et kongerike av PRESTER for meg og ET HELLIG FOLK for

meg"talt til Jakobs hus og Israels barn, v3)."

Så HVEM er "bruden"?

Og HVEM er "de hellige"?
Salvationforall2
#6. Postet 02.05.2025 av Salvationforall2
Vanlig forklaring på hvem "bruden" er...fra internett:

Jesus er selve brudgommen, de som tror på ham, er bruden. Med nyere uttryksmåter kan vi si det slik: å bli en kristen er som en forlovelse. Å nå fram til Guds rike er selve vielsen. Da heter det: "Din for alltid". Men i ventetiden ("forlovelsestiden") er muligheten for relasjonsbrudd til stede....."

Men dette stemmer vel ikke med hva Bibelen sier?
Salvationforall2
#7. Postet 02.05.2025 av Salvationforall2
Det jødiske bryllupet et bilde på Israels bryllup med Kristus i Guds rike.

Gjennom historiske- og arkeologiske funn har en funnet ut hvordan det jødiske bryllupet, nærmere bestemt det gallileiske bryllupet, var for 2000 år siden, da Jesus vandret her på jord.

Grunnen til at en spesielt trekker frem de gallileiske bryllupstradisjonene er fordi Jesus og disiplene hans kom nettopp fra Gallilea (med unntak av Judas), og fordi de gallileiske bryllupsseremoniene var litt annerledes enn det som var vanlig blant jødene.

Jesus vokste altså opp i Nasaret i Gallilea og forsto gallileisk kultur. Det samme gjaldt for disiplene hans. Så da Jesus talte til disiplene om sin gjenkomst, relaterte han altså fortellingene til gallileisk kultur.

I dag tror mange at kvinnene i det gamle Israel ikke hadde noe de skulle ha sagt dersom fedrene til brud og brudgom først var blitt enige om et giftermål. Men slik var det ikke i praksis. Det første som skjedde var at de to fedrene, sammen med brudgommen, gikk til bruden og fortalte om avgjørelsen de hadde kommet frem til. Så rakte brudgommen fram et beger med vin til henne. Dersom hun tok imot begeret og drakk av vinen, var det et tegn på at hun godtok forlovelse og det planlagt bryllupet. Men dersom hun ikke tok imot begeret og drakk av vinen, da ble det ikke noe bryllup. Ifølge jødisk tradisjon ble en slik handling omtalt som "hun nektet å ta imot vinen."

Etter at bruden hadde tatt imot begeret og drukket av vinen, gav hun begeret tilbake til brudgommen, som selv drakk av samme beger og sa: "Fra nå av skal jeg ikke drikke av denne vintreets frukt før den dag jeg drikker den ny sammen med deg i min fars hus", og dermed var forlovelsespakten mellom de to inngått og forseglet.

Dette kjenner vi igjen fra Matt. 26:27-29 da Jesus innstiftet nattverden: "Og han tok et beger, takket, ga dem og sa: Drikk alle av det! For dette er mitt blod, pakens blod, som er utøst for mange så syndene blir tilgitt. Jeg sier dere: Fra nå av skal jeg ikke drikke av denne frukten av vintreet før den dagen jeg drikker den ny sammen med dere i min Fars rike."

Etter at forlovelsen var inngått, gikk brudgommen bort for å berede et bosted for seg og sin kommende brud. Det skjedde ved at brudgommen bygde på sin fars hus. Det samme gjøres faktisk den dag i dag i Midtøsten, der ser vi at hjemmene oftest består av generasjonsboliger. Denne påbygningen tok som regel ett års tid, og selv om brud og brudgom nå offisielt var forlovet, bodde de likevel ikke sammen. De bodde fremdeles i sine respektive hjem og hadde svært lite eller ingen kontakt med hverandre inntil byggingen var ferdig.

(fortsetter neste kommentar)
Salvationforall2
#8. Postet 02.05.2025 av Salvationforall2
(fortsettelse)

Dette var nøyaktig det samme Jesus fortalte sine i Joh. 14:2:3 "I min Fars hus er det mange rom. Var det ikke slik, hadde jeg sagt dere det. For jeg går for å gjøre i stand et sted for dere. Og når jeg har gått bort og har gjort istand et sted for dere, vil jeg komme tilbake og ta dere til meg, så dere skal være der jeg er."

De gallileiske disiplene forstod klart og tydelig at her snakket Jesus om et kommende bryllup, og at de var forlovet med ham gjennom natteverden.

Det eneste bruden hadde å gjøre var å forberede seg. Det innebar å holde seg ren og være på vakt, slik at hun var klar til å fare når brudgommen kom for å hente henne. Dermed kommer vi frem til det som Jesus sier i Mark. 13:32 "Men den dagen eller timen kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, bare Faderen."

De fleste brylluper i Midtøsten foregår på samme vis som her beskrevet. Men det var en ting i gallileerne gjorde annerledes. De gjorde noe om ingen andre gjorde. Derfor var det bare gallileerne som forstod fullt ut hva Jesus snakket om i Mar. 13:32. Gallileerne var nemlig de eneste som praktiserte overraskelses bryllup.

Det som skjedde var at brudgommens far midt på natten gikk og vekket brudgommen og sa: "Tiden er inne! Nå kan du hente din brud." Brudgommen ville da skyndte seg ut og blåse i shofar (trompet) for å vekke byens sovende innbyggere. Da måtte
alle være klare og ha olje på lampene sine siden hendelsen som regel fant sted midt på natten.

Så ville de sammen dra til brudens hus og sette henne i en bærestol. Deretter løftet de henne opp i luften og bar henne hjem til faderens hus. Og hva som ventet i faderens hus? Det var selvsagt bryllupsfesten.

Åp. 19:9-7 "La oss glede oss og juble og gi ham æren. Tiden er kommet for Lammet bryllup! Hans brud har gjort seg i stand, og hun har fått en drakt av skinnende rent lin. - Linet er de helliges (Israels) rettferdige gjerninger. Så sier han til meg: Skriv: "Salige er de som er innbudt til Lammets bryllupsmåltid." Og han la til: "Dette er Guds sanne ord."

Dette er den jødiske ektepakt Herren inngikk med Israel, og har IKKE NOE med oss "hedninger" å gjøre, Paulus er klinkene klar på det:

"3 For jeg skulle ønske at jeg selv var forbannet bort fra Kristus."for mine brødres skyld, mine frender (slektninger) etter kjødet: 4 De er jo israelitter. Dem tilhører barnekåret og herligheten og paktene og lovgivningen og gudstjenesten og løftene."
Rom. 9:3-4
Paulua var selv israelitt, fra Benjamins stamme.
Davidos
#9. Postet 03.05.2025 av Davidos
Vi som overgir oss og tar imot Jesus som vår eneste Mester, Lærer, Prest og Brudgom, er Hans brud. Ingen er i himmelen før Jesus kommer tilbake å henter oss. Først de døde i Kristus, og så de levende i Kristus. Altså Brudgommen henter sin brud.
AndersW
#10. Postet 03.05.2025 av AndersW
Vi som overgir oss og tar imot Jesus som vår eneste Mester, Lærer, Prest og Brudgom, er Hans brud. Ingen er i himmelen før Jesus kommer tilbake å henter oss. Først de døde i Kristus, og så de levende i Kristus. Altså Brudgommen henter sin brud.
Tull og tøys, de kristne er forlengst i himmelen sammen med Jesus

Åp 3:21 "Den som seirer, vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, slik jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone."

Ef 2:6 "I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham. "

Kol 1:13 "For han har fridd oss ut av mørkets makt og ført oss over i sin elskede Sønns rike."

Når Jesus kommer til deg (åpenbarer seg for deg) kommer han ikke alene.

Kol 3:4 "Men når Kristus, deres liv, åpenbarer seg, da skal også dere bli åpenbart i herlighet sammen med ham."

1 Tess 3:13 "når vår Herre Jesus kommer med alle sine hellige"

Dette at de hellige ikke finnes sammen med Jesus i himmelen. Er bare noe sektene sier fordi de selv ønsker å være de utvalgte.

Ellers er dette med å overgi seg = overgi sitt liv. Ikke det å finne en ny Mester, Lærer osv.
Varm positiv og lys person sier: Lysets frukt er all godhet, rettferd og sannhet. Prøv hva som er til glede for Herren! Ta ikke del i mørkets gjerninger, for de bærer ingen frukt.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen