Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Davidos
Opprettet 17.04.2025 av Davidos, mann, 42 år, Østfold.
Bibelzoom.no
Hei allesammen!

Det finnes en Zoom hvor man i samhold med andre kristne går igjennom kapitler fra bibelen. Det er p.d.d Romerbrevet som står i fokus, og kapittel 13 skal gjennomgås akkurat i dag. Zoomen er drevet av adventister, men det er faktisk ikke lov å engang nevne Ellen G. White mens zoomen pågår, noe jeg setter veldig stor pris på.

Man får også slippe til med egne kommentarer i zoomen som er relatert til versene vi går igjennom.

Det er virkelig lærerikt å delta, og det vil hjelpe deg å være nær Gud, og øke forståelsen din av bibelen. Håper å se deg der!

www.bibelzoom.no

Svar på innlegg

AndersW
#1. Postet 18.04.2025 av AndersW

lærere? det blir i så fall vranglærere. Hva er egentlig vitsen med alle disse falske profetene som vil at du skal følge dem i stedet for å ta opp sitt kors og følge Jesus sammen med de kristne.

Luk 17:24 "Den som ikke bærer sitt kors og følger etter meg, kan ikke være min disippel."

Når de gjelder Romerbrevet 13 så sier Paulus der

Rom 13:8 "Den som elsker sin neste, har oppfylt loven."

Noe som fullstendig samstemmer med det Jesus sa

Matt 22:37 "Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.’ Dette er det største og første budet. Men det andre er like stort: ‘Du skal elske din neste som deg selv.’ På disse to budene hviler hele loven og profetene."

Jesus gjør til slutt dette ved å både gi seg selv og la seg korsfeste for hele verden. Noe så også de kristne gjør, når de forener seg med ham.

Davidos
#2. Postet 18.04.2025 av Davidos
zoomen er åpen for at alle får ta ordet, og det gjør vi.

De burde ikke kalle seg lærere, da det bare finnes En Lærer. Jesus Kristus. "Leder" ville vært mer korrekt, da de heller opptrer på den måten, fremfor å kle seg som lærere. Men takk for at du la merke til det, for nå skal jeg kontakte dem å be dem forandre på det, så får vi se om de er ydmyke nok.
Davidos
#3. Postet 18.04.2025 av Davidos
Da er epost sendt, så da gjenstår det bare å se om de er ydmyke nok!

HÅKON L
#4. Postet 18.04.2025 av HÅKON L
(Gud har gitt ulike funksjoner til Kristi kropp, blant dem er også lærere)
1kor 12:27
27 Dere er Kristi kropp, og hver av dere et lem på ham. 28 I kirken har Gud for det første satt noen til apostler, for det andre profeter, for det tredje lærere, deretter mektige gjerninger, deretter nådegaver til å helbrede, til å hjelpe, til å lede og til ulike slag tungetale. 29 Er vel alle apostler? Er alle profeter? Er alle lærere? Gjør vel alle under?

(leser vi konteksten ser vi at det er Kristus som ga noen til å være lærere)
Ef 4:11-13
11 Og det var han som ga noen til å være apostler, noen til profeter, noen til evangelister og noen til hyrder og lærere, 12 for å utruste de hellige til tjeneste så Kristi kropp bygges opp, 13 inntil vi alle når fram til enheten i troen på Guds Sønn og i kjennskapet til ham og blir det modne mennesket som er fullvoksent og har hele Kristi fylde.

(ser vi videre til Joh 13 ved fotvasken blir Jesu ord sagt)
Matt 23:10-12
10 La heller ikke noen kalle dere lærere, for dere har én lærer: Kristus. 11 Den største blant dere skal være tjeneren deres. 12 Den som setter seg selv høyt, skal settes lavt, og den som setter seg selv lavt, skal settes høyt.

Joh 13:16-17
16 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Slaven er ikke større enn herren sin, og utsendingen er ikke større enn han som har sendt ham. 17 Nå vet dere dette. Og salige er dere så sant dere også gjør det.

fork 2:25-26 første del
25 for hvem kan spise og være glad
uten at det er gitt av ham?
26 Ja, Gud gir visdom, kunnskap og glede
til den som er god i hans øyne...

(hvordan kan et menneske vandre om Gud ikke har kalt oss, han som kalte ved å utruste mennesker med forskjellige egenskaper i hans Kropp)
Ef 2:10
10 For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem.

Mark 16:19-20
19 Etter at Herren Jesus hadde talt med dem, ble han tatt opp til himmelen og satte seg ved Guds høyre hånd. 20 Men de gikk ut og forkynte overalt, og Herren virket med og stadfestet Ordet gjennom de tegn som fulgte.]
Davidos
#5. Postet 18.04.2025 av Davidos
Jesus sa at vi IKKE skal kalle noen lærere, men det betyr ikke at vi ikke kan lære av hverandre. Men hvorfor kalle seg lærer så åpenlyst og uten forstand, når det ikke er nødvendig? Og for ikke å snakke om at funksjonen til møtelederne er å lede møtet. Det er mange på bibelzoomen som kommer med kommentarer til bibeltekstene underveis i møtet, meg inkludert. Men jeg ville ikke ønsket å bli kalt en lærer så blatant på forsiden av bibelzoom.no selv om jeg skulle ledet et bibelstudium der. For det vill vært IMOT hva Jesus sa med egne ord.

Mange trossamfunn gjemmer seg bak Paulus for å bedyre sin uskyld i skyldene sine, og det er mange misforståelser og vrangtolkninger der ute. Jeg mener at å stride imot hva Jesus selv sier til oss, og formaner oss i dette tilfellet, er en skam som kan rettes opp i. Vi kan ikke bruke Paulus som unnskyldning for å vri på ordene til Kristus, uansett hvor hardt vi ønsker for å unnskylde feilene til våre brødre!
AndersW
#6. Postet 18.04.2025 av AndersW
Jesus sa at vi IKKE skal kalle noen lærere, men det betyr ikke at vi ikke kan lære av hverandre. Men hvorfor kalle seg lærer så åpenlyst og uten forstand, når det ikke er nødvendig? Og for ikke å snakke om at funksjonen til møtelederne er å lede møtet. Det er mange på bibelzoomen som kommer med kommentarer til bibeltekstene underveis i møtet, meg inkludert. Men jeg ville ikke ønsket å bli kalt en lærer så blatant på forsiden av bibelzoom.no selv om jeg skulle ledet et bibelstudium der. For det vill vært IMOT hva Jesus sa med egne ord.

Mange trossamfunn gjemmer seg bak Paulus for å bedyre sin uskyld i skyldene sine, og det er mange misforståelser og vrangtolkninger der ute. Jeg mener at å stride imot hva Jesus selv sier til oss, og formaner oss i dette tilfellet, er en skam som kan rettes opp i. Vi kan ikke bruke Paulus som unnskyldning for å vri på ordene til Kristus, uansett hvor hardt vi ønsker for å unnskylde feilene til våre brødre!
Nå er du der igjen. Du tror du forstår Jesus bedre en Paulus. Og her om dagen mente du at både katolske, ortodokse og protestantiske kristne feirer påske på feil dag (20.04.2025) Hva er sannsynligheten for at du vet bedre en både Paulus og de store kirkene? Antagelig null.

Når Jesus så at bare et begrenste antall jøder ville bli hans disipler og at de i tillegg fikk ham drept. Så bestemte han seg for å lage disipler av alle verdens folkeslag. Dermed ble også en rekke andre ting endret.

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler"

AndersW
#7. Postet 18.04.2025 av AndersW
Da er epost sendt, så da gjenstår det bare å se om de er ydmyke nok!

La oss fks. ta

Matteus 5:29 "Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."

Skjønner du at Jesus her overdriver for å få frem et poeng, når han sier noe? Og at din bokstavlige oppfatelse av det han sier er feil? Tro det eller ei, men det er faktisk slik at du ikke vet bedre enn Apostlene og Kirken.
Davidos
#8. Postet 18.04.2025 av Davidos
Så flertallet regjerer i Anders' bok... Hvorfor er jeg ikke overassket:)

"Gå inn gjennom den trange port; for vid er den port og bred er den vei somfører til fortapelsen, og det er MANGE som går gjennom den. For trang er den port og smal er den vei som fører til livet, og det er som finner den" -Matt 7:13-14

Gå gjerne med flertallet den som vil, for vi er gitt fri vilje av vår Far i himmelen. Jeg har tatt mitt valg å gå imot strømmen, og jeg er ikke "medlem", eller vanker i noe "menighet". Det trengs rett og slett ikke for å være forankret i Guds ord, heller tvert imot så villedes man lettere dersom man er en del av en sosial sammensetning av bibeltolkninger som er fastsatt før man trer inn. Altså den brede vei og vide port... NEI TAKK!
AndersW
#9. Postet 18.04.2025 av AndersW
Så flertallet regjerer i Anders' bok... Hvorfor er jeg ikke overassket:)

"Gå inn gjennom den trange port; for vid er den port og bred er den vei somfører til fortapelsen, og det er MANGE som går gjennom den. For trang er den port og smal er den vei som fører til livet, og det er som finner den" -Matt 7:13-14

Gå gjerne med flertallet den som vil, for vi er gitt fri vilje av vår Far i himmelen. Jeg har tatt mitt valg å gå imot strømmen, og jeg er ikke "medlem", eller vanker i noe "menighet". Det trengs rett og slett ikke for å være forankret i Guds ord, heller tvert imot så villedes man lettere dersom man er en del av en sosial sammensetning av bibeltolkninger som er fastsatt før man trer inn. Altså den brede vei og vide port... NEI TAKK!
Tro det eller ei, igjen skjønner du ikke hva han snakker om. Han snakker om seg selv.

Joh 14:6 "Jeg er veien"

Joh 10:9 "Jeg er porten"

Joh 14:6 "Jeg er.. livet"

Mens du oppfatter, jeg er alene, i kirken er de mange, derfor er jeg på rett vei.

Du nevner "forankret i Guds ord"

Jesus er også Guds ord. Det er Jesus du må være forankret i, ikke skriftene.

2 Kor 1:21 "Gud er den som grunnfester både oss og dere i Kristus"

Joh 5:39 "Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem – men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv."
compaq
#10. Postet 19.04.2025 av compaq
andrew skriver at Jesus er Guds ord???

Det er en ubestridelig kjensgjerning at treenighetslæren ikke finnes i Bibelen og at den heller ikke er i harmoni med det Bibelen lærer. Den gir et svært forvrengt bilde av den sanne Gud. Og Jesus sa: Den tid kommer, ja, den er nå, da de sanne tilbedere skal tilbe Faderen i ånd og sannhet. For slike tilbedere vil Faderen ha. Gud er ånd og den som tilber ham, må tilbe i ånd og sannhet. ( Joh 4:23-24)

Her gjorde Jesus det klart at de som ikke tilber Gud i sannhet, de som ikke tilber i samsvar med den sannhet som er nedtegnet i Guds eget Ord, ikke er sanne tilbedere.

Til de jødiske religiøse lederne i det første århundre sa Jesus: Dere har satt Guds ord ut av kraft av hensyn til de reglene dere har overtatt ( med deres tradisjon) Dere hyklere. Jesaja profeterte rett om dere da han sa: Dette folk ærer meg med leppene, men hjertet er langt borte fra meg. De dyrker meg forgjeves, for det de lærer, er menneskebud. ( Matt 15:6-9)

Vi er alle stilt overfor alvorlige spørsmål. Har vi oppriktig kjærlighet til sannheten. Ønsker vi virkelig å stå i et godkjent forhold til Gud. det er ikke alle som har ekte kjærlighet til sannheten. mange har satt det å være anerkjent av sine venner og slektinger over kjærligheten til sannheten og til Gud. ( 2.Tess 2:9-12) Joh 5:39-44) Men, som Jesus sa i bønn til sin himmelske Far: Dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud og ham du har utsendt, Jesus kristus. ( Joh 17:3) Og salme 144:15 sier med rette: Lykkelig er det folk som har Jehova til Gud.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen