Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

HÅKON L
Opprettet 16.04.2025 av HÅKON L, mann, 28 år, Østfold.
de skammet seg ikke for hverandre
"De skammet seg ikke for hverandre" når de var nakne (knyttet til ekteskapet). Det verset må jeg ha oversett eller ikke sett tidligere. Jeg en fremmed for dette ettersom jeg ikke har hatt en fysisk kvinne i min nærhet å betrakte naken. Det er jo likevel en trøst itilfelle en fysisk kvinne dukker opp og blir min kone at en ikke trenger å skamme seg over hverandres nakenhet i hverandres nærvær.

Hva tenker dere om nakenhet mellom Mann og Kvinne i hverandres nærvær?

Her to tekster en kan lese mer om det
1mos 2:23-25
23 Da sa mannen:
«Nå er det bein av mine bein
og kjøtt av mitt kjøtt.
Hun skal kalles kvinne,
for av mannen er hun tatt.»
24 Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde fast ved sin kvinne, og de to skal være én kropp.
25 Begge var nakne, både mannen og kvinnen, og de skammet seg ikke for hverandre.

Ef 5:25-33
25 Dere menn, elsk konene deres, slik Kristus elsket kirken og ga seg selv for den,
26 for å gjøre den hellig gjennom å rense den med badet i vann, i kraft av et ord.
27 Slik ville han selv føre kirken fram for seg i herlighet, uten den minste flekk eller rynke. Hellig og uten feil skulle den være.
28 På samme måte skal altså mennene elske sine koner som sin egen kropp. Den som elsker sin kone, elsker seg selv.
29 Ingen har noen gang hatet sin egen kropp. Nei, man gir kroppen næring og pleier den på samme måte som Kristus gjør med kirken.
30 For vi er lemmer på hans kropp. 31 Derfor skal mannen forlate far og mor og holde fast ved sin kvinne, og de to skal være én kropp.
32 Dette er et stort mysterium; jeg tenker på Kristus og kirken.
33 Men det gjelder også hver enkelt av dere: Hver mann skal elske sin kone som seg selv, og hun skal ha respekt for sin mann.

Svar på innlegg

AndersW
#1. Postet 16.04.2025 av AndersW
Paulus som selv levde i sølibat akkurat som Jesus, sa dette:

1 Kor 7:3
"Mannen skal oppfylle sin forpliktelse overfor kvinnen, og hun overfor ham. Kvinnen rår ikke over sin egen kropp, det gjør mannen. På samme måte rår ikke mannen over sin egen kropp, det gjør kvinnen. Dere skal ikke nekte hverandre samliv hvis dere ikke er blitt enige om det for en tid, for å leve i bønn."

Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen