fortsettelse 3/6
Det er ett godt teologisk prinsipp som sier at man skal la skriften forklare skriften, og stort sett i det nye testamentet så beskriver "Hor" / "Porneia" sex mellom ugifte
Joh 8,42 "Vi ble ikke født i hor, vi har en far Gud"
1Kor7,2 "For hors skyld skal hver mann ha sin egen hustru"
1Tess 4,3 "For dette er Guds vilje for dere, at dere avstår fra hor, hver og en må vite og vinne sin egen ektefelle i heliighet og ære"
5Mos 22 "Om det viser seg at den unge kvinnen ikke er jomfru så skal hun steines fordi hun har drevet hor i sin fars hus"
5Mos 23,2 "Om en person er født i hor skal dens etterkommere ikke komme inn i Guds forsamling i ti generasjoner"
Disse versene viser at porneia/ hor definitivt kan spesifikt bety utenom-ekteskapelig sex
Men i romerbrevets første kapittel ser vi også at porneia beskriver homoseksualitet, slik som det også gjør i judas brev når aktivitetene til Sodoma og Gomorah beskrives
Og her er det viktig og se at begrepet porneia er ett begrep som kan kalles ett paraply begrep, men stortsett så brukes begrepet spesifikt, noe vi ser tydelig feks siden det står om og bli født i hor, man kan naturligvis ikke bli født i hor av homofili, derfor er det tydelig at det spesifikt betyr utenom ekteskapelig sex mellom ugifte heterofile, slik det også er med andre greske begreper som sjel/liv kvinne/hustru, disse begrepene har ETT felles gresk begrep med flere betydninger, men konteksten spesifiserer - ett såkalt polysemisk begrep