Forum > Religion og tro > Debatt

HÅKON L
Opprettet 16.03.2024 av HÅKON L, mann, 27 år, Østfold.
Tekster kan vitne mer enn første øyekast

Når en leser kap 4 i klagesangerne kan en se at hendelsen er rettet mot Jerusalem. Teksten kan tolkes mot Nebukanesars tid med bortføringen av Judeerne eller ved Jerusalems øddelegelse og det som var forut. Vers 20 er et hint som peker mot Jesus, vers 10 er en hint mot ødeleggelsen av Jerusalem der sulten var katasstrofal ved beleieringen i år 70 av Titus Flavius. Lignende var det også på tiden da Jerusalem var beleiret av Nebukanesar.
(At en tekst kan tale parallet mellom hendelser er ikke noe nytt. i evangeliens (mark 13:14-22/matt 24:15-22/Lukas 21:5-24) vers 22 sier at det peker fremover fra Kristus
Matt 24:1-3(Lukas 19:41-44) direkte profeti offylt i år 70 da tempelet ble brent av romerske soldater.
Lukas 21:5-6 og vers 20-24 taler om ødeleggelsen av Jerusalem og advarsel til de som følger Jesus hva de skal gjøre, mens vers 7-19 taler om de Kristnes erfaring fra Kristus tid frem mot Kristus sin gjenkomst og vers 25 til 28 utdyper (lignende er det i Matteus og Markus)
Jesus har sagt det i (Joh 16:12-13+14) 12 Ennå har jeg mye å si dere, men dere kan ikke bære det nå. 13 Men når sannhetens Ånd kommer, skal han veilede dere til hele sannheten. For han skal ikke tale ut fra seg selv, men si det han hører, og gjøre kjent for dere det som skal komme.

Klagesangerne 4:20
20 Herrens salvede, vår pust,
ble fanget i gravene deres.
Det var om ham vi sa:
«I hans skygge skal vi leve blant folkene.»

Åp 12:10-11
10 Og jeg hørte en høy røst i himmelen som sa:

«Nå er seieren og makten og riket fra vår Gud kommet,
nå har hans Salvede herredømmet.
For anklageren er styrtet,
han som dag og natt anklaget våre søsken
for vår Guds ansikt.

11 De har seiret over ham ved Lammets blod
og ved det ordet de vitnet,
og de hadde ikke livet så kjært at de ikke ville gå i døden.

Det har kommet ut gode nyheter bibelen 2024 har kommet ut :)

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 16.03.2024 av Anonym
En ny tråd..)

Tekster kan vitne om mer enn det som er den umiddelbare oppfyllelsen.

Mange av profetene i GT profeterte og gav advarsler til de ti stammene i Nord og de til to i Juda, i periden da Israel var i forfall, før Samaria og Jerusalem falt. Budskapet var at de måtte omvende seg, ellers måtte Gud straffe dem, men det var også med en oppmuntring/et løfte om gjennopprettelse til slutt.
Løftene/Gjennopprettelsen peker ofte fremover i flere "oppfyllelser:
1) Den mer umiddelbare - hjemmreise etter exil i Babylon
2) Den fremtidige - Guds plan for Jødenes frelse ved Jesus 1. komme
3) Den endelig - gjennopprettelse ved Jesus 2. komme.

Guds planer er i en grad avhengige av menneskers respons, av våre bønner og av vår lydighet.
Gud ønsker at alle skal bli frelst, men alle blir ikke det.
Den overordnede planen til Gud står likevel fast ihht ordet; Jesus kommer tilbake for å regjere i 1000 år, det vil bli dom(mer) og det vil komme en ny himmel og en ny jord.

Gud kan ikke bryte et løfte, det bryter med hans karakter. Det er faktisk umulig for Gud.
Guds løfter til Israel er en del av dette!
AndersW
#2. Postet 16.03.2024 av AndersW

Når en leser kap 4 i klagesangerne kan en se at hendelsen er rettet mot Jerusalem. Teksten kan tolkes mot Nebukanesars tid med bortføringen av Judeerne eller ved Jerusalems øddelegelse og det som var forut. Vers 20 er et hint som peker mot Jesus, vers 10 er en hint mot ødeleggelsen av Jerusalem der sulten var katasstrofal ved beleieringen i år 70 av Titus Flavius. Lignende var det også på tiden da Jerusalem var beleiret av Nebukanesar.
(At en tekst kan tale parallet mellom hendelser er ikke noe nytt. i evangeliens (mark 13:14-22/matt 24:15-22/Lukas 21:5-24) vers 22 sier at det peker fremover fra Kristus
Matt 24:1-3(Lukas 19:41-44) direkte profeti offylt i år 70 da tempelet ble brent av romerske soldater.
Lukas 21:5-6 og vers 20-24 taler om ødeleggelsen av Jerusalem og advarsel til de som følger Jesus hva de skal gjøre, mens vers 7-19 taler om de Kristnes erfaring fra Kristus tid frem mot Kristus sin gjenkomst og vers 25 til 28 utdyper (lignende er det i Matteus og Markus)
Jesus har sagt det i (Joh 16:12-13+14) 12 Ennå har jeg mye å si dere, men dere kan ikke bære det nå. 13 Men når sannhetens Ånd kommer, skal han veilede dere til hele sannheten. For han skal ikke tale ut fra seg selv, men si det han hører, og gjøre kjent for dere det som skal komme.

Her har du en kort video, med ganske bra informasjon om bla. Jerusalems ødeleggelse og Jesu "gjennkomst"

https://www.youtube.com/watch?v=BlcjeFL-dyY
HÅKON L
#3. Postet 16.03.2024 av HÅKON L
Åp 20:4
4 Og jeg så troner, og noen satte seg på dem, og de fikk makt til å holde dom. Og jeg så sjelene til dem som var blitt halshugget på grunn av Jesu vitnesbyrd og Guds ord, de som ikke hadde tilbedt dyret eller dyrets bilde, og ikke tatt imot merket på pannen eller hånden. De ble levende igjen og hersket som konger sammen med Kristus i tusen år.

1. de ble levende igjen
2. de som ikke hadde tatt dyrets merke
3. Sammen med kristus i tusen år

Johannes 14:1-3
1 La ikke hjertet bli grepet av angst. Tro på Gud og tro på meg! 2 I min Fars hus er det mange rom. Var det ikke slik, hadde jeg da sagt dere at jeg går og vil gjøre i stand et sted for dere? 3 Og når jeg har gått og gjort i stand et sted for dere, vil jeg komme tilbake og ta dere til meg, så dere skal være der jeg er.

1. Kristus går bort og gjør istand et sted for oss
2. Han kommer tilbake og tar oss ditt han er

åp 1:4-8
4 Johannes hilser de sju menighetene i Asia: Nåde være med dere og fred fra ham som er og som var og som kommer, og fra de sju åndene som står foran hans trone, 5 og fra Jesus Kristus, det troverdige vitnet, den førstefødte av de døde og herren over jordens konger. Han elsker oss og har fridd oss fra våre synder med sitt blod 6 og har gjort oss til et kongerike, til prester for Gud, sin Far – ham tilhører æren og makten i all evighet. Amen.

7 Se, han kommer med skyene!
Hvert øye skal se ham,
også de som har gjennomboret ham,
og alle folkeslag på jorden
skal bryte ut i klagerop over ham.
Ja, amen!

8 Jeg er Alfa og Omega, sier Herren Gud, han som er og som var og som kommer, Den allmektige.

1. hvert øye skal se han
2. Hvem kan leve å se Gud?
(hvis de som tilhører Gud blir tatt med han da blir jorden øde for ingen ugudelige kan overleve å se Gud. (mens de hellige de som tror blir forvandlet i et nu. (undrer dere ikke over dette for Adam samtalte med Gud. Ved synden ble de nakne og kunne ikke lenger samtale med Gud på samme vis
HÅKON L
#4. Postet 16.03.2024 av HÅKON L
del 2

åp 5:9-10
9 De sang en ny sang:
Verdig er du til å ta imot boken
og bryte seglene på den.
For du ble slaktet,
og med ditt blod har du frikjøpt for Gud
mennesker av alle stammer og tungemål,
av alle folk og nasjoner.
10 Du har gjort dem til et kongerike
og til prester for vår Gud,
og de skal herske som konger på jorden.

(hendelsesløp ikke presisert når de skal herske på jorden, men ser en videre i kap 21 vers 1-4
1 Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer. 2 Og jeg så den hellige byen, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom. 3 Og jeg hørte fra tronen en høy røst som sa:

«Se, Guds bolig er hos menneskene.
Han skal bo hos dem,
og de skal være hans folk,
og Gud selv skal være hos dem.
Han skal være deres Gud.

4 Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne,
og døden skal ikke være mer,
heller ikke sorg eller skrik eller smerte.
For det som en gang var, er borte.»

1. Jerusalem er brud.
2. Jesus er brudgommen.

(Hendelse er etter de tusen år. Jesus gikk bort for å gjøre istand et sted for oss og ta oss med tilbake til der han er. nå kommer boligen ned til jorden(den nye jord)

compaq
#5. Postet 16.03.2024 av compaq
håkon

du skriver at nye biblen 2024 er kommet

Jesus sa: Den time kommer og er nå, da de sanne tilbedere skal tilbe Faderen i ånd og sannhet for det er sådanne tilbedere faderen vil ha. ( Joh 4:23)

Hva er navnet på Faderen? Selv om bibelen omtaler Jesus som en gud og til og med som veldig Gud, opphøyde Jesus sin far og omtalte ham som min Gud og deres Gud. ( Joh 1.1) ( 20:17) ( Jes 9:6) Han var enig med Moses som hadde sagt: ( Jehova ) er Gud, han og ingen annen. ( 5. Mos 4:35) Jehova er høyt hevet over alle andre som blir tilbedt, det være seg menneskelige idoler eller satan djevelen. Jehova er som Jesus sa den eneste sanne Gud. ( Joh 17:3)

Bibelen viser at de som tjener Jehova, må utgjøre et forent folk. ( Ef 4:1-3) denne enhet gjør seg gjeldende allerede nå, trass i at vi lever i en splittet verden og fremdeles har våre ufullkommenheter å stri med. Jesus bad en inntrengende bønn om at hans disipler måtte være ett, at det måtte være virkelig enhet blant dem. Først og fremst at de alle skulle stå i et godt forhold til Jehova og hans sønn Jesus. Det betyr også at de skulle være forent med hverandre. ( Joh 17:20-21) De oppnår nå denne enhet ved at de gir akt på den undervisning de får i Jehovas hus.
AndersW
#6. Postet 16.03.2024 av AndersW
håkon

du skriver at nye biblen 2024 er kommet

Jesus sa: Den time kommer og er nå, da de sanne tilbedere skal tilbe Faderen i ånd og sannhet for det er sådanne tilbedere faderen vil ha. ( Joh 4:23)

Hva er navnet på Faderen?.....
Joh 17:12 "Da jeg var hos dem, bevarte jeg dem i ditt navn, det navnet du har gitt meg."
AndersW
#7. Postet 16.03.2024 av AndersW
håkon

du skriver at nye biblen 2024 er kommet
Ja, den består av de 46 bøkene funnet i den eldgamle greske versjonen av Det gamle testamentet - kjent som Septuaginta- og de 27 skriftene i Det nye testamentet som først ble funnet i Codex Vaticanus og listet opp i påskebrevet til Athanasius. Til sammen 73 bøker og brev, mot tidligere 66 bøker og brev.
HÅKON L
#8. Postet 17.03.2024 av HÅKON L
Ja, den består av de 46 bøkene funnet i den eldgamle greske versjonen av Det gamle testamentet - kjent som Septuaginta- og de 27 skriftene i Det nye testamentet som først ble funnet i Codex Vaticanus og listet opp i påskebrevet til Athanasius. Til sammen 73 bøker og brev, mot tidligere 66 bøker og brev.
Kommer an på hvilken en kjøper. Den jeg kjøpte besto av 66 bøker. En revidert versjon av 2011 oversettelsen kalt bibelen 2024. Oppdaget det tilfeldig at det hadde dukket opp en ny versjon, ettersom jeg skulle bruke opp et gavekort i norli.
AndersW
#9. Postet 17.03.2024 av AndersW
Kommer an på hvilken en kjøper. Den jeg kjøpte besto av 66 bøker. En revidert versjon av 2011 oversettelsen kalt bibelen 2024. Oppdaget det tilfeldig at det hadde dukket opp en ny versjon, ettersom jeg skulle bruke opp et gavekort i norli.
Ja, det var noe jeg så på nettet. Da er det vel laget forskjellige utgaver av Bibelen 2024. Er uansett ikke selv noen tilhenger av GT, ser på loven og profetene som noe Jesus har oppfylt. Og at vi nå er inne i en ny verden. Så heller at NT fikk noen flere bøker og brev. Fks: brevet Paulus skrev til Korintierne før 1. Korinterbrev

1 Kor 5:9 "Jeg skrev i brevet til dere at dere ikke skal ha noe å gjøre med folk som lever i hor."

Eller dette Lukas nevner

Luk 1:1 "Mange har forsøkt å gi en fremstilling av det som er blitt oppfylt blant oss, slik vi har fått det overlevert av dem som helt fra først av var øyenvitner og tjenere for Ordet. Nå har også jeg bestemt meg for å gå nøye gjennom alt fra begynnelsen av og skrive det ned"

Alle menightene Paulus skrev til, må jo også ha skrevet til ham?
HÅKON L
#10. Postet 17.03.2024 av HÅKON L
Lukas 16:16-18
16 Loven og profetene hadde sin tid fram til Johannes. Fra da av forkynnes det gode budskapet om Guds rike,
og alle trenger på for å komme inn. 17 Før skal himmel og jord forgå, før en eneste prikk i loven faller bort.
18 Den som skiller seg fra sin kone og gifter seg med en annen, begår ekteskapsbrudd. Og den som gifter seg med en fraskilt kvinne, bryter ekteskapet.

1) det gode budskap(evangeliet) det var ikke lenger et behov å forskynne om Kristus via skyggene som pekte mot han ved offersytemet
2)loven og profetene ofte en referanse til det gamle testamentet
3)Himmel og jord forgå. Løftet det skal bli en ny himmel og en ny jord (dette hører til fremtiden)
4)de ti bud evig validert Kristus kom for å gjøre loven stor og herlig

Matt 5:17-20
17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene!
Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere:
Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå –
før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette,
skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme,
skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere:
Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket.

1.) før alt er skjedd (alt er ikke skjedd ved korset da er bare den gjerning fullbrakt som han hadde å gjøre på jorden.
videre er det flere gjerninger/hendelser som skal skje.) ser vi helligdomstjenesten er det, det hellige og det aller helligste etter offerlammet.
(det hellige symbolisere i kort format Bønn bibelstudium og vitnetjenste)
Det aller Helligste- Hans nåde som validerer Guds lovs evig rettferdighet og gyldighet som hans styresett.
Nåden er over Guds lov, slik at vi kan søke tilgivelse for våre lovbrudd ved offerlamet Jesus kristus.


Jesus sier feks. Matt 24:15 15 Når dere ser at det motbydelige som ødelegger, det som profeten Daniel har talt om,
står på hellig sted – la den som leser opp, tyde det!

(her brukes ordet "når" ergo ikke Epifanes i fortiden før Jesus.) dermed er det som tales om i Daniel referet til et annet rike/system)