Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 25.01.2024 av Anonym.
Lovsangs- og helbredelsesmøter er helt fremmed for Paulus
Dette er overskriften til en artikkel av Torgeir Tønnenesen i avisen Dagen 2019.
Han er journalist og kristen forkynner.

I artikkelen har han med et bilde av et slikt møte, hvor han har følgende tekst under:

"Hysteriskebønnemøter og prestisjekristendom var ingen løsning, og lovet ingen helbredelse."

Her er litt av artikkelen:

"Når vi går til våre møter om søndagene, så går vi dit ganske så uvitende om hva Bibelen lærer om menighetsform og innhold. Mange er uvitende om disse fakta og følger tradisjonen, uten blikk for historien og bibelgrunnlag.

Vi holder med glede våre søndagstradisjoner, med formell åpning av møtet, tekstlesing, åpnngsord, sang, preken, lovsang og bønn.
Men disse ting vi praktiserer i store deler av verden i dag, finner vi ikke konkrete beskrivelser på i Bibelen.

Vi finner ingen oppskrift eller insktruks, men kun ofte vage indisier på bruk av liturgi og form. I det hele tatt finner vi ingen eksempler i Bibelen (NT) på noen gudstjeneste som ligner på våre tradisjoner og våre møter i dag, særlig møter med lovsang og helbredelseskultur....

Paulus taler mest om bønn som en pivatsak. Den enkeltes samtale med Gud......
."

Hele artikkelen kan du lese her:

https:/www.dagen.no/okategoriserade/lovsangs-og-helbredelsesmoter-er-helt-fremmed-for-paulus/

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 25.01.2024 av Anonym
Goggigogg.

Tror du Gud og Jesus blir fornærmet og tar det ille opp kanskje, at de blir tilbedt både med lovsanger på et jordiskt språk,og i nye tunger, i menigheter og kirker her på jorden i dag??

Har ikke Gud skapt alle mennesker med en sangstemme, enten den lyder sånn eller sånn??
Den er vel gitt oss i første omgang som ment brukt til lovprisning av Gud.

Jeg kan love deg at det er mye lovsang i himmelen, og flere kommer til å delta i den før dørene lukkes.

Kan aldri tro at Gud synes det er fælt om vi tyvstarter litt med det mens vi er på jorden.
Kan være greit å øve seg litt, sånn at det ikke blir så brå overgang??

David spilte og sang mange lovsanger til Gud mens han var her nede, og DHÅ kom også over Saul en gang nettopp fordi David spilte på harpen for ham.

Alle Salmene handler jo nettopp om at David sang og spilte dem.
I Salme 22:4. står det at Gud troner over våre lovsanger.

Når det gjelder bønn, så kan jeg aldri tro at Apostlene satt og tusket for seg selv i hver sin krok, når de kom i sammen hver dag for å be, etter at Jesus hadde fart opp til himmelen.
Tenker det var heller så høylydt at taket holdt på å lette seg, og på Pinsefestens dag så fikk de hattene sine blåst av i tillegg, da et veldig stormvær fylte hele huset de var i.
De hadde kommet sammen,bedt og sunget lovsanger i mange år de før Paulus dukket opp.
Paulus ble jo ikke født før 10 år etter Jesus var fart opp til himmelen, og kom ikke med i disipelflokken før han var ca. 30 år.
Paulus ble etterhvert kjent med hemmeligheten om kraften i lovsangen og tilbedelsen, da dette utløste et jordskjelv i fengselet, der Paulus og Silas satt og sang, bundet i lenker.

De likte action de harbarka gutta der vettu, og de fleste av dem hadde vært ute i en vinternatt før de traff Jesus.
Det ble ikke noe mindre spennende når det fartet rundt med ham, skjedde noe overnaturlig hele tiden og mye kaos med demoner som hylte og skreik.
Etter Pinsefestens dag ble det bare mere og mer action, og sånn er det den dag i dag også.

Der Jesus går fram skjer det alltid liv og røre. Jesus var ingen stille og sjenert mann som puslet forsagt rundt blant folk.
Jeg kan tenke meg at han og disiplene lo så de holdt på å kante innimellom, av alle de rare folkene de traff på med alt rart som kunne bli sagt.
Det er jo han som har skapt selve latteren, noe som gjør at vi også kan le.

Jesus var jo full av LIV og det syntes også på ham. Sikker på at folk trodde han var full mange ganger fordi han var så fylt med Den Hellige Ånd, akkurat som de trodde disiplene var når de ble fylt av samme Ånden.
Det står at han jublet i Den Hellige Ånd en plass. Det er ikke noe som går stille for seg.

Så jo mere fart i møtene det er, jo gildere er det. Bønn for syke blir også praktisert, både i menigheten, i privaten hjemme hos folk, og også ute på gatene. Så alle menigheter fungerer ikke som noen sneglehus,som denne Tønnesen vil ha det til.
Noen menigheter driver også med misjon, reiser utenlands og forkynner også i muslimske land.Er selv medlem av en sånn.
Det er Ånd og Liv, kraften i Evangeliet folk vil ha, og ikke lange, tørre teologiske utlegninger av Bibelen.
Der et levende Evanglie blir forkynt om en levende Jesus, skjer det alltid saker og ting, bla. helbredelser.
Anonym
#2. Postet 25.01.2024 av Anonym
Denne Tønnesen snublet jeg over på yotube en gang.
Jeg likte absolutt ikke ånden i det han sa, uten å gå i detaljer...

Overskriftene er nok, de gir den info vi trenger for å hoppe over.
Anonym
#3. Postet 25.01.2024 av Anonym
Her var det mye. Men jeg tar denne biten:

"Kirkebygget er vårt sneglehus i dag. Egne kirkebygg, i stor skala, eksisterte ikke de første hundreår. Det var helt forbudt å bygge kirker, og det var forfølgelse og straff for ikke å tilbe keiseren. I dag er våre kirkebygg som et sneglehus vi kryper inn i, en beskyttelse mot verden, et sted vi gjemmer vår frimodighet, men er frimodige for hverandre. De kirkefremmede er knappest innenfor våre dører. Bygget er vår klubb og forening, vår hobby, vår underholdning og vår arbeidsplass. Paulus beskriver ikke noe konkret om bygg, men sier: «Når vi alle samles, eller kommer sammen…» Paulus var en organisator og tilsynsmann, men gir ikke noen forordninger for utseende, form og stil. Det fantes ingen katedraler. Det var utenkelig for Paulus. Han ville aldri ha tenkt tanken på å bygge et tempel eller katedral."

Torgeir Tønnenesen har fått med seg at det var straff for å ikke tilbe keiseren (dyret) Men han ser ikke at det likevel var en katedral (basilika) med i bildet og at Jesus hver dag underviste i den. Byggningen var på templeplassen og var et slags forum. Dagens katedraler og kirker er en kopi av den byggningen.

Mark 14,49
"Dag etter dag var jeg hos dere og underviste på tempelplassen"

Luk 22,53 "Dag etter dag var jeg sammen med dere på tempelplassen"

Matt 21,23 "Så gikk han inn på tempelplassen, og mens han underviste,...."

Luk 19,47 "Hver dag var han på tempelplassen og underviste."

Joh 7:14 "Det var alt midt i høytiden da Jesus gikk opp på tempelplassen og begynte å undervise."

Luk 21:38 "tidlig om morgenen flokket folket seg om ham på tempelplassen for å høre ham"
Her tror jeg nok du må se at artikkelen handler om Paulus...han underviste jo ikke da Jesus levde. Torgeir Tønnesen er nok ellers enig i alt du skriver om Jesus.
Anonym
#4. Postet 25.01.2024 av Anonym
Anders W

Joda, forstår ditt forsøk. Men her skriver Tønnesen om PAULUS. Han underviste jo ikke da Jesus levde, heller ikke i tempelet. Tønnesen beskriver jo også det første århundret, tempelet ble jo ødelagt i år 70.

Tror nok Tønnesen ellers er enig i alt du skriver om Jesus og bildene du har med.
Anonym
#5. Postet 26.01.2024 av Anonym
Anders W

Joda, forstår ditt forsøk. Men her skriver Tønnesen om PAULUS. Han underviste jo ikke da Jesus levde, heller ikke i tempelet. Tønnesen beskriver jo også det første århundret, tempelet ble jo ødelagt i år 70.

Goggigogg.

Etter den nye fødsel, som skjedde i Apg.2, da Den Hellig Ånd ble utgytt, ble alle de troende "levende templer" i steden.
Tempelet handlet ikke lenger om et fysisk dødt bygg.

De samlet seg helt sikkert rundt i hjemmene også, bad og lovpriste Gud der.
Paulus kom først i sammen med dem 30 år etter Jesu død og oppstandelse.

Da var de andre Apostlene kommet opp i 60 årene, og Paulus var bare unggutten i forhold på 30.
De lærte ham sikkert godt opp og forklarte ham om kraften og virkningen av lovsang/tilbedelse.

Han og Silas feks. satt og sang,lovpriste Gud i fengselet.
På grunn av dette utløste Gud et jordskjelv, som gjorde at lenkene de var bundet fast med løsnet og de ble satt fri. Apgj.16:25-39.

Når det gjelder fellesbønn, så har Jesus gitt et løfte på det.

"Alt det som to av dere blir enige om å be om, skal dere få av deres Far i himmelen. For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt i blant dem". Matt.18:19-20.

På grunn av dette, blir bønn praktisert i både små grupper der to og tre er samlet, men også når hele meingheten er samlet.

Om ikke Paulus arrangerte "helbredelsesmøter", så er jo Evangeliet spredd nesten over hele jorden, og verden er jo kommet seg videre etter den gang.

Vi kristne er jo ikke tvunget inn i en fastlåst "Paulus boks" som må gjøre alt likt til det han gjorde den gangen for nesten 2000 år siden.

Mulighetene er større nå, med å samle store folkemenger på en gang, noe som DHÅ benytter seg av.
Sikker på at Paulus, om han kan følge med fra himmelen hva som skjer her nede på jorden nå, fryder seg når han ser hvordan han sin jobb har skapt sånne frukter og vokst i ettertid, og at det er blitt gjort mye mere, også på andre måter enn bare han var i stand til den gangen.
DHÅ var han som ledet Paulus og han kan ingen begrense. Han gjør fortsatt det han får beskjed om av Gud som stadig gjør nye ting i andre generasjoner.

Men en ting er sikkert, både Gud Fader, Jesus og DHå er veldig fornøyde når de hører skarene av mennesker rundt om på jorden som priser og lovsynger Jesu Navn.

Helbredelses møtene er det også han som tar seg av, siden det er HAN som helbreder folk der.
Nettopp av den grunn kalles det "helbredelsesmøter".

At noen som denne Tønnesen kritiserer dette, er for de fleste ubegripelig.
Han er kjent for en surpromp og kritiserer det meste som skjer innen levende menigheter og kirker.

Sikkert fordi han ikke selv er med på noe som helst, der Jesus går fram og virker med sin Ånd.

Jesus og DHÅ trives ikke blant kritiske og sure folk, fordi de har ikke den ånden i seg.
Da forlater de heller lokalet og finner seg et annet der folk er åpne for det som hører Ånden til.

Det han egentlig kritiserer er jo Gud selv, som gjør alle disse tingene, helbreder mennesker, gir tungetale, bønnens Ånd, lovsangen osv.

Så alt med seg, gleder de alle seg med i himmelen og heier på de kristne som er her nede jorden helt til vi skal møte dem alle der.

Da begynner først den skikkelige festen for alvor, og det vi regner som fest her på jorden, blir bare peanuts i forhold.
Anonym
#6. Postet 26.01.2024 av Anonym
Denne ideen om tusen templer er nok feil, Synnøve Det er bare et tempel, se her

1 Kor 3:16 Vet dere ikke at dere er Guds tempel
1 Kor 3:17 Guds tempel er hellig, og dette tempelet er dere
2 Kor 6:16 Vi er jo den levende Guds tempel

De troende er kolektivt Guds tempel

1 Pet 2:4
Kom til ham, den levende stein, som vel ble vraket av mennesker, men er utvalgt og dyrebar for Gud. Vær selv levende steiner som bygges opp til et åndelig tempel!

Ef 2:20
Dere er bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, med Kristus Jesus selv som hjørnesteinen. Han holder hele bygningen sammen, så den vokser til et hellig tempel i Herren

Åp 3:12 Den som seirer, ham vil jeg gjøre til en søyle i min Guds tempel

Den enkelte troende er altså en stein eller en søyle i Guds tempel, ikke et enkeltstående tempel.

Når det gjelder fysiske katedraler så er de en gjennopplevelse av den fysiske byggningen på tempelplassen hvor Jesus underviste. Likeså er presten som taler Jesu ord i katedralen, en gjennopplevelse av Jesus som underviste på tempelplassen. Det hadde selvsagt vært enklere med et video opptak av den opprinnelige hendelsen, som så alle kunne se på en skjerm. Men de hadde hverken videokamera eller fjernsynsutstyr på den tiden. Derfor blir overføringen av det som skjedde istedet gjort på denne måten.
''

AndersW.
Guds Tempel er ikke lenger et fysisk bygg her på jorden eller en spesiell bygning som vi går til.

Paulus sier i 1.Kor.3:16-.
"Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd BOR I DERE?

1.Kor.6:17-20.
"Den som holder seg til Herren er èn ånd med ham."
"Fly hor! All synd som et menneske ellers kan gjøre, er utenfor legemet. Men den som driver hor synder mot sitt eget legeme."
"Eller vet dere ikke at DERES LEGEME ER ET TEMPEL FOR DEN HELLIGE ÅND SOM BOR I DERE, og som dere har fått fra Gud? Dere tilhører ikke lenger dere selv."
"Dere er dyrt kjøpt! La legemet da være til ære for Gud."

Ef.2:22.
"I Ham blir også dere, sammen med de andre, bygd opp til en bolig i Ånden."

Som vi ser her, så er vi alle som er født på ny/frelst et tempel for DHÅ.
Guds menighet her på jorden, er alle de troende som blir bygd opp til en bolig i ånden.
Vi er alle levende steiner i "denne boligen" med Jesus som hjørnestein.

I noen land er det ikke lovlig å bygge kirker.
Anonym
#7. Postet 26.01.2024 av Anonym
AndersW.

Alle vi troende som har fått Guds Ånd på innsiden, et Tempel for DHÅ.
Det sier skriftstedene rett ut som jeg siterte for deg.
Disse står som henvisninger til hverandre i Bibelen.

Alle troende er èn kropp som har Jesus som hode.
Jesu menighet på denne jorden er hans kropp.

Det jeg vil frem til at er, at før Jesu død og oppstandelse bodde DHÅ i Tempelet, der paktskisten var.
Da Jesus døde på korset, revnet forhenget i Tempelet som skilte mennesker fra Gud.
Etter den nye fødsel, tok DHÅ bolig inni menneskene i steden.

Vi behøver ikke å gå til et fysisk bygg/Tempel nå lenger for å få del i DHÅ.

Jesus/DHÅ bor ved troen i våre hjerter som er frelst. Med det er vi nå et tempel for den hellige Ånd uansett hvor vi enn er på denne jorden.

Men det vil ikke si at vi ikke skal komme i sammen med våre søsken/menigheten når den samles.
Da er vi en del av legemet/kroppen på på et hvert sted.

Dette jeg sier her, er ikke noe jeg har funnet på, men som forkynnes i alle menigheter jeg vet om jorden rundt.

Vet ikke helt om vi misforstår hverandre her, eller om vi snakker om det samme, bare med andre ord?

Nede i Iran feks., går den støste vekkelsen fram over hele verden i undergrunnen der.

Det er ikke lovlig å bygge kirker der, og heller ikke forkynne Evangeliet offentlig.

De kristne der må treffes i hemmelighet og kan ikke samles på de samme plassene hver gang.
De samles i små grupper/Bibelgupper med en leder,i feks. parker den ene dagen, i noens hjem en annen, ute i naturen osv.

Dette må de gjøre for ikke å vekke oppsikt og mistanke med hva de holder på med, ellers kan de risikere å havne i fengsel.
Har selv snakket med en som var leder for en slik gruppe som er fra Iran, for noen år tilbake nå som, fortalte dette.

De alle der er også et tempel for DHÅ, som det står om i 1.Kor.6:19-20.

De der nede, har ikke et fysisk bygg/kirke/tempel å gå til eller tilhøre. De har kùn hverandre.
De er del av Kristi kropp som alle oss andre troende er over hele verden.

Gud har bare èn menighet på denne jorden og det er Kristi kropp.

En annen ting denne iranske dama fortalte, var at veldig mange i Iran som ikke hade vært troende fra før, hadde fått drømmer og syner av Jesus der han selv fortale hvem han er.
På grunn av det,var mange av dem kommet til tro og blitt frelst.
I muslimske land bla. og ellers i verden, der Bibelen ikke er lett tilgjengelig, eller det ikke finnes noen, så ordner Jesus det på sin måte likevel med å åpenbare seg på denne måten.
Profeten Joels profeti om akkurat dette, opplever stadig mennesker over hele jorden er sann.
Det er så sterkt å høre sånne vitnesbyrd.

Finner en del andre også av dem på YouTube, hvordan Jesus viser seg bla. for muslimerne.

Den siste jeg så der, var en Hizbollah leder som satt i fengsel i Malaysia, som fikk oppleve dette.
En sterk historie.

Du kan søke etter det selv på YouTube med tittelen:
"Former Hezbollah Soldier Encounters Jesus and repent "a light appeared to me".
Anonym
#8. Postet 26.01.2024 av Anonym
Jeg ser sånn her på det. Guds ånd bor i Guds nye tempel som er Kristi fysiske kropp. Når våre fysiske kropper blir lemmer på Kristi fysiske kropp, blir også vi fylt med Guds ånd som er i Kristi kropp. Det vil si ikke noen enkeltstående kropper eller templer. Det hele er kun en kropp og et tempel.
AndersW.

Jeg ser helt enkelt på det som Paulus sier rett ut, at vi hver enkelt troende er tempel for DHÅ, og vi er hver enkelt, et av lemmene på Kristi legeme.
Hver enkelt lem har sin funksjon på hans legeme, men til sammen utgjør vi hans kropp.
Kristi legeme/kropp er alle de troende på hele jorden, som Bibelen kaller for menigheten.
Det finnes kun èn menighet i Han sine øyne.

(Men jeg føyde noe til i mitt forrige svar som du må lese som jeg synes er sterkt.
Men det har egentlig ikke så mye med akkurat dette vi diskuterer nå, bare en bisetning)
Anonym
#9. Postet 26.01.2024 av Anonym
Den Hellige Ånd bor i meg, det er det jeg trenger å vite...
Anonym
#10. Postet 26.01.2024 av Anonym
Jeg går nå utifra at du egentlig skjønner at det ikke er som du først trodde mange templer, men kun et tempel. Men at du ikke vil innrømmet dette.

1 Kor 3:17 "Guds tempel er hellig, og dette tempelet er dere"
AndersW.

Jeg ser som sagt dette som veldig enkelt, og noe som også blir forkynt rundt om i menigheter.
Har aldri hørt noe annet bli sagt så lenge jeg har vært kristen i over 40 år.

Paulus skriver altså et brev til flere på en gang her, altså til alle de kristne som var i menigheten i Korint.

For å ta et eksempel: Hvis du hadde levd den gangen, og han hadde skrevet et personlig brev til deg, for å forklare hvem som nå er blitt et tempel for DHÅ, så hadde det stått:

Kjære AndersW.
1.Kor.1:7. "Guds tempel er hellig, og dette tempelet er deg.

1.Kor.6:16. "Vet du ikke at kroppen din er et tempel for Den Hellige Ånd som bor i deg, og som er fra Gud. Du tilhører ikke lenger deg selv. Du er kjøpt, prisen betalt. Bruk da kroppen din til Guds ære!".

Forskjellen er bare som sagt, at Paulus skrev et brev som skulle leses opp for alle som var i den menigheten, og ikke til bare en av dem som var der.
Derfor skriver han ordet "dere", flertall.

Hadde det vært et privat brev, så hadde stått skrevet som ovenfor her med ordet "deg". i entall.
annonseRadio 3:16