fortsettelse 5
De to siste bibelversene er hva denne rensingen er...det "prøv meg" og "gransk meg".
De neste bibelversene vi skal lese hendte i fortiden, men de er også profetiske:
Salme 66:
"10 For du prøvde oss, Gud. Du renset oss, likesom de renser sølv. 11 Du førte oss inn i et garn, du la en tung bør på våre hofter.
12 Du lot menneskene fare fram over vårt hode, vi måtte gå gjennom ild og vann. Men du førte oss ut og gav oss overflod."
Jesaja 48:10
"Se, jeg renser deg, men ikke som sølv. Jeg prøver deg i lidelsens ovn." Siste setningen står slik på engelsk: "I have chosen thee...jeg har valgt deg..."
Den store trengel for Jakob (Israel) og renselsesprosessen av Israel vil bli som en lidelsens ovn, dette er hva de må gjennom.
Verset er en profeti om Jesu andre komme og når det vil skje og hva han vil fullbyrde da.
Her er en profeti om Jesu gjenkomst, når det vil skje og hva han vil fullbyrde da:
Malaki 3: "1 Se, jeg sender min budbærer, han skal rydde vei for meg. Brått skal han komme til sitt tempel, Herren som søker dere, paktens engel som dere stunder etter. Se, han kommer, sier Hærskarenes Gud. 2 Men hvem kan utholde den dagen? Hvem kan bli stående når han åpenbarer seg? For han er som smelter-ild og vasker-lut. 3 Han skal sitte og smelte og rense sølvet. Han skal rense Levi barn, lutre dem som gull og sølv (men ikke med en virkelig ild og ovn). Og de skal bære fram for Herren offergaver i rettferdighet. 4 DA skal JUDAS HUS OG JERUSALEMS gaver behage Herren, som i eldgamle dager, som i fordums år. 5 Jeg vil komme til dere og holde dom. Jeg skal være snar til å vitne mot trollmennene og horkarene og mot dem som sverger falskt, mot.......6 Jeg Herren, har ikke forandret meg, og dere, Jakobs barn, er ikke tilintetgjort."
fortsetter