Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 08.12.2023 av Anonym.
HELVETE/ILDSJØEN EN RENSELSESPROSESS FOR ISRAEL
Biebelen selv forklarer hva helvete og ildsjøen er. De fleste er ikke klar over det. Det er ikke mine ord.

Det er ikke et virkelig sted med en virkelig ild hvor alle vantro mennesker skal havne i og straffes med evig tortur og pine av en straffende og vond Gud, slik mange feilaktig eller misforstått fremstiller denne skræmmende læra.

Det er en renselsesprosess som bare skal gjelde det vantro Israel.

Gud vil utføre denne prosessen på det vantro og forhærdede Israel under den store trengsel for Jakob (Israel) for å rense/lutre deres vonde og ville hjerter og sinn for å slippe dem inn i Guds rike, det jordiske 1000-årsriket Israel har løfter om å få, for å kunne bli et "Kongedømme av prester for meg", "en hellig nasjon framfor alle andre nasjoner" og bli "Herrens tjener" hvor alle nasjoner og folk en gang skal bli frelst ved dem. Ikke for Israels skyld, men til ære for Gud. Deres vantro hjerte og sinn må først renses før dette kan skje, og det blir en lidelsesprosess for Israel som vil skje under den store trengsel, og "slik skal hele Israel bli frelst" Rom. 11:26...men det vil ikke skje med en virkelig, fysisk ild hvor de skal straffes, brennes og tortureres i all evighet, slik den tradisjonelle helveteslæra påstår.

De fleste er ikke klar over at Bibelen selv forteller om denne renselsesprosessen som en metafor, mye av det står i GT. Jeg vil prøve å sitere en del av de bibelversene som forklarer dette og det vil gå over flere kommentarer. Når tid jeg blir fredig vet jeg ikke.

fortsetter

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 08.12.2023 av Anonym
fortsettelse 1 av innlegget "HELVETE/ILDSJØEN EN RENSELSESPROSESS FOR ISRAEL"

Problemet med den tradisjonelle helveteslæra i NT, er at en kan bare ikke se bort fra det som er sagt tidligere om dette i Bibelen, dessverre er det tilfellet.

Det er mye "ild" i Guds ord som det blir talt om, men hva betyr det? Mange forstår denne ilden helt bokstavelig og kobler det til evig pine. Men la oss prøve å forstå bruken av ordet "ild" i Bibelen. Det begynner med

Hebr. 12:29: "For vår Gud er en fortærende ild" (i engelske bibler står det "a consuming fire").

1. Joh. 4:8
"Den som ikke elsker, kjenner ikke Gud, FOR GUD ER KJÆRLIGHET."

vers 16; "Og vi har trodd den kjærlighet som Gud har til oss. GUD ER KJÆRLIGHET.

Hva lærer disse tre versene oss? At Gud er kjærlighet og at han er en fortærende ild. Derfor er det all grunn til å tro at Gud er en kjærlig fortærende Gud. En ild som er helt ute av kontroll, er en farlig og ødeleggende ild. Det er ikke noe rensende og bevarende element i en slik ild. Men en ild som er kontrollert med kjærlighet, er en god ild, for den har en hellig hensikt. La oss heller spørre hva ilden ikke fortærer. Det har vi et godt eksempel på i

2. Mos. 3:2
"Der åpenbarte Herrens engel seg for ham (Moses) i en flammende ild, midt ut av en tornebusk. Han så opp, og se, tornebusken sto i lys lue, men tornebusken BRANT IKKE OPP."
På engelsk står det her "WAS NOT CONSUMED", som vi kan oversette med "ble ikke fortært/ødelagt, tilintetgjort", verken fysisk, materielt eller organisk.

fortsettelse
Anonym
#2. Postet 08.12.2023 av Anonym
fortsettelse 2

For å forstå bruken av all ild i Bibelen, må vi forstå at dette har med Israel å gjøre. Paulus, hedningenes apostel, nevner det aldri.
Hensikten med dette er å oppfylle Abrahams løfte om at han skulle bli til velsignelse for alle nasjoner i verden. Og hvordan blir det oppfylt, jo, ved at Israel blir et kongerike av prester, slik vi leser det i

2. Mos. 19
"4 Dere har selv sett hva jeg har gjort med egypterne, og hvordan jeg bar dere på ørnevinger (også et bilde/metafor) og brakte dete til meg. 5 Dersom dere nå virkelig vil høre min røst og holde min pakt (det vil skje når de er renset og kommer inn i 1000-årsriket), da skal dere være min eiendom framfor alle nasjoner - for hele jorden er min. 6 Dere skal DA være ET KONGERIKE AV PRESTER FOR MEG OG ET HELLIG FOLK. Dette er de ord du skal tale til ISRAELS BARN."

Hvorfor må Israel bli et kongerike av prester?
Fordi det er gjennom dette presteskapet velsignelsen vil komme til nasjonene, gjennom Abrahams sæd vil alle nasjoner bli velsignet. Så når Kristus kommer tilbake til joren, vil han gjøre hele nasjonen Israel i stand til å bli dette presteskapet og oppfylle versene fra 1. Mos. 19 ovenfor.

Hvordan vil det skje at Israel blir et kongerike av prester på jord?
Her er det at ordet "ild" etter hvert kommer inn.
Job gir oss et hint om hvordan dette skal skje:

Job. 23:10
"For han kjenner den veien jeg holder meg til. PRØVDE han meg, så skulle jeg gå fram AV PRØVEN AV GULLET." (På engelsk: "WHEN he has TRIED me, I shall come back FORTH AS GOLD".
Så i dette verset kan vi ane måten Gud PRØVDE Job på, kan ha noe med ild og gull å gjøre.
Anonym
#3. Postet 08.12.2023 av Anonym
fortsettelse 3

Her noen vers fra Jesaja 4 som ikke direkte har med ild å gjøre:

"2 På den dag (i 1000-årsriket) skal Herrens spire være til pryd og herlighet, og landets frukt til stolthet og pryd for de unnkomne av Israel. 3 Og det skal skje: Den som er tilbake på Sion, og som er blitt spart i Jerusalem, skal kalles HELLIG - hver den som er innskrevet tillivet i Jerusalem 4 NÅR Herren får tvettet bort Sions døtres urenhet, når han får skylt bort Jerusalem blodskyld fra hennes midte og ved doms ånd og RENSELSENS ånd."

På engelsk er tekten i slutten av vers 4 sliK: "by the spirit of jugdment, and by the spirit by BURNING (brenning)."

Så når kan nasjonen Israel kalles hellig? "4 Når han får skyldt bort Jerusalems blodskyld fra hennes midte og ved doms ånd og RENSELSES ånd (spirit of BURNING)".
Dette er hvordan Israel vil blir renset.

Og hva er det Gud vil "be BURNING" (brenne) fra sitt folk?
Det kan vi se i disse versene:

Esek. 22
"17 Herrens ord kom til meg, og det lød så: 18 Menneskesønn! ISRAELS HUS er blitt meg til SLAGG. De er alle sammen SOM kobber og tinn og tinn og jern og bly (altså metaforer) i en ovn. SØLVSLAGG er dere blitt (selvsagt en metafor)
19 Derfor sier Herren Herren: Fordi dere ALLE er blitt til SLAGG, se, derfor vil jeg samle dere sammen i Jerusalem.
20 Likesom en samler sølv og kobber og jern og bly og tinn og blåser ild på for å smelte det, slik vil jeg samle dere i min vredes ild, og dere skal smeltes i den.
21 Ja, jeg vil samle dere OG BLÅSE PÅ DERE MED MIN VREDES ILD, og dere skal smeltes i den.
22 SOM SØLV SMELTES I EN OVN, slik skal dere smeltes i den. Og dere skal kjenne at jeg, Herren, har utøst min harme."

fortsetter
Anonym
#4. Postet 08.12.2023 av Anonym
fortsettelse 4
Anonym
#5. Postet 08.12.2023 av Anonym
fortsettelse 4

Som vi såg fra Esekiel 4:17-22 er denne ilden en metafor for en renselse som skal komme over Israel i den store trengsel, for Israel hadde blitt til SLAGG. Og slik kan Herren ikke fullføre sine store planer for Israel, nasjonen må renses "som sølv smeltes i en ovn."
Her er vers om SLAGG:

Salomos Ordspråk 25:4 "Skill slagget fra sølvet, så får gullsmeden et kar ut av det!".
"et kar" her er nasjonen Israel i renset tilstand. Det er derfor vi kan lese i

Jesaja 33:14
"Syndere bever på Sion, skjelving har grepet de gudløse ("hyklere" i engels oversettelse): Hvem kan bo ved en fortærende ild? Hvem kan bo ved evige bål ("burnings")?"

Hvem kan bo ved EVIGE (everlasting) bål (burning)? Folk tror at "everlasting"/evig skal bety evig slik vi forstår ordet. "Evig" her er det hebraiske ordet "OLAM", som er det samme som det nytestamentlige greske ordet "AION", eller "eon" på engelsk, som betyr en avgrenset tidsperiode, det har en begynnelse og en ende. Disse "everlastings burnings" har å gjøre med Israels hjerter, "steinhjerter", som det står i GT at Israel hadde, men de skal få rensede kjøthjerter en gang.

Sal. Ordspråk 17:3 "Smeltedigel for sølv og ovn for gull, men den som prøver HJERTENE, er Herren."
I det virkelige liv blir sølvet varmet opp så flyter urenhetene, slagget, opp og en skaver det av med en øse. Denne prosessen må normalt gjentas 7 ganger før sølvet er renset.

Salme 26:2 "PRØV meg, Herre, og GRANSK meg, ransak mine tanker og hjerte."

fortsetter
Anonym
#6. Postet 08.12.2023 av Anonym
Hva er hensikten med disse ubibelske skriveriene goggigogg?
Anonym
#7. Postet 08.12.2023 av Anonym
fortsettelse 5

De to siste bibelversene er hva denne rensingen er...det "prøv meg" og "gransk meg".

De neste bibelversene vi skal lese hendte i fortiden, men de er også profetiske:

Salme 66:
"10 For du prøvde oss, Gud. Du renset oss, likesom de renser sølv. 11 Du førte oss inn i et garn, du la en tung bør på våre hofter.
12 Du lot menneskene fare fram over vårt hode, vi måtte gå gjennom ild og vann. Men du førte oss ut og gav oss overflod."

Jesaja 48:10
"Se, jeg renser deg, men ikke som sølv. Jeg prøver deg i lidelsens ovn." Siste setningen står slik på engelsk: "I have chosen thee...jeg har valgt deg..."
Den store trengel for Jakob (Israel) og renselsesprosessen av Israel vil bli som en lidelsens ovn, dette er hva de må gjennom.
Verset er en profeti om Jesu andre komme og når det vil skje og hva han vil fullbyrde da.

Her er en profeti om Jesu gjenkomst, når det vil skje og hva han vil fullbyrde da:

Malaki 3: "1 Se, jeg sender min budbærer, han skal rydde vei for meg. Brått skal han komme til sitt tempel, Herren som søker dere, paktens engel som dere stunder etter. Se, han kommer, sier Hærskarenes Gud. 2 Men hvem kan utholde den dagen? Hvem kan bli stående når han åpenbarer seg? For han er som smelter-ild og vasker-lut. 3 Han skal sitte og smelte og rense sølvet. Han skal rense Levi barn, lutre dem som gull og sølv (men ikke med en virkelig ild og ovn). Og de skal bære fram for Herren offergaver i rettferdighet. 4 DA skal JUDAS HUS OG JERUSALEMS gaver behage Herren, som i eldgamle dager, som i fordums år. 5 Jeg vil komme til dere og holde dom. Jeg skal være snar til å vitne mot trollmennene og horkarene og mot dem som sverger falskt, mot.......6 Jeg Herren, har ikke forandret meg, og dere, Jakobs barn, er ikke tilintetgjort."

fortsetter
Anonym
#8. Postet 08.12.2023 av Anonym
AndersW

Her er jeg ikke helt med, hvor kommer "ren" inn?
Anonym
#9. Postet 08.12.2023 av Anonym
Har jeg skrevet at vi ikke skal rense eller helliggjøre oss?...

Eller er det "skjærsilden" dere snakker om?
Den er noe katolikkene har funnet opp.

Jeg håper virkelig ikke du praktiserer det demoniske katolske skriftemålet til en prest Anders?
Anonym
#10. Postet 08.12.2023 av Anonym
Akkurat...der har vi det.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen