Logg inn
Fyll inn ditt brukernavn og passord:
Brukernavn
Brukernavn mangler
Passord
Passord mangler
Meny
Oversikt
Søk
Megafon
Forum
Apps
Om
Bli medlem
Logg inn
124 Pålogget nå
Norges største møteplass for kristne
Logg inn
Bli medlem
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv
Skriv her
Skriv i megafonen
Forum
>
Religion og tro
> Debatt
Opprettet 07.12.2023 av Anonym.
Adams to roller - den første og den siste - HVEM ER DE?
En vis mann sa:
"The illiterate (analfabetene) of the 21st century will not be those who cannot read and write,
but those who cannot learn, unlearn, and relearn." Alvin Toffler
Er det ikke slik vi kristne er?
Det vi har lært fra vi ble frelst, for mange fra de var små, sitter vi fast i og forsvarer med nebb og klør?
Hvorfor er vi så overbevist om at det første vi en gang lærte er det rette?
Sitter det ikke et utall av menigheter som har fått lære noe annet og tror det samme?
Så driver alle en apologetisk krigføring (trosforsvar) som aldri tar slutt hvor en med nebb og klør hevder at det JEG fikk lære er det eneste rette?
Hvordan kan du være så sikker på det?
Er ikke Bibelen på ca 2000 sider?
Har du virkelig med all din iver søkt å forstå og sett hva all den kunnskap som er i den, virkelig skal bety?
Eller sitter du innefor din trygge menighet i full overbevisning om at det DU fikk lære, er det eneste rette...så prøver du så godt du kan å pleie ditt kristenliv ut fra det?
Har vi ikke noe nytt å lære og erfare...ikke noe vi kan ha tatt feil i....ikke noe vi kanskje må vurdere på nytt?
Ja, har vi det slik, da er det kanskje fare for at vi blir "the illirate of the 21th century", skal vi tro Alvin Toffler..."Those who cannot learn, unlearn and relearn".
Jeg håper du vil tenke over dette. Bibelen er en lang og vanskelig bok. Gud har nok mer han vil vise oss enn vi kanskje tror og har lært. Imens får jeg begynne å tenke over hva jeg skal skrive om Adams to roller, så får du eventuelt se om du har fått sett det på samme måten. Det kommer i neste kommentar.
Svar
|
Siter
|
Varsle
|
Overvåk
Svar på innlegg
#1. Postet 07.12.2023 av Anonym
fortsettelse 1 av "Adams to roller - den første og den siste - HVEM ER DE?"
Først av alt vil jeg minne om hva Paulus sa, da han lå på kne og ba for menigheten i Efeseus: "Jeg ber om at vår Herre Jesus Kristi Far, må gi dere visdoms og åpenbarings Ånd til KUNNSKAP OM SEG (GUD)."
En klok mann sa det slik: Som nr 1 kommer frelsen i Jesus Kristus, som nr 2 kommer kunnskapen om Gud, hva vi har å lære om ham.
Vi kan kanskje alle be den samme bønnen som Paulus.
Mitt inntrykk er at vi kristne debatterer i hytt og vest om "finurligheter", små deltajer og hvordan vi skal forstå dem. Eksemplene er mange, også her på KD, og jeg er selv en del av det. Vi ser ofte helt isolert på enkelte ting i Guds ord og debatterer dem også i høyeste grad helt isolert, er mitt inntrykk. I mange tilfeller er det nok også rett å gjøre. Men kanskje ikke alltid?
Tar vi for oss Adam så ser vi ofte på ham isolert sett som en del av Guds skaperberetning, nemlig som skapelsen av det første mennesket. Gud sa: "La oss skape MENNESKET i vårt bilde." Så diskuterer vi kanskje i det lange og breie om Gud pustet Ånd i hans nese, eller om han bare satte livspusten i han lunger i gang. Så kommer kanskje de viktigste spørsmålet av alt i bakgrunnen, HVEM ER ADAM? ER HAN ET BILDE PÅ NOEN? REPRESENTERER HAN NOEN?
Etter mitt syn: JA!
For hva sier Paulus om ham?
"17 For om døden kom til å herske ved den ene (Adam)....18 Altså, likesom som en(skal være apostrof over e-en) overtredelse ble til fordømmelse for ALLE mennesker..." Rom. 5, og "23 "ALLE har syndet og står uten ære for Gud." Rom. 3.
Det er vel dette vi forstår som syndefallet. Fordi Adam syndet, har HELE MENNESKETEN blitt født i synd.
En forkynner sa det slik: Adam er i bibelsk forstand en stamfar, og slik en stamfar er, slik blir også ALLE hans etterkommere.
fortsetter
Svar
|
Siter
|
Varsle
#2. Postet 07.12.2023 av Anonym
fortsettelse nr 2 av "Adams to roller - den første og den siste - HVEM ER DE?"
Den første Adam representerer altså HELE MENNESKEHETEN.
Det er mitt inntrykk at alle kristne er enig om dette.
I Bibelen finnes bare den første og den siste Adam, ingen imellom og ingen etter.
Hvem representer så den siste Adam?
Og representerer han noen færre enn den første?
Hva sier Paulus?
"14 Likevel hersket døden fra Adam til Moses, også over dem som ikke hadde syndet ved et lovbrudd, slik som Adam - HAN SOM ER ET FORBILDE PÅ HAM (Kristus) SOM SKULLE KOMME." Rom. 5.
Adam er altså også et forbilde på Kristus.
Hva mer sier Paulus?
"18 Altså, likesom en manns (den første Adam) overtredelser ble til fordømmelse for ALLE MENNESKER,
SLIK
BLIR
OGSÅ
EN MANNS (Kristus) RETTFERDIGE GJERNINGER TIL LIVSENS RETTFERDIGGJØRELSE FOR
ALLE
MENNESKER.
" Rom. 7.
Ifølge Paulus her representerer altså den siste Adam like mange som den første, altså ALLE MENNESKER, det vil si
HELE MENNESKEHETEN!
Men dette er det altså motstand mot blant kristne, er mitt inntrykk. Bare de som tror vil bli frelst, sier de, resten havner i evig fortapelse ( og havner i ildsjøen!).
Men de som hevder det, kan da umulig ha fått sett det Paulus sier her: "..., slik blir også en manns rettferdige gjerninger til livsens rettferidggjørelse for ALLE mennesker."
Den første Adam kan da umulig reprenstere flere enn den siste når Paulus sier:
"ALT er det skapt VED HAM og TIL ham."
Svar
|
Siter
|
Varsle
#3. Postet 07.12.2023 av Anonym
fortsettelse 3, siste
Har da kanskje noen misforstått "helveteslæra", at den skal bety noe annet enn en tror, når vi ser hvilken rolle den siste Adam har, og hvem han representerer?
Må de som da har trodd om feil om denne læra, kanskje vurdere om de skal "relearn'e"? For den stemmer jo ikke med hva Paulus forkynner her, og Guds ord kan ikke motsi seg selv, da kan vi jo ikke tro på det.
Jeg håper alle får klarhet i dette og GLEDE SEG OVER HVA PAULUS HER SIER OM DEN SISTE ADAM; så slipper vi å bekymre oss og gå med sorg over alle våre nære og kjære som ikke er frelst...de vil også bli det en gang; Gud elsker også dem:
"
For slik BLIR OGSÅ en manns rettferdige gjerning TIL LIVSENS RETTFERDIGHET FOR
ALLE MENNESKER
.
"
"FOR EN GLEDE!
Gud frelser ikke alle i hver tidsalder. Han har sin egen frelsesplan.
Får vi se hva Gud sier om den første og den siste Adam og hvem de respresenterer, så ser vi kanskje også hvor mye større det er enn å debattere om Gud blåste Ånd i Adams nese, eller om han ga ham livspusten. Det overskygger alt.
Svar
|
Siter
|
Varsle
#4. Postet 07.12.2023 av Anonym
Doggigoggi.
Kan du heller henvise til Skriftssteder om hva JESUS SELV sa ang. dette her om hvem som blir frelst?
Også hva Johannes ÅP.20.15. skriver om dette??
Apostelen Johannes skrev dette ca. 30 år etter Paulus var død.
Paulus skriver, som sagt mange ganger til deg før her, i sine brever til menigheter som alledere var blitt frelst.
Jesus er den "siste" Adam ja, men det står klart om at det er de som "tar i mot" JESUS som sin Herre og frelser, som blir frelst. Joh.1.2.
Du kan IKKE "lage ditt eget Evangelie" Doggigogg, fordi det klinger best i dine egne ører.
Det forkynnes som sagt det gode, gamle Evangelie over hele verden fremdeles den dag i dag, som det alltid har blitt gjort.
Jesus selv advarer om å legge noe til eller trekke noe i fra Guds Ord. Joh.Åp.22.19.
Det du må forstå er at SUMMEN AV GUDS ORD= SANNHET.
Vi er flere her inne som i lange tider har diskutert dette med deg, og det her du kommer med atter en gang blir bare repetisjon.
Svar
|
Siter
|
Varsle
#5. Postet 07.12.2023 av Anonym
Fatter heller ikke at du vil tro på en Bibel full av motseninger, slik du gjør den til. Både du og andre vet godt at Gud ikke kan motsi seg selv, da kan en ikke tro på den.
Og grunnen er at du blander sammen det Jesus og de 12 apostlene hans forkynner til bare Israel, med det Paulus, hedningenes apostel, forkynner til oss frelste hedninger og jøder i dag. Det vi kaller et blandingsevangelium, da må jo nødvendigsvis Guds ord bli full av motsetninger, det er jo noe alle forstår. Dette er jo noe mange kristne vet i dag. Jeg har jo forklart deg dette mange ganger før og ser ingen hensikt i å fortsette med det.
Om du gjentar en stor misforståelse, så blir det ingen sannhet for det.
Paulus er klinkende klar, det kan alle se i innlegget mitt.
Blandingsevangeliumet skaper bare motsetninger og forvirring. Så bare gled deg, den siste Adam, Jesus Kristus, vil en gang frelse alle en gang, også nære og kjære som kanskje ikke blir frelst i denne nådens tidalder, er ikke det flott? Jesus kan jo ikke gjøre det hvis alle de, ca 95% av jordens befolkning skal brenne med evig ild og pine i helvete? Det sier jo seg selv at da har en misforstått helvetslæra. Dette forstår jo alle.
Sier vi om en person at han er "i fyr og flamme", så vet jo alle at han ikke brenner.
Svar
|
Siter
|
Varsle
#6. Postet 07.12.2023 av Anonym
Doggigoggi.
Det var Jesus selv som forkynte denne "helvetes læra" som du kaller det.
Så du mener at det er bare jødene som havner i dette "helvete" han snakket om???
Dennne "læren" du kommer med er en VRANGLÆRE, noe som er blitt forklart deg av flere her inne før.
Alle vi mennesker vil selvfølgelig helst ikke tenke på at noen som helst kommer til helvete, inkl. meg selv, men det nytter ikke å "fortrenge" eller å innbille seg det, når Bibelen forteller oss at dette IKKE er sant.
Paulus ble IKKE kalt til å forkynne et "NYTT" nåde Evangelium, som sier i mot det Evangeliet som ble forkynt av både Jesus og disiplene før han ble født.
Disiplene var på Jesus sin egen alder da han kalte dem, og PETER var den første av dem som fikk åpenbart at Evangeliet skulle forkynnes for hedningene.
Når Peter forkynner for første gang Evangeliet for hedningene, så var Peters forkynnelse helt i tråd med det budskapet Jesus hadde befalt at de skulle forkynne.
Fra Jesus, til de første disipler, og videre til Paulus ble det samme budskapet forkynt.
Paulus ble som sagt før til deg, født først 10 år etter Jesus død og oppstandelse.
Først ca. 30 år etterpå fikk han sitt "møte" med Jesus, da han forfulgte de kristne.
Peter hadde da forkynt Jesus budskap for hedningene allerede i alle disse årene før Paulus.
Peter var da blitt en godt voksen mann på ca. 60 år.
Som sagt før her inne også til deg, så fikk Apostelen Johannes sine Åpenbaringer av Jesus selv i Hellas, 30 år etter at Paulus led martyrdøden.
Evangeliet og budskapet hadde IKKE endret seg, og det er det samme i dag som blir forkynt over hele verden.
JESUS SELV viste Johannes hva som vil skje med alle mennesker som ikke har fått sitt navn skrevet opp i LIVETS BOK.
De vil havne i ildsjøen/helvete. (Joh.Åp.20:11-15).
Svar
|
Siter
|
Varsle
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv
Skriv her
Skriv i megafonen
Finn kjærligheten på nett
|
Om nettdating
|
Kristendom
|
Kristen romantikk
|
Hvordan skrive en datingprofil