Det er en farlig lære som kan skape stor forvirring og fortvilelse hos den som får lære dette og tror det.
Selv Jesus lærte jødene at dette ikke var sant, i Fader Vår ba ham dem be: "Forlat vår skyld", en bønn de skulle be daglig.
Som Adams etterkommere er vi født med synd I OSS, synd er IBOENDE i oss, enten vi synder eller ikke. Om du aldri hadde syndet, HAR du likevel synd i deg. Vi er UFORSKYLDTE syndere, fordi Adam syndet. Dette er vår stilling overfor Gud som vi selv ALDRI kan endre på av oss selv.
Salme 51:5 "Jeg var syndig ved fødselen, min mor unnfanget meg i synd." (detstår ikke at hun GJORDE synd!)
Når du hører folk si at de ikke husker sist de syndet og at de for tiden er fullkommen syndfri, er det LØGN og bevis på falsk omvendelse. Å bekjenne at en er en synder er et av bevisene på at en ER frelst.
"Hvis vi sier vi IKKE HAR (iboende i oss) synd, bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss.....Hvis vi sier vi IKKE har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss...Men hvis vandrer i lyset (vandrer i troen på) SOM HAN SELV ER I LYSET, har vi felleskap med hverandre, og BLODET av Jesus, hans Sønn, renser oss FRA ALL SYND. " Joh. 1:7-10.
Rom. 3:10 "Det er ingen rettferdig, IKKE EN ENESTE EN."
Forkynneren 7:20 "Ja, det finnes ikke et rettferdig menneske på jorden som stadig gjør godt, og som aldri synder."
Ordspråkene 20:9 "Hvem kan si: Jeg har holdt mitt hjerte rent. Jeg er ren og uten synd?"
Slik kunne vi fortsette med bibelord etter bibelord som viser at vi aldri kan bli syndfrie her på jord.