Marius T sier: Nå er det snart Jul igjen, glede seg til Ribbe og deilig sprø svor!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

HÅKON L
Opprettet 19.09.2023 av HÅKON L, mann, 29 år, Østfold.
Hva sier bibelen om LGBTQ+
Mark Finley's Sermon: What The Bible Really Says About LGBTQ+ (56:59min)
https://www.youtube.com/watch?v=CJ7D91CVsZs

Her er en tale om hvilken vei samfunnet gradevis beveger seg mot, men det er også en tale om hvordan en skal møte mennesker. det er en tale om menneskes frie vilje og at det er opp til vært menneske å velge. Det er en tale om hva bibelen sier om emnet, men også en tale om Guds nådes forvandling.

Salme 51:7
7 Ja, med skyld ble jeg født,
med synd ble jeg til i mors liv.
Les gjerne salme 51:1-15

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 19.09.2023 av Anonym
August afternoon
#2. Postet 27.09.2023 av August afternoon
Kan dette anmeldes? Etterlyser KDs moderatorer!
I utgangspunktet kan mye og mangt bli anmeldt og minstekravet er at man har en substans for det.
uten å ta parti for noen så vil jeg bare påpeke på at Ytringsfriheten består særlig av 3 hensyn:

1. Den er nødvendig for menneskets søken etter sannhet –kun ved fri meningsutveksling kan vi komme nærmere sannheten.
  2. Den ligger som grunnlag for vår personlige autonomi og frihet – vi har frihet til å dele våre tanker og ta imot andres, og i kraft av denne friheten utvikles vi som mennesker.
  3. Den er en forutsetning for demokrati – uten frie ytringer, ingen fri informasjon, ingen fri meningsdannelse og intet reelt grunnlag for demokrati, verken gjennom individers informerte stemmeavgivelse eller mulighet for deltakelse i samfunnsdebatten.

Det er blant annet dette Politiet ved en eventuell anmeldelse må ta hensyn til og som er
under Grunnlovens paragraf 100 om Ytringsfrihet.
Anonym
#3. Postet 27.09.2023 av Anonym
I utgangspunktet kan mye og mangt bli anmeldt og minstekravet er at man har en substans for det.
uten å ta parti for noen så vil jeg bare påpeke på at Ytringsfriheten består særlig av 3 hensyn:

1. Den er nødvendig for menneskets søken etter sannhet –kun ved fri meningsutveksling kan vi komme nærmere sannheten.
  2. Den ligger som grunnlag for vår personlige autonomi og frihet – vi har frihet til å dele våre tanker og ta imot andres, og i kraft av denne friheten utvikles vi som mennesker.
  3. Den er en forutsetning for demokrati – uten frie ytringer, ingen fri informasjon, ingen fri meningsdannelse og intet reelt grunnlag for demokrati, verken gjennom individers informerte stemmeavgivelse eller mulighet for deltakelse i samfunnsdebatten.

Det er blant annet dette Politiet ved en eventuell anmeldelse må ta hensyn til og som er
under Grunnlovens paragraf 100 om Ytringsfrihet.
Her blander du kortene...."Let God Burn Them Quicly" er like mye et spørsmål om et bibelsyn...den grusomme Gud som straffer og brenner folk i helvete, augustinisme.
Anonym
#4. Postet 27.09.2023 av Anonym
Mark Finley's Sermon: What The Bible Really Says About LGBTQ+ (56:59min)
https://www.youtube.com/watch?v=CJ7D91CVsZs

Her er en tale om hvilken vei samfunnet gradevis beveger seg mot, men det er også en tale om hvordan en skal møte mennesker. det er en tale om menneskes frie vilje og at det er opp til vært menneske å velge. Det er en tale om hva bibelen sier om emnet, men også en tale om Guds nådes forvandling.

Salme 51:7
7 Ja, med skyld ble jeg født,
med synd ble jeg til i mors liv.
Les gjerne salme 51:1-15
Nei. Alt dette er Herrens program med Israel. Det har ikke noe med verden i dag å gjøre.

Fri vilje????:

"20 Skapningen ble jo lagt under forgjengelighet, IKKE FRIVILLIG, men etter hans (Guds) vilje som la ALT under forgjengelighet."
Sommerfuglen
#5. Postet 27.09.2023 av Sommerfuglen
Dersom jeg erstatter skjeive mennesker (LGBTQ+) med mennesker med Downs/andre funksjonshemminger eller mennesker med mørkere hudfarge, og sier "Let God Burn Them Quickly," er det fortsatt ytringsfrihet?
August afternoon
#6. Postet 27.09.2023 av August afternoon
Her blander du kortene...."Let God Burn Them Quicly" er like mye et spørsmål om et bibelsyn...den grusomme Gud som straffer og brenner folk i helvete, augustinisme.
Jeg har ikke blandet noe som helst av kort har kun svart på et spørsmål som ble stillet med å
svare på hva den norske Grunnlov og lovverk forteller oss om ytringsfrihet i Norge(se post 3..).
Anonym
#7. Postet 27.09.2023 av Anonym
Jeg har ikke blandet noe som helst av kort har kun svart på et spørsmål som ble stillet med å
svare på hva den norske Grunnlov og lovverk forteller oss om ytringsfrihet i Norge(se post 3..).
Du glemmer at spørsmålet gjaldt "Let Go To Burn Them Quickly".
Sommerfuglen
#8. Postet 27.09.2023 av Sommerfuglen
Jeg avslutter her, men syns det er hårreisende at en slik ytring får stå fra Kristendate sin side.
August afternoon
#9. Postet 27.09.2023 av August afternoon
Du glemmer at spørsmålet gjaldt "Let Go To Burn Them Quickly".
Nei det gjør jeg ikke fordi spørsmålet som du nevner her munner ut i det spørsmålet som jeg
tok fatt i post 2..."kan dette anmeldes"..?
svaret på det ble da det som står i post 3..enkelt og greit.
Inia
#10. Postet 27.09.2023 av Inia
Jeg merker hver dag at jeg har fri vilje, enten til det gode, oppbyggende eller la meg rive med av det destruktive. Slik er vi Skapt i kjærlighet til fri vilje.
Det er en av grunnsteinene slik jeg ser det for vår egen utvikling til selv å utvikle rettferdighetssans og velge Bibelens vei. Og Guds nådes forvandling som beskrevet over kan jeg tenke litt over og si ja at med tiden utvikles vårt sinn og hjerte mere mot Guds universielle lover dersom man vil fremfor det som i nuet føles lettest og det jeg vil ha.

Marius T sier: Nå er det snart Jul igjen, glede seg til Ribbe og deilig sprø svor!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen