Angela sier: Alle mann inni har sover i årevis bare. :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 28.04.2023 av Anonym.
Kvinne/mann etter Guds hjerte??
Hva betyr "en kvinne/mann etter Guds hjerte" egentlig?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 28.04.2023 av Anonym
Et godt svar på det finner du ved å lese om Kong David.
Anonym
#2. Postet 29.04.2023 av Anonym
Begrepet kommer fra kong David. Hvis man leser salmene og historien om David, ønsket han alltid å gjøre Guds vilje. Han var veldig fokusert på Gud, og hvis han gjorde noe galt, så søkte han alltid Gud i bønn og ba om tilgivelse, og ikke bare på en overfladisk måte og sa "unskyld" - men virkelig sørget over sin egen synd.
Han ble vel også omtalt som ydmyk, han var avhengig av Gud i alt han gjorde, han visste å tilbe Gud selv i mørke omstendigheter. Han ventet på svar fra Gud, fremfor å gjøre ting ut fra sin egen visdom. Han var også en modig mann, som handlet tross at han var redd. Til slutt et poeng mest myntet på menn, men David var ikke redd for å vise sterke følelser foran andre, og ikke redd for å gråte foran mennesker. Det viser sårbarhet, som har kommet mer og mer frem de siste årene, er et tegn på ekte styrke. Husk Jesus, som var Davids ideal og Herre, det Han gjorde på korset, det kan du ikke gjøre uten PASSION, uten en DYP kjærlighet for andre mennesker...Det var noen punkt...
Anonym
#3. Postet 29.04.2023 av Anonym
Du svarer ikke på spørsmålet. Hva betyr det for oss I DAG?

Skjønner ikke når noen sier at hun eller han er "etter Guds hjerte" Er se bedre kristen da?
Anonym
#4. Postet 29.04.2023 av Anonym
Det var et forsøk på å svare på spørsmålet som ble stilt:

Hva betyr "en kvinne/mann etter Guds hjerte" egentlig?

Da antar jeg at kilden man går til for å finne svaret, er bibelen?

Kanskje det ikke svarte på det du lurte på. Om jeg forstår deg rett, lurer du på om det finnes kristne som er bedre enn andre?

Vel, om noen TROR de er bedre enn andre, da har de allerede syndet (bommet på målet). Så det betyr vel da at det finnes noe som heter "å bomme på målet" - og dermed vil det jo, for de det gjelder, som ikke bommer på målet, men "treffer på målet" være "bedre" for dem?

Så blir jo spørsmålet heller, er det å være en mann/kvinne etter Guds hjertet bedre eller verre enn hva? Å ikke være det?

Og bedre på hvilken måte?

Ikke i verdi, men sikkert i hvilken frukter man får i sitt liv vil jeg tro?

Jeg har ikke svar, men andre spørsmål, så da blir det ikke svar, men nye spørsmål som er mitt svar...

Klem fra meg og god natt
Anonym
#5. Postet 29.04.2023 av Anonym
"Du svarer ikke på spørsmålet. Hva betyr det for oss I DAG?" Gud har ikke forandret seg, og det har ikke menneskene heller. Derfor er historien om David det beste svaret du kan få. Synes Prinsen har forklart det veldig bra.
Anonym
#6. Postet 29.04.2023 av Anonym
Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen blir kalt kvinne eller mann "etter Guds hjerte". Er det noe annerledes med noen kristne enn andre??
Anonym
#7. Postet 29.04.2023 av Anonym
Kong David er et godt eksempel.

Vi bruker vel uttrykket på noen som vi (mennesker) ser på som 100% overgitt til Gud.
Hva Gud mener om den samme person, han som kjenner alles hjerter, det kan selvsagt være noe annet.
Anonym
#8. Postet 29.04.2023 av Anonym
Noen sier at vi mennesker kan "få så mye av Gud som det VI ønsker" - og at det Gud ønsker mer enn noe annet for oss, er at vi blir lik Jesus. Nå er det jo mange spesifikke måter bibelen lærer oss - som vi kan velge å 1) Lese og forstå 2) Følge

Tror det gjelder å være ærlig med seg selv, før man ser på hva andre er eller ikke er.

Så hva er svaret jeg selv vil svare om meg selv, er JEG en mann etter Guds hjerte, hvis jeg ser på de egenskapene som her er listet opp. Hvis svaret er at jeg ikke har disse egenskapene i mitt liv (enda), så er det igjen opp til meg. Jeg kan tenke at det ikke finnes NOEN som er "bedre enn meg" på disse tingene, og dermed trenger ikke jeg heller å gjøre noe med det. Eller jeg kan la meg inspirere av at andre troende har klart å utvikle disse fruktene i sine liv, mer enn jeg har, og at da vet jeg at jeg også kan det. Så det er alltid jeg som velger. Hvordan jeg reagerer. Og hvor mye jeg vil ha av Gud. For en ting er sikkert, at uten å følge Gud, og Hans retninglinjer i bibelen, så vil ikke noe skje av seg selv. Vi blir født på ny av Gud, vi er like lite deltakende i den fødselen, som i den naturlige fødselen. Men alt som skjer etter vi tok i mot Jesus, handler om "hvor mye vi vil ha av Gud" - det er ikke noe som bare skjer automatisk og av seg selv... Det er sammen med Gud..... Han har enorme velsignelser og endringer å gi oss..... vi bestemmer hvor mye vi vil ha.....

PS.

Tror det blir viktig å understreke at det ikke handler om våre prestasjoner, men kun vår vilje. Villigheten til å tro, som er å følge etter de tingene som Han ber oss om, i tanke-følelse og handlinger.

Hva Guds tanker er om våre hjerter individuelt, vet vi jo ikke, men vi vet at Han elsker oss, vi vet at Han har UENDELIGE mange (som sandkorn på en strand) tanker til fremtid og håp for oss, for fremgang og endring til det bedre i våre liv, og at Han ønsker å gi oss alt det vi trenger for å leve de beste livene vi bare kan.

Det eneste Han har gjort opp til oss, er viljen. Viljen til å ta i mot og følge det Han sier.....
Anonym
#9. Postet 29.04.2023 av Anonym
Poenget mitt er at jeg synes det er rart når noen kategoriserer andre og sier at "hun/han er en kvinne/mann etter Guds hjerte" Hvem er vi til å dømme hvem som er det og ikke?
Anonym
#10. Postet 29.04.2023 av Anonym
Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen blir kalt kvinne eller mann "etter Guds hjerte". Er det noe annerledes med noen kristne enn andre??
Hei, BEC!

GODE og RETTMESSIGE spørsmål du stiller, som visst ingen har klart å svare på, annet at du må "ha fokus på Herren, inderlig ANGRE din synd og sørge dypt". Gjør du ikke det, er du kanskje ikke "bra nok" kristen, kan vi få inntrykk av. En kan da bli psykisk nedtrykt av minde.

ALT Jesus sa, og ALT som ble sagt til jødene i GT, ble KUN sagt til dem.
Paulus sier i Ef. 1:12:

"12 Kom i hu at dere (uomskårne, se vers 11) på den tid var UTEN Kristus (da han levde her på jord)...og UTEN Gud i denne verden." Ef. 1.

Paulus ble utvalgt av Gud til å være "hedningens apostel", og skrev Ef. brevet i ca år 60.
Under hele GT og da Jesus levde, og lenger enn det, var jødene UNDER LOVEN. VI er IKKE under loven!

Så å bruke bibelsitat fra Det Gamle Testamente om hva en "kvinne/mann etter Guds hjerte" er, kan vi nok ikke.

Paulus sier i samme brev: "8 Av nåde er dere (uomskårne=hedninger) frelst, ved TRO. Og dette er IKKE av dere selv, det er en Guds GAVE. 9 Det er IKKE av (lov)gjerninger, for at INGEN skal rose seg (av egne gjerninger og vilje!). 10 For vi er hans verk, SKAPT (ikke gjenfødt!) I KRISTUS (bare Israel må gjenfødes, eller bli født på nytt)." Ef. 2.

ER du frelst, har du også blitt "oppvakt med ham (Kristus) og SATT i HIMMELEM MED HAM." Ef. 2, 6.

Ved Jesus blod er vi FULLKOMMEN FRELST i alle henseende! KUN AV NÅDE ved TRO! Det er ikke her snakk om å være "en kvinne/mann etter Guds hjerte", for BARE Kristus (etter Davids ætt) var det!

Gud ser oss BARE I (GJENNOM) KRISTUS og det verk han gjorde for oss ved korset, og ser Gud oss bare I KRISTUS, så er vi fullkommen frelst for hans øyne og ansikt. Hadde Gud sett oss med all vår elendighet og synd, ville han aldri ha satt oss i himmelen med Kristus, men DET har han gjort (i samme stund vi TROR) og frelst oss fullkomment, bare av sin store miskunn, kjærlighet og nåde nå i nådens tidshusholdning!
FOR EN GAVE!

Israel må gjennom den store trengsel for Jakob (Israel) for å bli frelst, det slipper vi!
Vi slipper også å være en "kvinne/mann etter Guds hjerte", Kristus har ordnet ALT for oss! Han frelste oss til og mens vi var syndere!
ALT AV NÅDE!
Angela sier: Alle mann inni har sover i årevis bare. :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16