Øystein-Skum93 sier: Vil ikke bo og vil ikke bosette meg en eneste plass nei på Vestlandet. Ikke en eneste plass nei på Vestlandet!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 15.04.2023 av Anonym.
Pengestøtte til menigheter og kristne organisasjoner
Noen vil vel si at dette er et politisk spørsmål, jeg mener det handler om bibeltroskap og tro.

Hvor i bibelen ser vi at Peter, Paulus og deres brødre tok imot pengegaver fra ikke troende?

Det blir nå flere og flere som opplever at pengestøtten fra stat - og kommune har en betingelse ved seg; dersom dere "diskriminerer" (homofile f.eks) så tar vi bort støtten. Det viser jo nettopp hvorfor denne pengestøtten er feil. Det er surdeig etter min mening.
"Ja, men vi kan ikke drive uten pengestøtte" sier de kanskje. "Da får vi ikke endene til å møtes. Da må vi si opp mennesker, vi må redusere virksomheten eller rett og slett avvikle. Det vil uansett gå kraftig ut over det arbeidet vi gjør for Guds rike"
Vel, har Gud dårlig råd? Vil han ikke tilveiebringe de ressursene som som trenges for å drive en virksomhet som er villet av ham og som driver basert på bibelske prinsipper?
Problemet er av det ikke leves/drives etter bibelske prisipper, men etter sekulære prinsipper, eller delvis sekulære prinsipper. Gud har lovet å gi oss det vi trenger.
Matt 6, 33
"Søk først Guds rike og hans rettferdighet! Så skal alt dette bli gitt dere i tillegg"..
Konteksten er at vi ikke skal bekymre oss for livet vårt, ikke bekymre oss for at vi ikke vil ha det vi trenger daglig. Slik er det i den enkelte sitt liv og slik må det vel være i menigheten også?

Den troendes prinsipp er vel at man gjør det man kan, i tro, og så vil Gud gjøre det han kan...

"Ja, men da kan vi ikke drive"..neivel, så legg om kursen eller legg ned..

Jeg tror vi de neste årene vil se en endring i det troende landskapet pga press fra samfunnet utenfor. Spørsmål om samkjønnet ekteskap, homofili og abort bl.a. vil lede mange inn i kompromiss med verden, og da fjerner Gud lysestaken som i utgangspunktet hadde et svakt lys. Men, de lysene som fortsatt gjennstår, og det kan komme nye til, de vil lyse sterkere enn de gjør i dag. Forfølgelse er det som gir vekkelse (som så mange snakker om i dag).
Se forøvrig om menighetene i Smyrna og Filedelfia i Åp. 2 og 3.

En "liten"!! sak til..
Hvor i bibelen står det at å leve i homofilt samliv er en verre synd enn å leve i samboerskap mellom mann og kvinne?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 15.04.2023 av Anonym
"Selg alt du eier og gi til de fattige!" sa Jesus.

Det var dette Peter og den jødiske menigheten etter pinsedag gjorde. Det hadde ikke noe med om pengene kom fra ikke-troende å gjøre, men om oppfyllelsen av Joels profeti Peter siterte.

Vil du være riktig "bibeltro"/"rettroende" så kan du jo prøve å selge alt du eier og gi til de fattige, både du og hele menigheten du tilhører,og rapportere til oss hvordan det går uten å bruke pengebingen fra NAV (fra ikke-troende?). Tror ikke jeg vil anbefale det samme til andre.

Jesus talte til Israel, ikke til oss troende i dag. Om oss sier Paulus: "Kom i hu at dere (uomskårne på kjødet) på den tid var UTEN Kristus..." (Ef. 2, 12)....da er det litt merkelig å tro at dette ble talt til oss, det er en misforståelse.

"Forfølgelse er det som gir vekkelse" påstår du. DET har jeg ALDRI lest i min Bibel!
Anonym
#2. Postet 15.04.2023 av Anonym
"Selg alt du eier og gi til de fattige" sa Jesus til den rike mannen. Til denne ene mannen som satte sin rikdom på tronen...

Ja, jeg burde ha skrevet at "jeg tror" forfølgelse gir vekkelse.
Se hva som sjedde med spredningen av evangeliet etter Jesu død, og, ikke minst, det vi ser i Kina i dag bl.a.

Forøvrig; takk for at du bekrefter mitt poeng..;-)
Anonym
#3. Postet 15.04.2023 av Anonym
"Selg alt du eier og gi til de fattige" sa Jesus til den rike mannen. Til denne ene mannen som satte sin rikdom på tronen...

Ja, jeg burde ha skrevet at "jeg tror" forfølgelse gir vekkelse.
Se hva som sjedde med spredningen av evangeliet etter Jesu død, og, ikke minst, det vi ser i Kina i dag bl.a.

Forøvrig; takk for at du bekrefter mitt poeng..;-)
"satte sin ridom på tronen..." Hva mener du med det? Står ikke noe om det. Han hadde jo til og med holdt alle budene, så pengene hans skulle vel være fra en retttroende? Likevel sa Jesus til ham: "Men ett mangler du, selg alt du eier og gi til de fattige."

Ordet "vekkelse" er vel ikke brukt i Bibelen. På pinsedag ble over 3000 lagt til menigheten, men det var vel ikke fordi de var forfulgt?

Derimot ser vi fra GT at når Israels folk kom i stor nød på grunn av sin vantro og dyrking av andre guder, så vendte de seg til slutt til Herren, og han ga dem nåde. Men folket glemte fort, så var det tilbake til gamle synder, ny nød, når den igjen ble mer enn de kunne tåle, vendte de seg på nytt til Herren og bekjente sin synd, og Herren viste dem nåde, igjen. Slik er hele Israelsfolkets historie. I dag er de "for en del forherdet...og fiender av evangeliet...men på grunn av utvelgsen er de elsket" (Rom. 11) og "hele Israel skal bli frelst når befrieren fra Sion kommer og tar bort Jakobs (Israels) ugudelighet". Dette vil skje ved at Israel en gang må gjennom "den STORE trengsel". Det er dette jeg tror mange misforstår og tror det gjelder for oss og tror det skal komme en stor vekkelse blant oss, men dette skal etter mitt syn bare gjelde nasjonen Israel.

Jesus sa jo: "Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av ISRAELS HUS"." Og samme dag Jesus hadde stått opp fra graven sa jo en av apostlene: "Men vi håpet (men nå var han ikke der mer, han var død, og til og med borte!) at han var den som skulle FORLØSE ISRAEL." (Luk. 24, 21). De hadde nok rett, de hadde sikkert lært det av Jesus da han la ut fra Skriftene til dem.

Enda ett eksempel på at det Jesus sa ikke var talt til oss ("Kom i hu dere (uomskårne) var UTEN Kristus...og UTEN Gud i denne verden" (Ef. 2, 12))..så det KAN jo ikke ha vært talt til oss da, det er jo både fysisk og historisk umulig. Men dessverre ser ikke mange dette.

Forøvrig kan jeg ikke se at jeg "bekrefter mitt poeng"...men det er ikke så nøye. Men jeg er enig i at alt dette pengemaset fra kristne organisasjoner m.fl. er en uting. Misjonsbefalingen ble gitt bare til Israel, de fulgte den ikke opp, men en gang vil de gjøre det, når det jordiske "riket for Israel blir gjenreist" (1. Apg.6)= "Guds rike".
Inia
#4. Postet 18.04.2023 av Inia
Evangeliet skal nås ut til hele verden, men når verden kommer inn i menighetene og erstatter det enkle dype med mye verdslig som teater, yoga, drama, dans og mye annet mister det sin kraft.
Det virker mange ganger som mere underholdning enn å frembringe det dype hos tilskuerene.
Tenker på Paulus sitt enkle liv og hvor mye han fikk gjort for Evangeliets sin skyld.
Syntes vi er så opphengt i klokken og tiden i alt. Det er også noe og tenke på.



Anonym
#5. Postet 07.07.2023 av Anonym
Interessant å se hvordan noen trossamfunn reagerer når myndighetene stiller krav til pengestøtten.
De bekjenner seg til en tro, og de påstår de står på bibelens ord, men når det dukker opp noe som utfordrer troen på en levende Gud blir både problemstillingene og løsningene sekulære.
Tror de egentlig på det "overnaturlige" som f.eks oppstandelse fra de døde?
Family Man
#6. Postet 07.07.2023 av Family Man
Menigheter som er registrer som trosafunn, gir namsmannen tilgang til menigheten.
Men foreløpig så fungerer det helt sikker ganske så fint, men plutselig!!!

https://sol.no/nyheter/vil-ha-strengere-krav-for-stotte-til-trossamfunn/79780477
Andor
#7. Postet 07.07.2023 av Andor
Det er helt klart viktig og gi til de fattige noe Bibelen sier klart. Gud sier prøv meg på dette og en vil bli rikelig velsignet tilbake,noe jeg har fått oppleve,og for ikke og snakke om John D Rockefeller som konsekvent ga 10 % av det han tjente og ble verdens rikeste mann.

https://no.wikipedia.org/wiki/John_D._Rockefeller
Øystein-Skum93 sier: Vil ikke bo og vil ikke bosette meg en eneste plass nei på Vestlandet. Ikke en eneste plass nei på Vestlandet!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16