Fryd sier: Ønsker alle her på KD en velsignet påske :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

August afternoon
Opprettet 09.04.2023 av August afternoon, mann, 56 år, Nordland.
God Påske.
En artikkel av Kjell Skartveit.
les gjerne;

https://www.document.no/2023/04/09/god-paske-2/

En gang i tiden så det slik ut i New York (5.4.1956).

https://twitter.com/sbaprolife/status/1090364997069406208/photo/1

Svar på innlegg

compaq
#1. Postet 09.04.2023 av compaq
Hva slags tilbedelse er det Gud godkjenner? En kvinne som snakket med Jesus kristus i nærheten av fjellet Garisim i Samaria, lurte kanskje på det. Hun nevnte en forskjell i den måten samaritanene og jødene tilbad på, da hun sa: Våre forfedre tilbad på dette fjellet, men dere sier at i Jerusalem er det stedet hvor en bør tilbe. ( Joh 4:20)

Sa Jesus til den samaritanske kvinnen at Gud godkjenner alle former for tilbedelse? Eller sa han at det er visse ting som det er nødvendig å gjøre for å behage Gud? Jesu overraskende svar lød: Den time kommer da det verken (ikke) er på dette fjellet eller i Jerusalem dere skal tilbe Faderen. ( Joh 4:21) Samaritanene hadde lenge fryktet Jehova og hadde tilbedt andre guder på Garisim. ( 2.kongebok 17:33) Nå sa Jesus kristus at verken ( Ikke) Garisim eller Jerusalem skulle ha noen betydning i den sanne tilbedelse.

Jesus sa videre til den samaritanske kvinnen: Dere tilber det dere ikke kjenner, vi tilber det vi kjenner, for frelsen kommer fra jødene. ( Joh 4:22) Samaritanene hadde feilaktige religiøse oppfatninger og godtok bare de fem første bøkene i de hellige skrifter som inspirerte og bare sin egen utgave av dem, kalt den samaritanske Pentateuken. derfor kjente de i virkeligheten ikke Gud. Men jødene var betrodd kunnskap fra skriftene. ( Rom 3:1-2) Skriftene gav troende jøder og andre som ville lytte, det de trengte for å lære Gud ( Jehova) å kjenne.

Jesus viste i virkeligheten at både jøder og samaritaner måtte korrigere sin tilbedelse for å behage Gud. Han ( Jesus) sa: Den time kommer og den er nå, da de sanne tilbedere skal tilbe Faderen ( Jehova) med ånd og sannhet, ja, for Faderen ser etter slike som sine tilbedere. Gud er en ånd og de som tilber ham, må tilbe med ånd og sannhet. ( Joh 4:23-24)
Andor
#2. Postet 09.04.2023 av Andor
Har dere i jv ikke lov til og si God påske? Må si dere har noen sære leveregler som jeg er sikker på at Jesus hadde fnyst av,må da være lov og feire Jesus død og oppstandelse som vi også nå har muliget og ta del i, takket være Jesus. God påske.
compaq
#3. Postet 09.04.2023 av compaq
I kristenheten blir påsken feiret til minne om Jesu død og oppstandelse. Men det er mange hedenske skikker som i tidens løp er blitt knyttet til påskefeiringen. Familieboka sier: Mange skikker og seremonier fra hedensk tid går igjen i kristne påskeskikker...I vest europa er det særlig fruktbarhets riter og andre skikker i forbindelse med våren og naturens våknende liv som er trukket inn i påskefeiringen. Livet i konsentrert form er egget og påske egget spiller en viktig rolle i påskefeiringen i alle land. Harens store fruktbarhet er årsaken til at begrepet påskehare er oppstått.

De kristne har fått påbud om å feire minnet om kristi død. Denne minnehøytiden kalles også Herrens aftensmåltid. ( 1.kor 11:20) Jesus kristus innstiftet denne høytiden i år 33 den kvelden da den jødiske påsken blir feiret. Påsken ble feiret bare en gang i året på den 14. dagen i den jødiske måneden nisan. For å regne seg fram til den riktige dagen tok jødene tydeligvis utgangspunkt i vårjevndøgn, da dag og natt er like lange. Den nymåne som var synlig nærmest vårjevndøgn, markerte begynnelsen til nisan. Påsken kom 14 dager senere, etter solnedgang.

Etter at Jesus hadde feiret påsken sammen med apostlene, sendte han ut Judas Iskariot og innstiftet så Herrens aftensmåltid. Denne minnehøytiden skulle erstatte den jødiske påsken og skulle derfor feires en gang i året.

Hvem skal forsyne seg av brødet og vinen under minnehøytiden? Det er logisk at det bare er de som er med i den nye pakt, det vil si de som har håp om å få komme til himmelen. Det er Guds hellige ånd som gjør at disse blir overbevist om at de er blitt valgt ut til å bli konger i himmelen. ( Rom 8:16) De er også med i pakten om Riket, en pakt som Jesus har inngått med dem. ( Lukas 22:29) Denne pakten eller avtalen, gjør det mulig for 144 000 trofaste kristne å komme til himmelen. Der skal de gjøre tjeneste som konger og prester til velsignelse for hele menneskeheten. ( 1.Mos 22:18) ( Jeremia 31:33) ( 1.Peter 2:9) ( Åp 5:9-10) 14:1-3)

Hva med dem som har håp om å få leve evig i paradiset på jorden? Som Jesus gav påbud om, er de til stede ved høytiden til minne om hans død. men de kommer som respektfulle iaktakere, ikke deltakere. Jehova vitner verden over feiret denne minnehøytiden en gang i året, etter solnedgang på den datoen som svarer til den 14.nisan. Selv om bare noen få tusen av dem har håp om å få komme til himmelen, er denne høytiden viktig for alle kristne. Det er en anledning da alle kan tenke over den store kjærlighet som Jehova Gud og Jesus kristus har vist. ( Joh 3:16)
August afternoon
#4. Postet 10.04.2023 av August afternoon
Til Compaq.

takk for innlegget ditt.
jeg må bare innrømme at min tro er av det ukompliserte slaget...barnetro kan man kalle det for.
når vi leser på hva som skjedde for ca 2000 år siden er det imponerende.
det er mange spørsmål/vurderinger på hva som f.eks hadde skjedd hvis Jesus ikke hadde blitt korsfestet..?

slik jeg vurderer så "lurte" Jesus den onde med det som skjedde.
slik jeg har forstått så er det opptil hver enkelt av oss til å velge vei...velge veien med Jesus eller
et annet valg.
det lærte man på grunnskolen som det ikke har i dag.

tenk deg at de har ikke det samme mulighet som før å se ut av vinduet for å se på "fredens tre".
noe av det viktigste er å ikke gleme Jesus og Gud...en oppgave for nåtiden og framtiden.

Helena Edlund har noen ord om Påsken.
ta gjerne en titt;

https://www.document.no/2023/04/08/helena-edlund-tanker-for-sondagen-65/

Ha en fortsatt fin Påske alle sammen:-).
Anonym
#5. Postet 10.04.2023 av Anonym
Til Compaq.

takk for innlegget ditt.
jeg må bare innrømme at min tro er av det ukompliserte slaget...barnetro kan man kalle det for.
når vi leser på hva som skjedde for ca 2000 år siden er det imponerende.
det er mange spørsmål/vurderinger på 1)hva som f.eks hadde skjedd hvis Jesus ikke hadde blitt korsfestet..?

slik jeg vurderer 2)lurte den onde med det som skjedde.
slik jeg har forstått så er det opptil hver enkelt av oss til å velge vei...velge veien med Jesus eller
et annet valg.
det lærte man på grunnskolen som det ikke har i dag.
1) Hva som hadde skjedd hvis Jesus ikke hadde blitt korsfestet? Jesus sa ganske klart: "Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av Israels hus." Dette tror jeg ikke selveste Kjell Skartveit har skjønt.

Samme dag som Jesus sto opp av graven, var to av apostlene på vei til Emmaus og talte om det som hadde skjedd. I Luk. 24:21 sier de: "Men vi håpet han var den som skulle forløse Israel (men nå er han alt død)." Apostlene hadde rett. Hadde ikke Jesus blitt korsfestet og hele Israel tatt imot ham, ville han ha oppfylt løftet etter de gamle fedrene og opprettet "Riket for Israel", omtalt som "FREDSRIKET" i GT, det jordiske tusenårsriket. Men en gang vil det bli opprettet, etter "den store trengsel for Jakob (Israel)", der vil Kristus sitte i Jerusalem, jødene vil være prester på jord, og "alle nasjoner skal vende seg til Jerusalem og få opplæring av Herren". Det vil bli en paradisisk fredstid på jord. At Kjell Skartveit i sin naivitet tror at dette kan skje bare politikerne omvender seg, vitner om at han ikke har forstått Guds ord. Bare i et teokrati kan menneskene få det godt her på jord, demokratiet vil uansett aldri kunne gi menneskene fred, nestekjærlighet og god moral her på jord.

2) Nei, Jesus "lurte" ikke den onde! Hadde ikke Jesus dødd, ville han ikke kunne ha åpnet seglene i Livets bok, ennå har han ikke åpnet alle. Jesu død og seier må nok også sees i lys av hva Åpenbaringsboken sier om det, noe kristne knapt aldri gjør! Dette har vel heller ikke Kjell Skartveit skjønt.
Gud visste godt at Israel ikke kunne bli forløst på Jesu tid, selv om apostlene hadde håpet det. Guds frelsesplan med Israel og hele verden er ennå ikke fullbyrdet.
Kanskje Skartveit også har en "barnetro"?

Snart vel overstått God påske!
August afternoon
#6. Postet 10.04.2023 av August afternoon
1) Hva som hadde skjedd hvis Jesus ikke hadde blitt korsfestet? Jesus sa ganske klart: "Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av Israels hus." Dette tror jeg ikke selveste Kjell Skartveit har skjønt.

Samme dag som Jesus sto opp av graven, var to av apostlene på vei til Emmaus og talte om det som hadde skjedd. I Luk. 24:21 sier de: "Men vi håpet han var den som skulle forløse Israel (men nå er han alt død)." Apostlene hadde rett. Hadde ikke Jesus blitt korsfestet og hele Israel tatt imot ham, ville han ha oppfylt løftet etter de gamle fedrene og opprettet "Riket for Israel", omtalt som "FREDSRIKET" i GT, det jordiske tusenårsriket. Men en gang vil det bli opprettet, etter "den store trengsel for Jakob (Israel)", der vil Kristus sitte i Jerusalem, jødene vil være prester på jord, og "alle nasjoner skal vende seg til Jerusalem og få opplæring av Herren". Det vil bli en paradisisk fredstid på jord. At Kjell Skartveit i sin naivitet tror at dette kan skje bare politikerne omvender seg, vitner om at han ikke har forstått Guds ord. Bare i et teokrati kan menneskene få det godt her på jord, demokratiet vil uansett aldri kunne gi menneskene fred, nestekjærlighet og god moral her på jord.

2) Nei, Jesus "lurte" ikke den onde! Hadde ikke Jesus dødd, ville han ikke kunne ha åpnet seglene i Livets bok, ennå har han ikke åpnet alle. Jesu død og seier må nok også sees i lys av hva Åpenbaringsboken sier om det, noe kristne knapt aldri gjør! Dette har vel heller ikke Kjell Skartveit skjønt.
Gud visste godt at Israel ikke kunne bli forløst på Jesu tid, selv om apostlene hadde håpet det. Guds frelsesplan med Israel og hele verden er ennå ikke fullbyrdet.
Kanskje Skartveit også har en "barnetro"?

Snart vel overstått God påske!
Hei doggidogg.

jeg ser at jeg skulle ha formulert mere korrekt.
det stemmer at det var ikke Jesus selv som "lurte" den onde men det jeg hadde i tankene som jeg
ikke skrev var at hva hadde skjedd hvis folkemengden hadde valgt Barbadas til å bli korsfestet..?
det blir jo selvsagt bare en ren hypotetisk tanke.

Hva Kjell Skartveit skjønner eller ikke skjønner det lar jeg stå åpent.
når det gjelder begrepet barnetro så ligger det selvsagt i begrepet men det som bekymrer meg mer er
den avkristningen vi har sett i en årrekke både i fra offentlig og i mere privat regi.
for vi av oss som har noen år på baken så hadde vi Kristendomsfag på skolen og ga det oss det nødvendige
grunnlag som noen av oss kaller barnetro.

jeg kan ikke huske at noen hadde vondt av å be bordvers da i skulle spise og når det noen ganger kom
en prest og fortalte om Kristendommen i gymsalen men vi hadde da et mere krenkefritt samfunn da:-).
compaq
#7. Postet 11.04.2023 av compaq
Hvorfor feirer ikke Jehova vitner påske. Den såkalte kristne påskefeiringen er ikke basert på bibelen. Jesus sa at vi skulle feire minnet om hans død, ikke om hans oppstandelse. Vi feiret en slik minnehøytid hvert år på det som er årsdagen for hans død ifølge den månekalenderen som ble brukt i bibelsk tid. ( Lukas 22:19-20)

En grunn til at vi tror at Jehova Gud ikke godkjenner påskefeiringen, er at mange påskeskikken er basert på gamle fruktbarhetsriter. Jehova Gud krever at vi viser ham udelt hengivenhet og han føler krenket når man blander inn skikken som han ikke godkjenner, i tilbedelsen av ham. ( 2.Mos 20:5) ( 1.kong 18:21) Vi mener at vi har solide bibelske grunner for å velge å ikke feire påske. Bibelen oppfordrer oss til å bruke praktisk visdom og tenkeevne i stedet for rett og slett å følge menneskelagde tradisjoner. ( Ordsp 3:21) ( Matt 15:3) Vi forteller gjerne andre om vårt syn på påsken når noen spør oss om det, men samtidig respekterer vi andres rett til å selv å bestemme hva de vil gjøre.

Encylopædia Britannica sier opprinnelsen til det engelske navnet Easter er usikker, ifølge den angelsakiske presten Beda Venerabillis på 700 tallet skrev det seg fra navnet til den angelsakiske vårguinnen Eostre. Andre knyttet det til den fønikiske fruktbarhetsgudinnen Astarte, som svarte til babyloneres Isjtar. Hare og kaniner. dette er fruktbarthetsssymboler som er videreført fra gamle seremoniene og symbolene brukt under hedeske vårfester i Europa og Midt østen. I noen kultur trodde man at dekorerte påskeegg på magisk vis kunne gi lykke, velstand, helse og beskyttelse.

Gudstjenester ved soloppgang. Disse er blitt knyttet til riter som soltilbedere i gammel tid utførte ved vårjevndøgn som en velkommen hilsen til Solen og dens store makt til å bringe nytt til alt som gror. I boken The american Book of Days sies det treffende om kristenhetens påske. Det er ingen tvil om at kirken i løpet av sin første tid antok de gamle hedenske skikkene og gav dem et kristent innhold. Bibelen advarer mot å tilbe Jehova Gud ved å følge tradisjoner eller skikker som mishager ham. ( Mark 7:6-8) 2. kor 6:17: Skill dere ut sier Jehova og hold opp med å røre det urene. selv om påsken blir fremstilt som en kristen høytid, er mange av påskeskikkene av hedenske opprinnelse og de som ønsker å behage Jehova Gud, vil derforr ikke feire denne høytiden.
Family Man
#8. Postet 12.04.2023 av Family Man
En grunn til at vi tror at Gud ikke godkjenner påskefeiringen, er at mange påskeskikken er basert på gamle fruktbarhetsriter. Gud krever at vi viser ham udelt hengivenhet og han føler krenket når man blander inn skikken som han ikke godkjenner, i tilbedelsen av ham.
Alle kan lese seg opp på Guds Ord/ideologier (jehovas vitne). Og mene mye, til å med mene hva Gud mener.
Alt dette ut i fra en liten peanøtt hjerne.

Men hvem kan høre Hans stemme?
Fryd sier: Ønsker alle her på KD en velsignet påske :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16