KristenDate på iOS og Android
underveis
underveis sier: Hallo, kristendate!
Skriv i megafonen

Forum >> Politikk og samfunn >> Debatt

Åpne profilen til August afternoon

Eldreomsorg i Norge

Programmet "Brennpunkt" viste for noen dager siden en viktig dokumentar om eldreomsorg i Norge.
i 2005 så ble det proklamert at det skulle skinne av eldreomsorgen..gjør den det i dag..?
ta gjerne en titt;

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-omsorg-bak-lukkede-doerer/sesong/1/episode/1/avspiller (55.30 min..).
Åpne profilen til Svegul
Når eg vert gamal ønsker eg ikkje å bli møtt med teknologi som passar på meg, men med levande mennesker. Heller ikkje med ansatte som heseblesande må skynde seg vidare for å rekke neste oppdrag. Eg ønskar kvalitet, og ansatte som har tid til å gjera jobben.
Min far var heldig som var på ein liten eldreheim den siste tida han levde. Eg fekk høyra av mennesker som kjente til det, at den heimen var mykje bedre enn den større heimen i kommunesenteret. Dette har eg opplevd mange gongar, også andre plassar enn i eldreomsorga, at mindre einingar har høgare kvalitet enn større einingar.

Ein gong åt eg middag på ein eldreheim, og eg må dessverre seia at maten smakte dårleg. Det gjer vondt å seia det, for det er ikkje slik vi skal snakke om maten i ei verd der folk svelt.

Det forundrar meg at samfunnet ikkje har nok personale når eldrebølga slår inn. Vi har hatt god oversikt over eldrebølga i fleire tiår. Det har ikkje mangla på søknader til sjukepleiar- og legestudiet, men mange har ikkje kome inn på grunn av harde krav. Det er heller ikkje sikkert at dei som har dei beste karakterane i teoretiske fag, vert dei beste sjukepleiarane og legane i praksis.
Åpne profilen til øst
Vår eldreomsorg er nok bare et symptom på at vi har byttet ut nestekjærlighet med sosialistisk middelmådighet. Det samme skjer over hele samfunnet. Mens vi indoktrineres til å tro at vi lever i verdens beste land, fordi vi har penger på bok og eier Colaaksjer.
Det vil sansynligvis vokse fram et stort omsorgsbehov i Norge. Vi kristne kan utnytte det til igjen dele evangeliet.
Åpne profilen til August afternoon
Det har i mange år vært en nedprioritering ikke bare innen eldreomsorg men helsevesnet generellt.
et eks på det så man når Covid kom til Norge og da fikk man se hva nedskjæringene
hadde gjort med helsevesnet i de siste 30 til 40 år.

det er ikke penger det står på for å ruste opp bl.a eldreomsorgen men viljen til å gjøre det.
for når man ser på den køen av milliarder av kroner som står på Gardemoen klar til avreise
til diverse despoter og annet rart så er det ikke der skoen trykker.

det er på tide at politikerne også viser den samme "godhet" også til sitt eget folk og
da kan de begynne å bygge flere eldrehjem og også opprette flere linjer på Høyskolene/Universitet slik at
flere hender kan komme til for å hjelpe de eldre og også på sykehusene slik at hverdagen blir mindre stressende for de som jobber.

Det er ikke bare mat som er viktig men også kosttilskudd for de eldre har også bruk for det i likhet med
de som er yngre,par eksempler er D-vitamin og Q10 men også at de eldre kan få besøk av unger i
fra barnehage for uannsett alder så er det viktig å se og bli sett.
.
Så er det bare å håpe på at det som ble avslørt i Brennpunkt vil være en vekker for politikerne m.fl om å
få dampen opp når det gjelder de eldre for dette er slett ikke verdig i det hele tatt.

Her er forresten episode 2 av denne dokumentaren;https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-omsorg-bak-lukkede-doerer/sesong/1/episode/2/avspiller (50 min..).