Tja, egentlig har vi ikke en mangel på sykepleiere og andre pleiere, men vi har mangel på folk som vil jobbe innen dette yrket og helse- og omsorgsyrker generelt (mange sykepleiere og andre kvalifiserte jobber innenfor andre bransjer), og det er for mange små stillinger. Dessuten, jeg leste et sted for en tid tilbake at dersom sykepleiere som nærmer seg pensjonsalder utsatte pensjonsuttaket med ett år ville det ikke være noen mangel lengre. Det er noe å tenke på. Hva med å gi disse en gulerot?
Det er også slik at barnekullene fra rundt 1980 gikk kraftig ned, det merker vi resultatet av nå i mange bransjer. Når i tillegg krona er svak blir det langt mindre attraktivt for utlendinger fra europeiske land å ta jobb i Norge uten tvil. En arbeidstaker fra Øst-Europa vil tjene mer i samme bransje i f.eks Danmark enn i Norge.
Det burde absolutt ha vært en ide å gi en økonomisk gulrot til å få folk til å kunne jobbe lengre men
jeg er redd for at det er lite å hente av gulrøtter i fra Stortinget i dag.
for det er penger det handler mest om og manglende erfaring hos de som styrer landet i dag over hva
som skjer i helsevesnet.
jeg kjenner ei som jobber på et eldrehjem der hverdagen er mildt sagt travelt.
hun forteller om en stor gjennomtrekk av de som arbeider der og noen har fått sammenbrudd på jobb.
sammenbrudd til ikke å strekke til i jobben og også manglende tid til kontakt med de eldre..det å også
snakke og lytte til på hva de har på hjertet
til slutt kom det en politiker dit og av det kom det 2 sider i avisen med beklagelser,løfter og mer til.
i valgkampen for 4 år siden ble det lovet flere senger..til nå er det kommet 1ny.
Ja det er en god del sterkere valuta i Danmark enn i Norge og svekkelsen av den norske krone vil trolig
fortsette en stund til men det er vanskelig å si noe tidshorisont da børsene ennå er i ulage.
vi får se om det vil bli bedring av barnekullene i årene framover,,,håper det:-).