Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
August afternoon
Opprettet 05.09.2022 av August afternoon, mann, 56 år, Nordland.
Høring om kontantene.
Dette høringsforslaget er noe av det aller viktigste på lang tid.
les gjerne hvorfor og gi gjerne et høringssvar;

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-styrking-av-forbrukeres-rett-til-a-betale-med-kontanter-endringer-i-finansavtalelovens-regler-om-betalingsoppgjor/id2914033/

Svar på innlegg

Svegul
#1. Postet 06.09.2022 av Svegul
Her seiast det at persontransport kan få eigne reglar. Det vil vera uheldig om dei skal kunne nekte å ta imot kontanter. Kan ikkje sjå at det er noko problem på kollektivtrafikken. Dei har tatt imot kontanter i fleire tiår utan problem. I min ungdom betalte eg også flybillettar kontant på flyplassar. Trur det berre er eit spørsmål om vilje.
August afternoon
#2. Postet 06.09.2022 av August afternoon
Her seiast det at persontransport kan få eigne reglar. Det vil vera uheldig om dei skal kunne nekte å ta imot kontanter. Kan ikkje sjå at det er noko problem på kollektivtrafikken. Dei har tatt imot kontanter i fleire tiår utan problem. I min ungdom betalte eg også flybillettar kontant på flyplassar. Trur det berre er eit spørsmål om vilje.
"På bakgrunn av de særlige hensynene som gjør seg gjeldende ved betaling og tilgjengelighet for persontransporttjenester, foreslås det en forskriftshjemmel som åpner for at det kan gis egne regler for disse tjenestene".

Det er ikke godt å si hva den forskriftshjemmelen som blir foreslått innebærer men det kan tenkes at på
de steder der man ikke kan betale med kontanter i dag så kan de tjenestene bli pålagt å ha begge
alternativene tilgjengelig for reisende,

Det er og har vært litt sånn cowboytilstander i persontransporttjenestene i flere fylker der man bryter
dagens lovverk ved hjelp av politikere på fylkesplan støttet av jurister.
der har man bl.a fjernet muligheter til å velge å betale med kontanter for de som ønsker det og
"forklaringene" har stått i kø i fra politikere som bevisst bryter dagens lovverk.
noen ganger så hjelper det å si i fra husker at det var et busselskap som måtte fram med kontantveska
etter mye protester i fra de som reiste.

Det er som du sier at det er lite problematisk å kunne betale i kontanter for de som ønsker det og
det går i grunnen like kjapt å gjøre opp:-).
det er uten tvil at det også har noe med vilje å gjøre og derfor er det så bra for alle at dette

høringsforslaget kommer slik at alle får "banket" inn sine rettigheter og plikter:-).

Det er selvsagt ikke alle som er like begeistret for kontanter av forskjellige grunner og
her er et eksempel;

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/202209/NNFA56090522/avspiller (fra 28.12-34.20 min..).
August afternoon
#3. Postet 17.09.2022 av August afternoon
Tankekrim har en samtale med Kim Hamre som er fungerende leder i Ja til Kontanter(49.08 min..).

https://www.youtube.com/watch?v=kQYCbJDrUZc
August afternoon
#4. Postet 04.10.2022 av August afternoon
Gode nyheter anngående kontanter i fra 01.10 i år.
les gjerne;

https://steigan.no/2022/10/krav-til-alle-banker-om-kontanttjeneste/

Dette kommer i tillegg til høringsforslaget som har høringsfrist den 19.12 i år der alle kan fram til da
gi sitt svar om om endringer i finansavtalelovgivningen om betalingsoppgjør:-).

For de som lurer på hvorfor dette er så viktig for oss alle:
1.Dette handler ikke om at vi skal kun ha kontanter men at du og jeg bestemmer selv hvordan vi
ønsker å betale en vare..vi liker dårlig at en Stat skal bestemme det.

2.Ved et kontantfritt samfunn så vil all personvern opphøre og banker og andre maktinstitusjoner vil
ha opplysninger om oss 24/7 til den minste detalj og frihet kan man da bare drømme om.

3.Kontanter er reelle verdier og kan gi oss frihet til å kunne kjøpe varer anonymt hvis vi ønsker det.

4.Digitale penger er kun bankens sine penger..ikke Statens sine.
hvis vi ser teoretisk for oss at Norge ble kontantløs i fra 1.1.2023 da vil dine penger i banken bli
omgjort til digitale penger og du er da herved blitt ranet med loven i handen.

Du kan da ikke ta ut fem flate øre og teoretisk sett vil da bankene kreve gebyr for leie av kontoen og
hvis du eksempelvis har 100.000 kr på kontoen så kan en bank fritt kreve f.eks 2 % av det en kunde
har stående på bankens konto og med det kan man få et stadig press for å bruke opp pengene får å
slippe å bli spist opp gebyr o.l.

Dette blir selvsagt litt tankespinn men bankene vil jo uannsett bli tilført mere makt over sine kunder og
en annen ting er jo at i et kontantfritt samfunn så vil jo de som jobber i kassa miste jobben slik man ser
noen butikker har kommet opp med selvbetjeningskasser..noe å tenke på allerede nå..?

støtt gjerne de som sitter i kassen ved å bruke dem..jeg tror de har mer bruk for jobben enn
"overfylte" ledere som har mer en nok i fra før:-).
Svegul
#5. Postet 04.10.2022 av Svegul
I det kontantfrie samfunnet har ikkje bankane konkurranse med kontantene. Då kan bankane ta seg godt betalt for tjenester med bankkort og VIPPS. Det kan bli temmeleg dyrt for forbrukarane.
August afternoon
#8. Postet 21.02.2023 av August afternoon
I Sveits kommer det til å bli nok en viktig folkeavstemning.
les gjerne og se gjerne også den viktige dokumentaren(46.25 min..);

https://steigan.no/2023/02/i-sveits-blir-det-folkeavstemming-om-bevaring-av-kontanter/
Jazzflow13
#9. Postet 21.02.2023 av Jazzflow13
Takk for info. Og det er et lite skjøkk at i Norge er kun 3-4 % kontanter i pengetransaksjoner og at det er verdens topp i så lite bruk av kontanter. Fra i dag bruker jeg kontanter så mue dom mulig :)
August afternoon
#10. Postet 22.02.2023 av August afternoon
Takk for info. Og det er et lite skjøkk at i Norge er kun 3-4 % kontanter i pengetransaksjoner og at det er verdens topp i så lite bruk av kontanter. Fra i dag bruker jeg kontanter så mue dom mulig :)
Bare hyggelig det:-).
de 3-4 % av kontanter utgjør noen 10-talls milliarder og man skal legge merke til at det blir brukt
som et argument for å fjerne kontantbruken og friheten.
den 16 mai i fjor ble det mye trøbbel med betalingsterminalene i Norge og som viste nok en gang

hvor sårbart det kan være.
derfor en honnør til bl.a SP som ser verdien og nytten av å fremdeles ha kontantene og
overlate til oss brukere til å avgjøre hva som passer oss best når man skal betale for en vare:-).

er også en kontantbruker og har aldri møtt motstand på det:-).
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16