Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
August afternoon
Opprettet 21.08.2022 av August afternoon, mann, 56 år, Nordland.
SSB og kassalappen.
Tidligere i denne mnd kunne man lese om SSB`s inntresse for hva vi handler av varer og et evnt
motiv for det.
les gjerne nærmere om det;

https://e24.no/naeringsliv/i/Ea3Wzl/ssb-vil-ha-matkvitteringen-din-dagligvarekjeder-protesterer

Svar på innlegg

Andor
#1. Postet 21.08.2022 av Andor
Det er bare og handle med Cash og ikke være medlem så går du helt klar fra dette.
August afternoon
#2. Postet 21.08.2022 av August afternoon
Det er bare og handle med Cash og ikke være medlem så går du helt klar fra dette.
Helt enig i det Andor:-).
legger ut denne for å vise hvorfor vi bør bruke kontanter i hverdagen som pr dags dato
ennå er helt uproblematisk å bruke og som i tillegg ved bruk støtter arbeidsplassene til de flinke arbeidstakere
som jobber i kassa:-).

Ta gjerne en titt;https://rumble.com/v19knhd-tittel-kommer.html (17.04 min..).
Svegul
#3. Postet 22.08.2022 av Svegul
Eit stort problem er at dei fleste forbrukere er totalt likegyldig. Profesjonelle markedsførere veit nøyaktig kor likegyldige forbrukarane er. Forbrukarane er heilt uvitande om at markedsførarane veit dette, og markedsførarane veit at forbrukarane ikkje veit at dei veit dette, og bevisst utnytter det. Markedsførarane har lett spel.

Om SSB ikkje får samle inn desse dataene, har likevel daglegvarekjedene dei. Eg synest det er minst like ille at daglegvarekjedene har dei som SSB, om ikkje verre. Dette er ein av grunnane til at eg alltid betaler kontant der det er muleg.
August afternoon
#4. Postet 22.08.2022 av August afternoon
Eit stort problem er at dei fleste forbrukere er totalt likegyldig. Profesjonelle markedsførere veit nøyaktig kor likegyldige forbrukarane er. Forbrukarane er heilt uvitande om at markedsførarane veit dette, og markedsførarane veit at forbrukarane ikkje veit at dei veit dette, og bevisst utnytter det. Markedsførarane har lett spel.

Om SSB ikkje får samle inn desse dataene, har likevel daglegvarekjedene dei. Eg synest det er minst like ille at daglegvarekjedene har dei som SSB, om ikkje verre. Dette er ein av grunnane til at eg alltid betaler kontant der det er muleg.
Jeg er helt enig i det du skriver her og det er nettopp det å være likegyldig som kan bidra til en gal retning.
jeg både håper og tror at det forslaget i fra SSB vil bli lagt vekk grunnet press om personvernet til kundene.
uannsett hvordan man velger å gjøre opp for seg så synes jeg det er bare rett og rimelig at valget ligger

hos den jevne nordmann..ikke hos en bank eller forretning.
det er dette en del politikere m.fl ikke synes noe om..at vi nordmenn har frihet til å kunne velge selv..men
det må jo sies at vi har en del sterke politikere som kjemper for kontantenes rett til å leve videre.

Vi er nokså mange i Norge som bruker kontantene daglig og går strømmen i forretningen så blir
takknemeligheten desto større hvis man har kontanter å gjøre opp med:-).

Les gjerne mer om kontantenes viktighet i samfunnet;

https://steigan.no/2022/08/jat-til-kontanter-nei-til-overvaking-og-kontroll/
Tangen
#5. Postet 22.08.2022 av Tangen
Var på en lokal Joker-butikk her om dagen. Da kassadama hadde kjørt varene gjennom drog jeg opp et par hundrelapper. Plutselig kom handa hennes over mot kortautomaten, hun trykte tydeligvis på "avbryt-knappen".
"Jaså, du tar`e for gitt at jæ skulle betale med kort" sa jeg til henne. "Ja, jæ må innrømme at jæ som regel gjør det" sa kassadama.

De siste månedene har jeg som lovet meg selv begynt å bruke kontanter igjen i langt større grad. Det oppfordrer jeg mange flere til å gjøre. Litt interessant å observere at mange bak kassa er så lite vant til kontantbruk at de får problemer tankemessig når jeg f.eks legger fram en tohundrelapp + en tikronemynt for noe som koster 110 kr. slik at jeg skal få en hundrelapp tilbake. Hjernen deres er rett og slett ikke innstilt til det
August afternoon
#6. Postet 23.08.2022 av August afternoon
Var på en lokal Joker-butikk her om dagen. Da kassadama hadde kjørt varene gjennom drog jeg opp et par hundrelapper. Plutselig kom handa hennes over mot kortautomaten, hun trykte tydeligvis på "avbryt-knappen".
"Jaså, du tar`e for gitt at jæ skulle betale med kort" sa jeg til henne. "Ja, jæ må innrømme at jæ som regel gjør det" sa kassadama.

De siste månedene har jeg som lovet meg selv begynt å bruke kontanter igjen i langt større grad. Det oppfordrer jeg mange flere til å gjøre. Litt interessant å observere at mange bak kassa er så lite vant til kontantbruk at de får problemer tankemessig når jeg f.eks legger fram en tohundrelapp + en tikronemynt for noe som koster 110 kr. slik at jeg skal få en hundrelapp tilbake. Hjernen deres er rett og slett ikke innstilt til det
Det var mere vanlig før at de spurte "Kontant eller kort" da man skulle gjøre opp for varene..man
treffer jo på det ennå men det er jo uannsett et kort spørsmål som oppklarer for begge partner hvordan
man ønsker å gjøre opp for seg.

Jeg oppfordrer også andre til å bruke kontantene mer og det er jo som kjent en del viktige grunner for
akkurat det.
1.Det er våre egne penger...forsvinner kontantene så overtar banken dine penger.
2.Kontantene forteller ingenting...digitale gjør det 24/7.
3.Kontantene er små kunstverk som forteller historie og kultur...digitale er kun synlige på en skjerm.
4.Kontantene innbyr til respekt da Staten går god for de.

Jeg var innom Rusta her forleden og der la jeg merke til at de hadde en kasse for kort og den andre
var for kontanter noe som var smart for da kunne kundene selv velge.
en annen ting å tenke på og det er de selvbetjente kassene som har begynt å dukke opp.
dette er jo noe som går ut over de som jobber i kassa som forretningslivet på sikt vil ha vekk..for
nettopp å spare penger.

For noen kan det være et høydepunkt for dagen å møte et vennlig menneske i kassa..en selvbetjent
kasse har ikke en sjanse i forhold:-).
Anonym
#7. Postet 24.08.2022 av Anonym
Det var mere vanlig før at de spurte "Kontant eller kort" da man skulle gjøre opp for varene..man
treffer jo på det ennå men det er jo uannsett et kort spørsmål som oppklarer for begge partner hvordan
man ønsker å gjøre opp for seg.

Jeg oppfordrer også andre til å bruke kontantene mer og det er jo som kjent en del viktige grunner for
akkurat det.
1.Det er våre egne penger...forsvinner kontantene så overtar banken dine penger.
2.Kontantene forteller ingenting...digitale gjør det 24/7.
3.Kontantene er små kunstverk som forteller historie og kultur...digitale er kun synlige på en skjerm.
4.Kontantene innbyr til respekt da Staten går god for de.

Jeg var innom Rusta her forleden og der la jeg merke til at de hadde en kasse for kort og den andre
var for kontanter noe som var smart for da kunne kundene selv velge.
en annen ting å tenke på og det er de selvbetjente kassene som har begynt å dukke opp.
dette er jo noe som går ut over de som jobber i kassa som forretningslivet på sikt vil ha vekk..for
nettopp å spare penger.

For noen kan det være et høydepunkt for dagen å møte et vennlig menneske i kassa..en selvbetjent
kasse har ikke en sjanse i forhold:-).
Er helt enig i det du kommer ut med her, og kampen imot ett kontantløst sammfunn er sterkt pågående i dag og er dessverre med å fjerner flere og flere muligheter i dag, som f.eks. at minibankene i hver kommune fjernes. Det er trist å se.

Men verden er for oppslukt til å følge verden, og da har vi kanskje ikke muligheten til å få stoppet dette, akkurat slik ordet sier. Blir vel det samme som at Ap har kun 20% (1/5 del stemmer fortsatt), eller Høyre som går opp (samme gruppen). Verden er gal, og jeg sier det rett ut, ønsker du å følge verden, følg den. Men ønsker du å følge Jesus, så ta opp Hans kors og følg Ham.
Anonym
#8. Postet 24.08.2022 av Anonym
Jeg snakker kun utifra meg selv, og dere må gjene gå imot, for det er den eneste muligheten å lære fra hverandre. Men de fleste burde skjønne i dag at våre politikkere ikke jobber med oss, det har vi allerede vist fra gamle dager. Hvorfor fortsetter dere dåkkers gamle system. Det fører oss til helvete

Andor, du kaller deg kristen, men du svermer rundt deg med Lucifer, men tanke på alt det du reklamerer for...
Anonym
#9. Postet 24.08.2022 av Anonym
Dette er min siste melding uansett, men jeg ønsker virkelig at alle dere kristne ikke faller av og hører på visse andre her... De som allerede går imot Gud's ord, vil være befalt under Jordens Gud. og det er den falske. selv om det er umulig å påvise via dine følelser....
Svegul
#10. Postet 29.08.2022 av Svegul
Eg held på å forberede eit lesarinnlegg om emnet til Fædrelandsvennen. Håpar å få det inn. Det er viktig å bli synleg i media. Eg trur at dei tradisjonelle mediene framleis er godt egna til å nå ut. Unntaket er ungdommen som berre held seg til sosiale media og skjerm.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16