Øystein-Skum93 sier: Kun hele Vestlandet, Svalbard og Longyearbyen er uaktuelt og helt uaktuelt for meg å finne kjæreste og kone
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Debatt

Emunah
Opprettet 07.02.2022 av Emunah, dame, 39 år, Nordland.
....
....

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 07.02.2022 av Anonym
Rådyr. ( En av Guds vakre skapninger )

"I dag er det utbredt over nesten hele landet, selv om det kun finnes spredte bestander i de midtre strøkene av Vestlandet.
Fra 1980-tallet er det også dokumentert at rådyrene har etablert seg helt opp til Finnmark, selv om rådyr har streifet i området lenge før den tid. Rådyret er imidlertid mest tallrikt på Østlandet. Rådyrbestanden i Norge er trolig på omkring 150 000 dyr.

Rådyrene er mest aktive i grålysningen og i tussmørket etter solnedgang. På dagtid kan man se små flokker av rådyr som gresser i kort avstand fra bebyggelsen og trafikkerte veier. De følger gjerne et nettverk av stier når de beveger seg rundt i området der de holder til. Stiene duftmerkes av kjertler som sitter på frambeina mellom klovene og i pannen (mellom gevira for bukken). Både bukken og geita markerer i reviret.

Rådyret lever normalt i ca. 10 år, selv om det finnes eksempler på dyr som har blitt opp mot 15–17 år gamle.

Det er kjent at rådyr beiter på mer enn 1 000 forskjellige plantearter i sitt utbredelsesområde.
Omkring 54 % av disse består av urtelignende planter, mens ca. 25 % utgjør planteføde fra busker og trær. Om det kan velge, søker rådyrene helst til energirike planter med et høyt innhold av vann. Fordi rådyrene har en relativt liten mage og hurtig fordøyelse, trenger det å spise ofte. Rådyr spiser derfor gjerne 5–11 måltider om dagen. I Norge spiser rådyr tradisjonelt urter, løv og bær, men også korn og hagevekster. Vinterstid er blåbærlyng, røsslyng og kvister fra løvskog viktig for rådyrene i Norge."

Anonym
#2. Postet 07.02.2022 av Anonym
Så fint du delte=D

Åh..visste ikke at de kan bli 17år! Håper Tulla får mange gode dager av vår Herre=)
Ber faktisk for rådyret.. var i forige uke da hun så litt rufsete ut, så ut som hun kanskje hadde falt i vann.. også var det mange minus grader. Også satt hun på baken mens hun åt noen tulipaner.. ble litt beskymret da, men Tulla har vært tilbake flere ganger etter det=)

Noen klager over at rådyra eter opp blomstene etter begravelser, de som ligger oppå, men det synes jeg er så fint. At det kan gi liv=)
Er Tulla alene? Du er utrolig heldig, som har sjansen til å se og mate henne! Prøv og legg maten nærmere og nærmere huset, og til slutt så eter hun kanskje av din hånd! Hehe
Inia
#3. Postet 07.02.2022 av Inia
Det er vakre dyr, jeg har sett dem ofte på åkre bortover østlandet.
Var ikke klar over at de spiste så mange forskjellige planter og blomsterbuketter, men du er heldig som kanskje bor så landelig til at du får besøk av disse vakre dyrene.




Anonym
#4. Postet 07.02.2022 av Anonym
Da dette er "Den store avsporingstråden"

Så avsporer jeg fra Rådyr og tenkte å spørre om det er noen som kjenner en prest i Telemark/Vestfold området, som døper mennesker i kun Jesus sitt navn, og uten at man må melde seg inn i noen kirker/trossamfunn?
Anonym
#5. Postet 07.02.2022 av Anonym
Etter alt det, og vi kom oss til "skogen" så hørte jeg plutselig flere kråker og de fløy rundt oss i kanskje 1min? Og jeg tenkte, se der takket de oss=) det var så fint..
(men det var ikke så fint mens "redningsaksjonen" pågikk)
Det er fullt mulig at de gjorde det. Kråker er kjent for å være intelligente fugler. Hvis du behandler dem bra, gjør de likeså. Hvis du behandler dem ille, husker de det i årevis. NRK hadde nylig en artikkel herom - forskning.no likeså.
Inia
#6. Postet 07.02.2022 av Inia
Kråkene hadde nok observert redningsaksjonen.
Mye vi kan observere i naturen bare vi kan lytte i stillhet og lære dem og kjenne.
Alle de fine fuglene som synger så fint når våren kommer. Jeg vil heller høre på fuglesangen framfor noe annet. Det er noe med det å finne roen og sjelefreden som naturen gir.
Jeg fikk en spurv inn i huset en gang, resten av "familien" satt på vinduskarmen og strakk hals og så på.
De fløy sammen avgårde når den andre klarte finne veien ut.
Anonym
#7. Postet 07.02.2022 av Anonym
Noen som har avspore??hehehe
Inia
#8. Postet 07.02.2022 av Inia
Det var utrolig fint og se den kråkeartikkelen.
Anonym
#9. Postet 09.02.2022 av Anonym
Det var en gang en.....
Anonym
#10. Postet 09.02.2022 av Anonym
Litt avsporing....

Heather McDonald, en komiker, skryter at hun har tatt 3 vaksine doser og nevner :
"Clearly, Jesus loves me the most" og sekunder etterpå faller hun om og får kraniebrudd.

Comedian brags about 3 vax, then collapses?? (bitchute.com)

Heather McDonald Suffers Skull Fracture After Collapse During Show (today.com)
Øystein-Skum93 sier: Kun hele Vestlandet, Svalbard og Longyearbyen er uaktuelt og helt uaktuelt for meg å finne kjæreste og kone
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16