Mann38 sier: Ønsker alle på kd ei velsignet god helg :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Debatt

Stigejacob
Opprettet 06.02.2022 av Stigejacob, mann, 46 år, Aust-Agder.
OL, igjen er det skjedd, rart
Norge er et ganske stort land i landmasse, men få mennesker bor der, litt over 5 millioner, ca 6 millioner. Ved siden av Norge har vi sverige, de er det dobbelte, så la oss si 18 millioner totalt. De er mange mennesker på jorden, tror det omtrent var 9 billioner ved forrige folketelling. Ser ikke på OL, men sjekket medaljestatistikken før jeg skiftet kanal. Vi var nr 1 og 2 på listen. Tror vi hadde 3 gull og sverige hadde 2, og vi var nr 1 og 2 på lista. Dette er bare litt latterlig at 2 land med så få folk vinner så mye. Det får jo david mot goliat historien til a blekne. Tyskland, USA, Østerrike og mange andre land knuser oss i pengebruk, russland og andre jukser med doping, likevel taper de, hva er det for noe?

Det virker ikke mye virkelig, hvis vi skal tro at alle er like. Som en test i selvgodhet eller stolthet om du vil. Ser at mange er stolte over dette. Er olympiatoppen så i forkant, og også den svenske versjonen, at vi dominerer slik, eller er det en test? Eller at vi skal tro at våre gener er bedre enn andres, som er galt. Eneste logiske forklaring om man skal ta det for det det er, er at skandinaviske toppidrettsenter er veldig gode på doping, ellers henger det ikke på greip. Og heia Norge, vant visst i dag også, men bittelitt urealistisk. Som om Gud skal ha oss til å tro på det umulige.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 07.02.2022 av Anonym
Kanskje for at vi er de som er født med ski på bena da vi blir født som de sier, selv om det kanskje ikke stemmer med meg da, hehe..., vi er i et land med kulde og snø, slik at de fleste går på ski eller skøyter gjennom sitt liv. Er vel mye grunnet det at vi står sterkere enn de land som ikke lever under de forholdene vi har skulle jeg tro. Og at det er mer basert på det i vårt land enn de landene som ikke lever under de samme forholdene, utenom Sverige, Finland, Russland og Island (Canada).
Stigejacob
#2. Postet 07.02.2022 av Stigejacob
Det er da for svingende bedre snøsportanlegg i alpene, og USA og Canada. Så poenget står, hvorfor skal 5 millioner landet være bedre i snøsport enn USA som har 100 millioner folk som opplever samme vinter som oss, med bedre fasiliteter. Samt 50 millioner tysktalende folk som bor i alpene. De har jo også fordelen med høyden der, er jo der nordmenn drar på høydeopphold før mesterskap, sveitserne og østerrikerne bor jo der. Og russerne som nevnes. Dette er disproporsjonalt og totalt umulig å tro på. Er nok en test i selvgodhet/stolthet, som mange nordmenn feiler.

Vi ser forøvrig noe av det samme i sommer OL grener, og vi er da ikke født med joggesko på beina. Det er noen nordmenn som er dominerende i noen løpeøvelser også. Og det er ikke naturgitt at vestlendinger skal løpe fra kenyanere og jamaicanere.
Stigejacob
#3. Postet 07.02.2022 av Stigejacob
Det gikk visst dårlig for de norske i dag sies det, så¨ble vel ikke flere medaljer, så det blir nå litt lettere å tro på. Men er da fryktelig mange medaljer på sverige og norge kombinert. De teller medaljer, gull sølv og bronse telles likt, absurd. Ingen poeng i å telle da. Virker forøvrig å være de olympiske antikristne lekene, er jo bare 3 kristne nasjoner på denne topp 10-15 lista, Russland, Italia, og muligens Slovenia, ikke sikker på det landet der.
Anonym
#4. Postet 09.02.2022 av Anonym
OL nok eit sportsprogram som man kan fint switche over og sjå ein film i staden.

Heldigvis har man både Netflix, Viaplay, TV2 sumo og NewFaithNetwork slik at man kan sjå bedre ting enn
OL eller andre sports eventer.
Anonym
#5. Postet 09.02.2022 av Anonym
Er vel nesten fler nordmenn som går på langrennski enn italienere f. eks. Dessuten har nordmenn satset 100% på disse vintersportene i alle år, og har da et godt utviklet system.
Du ser jo at svensker også gjør det greit og sånn:)

Spanjoler, italienere etc. bryr seg egentlig bare om fotball og andre sommersporter.

Men seff, har jo sikkert vært doping i Norge som ikke har kommet frem:) Er ikke bare Johaug;)

Blir som håndball og da egentlig bare her i nord vi spiller (med unntak av Spania etc)
Pluss nordmenn også passer til enkelte sporter bedre enn andre:)
Stigejacob
#6. Postet 09.02.2022 av Stigejacob
OL nok eit sportsprogram som man kan fint switche over og sjå ein film i staden.

Heldigvis har man både Netflix, Viaplay, TV2 sumo og NewFaithNetwork slik at man kan sjå bedre ting enn
OL eller andre sports eventer.
Nei, jeg kan ikke skifte over til de kanalene. Jeg har ikke internett hver dag, og dagene jeg har det, er det ofte dårlig. Da kan jeg ikke se på viasat som er den eneste jeg kan bruke da jeg har fått noe sånt i 3 måneder fordi jeg kjøpte en greie. Har HBO, men funker ikke. IP TV er et problem her.
Stigejacob
#7. Postet 09.02.2022 av Stigejacob
Er vel nesten fler nordmenn som går på langrennski enn italienere f. eks. Dessuten har nordmenn satset 100% på disse vintersportene i alle år, og har da et godt utviklet system.
Du ser jo at svensker også gjør det greit og sånn:)

Spanjoler, italienere etc. bryr seg egentlig bare om fotball og andre sommersporter.

Men seff, har jo sikkert vært doping i Norge som ikke har kommet frem:) Er ikke bare Johaug;)

Blir som håndball og da egentlig bare her i nord vi spiller (med unntak av Spania etc)
Pluss nordmenn også passer til enkelte sporter bedre enn andre:)
Sier du at gener betyr noe? Jeg vil ikke si noe om johaug. Svensker er inkludert i mitt poeng. Hvorfor vinner 18 millioner suverent i vintersport, når de bruker 1% av det totale tallet? Om ikke Gud eller satan bestemmer det.
Anonym
#8. Postet 09.02.2022 av Anonym
Fordi ingen bryr seh om vintersport i hele verden. Ingen i Asia, ingen i slr amerika, ingen i Afrika, australia.
I Usa få og. og lite utbredt i Canada da de driver med ishockey.
da har du bare de nord europeiske og noen igjen.
I tillegg er det dyr sport også, så det eliminerer en del.
Du må huske langrenn etc kommer fra Norge så og si.

Totalt uinteressant for resten av verden:)
Er ek grunn til bare kazakhstan og kina søkte om OL fordi uinteressant:)

Alle land har idretter de er gode i og gjør det bra i. Og som blir frontet som en stor og viktig sport. Slik man skaffer nasjonalfølelse og øker rekruttering:)
Stigejacob
#9. Postet 09.02.2022 av Stigejacob

Du nevner ishockey også, og der har du jo 95% av penga i sporten i nord amerika. Likevel så er finnene og svenskene ofte vinnerne i den grenen i OL. Absurd. Vintersport er kjedelig å se på, men for de som kan gå på ski så synes da hundrevis av millioner det er morro å drive med. Alpint er populært over hele vesten og i Russland og noen andre land. Så det er ikke bare en skandinavisk greie.


Anonym
#10. Postet 09.02.2022 av Anonym

Du nevner ishockey også, og der har du jo 95% av penga i sporten i nord amerika. Likevel så er finnene og svenskene ofte vinnerne i den grenen i OL. Absurd. Vintersport er kjedelig å se på, men for de som kan gå på ski så synes da hundrevis av millioner det er morro å drive med. Alpint er populært over hele vesten og i Russland og noen andre land. Så det er ikke bare en skandinavisk greie.


Aldri sett en russer i alpint da ;) Men nå er kanskje alpint den mest brede sporten av dem alle med tanke på nasjoner.

Men du kan jo se på representantene i nhl da. Ol er ikke alltid målestokken:) Men i sverige, finland og russland satser de jo hardt på hockey.

Men mye med profesjonalitet å gjøre. Hvordan det drives osv. og hvor lang tid har kommet på utviklingen lg profesjonaliteten. Og der scorer norge høyt:)
Mann38 sier: Ønsker alle på kd ei velsignet god helg :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16