Øystein-Skum93 sier: Søker etter venner, bekjentskaper, venninner, turvenner og kjæreste her inne. Hvor er du? Bare å sende meg en melding!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 19.01.2022 av Anonym.
Handymenn og handydamer i dagens forbrukssamfunn
Hei! I enkelte profiler ser man at kanskje spesielt damene søker etter en handyman. Gutta har jeg naturlig nok ikke oversikt over, om de søker etter en handy partner på samme måte som damene. Tidligere var det kanskje større behov for å være handy, når det var selvbergingssamfunn og man måtte produsere det meste selv for å leve. Hvordan er det i dag? Tar man selv tak, selv om tjenester kan kjøpes, når man f.eks har mulighet til å gjennomføre ting billigere? Dette er jo alt fra å bygge hus og hage, hushold, det å holde bilen ved like, reparere ting som går i stykker m.m. Det å kjøpe varer og tjenester er jo en del av det samfunnet som er bygd opp, hvor det er sirkulasjon og sånn sett en god flyt i økonomien, hvor mennesker lever av å selge både varer og tjenester. Dere damer, er en handyman å foretrekke - og hvorfor? Samme spørsmål til dere gutta? Er en handy dame viktig for deg - og hvorfor? :) Eller er det flere andre ting som står høyere på lista enn dette?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 19.01.2022 av Anonym
Handyman er ikkje noko krav i det heile. Som singel kvinne i 30 åra har ein gjennom åra lært seg sjølv mange grunnleggande teknikkar for små reparasjonar og praktiske gjeremål, då ein ikkje har hatt eit anna husstandsmedlem å legge desse oppgåvene over på. Større reparasjonar kan alltids kjøpast frå spesialistar ved behov. For meg vil eg seie at ein mann som har evner til å styre eigen økonomi, lage litt mat frå botnen av, halde det brukbart reint og ryddig i heimen esin og kan vaske rett type klede på ulike temperaturar kjem ein lang veg. Desse områda er mykje meir relevante kvar einaste dag enn "store" handyman-oppdrag.
Anonym
#2. Postet 19.01.2022 av Anonym
Handyman er ikkje noko krav i det heile. Som singel kvinne i 30 åra har ein gjennom åra lært seg sjølv mange grunnleggande teknikkar for små reparasjonar og praktiske gjeremål, då ein ikkje har hatt eit anna husstandsmedlem å legge desse oppgåvene over på. Større reparasjonar kan alltids kjøpast frå spesialistar ved behov. For meg vil eg seie at ein mann som har evner til å styre eigen økonomi, lage litt mat frå botnen av, halde det brukbart reint og ryddig i heimen esin og kan vaske rett type klede på ulike temperaturar kjem ein lang veg. Desse områda er mykje meir relevante kvar einaste dag enn "store" handyman-oppdrag.
Du er ikke den første som jeg har møtt som sier dette, at tiden som singel har gjort at man har måtte ta tak og lære seg diverse ting ut fra det. Så er det jo litt interessant at du i stedet søker en mann som kan ta del i husarbeidet i sin helhet, noe som kanskje viser noe av den dreiningen det har vært ut fra det som man har sett på litt mer som tradisjonelle fordelinger av oppgaver i heimen. Den endringen vil jeg nok tro er ønsket varmt velkommen av mange damer, som jeg i så fall støtter og er helt enig i. Samtidig som det kanskje er mer variabelt hvordan hver enkelt ønsker å ha det og hvordan det foregår i hvert enkelt forhold og familie..(?) Er det bildet av den store og fanstastiske handymannen i ferd med å gå i oppløsning..? ;)
Tangen
#3. Postet 20.01.2022 av Tangen
Selv regner jeg meg som en "handyman", selv om jeg ikke er like handy i alt
Det jeg har drevet mest med på fritida og fortsatt gjør som har spart meg for mye penger er snekring og bilmekking, og det kan også samtidig være trivelige fritidssysler så sant det ikke er for mye stress med i bildet (dårlig tid til EU-kontroll f.eks).

Jeg kjøper ikke dette med "sirkulasjon og god flyt i økonomien". Det er greit nok at jeg har vært en dårlig kunde hos håndverkere og bilverksteder de siste 30 åra, men de pengene jeg har spart bruker jeg så klart på andre ting i stedet. Mye handler om prioriteringer og interesser.

Når det gjelder kvinner synes jeg det er tiltrekkende at de kan en del tradisjonelle ting som kvinner har syslet med, f.eks god i matlaging, strikking, sying og lignende håndarbeid, og hagearbeid f.eks. Det siste er ikke særlig kjønnsbestemt, i alle fall i dagens samfunn og utmerket som felles interesse.

Jeg er såpass gammaldags at jeg tror menn og kvinner fra naturen av er noe ulike, og at det ikke er tilfeldig hva vi driver med. Det betyr ikke at INGEN kvinner er interessert i bilmekking, eller menn i strikking, men rent generelt. Jeg opplever i alle fall at kvinner ofte er glade for at en mann tar seg av ting de ikke har interesse eller evner for, f.eks at min mor og søster er glade for at jeg holder bilene deres i orden. Motsatt er jeg veldig glad for hjelp til f.eks å få sydd i en knapp, bøta en ullsokk o.l.
Anonym
#4. Postet 20.01.2022 av Anonym
Jeg ser vel på meg selv som handy, og er vel ikke så redd for å kaste meg ut i noe som jeg ikke har gjordt før. Men jeg må si at en mann er mere byggd for tyngre oppgaver,og har mere krefter. Selv om jeg kan gjøre en del ting selv, så må jeg jo si at jeg foretrekker en handymann som jeg kan samarbeide med og som kan klare tyngre jobber. Jeg liker å gjøre mye selv, så å leige inn er ikke min første tanke. Jeg tar altid en runde på om jeg kan gjøre det selv...men ett sted går grensen da. Med en mann som apsolutt ikke kan gjøre noe som helst manne-ting som enten skru bil/båt,sage ved,eller bygge/snekkre osv....er en mangelfull mann da...Men alt kan jo læres om man har interesse for det. Jeg mener en som kunn kan trykke på taster, fiske litt,og vaske egne klær o.l huslige ting. Det er litt "turn off" for min del. Og menn som kan vaske egne klær,lage litt enkel mat,støvsuge er basiskunnskaper mener jeg da. Kan man ikke det så har man levd litt for lenge hos mor, eller samboer/ektefelle som har tatt rollen som mor ;) Så handymann på en eller anna måte er nå velkomment ja. Spesielt om han kan gjøre andre oppgaver enn hva jeg kan, som å skru bil/reparere eller kjøre store maskiner.Kan litt om alt.
Inia
#5. Postet 20.01.2022 av Inia
Enig Tangen.
La meg få ha husvasken og klesvasken i fred.
Om mannen gjør andre ting burde kvinnen verdsette dette som likestilt.

Men, nå skal jeg ikke snakke for de som har stor familie, kun meg selv.

Anonym
#6. Postet 20.01.2022 av Anonym
Gutta idag ble aldri Menn,

Jeg har jobba i byggebransjen sia jeg var 16, og det fins nesten ikke nordmenn i dette flotte yrke.

Menn idag er stort sett det jeg kaller kukbærere, de har noe mellom beina som dingle, men de er ikke Menn.

Ikke kan de skifte dekk på bilen eller å pusse opp hjemme.
Eller det å jobbe i hagen å plante å så.

Tragiske greier..
Å menn idag tør heller ikke stå for det de tror og mener. Mannfolk e blitt noen feige tøffelhelter.
Anonym
#7. Postet 20.01.2022 av Anonym
Jeg kjøper ikke dette med "sirkulasjon og god flyt i økonomien". Det er greit nok at jeg har vært en dårlig kunde hos håndverkere og bilverksteder de siste 30 åra, men de pengene jeg har spart bruker jeg så klart på andre ting i stedet. Mye handler om prioriteringer og interesser.
Kan hende at jeg ikke formulerte meg godt nok her. Men tanken var slik samfunnet fungerer i dag, at det er mange jobber som går på å selge varer og tjenster som ikke var der tidligere, f.eks før den industrielle revolusjon, hvor man da produserte mat selv osv. Med flyt i økonomien mener jeg da at det er flere forskjellige yrkesgrupper som selger varer og tjenester som dekker behov/etterspørsel og at mange har jobb. Som bridrar at man har bedre kjøpekraft og igjen kan kjøpe av andre. Så «sirkulasjon og god flyt i økonomien» var ikke ment som at man skal la pengene flyte fritt i forhold til egen og personlig økonomi, men altså slik samfunnet er bygd opp rundt økonomi igjennom salg og kjøp av varer og tjenester. Både på godt og ondt. Igjen, på hvordan samfunnet er bygd opp til å fungere sammen, slik at man ikke må produsere alt selv.

Ellers er jeg helt enig med deg. I forhold til EU-kontroll, så fikk jeg nylig ikke godkjent bil med to feil, med vedlagt prisoverslag på hvor mye verkstedet skulle ha for å ordne det. Prisen var da 7000 inkl mva. Fikk tak i helt nye og ekstakt samme (merke/varenummer) delene for 1800, og jobben var gjort med to-tre timers egeninnsats.

Da er jo ikke valget veldig vanskelig, når man kan skru selv.
Tangen
#8. Postet 20.01.2022 av Tangen
Kan hende at jeg ikke formulerte meg godt nok her. Men tanken var slik samfunnet fungerer i dag, at det er mange jobber som går på å selge varer og tjenster som ikke var der tidligere, f.eks før den industrielle revolusjon, hvor man da produserte mat selv osv. Med flyt i økonomien mener jeg da at det er flere forskjellige yrkesgrupper som selger varer og tjenester som dekker behov/etterspørsel og at mange har jobb. Som bridrar at man har bedre kjøpekraft og igjen kan kjøpe av andre. Så «sirkulasjon og god flyt i økonomien» var ikke ment som at man skal la pengene flyte fritt i forhold til egen og personlig økonomi, men altså slik samfunnet er bygd opp rundt økonomi igjennom salg og kjøp av varer og tjenester. Både på godt og ondt. Igjen, på hvordan samfunnet er bygd opp til å fungere sammen, slik at man ikke må produsere alt selv.

Ellers er jeg helt enig med deg. I forhold til EU-kontroll, så fikk jeg nylig ikke godkjent bil med to feil, med vedlagt prisoverslag på hvor mye verkstedet skulle ha for å ordne det. Prisen var da 7000 inkl mva. Fikk tak i helt nye og ekstakt samme (merke/varenummer) delene for 1800, og jobben var gjort med to-tre timers egeninnsats.

Da er jo ikke valget veldig vanskelig, når man kan skru selv.
Ok, jeg oppfattet det slik at du mente man kanskje burde overlate alt til "spesialister" slik at disse ble sysselsatt og man fikk "flyt i økonomien". Mao. at man kanskje bare burde være "spesialist" selv og kjøpe inn alt av varer og tjenester som ikke er ens yrke. Men jeg regner med at jeg tok feil.

For det du tenker på er vel nettopp spesialisering som har blitt normen i dagens samfunn, og kanskje i økende grad. I det gamle jordbrukssamfunnet hadde de fleste naturalhusholdning og man skaffet til veie det meste av det man trengte med egen innsats. Men selv da fantes det unntak, man trengte f.eks folk som kunne smelte jern og lage produkter av det (smeder), og en hel del andre ting.

Men det er ingen tvil om at spesialiseringen er en av faktorene som har gjort levestandarden vår mye bedre fordi alt (masse)produseres mer effektivt, og samfunnet har blitt stadig mer spesialisert. På den annen side koster det også skjorta noen ganger. En bilmekaniker f.eks tar rundt 1500 kr/t, og rørleggere og snekkere er heller ikke billige. Mange ting kan vi fortsatt gjøre helt eller delvis selv, men jammen er jeg glad vi har leger og tannleger f.eks
Anonym
#9. Postet 20.01.2022 av Anonym
Ok, jeg oppfattet det slik at du mente man kanskje burde overlate alt til "spesialister" slik at disse ble sysselsatt og man fikk "flyt i økonomien". Mao. at man kanskje bare burde være "spesialist" selv og kjøpe inn alt av varer og tjenester som ikke er ens yrke. Men jeg regner med at jeg tok feil.
Ja, ble nok en misforståelse der :D Skal se om det kan formuleres bedre :)
Stigejacob
#10. Postet 20.01.2022 av Stigejacob
Jeg ser vel på meg selv som handy, og er vel ikke så redd for å kaste meg ut i noe som jeg ikke har gjordt før. Men jeg må si at en mann er mere byggd for tyngre oppgaver,og har mere krefter. Selv om jeg kan gjøre en del ting selv, så må jeg jo si at jeg foretrekker en handymann som jeg kan samarbeide med og som kan klare tyngre jobber. Jeg liker å gjøre mye selv, så å leige inn er ikke min første tanke. Jeg tar altid en runde på om jeg kan gjøre det selv...men ett sted går grensen da. Med en mann som apsolutt ikke kan gjøre noe som helst manne-ting som enten skru bil/båt,sage ved,eller bygge/snekkre osv....er en mangelfull mann da...Men alt kan jo læres om man har interesse for det. Jeg mener en som kunn kan trykke på taster, fiske litt,og vaske egne klær o.l huslige ting. Det er litt "turn off" for min del. Og menn som kan vaske egne klær,lage litt enkel mat,støvsuge er basiskunnskaper mener jeg da. Kan man ikke det så har man levd litt for lenge hos mor, eller samboer/ektefelle som har tatt rollen som mor ;) Så handymann på en eller anna måte er nå velkomment ja. Spesielt om han kan gjøre andre oppgaver enn hva jeg kan, som å skru bil/reparere eller kjøre store maskiner.Kan litt om alt.
Ikke mye hjelp i noen som kan mekke nå. Kan ikke mekke elbiler. De liker ikke at du fikser bilene, og gjør det litt umulig. Så du må på verksted for å fjerne feilkoder om du gjør det. Det må vi da med alle nye biler også. Skal du reparere bil, da trenger du 20 år gammel bil, ellers må feilkodene stort sett fjernes av verksted etterpå, så de får jobb og penger. Din fremtidige mann bør kunne snekre fremfor å fikse bil. Snart så er det mest praktiske du kan søke som kan reparere ting, en brillejesus med veldig tynne armer som kan bytte HDD i din PC.
Øystein-Skum93 sier: Søker etter venner, bekjentskaper, venninner, turvenner og kjæreste her inne. Hvor er du? Bare å sende meg en melding!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16