Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 11.01.2022 av Anonym.
Spør en katolikk om katolsk tro
Guds fred (pax Domini)

På en tråd, som nu har blitt fjernet, ble jeg anmodet om å holde samtaler med andre her på forumet om katolsk tro. Jeg er mer enn villig til dette, men forventer og krever at samtalen har en respektfull tone. Jeg ønsker IKKE å omvende folk, men alene å opplyse om katolsk tro og - forhåpentligvis - gi folk et mer positivt bilde av Kirken. Kirken selv oppmuntrer oss troende til samtale med medkristne (katekismen, § 821) og i dokumentene fra Vatikan II er det en oppfordring til katolikker om å sette seg inn i ikke-katolske kirkesamfunn.

Jeg svarer på spørsmål om katolsk tro (inkl. kritikk av denne), så lenge tonen er respektfull. Hatefulle meldinger mot katolsk tro vil bli besvart med bibelvers. I tillegg må følgende merkes:

1. videoer blir ikke sett; jeg svarer ikke på kritikk i videoer.
  2. lenker blir ikke lest; jeg svarer ikke på kritikk gitt i lenker.
  3. pave Frans er en svært omstridt mann i katolske kretser, så jeg unnlater å besvare ting om ham.

Litt info om meg selv:
Jeg er konvertitt, noe som betyr at jeg har en del bedre kunnskap om Kirken enn mange cradle Catholics. Jeg er en klassist som valgte å omskolere meg til lærer heller enn å ta en doktorgrad (hvis noen kjenner til en høyskole/et universitet som trenger folk, gi gjerne en lyd). Jeg har lest minst 500 bøker om kristendommen, kan kirkehistorie fra kirkefedrene til i dag på rams og leser kirkefedrene på fritiden (nu Novatian). Bibelen har jeg lest et par ganger og jeg holder på med grundige studier av bøker i den (nu Forkynneren med en seks kommentarer). Jeg er vant til å argumentere med utgangspunkt i bøker og vitenskapelige artikler.

Jeg er hverken prest eller utdannet teolog, så det kan forekomme feil i mine svar.

Endelig:
Jeg er i full jobb og har i tillegg en kjæreste (en nydelig og svært from dame). Dette betyr at jeg er en ganske travel mann; jeg kan ikke love svar hver dag og noen ganger kan det ta dagevis mellom hver gang jeg svarer.

Måtte Gud la denne tråden bli gagnlig for alle som deltar.

Svar på innlegg

Stigejacob
#1. Postet 11.01.2022 av Stigejacob
Ja, enda en som ba om sensur, og så slettet sin post, sørgelig. Skal vi lytte til disse stemmene som vil drepe frie ytringer og diskusjoner her? Er stemningen blant folk at man ikke må treffe meningsmotstandere her, og at virus, andre "konspirasjonsgreier", og en eventuell debatt mellom deg og pådenneklippen må foregå på andre forum? I så fall hvor? Er det noen som kan linke til et sted der folk kan krangle frem og tilbake om disse temaene, uten at en forsvinnende liten minoritet av en minoritet skal be om sensur? Kan disse menneskene unslippes?
Anonym
#2. Postet 11.01.2022 av Anonym
Ja, enda en som ba om sensur, og så slettet sin post, sørgelig. Skal vi lytte til disse stemmene som vil drepe frie ytringer og diskusjoner her? Er stemningen blant folk at man ikke må treffe meningsmotstandere her, og at virus, andre "konspirasjonsgreier", og en eventuell debatt mellom deg og pådenneklippen må foregå på andre forum? I så fall hvor? Er det noen som kan linke til et sted der folk kan krangle frem og tilbake om disse temaene, uten at en forsvinnende liten minoritet av en minoritet skal be om sensur? Kan disse menneskene unslippes?
Hvilken relevans har dette til katolsk tro?

Ellers: tror det du leter etter er reddit.
Anonym
#3. Postet 11.01.2022 av Anonym
Jeg vet lite om katolsk tro og vil derfor gå rett til det jeg mener er kjernen i alt som har med tro å gjøre;
regner dere bibelen som eneste veiledning/rettesnor for et liv i tro?
Stigejacob
#4. Postet 11.01.2022 av Stigejacob
Hvilken relevans har dette til katolsk tro?

Ellers: tror det du leter etter er reddit.
Relevansen er den tråden som trådstarter slettet, som fikk deg til å skrive denne, ikke sant. Jeg bryr meg ikke om hvilken gren du hører til. Jeg er ikke her for å omvende deg. Vatikanet er ikke bra, og pavene er elendige, men du får tro bra om det, om du vil. Den katolske kirke som organisasjon kan du ikke være uenig i at er halvparten en kriminell organisasjon, på mange måter. Og har så mange svarte flekker på den hvite kjortel, at det er på høy tid at de tar en rebranding nå. Greit budskap, men ikke lederskap. Er vel en grunn til at de trenger status som egen stat når de holder på slik. Og veldig hyklersk å fortelle verden at de må operere slik og slik i Guds navn, når de ikke gjør det selv. Og er det ikke nok taler om barna og å ikke være grådige nå, når det knapt nok er farligere steder for barn, og knapt finns stater med fullere velv, og søkkrik nasjonalbank.
Andor
#5. Postet 11.01.2022 av Andor
så et program som het uløste gåter for en del år siden,de tok opp stort sett uløste drap, og folk som hadde forsvunnet. Men så var det en gang om ei lita jente som hadde fått en 100% dødelig nervesykdom som en kunne se på røntgen bilde. Moren ville ta henne med til en Katolsk kirke for forbønn,da hun hadde hørt at folk hadde blitt bra av forbønn der tidligre. Hun ville også ha med mannen men han var ateist og ville ikke bli med,men hun ga seg ikke og til slutt ble han med. Da de kom til kirken ble jenta tatt frem til Presten og han spurte jenta om hun trodde på Jesus? Hun sa ja og han la hånda på hodet hennes og ba for henne.Da de gikk ut av kirken spurte jenta sin mor hvorfor presten brukte så mye varme i sine hender? De tenkte ikke så mye mer over dette,men dagen etter så mor til sin forbauselse at jenta hoppet tau ute i hagen,det hadde hun ikke klart på lenge.Og hun ble bare bedre og bedre,og til slutt tok de jenta til legen som tok nytt røntgen bilde som viste at hun var 100% frisk.Så far som tidligre var ateist takket Gud. På slutten av programmet spurte programleder har Gud grepet inn og helbredet denne jenta? Han svarte seg selv,uten tvil.Og dette var ikke en kristen kanal.
Så jeg tror helt klart det er feil og anklage forskjellige menighet.Gud ser til hjerte.
Anonym
#6. Postet 11.01.2022 av Anonym
Jeg vet lite om katolsk tro og vil derfor gå rett til det jeg mener er kjernen i alt som har med tro å gjøre;
regner dere bibelen som eneste veiledning/rettesnor for et liv i tro?
Nei, vi gjør ikke dette, på lik linje med alle ikke-protestantiske kirkesamfunn i Østen. Det er vanlig i katolsk - og ortodoks litteratur - å regne sola scriptura, idéen om at Bibelen alene er kilde til alle dogmer, som en ny lære som reformantene sto bak. For å gi et eksempel på standard kritikk av sola scriptura fra ortodoks (og katolsk) hold:

The Orthodox have multiple objections to the doctrine of sola scriptura, on the grounds of reason, on practical grounds, and also from church history and tradition. First, sola scriptura fails its own test, since such an idea is found nowhere in the Bible. It is true that the Bible speaks very highly of the value of Scripture (e.g., 2 Tim. 3:16), but never does it say that it is exclusively authoritative, nor even that it is supremely so. Ironically, the Bible describes the Church (not itself) as the “pillar and ground of the truth” (1 Tim. 3:15).

St. Paul also commands believers in Thessalonica not merely to read the Bible, but to “stand fast and hold the traditions which you were taught, whether by word [of mouth] or our epistle” (2 Thess. 2:15). That is, Paul expects them to hold to church tradition, whether it is written (Scripture) or passed on by oral teaching. Readers of the Protestant-made New International Version (NIV) translation will miss this, because the NIV translates the Greek word paradosis (“tradition”) as “teaching” when it is used in a good light but as “tradition” when used negatively. This approach distorts what the Bible actually says. The biblical text distinguishes between two different kinds of paradosis—the tradition of man and the tradition of God.

A number of practical problems are introduced by sola scriptura, as well. The old Roman Catholic characterization of sola scriptura, “every man his own pope,” also seems apt to the Orthodox, though we see individual infallibility as the problem, no matter who claims it. Because every believer becomes an authority in interpreting the Scripture, we have to ask how we are to defend against heresy. If everyone is qualified to interpret Scripture, who can judge if someone is teaching heresy? And how can Protestants object to an infallible papacy while teaching their own personal infallibility? The pope is not infallible, but I am? (Damick, Andrew Stephen. Orthodoxy and Heterodoxy.)

Kjernen i katolsk lære er hellig tradisjon. Vi verdsetter skriften, naturligvis, men vi er dypest sett lojale til Kirken og dens lære, som gitt i bl.a. fedrene og konsilene; den hellige ånd virker fortsatt gjennom Kirken i dag. Vi argumenterer for at ikke engang hele urkirkens lære er å finne i NT. F.eks. oppmuntrer St Paul eksplisitt oss til å ta vare på tradisjonene: "Stå derfor fast, søsken, og ta vare på de overleveringene vi har undervist dere i, enten muntlig eller i brev" (2 Thess 3,15). Ordet "overleveringene" er her brukt til å oversette "paradosis", gresk for 'tradisjon'.

For mer om forholdet mellom Bibel og tradisjon se katekismen: http://www.katolsk.no/tro/kkk/k1_03.
Anonym
#7. Postet 11.01.2022 av Anonym
Relevansen er den tråden som trådstarter slettet, som fikk deg til å skrive denne, ikke sant. Jeg bryr meg ikke om hvilken gren du hører til. Jeg er ikke her for å omvende deg. Vatikanet er ikke bra, og pavene er elendige, men du får tro bra om det, om du vil. Den katolske kirke som organisasjon kan du ikke være uenig i at er halvparten en kriminell organisasjon, på mange måter. Og har så mange svarte flekker på den hvite kjortel, at det er på høy tid at de tar en rebranding nå. Greit budskap, men ikke lederskap. Er vel en grunn til at de trenger status som egen stat når de holder på slik. Og veldig hyklersk å fortelle verden at de må operere slik og slik i Guds navn, når de ikke gjør det selv. Og er det ikke nok taler om barna og å ikke være grådige nå, når det knapt nok er farligere steder for barn, og knapt finns stater med fullere velv, og søkkrik nasjonalbank.
Jeg hadde opprettet denne tråden uansett hva. Den slettede tråden handlet om noe annet og en diskusjon om katolsk tro hadde ikke vært på plass der.

Resten av ditt svar har jeg ikke så mye å si om - modus vivendi.
Anonym
#8. Postet 11.01.2022 av Anonym
Jeg skjønner...
Vår tro står etter min mening på to veldig ulike fundament, eller grunnvoller om du vil. Ingen flere spørsmål fra meg.
Stigejacob
#9. Postet 11.01.2022 av Stigejacob
Jeg hadde opprettet denne tråden uansett hva. Den slettede tråden handlet om noe annet og en diskusjon om katolsk tro hadde ikke vært på plass der.

Resten av ditt svar har jeg ikke så mye å si om - modus vivendi.
Så, du ville altså ikke forsvare din tro, når du ikke kan forsvare lederskapet, og stå bakom organisasjonen. Du vil ha det snevret inn til ett av de temaene som pådenneklippen har nevnt, som du føler deg trygg på, som om det er søndag eller lørdag som skal være hellig. Eller om det er OK å be til helgener. Ikke si du vil diskutere hva som helst om din tro, når du ikke vil diskutere at vatikanet omplasserer pedprester og lar dem holde på i unødige tiår ekstra, ved å flytte dem fra land til land. Som funket fint til interpol begynte å koordinere bittelitt, etter epidemien av katolske pedoreir i hver eneste by med mer enn 100 000 innebyggere i vesten. Eller hykleriet med penger og drive egen bank, være unntatt beskatning, osv. Ha din tro, men kunne svare på hva lederskapet i din organisasjon driver med. Minimumskrav, kan du ikke det, så var det veldig lite gjennomtenkt å starte denne tråden. Som du helt klart startet pga søkerens slettede tråd, uansett hva. God lykke med misjoneringen. Etter hva jeg har hørt så liker ikke katolikkkene at noviser prediker til folk, det kreves at de som gjør det kan (for)svare på aabsolutt alle tenkelige spørsmål. De vil ikke ha talspersoner som spiller dodgeball. Pass deg, Maria ser hva du skriver.
Anonym
#10. Postet 11.01.2022 av Anonym
Sikkert mange spørsmål som kommer her, men jeg lurte på et par ting i farta: Mener du at paven er Guds stedfordreder på jord? Og hva mener du om Maria; var hun Gudommelig eller var hun et menneske som ble brukt av Gud?
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen