NEDZED sier: bare raskt innom,ønsker alle en god helg :D
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 17.06.2021 av Anonym.
Det er Én Herre, én tro, én dåp. Men hvordan er denne ene dåpen?
Jesus befaler i Matteus 28:19 at vi skal bli døpt til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn. men hvordan praktiseres denne bafalingen?
Jo det ser vi 10 dager etter jesus ga befalingen i apg 2:38 da sa Peter til dem: «Omvend dere, og enhver av dere la seg døpe til Jesu Kristi navn til syndenes tilgivelse, og dere skal få Den Hellige Ånds gave. Vi ser det samme i Apg 8:16, Apg 10:48, Apg 19:5.
Men hvordan kan det være når jesus sier vi skal døpe til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn? Jo Far sitt navn er Jesus, Sønnen sitt navn er Jesus og Den Hellige Ånd sitt navn er Jesus!
La meg vise i skriften hvordan dette kan være. Heb 1:4 Han er blitt så mye høyere enn englene fordi Han har ARVET et mer framstående navn enn dem. Ef 3:14-15 Derfor bøyer jeg mine knær for vår Herre Jesu Kristi Far, – Fra Ham som ethvert farsforhold i Himlene og på Jorden har fått sitt navn.

Jesus har arvet navnet Sitt fra Sin Far - Gud Faderen, det var også jødisk tradisjon å oppkalle den førstefødte etter faren, vi kan se et eksempel på dette i Luk 1:59 Hvor dem vil oppkalle døperen Johannes etter faren Sakarja. Det er flere eksempler, men holder med Joh 5:43 Jeg er kommet i min Fars navn, og dere tar ikke imot Meg. Hvis en annen kommer i sitt eget navn, tar dere imot ham.
Så har vi Den Hellige Ånd, Joh 14:26 Men Talsmannen, Den Hellige Ånd, som Far vil sende i Mitt navn, Han skal lære dere alle ting, og minne dere om alt det Jeg har sagt dere.

Så den ene riktige dåpen er trosdåp til Herren Jesu Kristi navn!

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 17.06.2021 av Anonym
Jeg ble selv først døpt som barn, så tros dåp til de 3 titlene etter jeg kom til tro, så etter denne åpenbaringen om dåpen ble jeg etter hvert overbevist om at jeg måtte døpe meg på nytt til navnet over alle navn, Jesus Kristus!
Jesus sier jo at vi må bli født på ny av vann og Ånd i Joh 3:5
Og Mark 16:16 Den som tror og blir døpt, skal bli frelst, men den som ikke tror, skal bli fordømt.
Å peter befaler faktisk at dem skulle døpe seg i Apg 10:48!

Så dette er ikke noe jeg tar lett i hvert fall, så jeg vil oppfordre dere til å be om dere burde gjøre det samme som meg om dere også ble døpt til titler! Å om du ikke har døpt deg i det heletatt eller bare har blitt sprudlet på med vann som barn, så må du i hvert fall døpe deg! Om du tror da!
Anonym
#2. Postet 19.06.2021 av Anonym
dåpen til omvendelse av synder, Dåpen til Johannes døperen.
hvorfor dåper vi barna som vet ikke hva tro er.
Anonym
#3. Postet 19.06.2021 av Anonym
dåpen til omvendelse av synder, Dåpen til Johannes døperen
Hva tenker du på? Vi har et eksempel på noen som var døpt til Johannes dåp, men så døpte seg til Jesu navn :)
Apg 19:3-5 Han sa til dem: "Hva ble dere da døpt med?" De sa: "Med Johannes dåp." Da sa Paulus: Johannes døpte med omvendelsens dåp. Han sa til folket at de skulle tro på Ham som skulle komme etter ham, det er: på Kristus Jesus. Da de hørte dette, ble de døpt til Herren Jesu navn.
Anonym
#4. Postet 19.06.2021 av Anonym
dåpen til omvendelse av synder, Dåpen til Johannes døperen.
hvorfor dåper vi barna som vet ikke hva tro er.
Det er en katolsk skikk, har ingenting med bibelen å gjøre. Som du sier, barna vet ikke engang hva tro er.. Så det er bare tull.
Anonym
#5. Postet 19.06.2021 av Anonym
Første barnedåp skjedde i ca 300, som var helt ubibelsk.

I dag har vi spebarnsdåp. Som er vranglære og skaper forvirring rundt den bibelske læren om DHÅ.

Jesus var undfanget av DHÅ, Han hadde DHÅ i seg hele livet.
Da Jesus ble døpt fikk Han DHÅ over seg, først da ble Han i stand til å gjøre Guds gjerninger.

Mennesker som er spebarnsdøpts trenger ikke DHÅ over seg, for de fikk alt i dåpen. En merkelig lære
Anonym
#6. Postet 19.06.2021 av Anonym
Første barnedåp skjedde i ca 300, som var helt ubibelsk.

I dag har vi spebarnsdåp. Som er vranglære og skaper forvirring rundt den bibelske læren om DHÅ.

Jesus var undfanget av DHÅ, Han hadde DHÅ i seg hele livet.
Da Jesus ble døpt fikk Han DHÅ over seg, først da ble Han i stand til å gjøre Guds gjerninger.

Mennesker som er spebarnsdøpts trenger ikke DHÅ over seg, for de fikk alt i dåpen. En merkelig lære
Ja har snakket med flere som føler dem ikke trenger å døpe seg siden dem fikk sprudlet litt vann på seg av en prest når dem var spebarn.. I mine øyne er det bare et smart triks av Satan for å lure folk til å tro at dem ikke trenger trosdåp.. tragisk.
Anonym
#7. Postet 19.06.2021 av Anonym
Hel enig, Ja, denne dåpen av Johannes er virkelig en dør som fører til frelse. Derfor må vi være sikre på vår forpliktelse til frelse, og det er derfor vi må vite at frelse er individuell. Hør først de gode nyhetene om frelse, og ta deretter en personlig beslutning om å være et Guds barn gjennom frelsesdåpen i Jesu Kristus name.
Anonym
#8. Postet 19.06.2021 av Anonym
Hel enig, Ja, denne dåpen av Johannes er virkelig en dør som fører til frelse. Derfor må vi være sikre på vår forpliktelse til frelse, og det er derfor vi må vite at frelse er individuell. Hør først de gode nyhetene om frelse, og ta deretter en personlig beslutning om å være et Guds barn gjennom frelsesdåpen i Jesu Kristus name.
Ja Johannes dåp var noe som banet vei for Jesus, må si jeg ikke helt fortår hvordan det fungerte. Men Johannes dåpen er ikke noe vi trenger å ta del i uansett. Vi går rett til dåp i Jesu navn etter vi har hørt de gode nyhetene om hvordan Jesus døde for våre synder å sto opp igjen fra det døde på den 3 dag. Så når vi hører, tror og velger å omvende oss fra vår synd og døde gjerninger så kan vi døpe oss! Da inngår vi en god samvittighets pakt med Gud, blir begravd med Kristus å står opp igjen med Han til ett nytt liv med Han! Vi blir en del av kroppen Han sin å Han er nå vårt hode :) +++
Anonym
#9. Postet 19.06.2021 av Anonym
Jesus var undfanget av DHÅ, Han hadde DHÅ i seg hele livet.
Da Jesus ble døpt fikk Han DHÅ over seg, først da ble Han i stand til å gjøre Guds gjerninger.

hmm.. hvordan tenker du at Han hadde Den Hellige Ånd i seg hele livet? Jesus ble undfanget av Den Hellige Ånd ved jomfru Maria ja, å er Guds Sønn, Han er utgått fra Gud Faderen, Gud er En, Å det er En Ånd, så Dem er av samme Ånd, Han er i Far og Far i Ham, samme med Den Hellige Ånd. Dem var alltid Ett. Men Jesus ga avkall på Guddommen sin å vandret som et menneske, men når Han ble fyllt av Den Hellige Ånd så begynte Han å vandre i Guds kraft :)
NEDZED sier: bare raskt innom,ønsker alle en god helg :D
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16