Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 07.05.2021 av Anonym.
Hvor er "klimakrisen"?
Dette er overskriften på en artikkel i dag som anbefales å lese, også av kristne:

https://resett.no/2021/05/06/hvor-er-klimakrisen/

Svar på innlegg

Tangen
#1. Postet 07.05.2021 av Tangen
Han har fått summert det opp veldig bra i den artikkelen. Nå skal vi huske på at de har dreid fokuset fra "global oppvarming" i første omgang til "klimaendringer" og "klimakrise". Kan hende flere og flere har oppdaget at kartet ikke stemmer med terrenget og at vi ikke har noen særlig oppvarming å snakke om etter at vi for alvor begynte å slippe ut CO2 fra fossile brensler, dvs. fra ca. 1950.

Vi kan snakke om en oppvarming omlag de siste 300 år etter den såkalt "lille istida" (kalt "Maunder Minimum" formelt sett) og et par andre lignende men mindre kalde perioder etterpå (bl.annet "Dalton Minimum"), men hvem ved sine fulle fem er imot noe sånt? Jeg tror ikke det var noen særlig behagelig tid å leve når somrene her nord ofte var ekstremt korte og med dårlige dyrkingsforhold.

Tvert om tror jeg heller vi bør frykte nedkjøling og være glade for at det er såpass mye CO2 i atmosfæren (ca. 410 ppm. nå) og ikke 250 eller under som tidligere som i virkeligheten betyr sulteforing av planter.
Jeg tror vi skal få se allerede kommende vinter hva nedkjøling betyr, og hva det vil ha å si for energipriser, matpriser mm.

Å bruke så vanvittig mye ressurser og midler på å bekjempe en trussel man ikke kan bevise er galskap, og det tror jeg etterhvert mange vil bli sinte på fordi disse midlene kunne blitt brukt til langt mer produktive tiltak.
Andor
#2. Postet 07.05.2021 av Andor
Han har fått summert det opp veldig bra i den artikkelen. Nå skal vi huske på at de har dreid fokuset fra "global oppvarming" i første omgang til "klimaendringer" og "klimakrise". Kan hende flere og flere har oppdaget at kartet ikke stemmer med terrenget og at vi ikke har noen særlig oppvarming å snakke om etter at vi for alvor begynte å slippe ut CO2 fra fossile brensler, dvs. fra ca. 1950.

Vi kan snakke om en oppvarming omlag de siste 300 år etter den såkalt "lille istida" (kalt "Maunder Minimum" formelt sett) og et par andre lignende men mindre kalde perioder etterpå (bl.annet "Dalton Minimum"), men hvem ved sine fulle fem er imot noe sånt? Jeg tror ikke det var noen særlig behagelig tid å leve når somrene her nord ofte var ekstremt korte og med dårlige dyrkingsforhold.

Tvert om tror jeg heller vi bør frykte nedkjøling og være glade for at det er såpass mye CO2 i atmosfæren (ca. 410 ppm. nå) og ikke 250 eller under som tidligere som i virkeligheten betyr sulteforing av planter.
Jeg tror vi skal få se allerede kommende vinter hva nedkjøling betyr, og hva det vil ha å si for energipriser, matpriser mm.

Å bruke så vanvittig mye ressurser og midler på å bekjempe en trussel man ikke kan bevise er galskap, og det tror jeg etterhvert mange vil bli sinte på fordi disse midlene kunne blitt brukt til langt mer produktive tiltak.
Kan du da forklare hvorfor dyrearter og koraler forsvinner i rekord tempo? Og forklare hvorfor skogbranner har eskalert de siste årene som følge av varmere vær.Havet blir stadig surere og tang og kotaler forsvinner i rekord tempo.Fortsetter vi utviklingen vil det bli en katastrofe for havet og mange mennesker og dyr i 2050.

https://www.sintef.no/siste-nytt/2017/derfor-tar-klimaskeptikeren-feil/
Tangen
#3. Postet 07.05.2021 av Tangen
Kan du da forklare hvorfor dyrearter og koraler forsvinner i rekord tempo? Og forklare hvorfor skogbranner har eskalert de siste årene som følge av varmere vær.Havet blir stadig surere og tang og kotaler forsvinner i rekord tempo.Fortsetter vi utviklingen vil det bli en katastrofe for havet og mange mennesker og dyr i 2050.

https://www.sintef.no/siste-nytt/2017/derfor-tar-klimaskeptikeren-feil/
Hvis du leser pensjons lenkede artikkel kan du se at nettopp det motsatte hevdes. Det er ganske typisk, "eksperter" eller eksperter er uenige, og lekfolk som de fleste er på de fleste områder blir da henvist til å måtte velge hva man vil tro er mest sannsynlig. Problemet i dag er at man blir bombardert ensidig med klimakatastrofe i media, ofte uten noen som helst form for innvendinger.

Jeg tror ikke menneskelige utslipp av CO2 har en fjert å si for CO2-mengden i havet. Det styres av "Henrys lov" som du gjerne kan søke deg fram til. Det som er et faktum er at mengden CO2 i atmosfæren er en bitteliten del av hva som finnes i havene, og det igjen er en bitteliten del av hva som finnes lagret i jordoverflaten. Ikke bare i kull, olje og gass, men også i ulike mineraler/stein som f.eks kalkstein.

Så er det en viktig bibelsk faktor jeg bare vil nevne kort men som man ikke ofte ser i debatten, heller ikke på kristne forum: Gud hevder faktisk i Bibelen (særlig GT) at det er HAN som kontrollerer været og klimaet på Jorda. Bare for å ta noen noenlunde sitater utenom bibelvers så sier Han f.eks at "Han kan la det regne over èn by og være tørt over en annen". Videre at Han kan gi regn til både de onde og de gode".

De som har lest mye i GT kan umulig unngå å oppdage hvor viktig vær og klima er i å fullbyrde Guds vilje, enten til velsignelse eller straffedom. F.eks, i Egypt var det sju gode og sju magre år pga. rikelig og lite nedbør. På Elias tid var det tørke i tre år såvidt jeg husker. Rent generelt har Gud plassert folkegrupper i både nedbørsrike og nedbørsfattige områder, og Han har sørget for at hvite er plassert i nord fordi vår hud har evne til å danne mer vitamin D i den svake sola, mens mer mørkhudete er plassert lenger sør og tåler solskinn bedre.

Slik jeg ser det er alle måter å hevde på at mennesker kan påvirke klimaet en ren satanisk løgn, nettopp fordi dette er en så viktig måte Gud oppfyller sin vilje med oss på.
Andor
#4. Postet 07.05.2021 av Andor
Det er 97% av alle klimaforskere er samstemte at vi har alvorlige klimaendringer.De resterene er enten i olje og gass industrien og så har du de trump har spadd opp.Klimaendringen skapt av mennesker er et faktum,og det at Gud kan styre det er helt sikkert.Men Han vil ikke gjøre det før vi lærer av våres søppel og forurensende adferd,vi høster det vi sår.Husker jeg leste på 80 tallet at klimaet ville ikke klare at kina også ville få et levesett slik vi har i veste,nå er det ikke bare kina som kommer for fullt men også India med fler.Bare les om koralene i Australia.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/WOM2l2/rapport-dommedag-for-verdens-stoerste-korallrev
Anonym
#5. Postet 07.05.2021 av Anonym
Andor er den mest blinde på hele kristendate. Ser han kommentere hele tiden, og ser bare uintelligente ting.

Dyrearter er jo grunnet menneskers jakt, grådighet etc.
Koralrev blir også påvirket at turisme, lokal forurensing og fiske.

Og skulle jeg svart på spørsmålet ville jeg nevnt noe som faktisk kan være et argument: mer orkaner og skogbranner for å nevne noe. Men når man ikke greier å se riktig argument imot så burde man begynne å opplyse seg selv.

Hvorfor "klimakrise" er perfekt:
Noe å skylde på å ta fokuset vekk fra Gud. I fremtiden når Gud kommer til å øke den fødselsveene er klima det de kommer til å skylde på. Så er en perfekt bakteppe der også:)
Anonym
#6. Postet 07.05.2021 av Anonym
Hvorfor "klimakrise" er perfekt:
Noe å skylde på å ta fokuset vekk fra Gud. I fremtiden når Gud kommer til å øke den fødselsveene er klima det de kommer til å skylde på. Så er en perfekt bakteppe der også:)
Ja, perfekt å bruke "klimakrise" til å innføre en Søndagslov også :)

Andor
#7. Postet 08.05.2021 av Andor
Andor er den mest blinde på hele kristendate. Ser han kommentere hele tiden, og ser bare uintelligente ting.

Dyrearter er jo grunnet menneskers jakt, grådighet etc.
Koralrev blir også påvirket at turisme, lokal forurensing og fiske.

Og skulle jeg svart på spørsmålet ville jeg nevnt noe som faktisk kan være et argument: mer orkaner og skogbranner for å nevne noe. Men når man ikke greier å se riktig argument imot så burde man begynne å opplyse seg selv.

Hvorfor "klimakrise" er perfekt:
Noe å skylde på å ta fokuset vekk fra Gud. I fremtiden når Gud kommer til å øke den fødselsveene er klima det de kommer til å skylde på. Så er en perfekt bakteppe der også:)
Bare for de jeg ikke er hjernevasket og tror på de sinnsvake konspirasjonsteoriene? Må være totalt blind for og avfeie klimaendringene nå.Heldigvis finnes det oppegående kristene også elles hadde jeg ikke orket dette,er som Jesus sa til disiplene,hvor lenge skal jeg holde ut med dere.
Anonym
#8. Postet 08.05.2021 av Anonym
Bare for de jeg ikke er hjernevasket og tror på de sinnsvake konspirasjonsteoriene? Må være totalt blind for og avfeie klimaendringene nå.Heldigvis finnes det oppegående kristene også elles hadde jeg ikke orket dette,er som Jesus sa til disiplene,hvor lenge skal jeg holde ut med dere.
Er jo hjernevasket man er før man begynner å søke sannhet:)

Av alle ting fikk jeg denne topicen opp i feeden min da lagt ut i natt:

https://youtu.be/-N8Uol0xxGQ

S
å tror det er en mening bak det og at jeg skal dele den med deg og dere :)
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16