Er vi villige til å ofre, avlegge, vende om, flykte fra våre syndige vaner? Gud vil jo hjelpe oss, og vi må ikke glemme at Faderen ga Sin Sønn til døden, og Sønnen ga Sitt liv. De ofret jo alt! Er det da riktig av oss å ikke ville ofre for Faderen og Sønnen?! Elsker vi lysten høyere enn Gud? Bibelen forklarer hvordan vi skal avstå fra synd. Synd er brudd på Guds bud. Mer her :
"Hvis dere elsker Meg, så hold Mine bud." - Johannes 14:15
"Men jeg sier: Vandre i Ånden, og dere skal slett ikke fullføre kjøttets begjær." - Galaterbrevet 5:16
"Den som skjuler sine overtredelser, skal det ikke gå godt, men den som bekjenner og vender seg fra dem, skal få barmhjertighet." Salomos Ordspråk 28.13
"Kjøttets gjerninger er åpenbare. De er: ekteskapsbrudd, hor, urenhet, skamløs utukt,avgudsdyrkelse, trolldom, hat, stridigheter, sjalusi, vrede, selvhevdelse, splittelser, partier, misunnelse, mord, drukkenskap, umoralsk festing og andre slike gjerninger. Om disse gjerningene sier jeg dere nå på forhånd, slik som jeg også sa til dere tidligere, at de som gjør slikt, skal ikke arve Guds rike." - Galaterbrevet 5:19-21
"Men ikle dere Herren Jesus Kristus, og lukk ikke opp for kjøttet, slik at lystene vekkes." - Romerbrevet 13:14
"Flykt også fra de ungdommelige lyster! Men jag etter rettferdighet, tro, kjærlighet og fred med dem som påkaller Herren ut fra et rent hjerte." - 2. Timoteus 2:22
"Derfor skal også vi, siden vi er omgitt av en så stor sky av vitner, legge av enhver byrde og synden som så lett fanger oss, og løpe med utholdenhet i den kampen som er lagt foran oss." - Hebreerbrevet 12:1
"Vi må overgi oss helt til Gud, for ellers vil Han aldri kunne forandre oss etter Sitt bilde. Vi er av natur fremmede for Gud. Den Hellige Ånd skildrer vår tilstand med disse ord: «Dere var en gang døde på grunn av deres misgjerninger og synder.» «Hvert hode er sykt og hvert hjerte svakt. Fra fot til hode er ingen ting helt.» Vi er fanget i djevelens snare og «må gjøre hans vilje» (Ef 2,1; Jes 1,5.6; 2 Tim 2,26). Gud ønsker å helbrede oss og sette oss i frihet, men fordi dette krever fullstendig forvandling, en fornyelse av hele vår natur, må vi overgi oss helt til Ham." - Veien Til Kristus.
Gammel natur og Ny natur - YouTube