Tangen, kanskje ikke så enkelt som jeg trodde, dette med "jøde" og "israelitt".
Paulus var jo jøde, men så sier han også i Rom. 11, 1 at han var "israelitt, av Abrahams ætt, av Benjamins stamme."
Det er sant, det er faktisk et ganske komplisert spørsmål

Jeg glemte å nevne at ikke absolutt alle fra de 10 stammene etter delingen ble bortført til Assyria eller andre steder i perioden 740-720 f.Kr. Det er bibelsk belegg for at noen ble værende, sannsynligvis fra lavere samfunnsklasser som trengtes i jordbruket mm. I 2. Krønikebok 30 f.eks som handler om Judakongen Hiskias religiøse reform står det om folk fra Efraim, Manasse, Sebulon og Asjer. Tidligere hadde også noen fra de 10 stammene sluttet seg til Juda-riket etter delingen fordi de ville ha en David-etterkommer som konge og ikke Jeroboam I.
Levittene hadde hele tida en egen identitet innen Juda og det samme med Benjamin antakelig minst fram til 70 e.Kr. da romerne inntok og ødela Jerusalem etter opprøret. Man hadde tydeligvis ættelister, ellers kunne ikke Paulus vite sitt eget opphav. Det er ganske imponerende egentlig når man tenker over at fra Paulus og bakover til delingen av riket er det omlag 700 år, eller 4-500 år til Ester og Mordekai som var fra Benjamin også. Vi mennesker i Norge i dag kjenner knapt identiteten til våre egne oldeforeldre, enn si tipp- og tipp-tipp osv.
Det finnes noen som mener at galileerne på Jesu tid i virkeligheten var benjaminitter, mens de i Judea og Samaria var jøder og andre grupperinger. Det er ingen tvil ut i fra NT at galileerne skilte seg ut fra resten, vi husker jo f.eks hvordan Peter ble avslørt pga. måten han snakket på (dialekt). Uansett bakgrunn er det i grunnen pussig at samtlige av disiplene var galileere unntatt Judas. Da han avslørte seg selv og en ny disippel kom til var han også galileer. Jeg tror sjelden på tilfeldigheter og særlig når det gjelder såpass mange mennesker.
Judas derimot var høyst sannsynlig edomitt siden han som tilnavnet hans Ishkariot sier kom fra byen Karioth, "ish" betyr menneske.