Svar #4. Postet 31.03.2021 kl 16:58 av
compaq.
Pilatus setter opp en innskrift på pælen som lyder: Jesus, nasareeren, jødenes Konge. Han skriver tydeligvis ikke bare fordi han respekterer Jesus, men fordi han avskyr de jødiske prestene fordi de har presset ham til å uttale dødsdommen over Jesus. For at alle skal kunne lese innskriften skriver den på tre språk på hebraisk, på latin, det offisielle språket og på det greske fellesspråk.
Overprestene deriblant Kaifas og Annas blir bestyrtet. Denne positive kunngjøringen er et skår i deres seiersglede. derfor protesterer de: Skriv ikke Jødenes Konge. Pilatus er irritert over at han med har latt seg bruke av prestene, så han svarer bestemt med forakt i stemmen: Det jeg har skrevet, har jeg skrevet.Prestene og en stor folkemengde samler seg nå på henrettelsesstedet og prestene prøver å komme med innvendinger mot det som står på innskriften. De gjentar det falske vitnesbyrd som ble avlagt tidligere i rettssaken som Sanhedrinet holdt. Det er derfor ikke overraskende at de som går forbi, begynner å håne Jessus. De rister på hodet og sier spottende: Du som skulle rive ned templet og bygge det opp på tre dager, frels deg selv. Hvis du er en Guds sønn, så stig ned fra torturpælen. Andre har han frelst, seg selv kan han ikke frelse sier overprestene og deres religiøse venner. Han er Israels konge, la ham nå stige ned fra torturpælen, så skal vi tro på ham. Han har satt sin lit til Gud, la nå ham redde ham hvis han vil ha ham for han har sagt: Jeg er Guds Sønn.
Soldatene lar seg rive med og gjør også narr av Jesus. Spottende tilbyr de ham sur vin. Øyensynlig holder de den like opp til de tørre leppene hans. Hvis du er Jødenes Konge, så frels deg selv sier de hålig. De to røverne som er pælfestet på hver side av Jesus, spotter ham også. Tenk på det. Det største menneske som noen gang har levd, ja, han som var sammen med Jehova Gud om å skape alle ting, må tåle så mye hån og spott.