Øystein-Skum93 sier: Kun hele Vestlandet, Svalbard og Longyearbyen er uaktuelt og helt uaktuelt for meg å finne kjæreste og kone
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 23.02.2021 av Anonym.
Hvorfor venter kristne på at "Dommen skal begynne med Guds hus"?
For det er jo dette som ofte blir forkynt. Kanskje ikke så rart. Men la oss se litt på det.

I Luk. 21 legger Jesus ut om endetiden og sier bl.a. at "Men når dere ser Jerusalem omringet av krigshærer, da skal dere vite at byens ødeleggelse er nær. Da må dere som er i Judea flykte til fjells."

Jesus kaller det "gjengjeldelsens dager, som det står skrevet" (i GT, bl.a. Jes. 64, 4 - Jer. 46, 10 og Hos. 9, 7).

I Luk. 21, 32 (i min Bibel) sier Jesus : "Sannelig sier jeg dere. Denne slekt skal ikke forgå før det er skjedd alt sammen".

Men går jeg inn på biblehub.com finner jeg ikke i en eneste bibel at det står "denne slekt"! I alle jeg slo opp i sto det: "this generation"!!!
Da vil Luk. 21, 32 lyde: " Sannelig sier jeg dere: Denne generasjonen skal ikke forgå før det er skjedd alt sammen."
Det blir en helt annen betydning!

1. Pet. 4, 17: "For tiden er kommet da DOMMEN skal begynne med GUDS HUS."
Peter stiler dette brevet til jødene i utlendighet, eller diasporaen.

Hva er "Guds hus"?

Som tolvåring sa Jesus at han var i " min Fars hus" da foreldrene fant ham i tempelet. Han sa også om dette tempelet, som apostlene hans så på med egne øyne:

"det skal ikke være igen stein på stein".

I år 70 ble tempelet totalt ødelagt i dommen jødene fikk fordi de ikke ville ta imot Kristus, da var det gått ca en "generasjon", slik Luk. 21, 32 sier.

At feil oversettelse i norske bibler er et alvorlig problem, kan vi bl.a. se her. Du kan selv undersøke på biblehub.com.
Søk eventuelt også med engelsk tekst på internett angående 1. Pet. 4, 17 så vil du kanskje finne artikler om dette.
Inntil nylig var dette helt ukjent for meg.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 23.02.2021 av Anonym
Fokus på trådens tema.

Fordi bibelen bare er delt i to: GT og NT, den gamle og den nye pakt.
Anonym
#2. Postet 23.02.2021 av Anonym
Har du virkelig ikke annet å møte Guds ord med enn å si din mening om meg?
Jeg er ikke tema i dette innlegget, selv om du ønsker å gjøre meg til det og slik du vanligvis gjør.
Slikt kan jeg ikke ta seriøst.

Kanskje jeg burde spørre deg hvordan du fant Gud, det ville kanskje være interessant å vite og å få dine erfaringer. Men det kan du jo ta i et innlegg du kanskje kan skrive selv?
Kanskje du da også kunne fortelle når Gud ikke finnes, siden du skriver jeg må søke Gud mens han finnes...det burde du da vite siden du skriver det, vil jeg tro.

Og meg bekjent var ikke alle i GT under den gamle pakt, så kan da vel heller ikke hele Bibelen være delt i to. Og meg bekjent har heller ikke den nye pakt trådt i kraft ennå Du har full anledning å legge ut om dette i et eventuelt eget innlegg du måtte skrive. I denne tråden er det unødvendig å skrive noe om det, hvis ikke du da kan knytte Guds eget ord om dette til det som er temaet her, og vise ved skrift forklarer skrift at det du påstår er riktig, eller slik du måtte forstå Guds eget ord forklart ved skrift forklarer skrift. Noen annen måte finnes ikke å forklare Guds eget ord på.
Anonym
#3. Postet 23.02.2021 av Anonym
Og etter jeg skrev mitt svar #2 til deg, tok du nå bort "Søk Gud mens han ennå finnes". Det er greit nok for meg, så da sletter jeg mitt svar #2 til deg.
Anonym
#4. Postet 23.02.2021 av Anonym
Ja, fokus på temaet, som er "Dommen skal begynne med Guds hus". Se innlegget.
Anonym
#5. Postet 24.02.2021 av Anonym
Det prinsippet/loven der er jo noe man ser om og om igjen i Guds Ord. Gud bruker hedningefolk for å straffe et frafallent/lunkent Israel, men så når tukten er over så vender han seg mot det fordervede redskapet han brukte, eksempelvis Assyria, Babylon, og ikke minst Egypterne i forbindelse med utgangen av Egypt. Det er mange vers som snakker om det. Jesaja 10:12 etc.

Et annet parti i skriften som Peter bygger på der er jo selvfølgelig Ezekiel 9. Spesifikt Ezekiel 9:6.
Anonym
#6. Postet 13.03.2021 av Anonym

For dere som vil vite sannheten om dette med at "Dommen skal begynne med Guds hus" og "livets bok." Så har Herren gitt budskap om dette også. Dette budskapet kan leses i linken under sitatet fra kapittelet. Ser at pensjon villeder på dette emnet også, så da må sannheten komme frem.

"Domskjennelsen vil bli avsagt på grunnlag av bøkene i himmelen der menneskenes navn og handlinger er nedskrevet. Profeten Daniel sier: «Retten ble satt og bøker ble åpnet.» Johannes skildrer den samme begivenheten og føyer til: «De døde ble dømt etter det som stod skrevet i bøkene, etter sine gjerninger.»

Livets bok inneholder navnene på alle som en gang begynte å tjene Gud. Jesus sa til disiplene: «Gled dere over at dere har fått navnene skrevet i himmelen.» Paulus omtaler sine trofaste medarbeidere «som har sine navn skrevet i livets bok». Daniel forutser «en trengselstid som det ikke har vært maken til», og kunngjør at «på den tid skal ditt folk bli frelst, alle som er skrevet opp i boken». Og Johannes sier at «bare de som er innskrevet i livets bok hos Lammet», får adgang til Guds by.

Vi lever nå i tiden for den store soningsdagen. Mens øverstepresten i den gammeltestamentlige offertjenesten gjorde soning for Israel, måtte alle gå i seg selv, bekjenne sin synd og ydmyke seg for Herren, for at de ikke skulle bli utryddet. Slik må alle som gjerne vil at deres navn skal bli stående i livets bok, ydmyke seg for Gud i de få dagene som er tilbake av nådetiden, angre sin synd og vende om."

http://www.mothistoriensklimaks.no/mhk28.html

Øystein-Skum93 sier: Kun hele Vestlandet, Svalbard og Longyearbyen er uaktuelt og helt uaktuelt for meg å finne kjæreste og kone
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16