Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 05.07.2020 av Anonym.
MÅ VI TROENDE HEDNINGER DØPES I VANN?
Dåpen er et tema som stadig diskuteres.
I Vårt Land, på Verdidebatt.no, har det nå i lang tid vært innlegg om vanndåpen, enten barnedåp eller voksendåp. Det er mye uenighet.
I det siste har jeg i andre forum lest dem som påstår at dersom man ikke tar vanndåp, er man overlatt til Satan. Sterke påstander, spør du meg.

Men er VANNDÅP noe som i det hele tatt har med oss troende hedninger i dag å gjøre? Jeg vil hevde: NEI!

Jeg kommer ikke selv til å begrunne mit syn her, sannsynligvis vil jeg gjøre det i en ny tråd hvor overskriften ikke er stilt i spørsmålsform.

Denne tråden er fra min side i første omgang kun ment som en aktualisering av spørsmålet i overskriften.

Svar på innlegg

Roy2
#1. Postet 05.07.2020 av Roy2
Veldig enig med deg at vanndåp IKKE er nødvendig for at mennesker ER frelst! Det Bibelverset som får folk til å tro at vanndåp er nødvendig for at man er frelst er hva som står i Apostlenes gjerninger:2:38, men det som Peter sier her gjelder for jødene og det var FØR Jesus åpenbarte evangeliet for Paulus. Det står dette i den engelske King James Bibelen i Apostlenes Gjerninger:2:38.: Then Peter said unto them, Repent, and be baptized every one of you in the name of Jesus Christ for the remission of sins, and ye shall receive the gift of the Holy Ghost. Det er veldig tydelig at det trengs en sann kristen vekkelse også i det som kalles for menighetene og kirken i Norge fordi det er dessverre mange som tror på noe som ikke frelser mennesker av i dag. Dersom man tror at dette Bibelverset gjelder for mennesker av i dag ja da er dåpen veldig nødvendig for at man ER frelst, men det gjelder ikke for mennesker av i dag. Det som gjelder for mennesker av i dag er at man tror på det evangeliet som Jesus åpenbarte til Paulus. Paulus skriver flere ganger at mennesker må tro på MITT EVANGELIET. Da kan folk tenke at dersom man tror på evnageliet som Paulus forteller så tror man på Paulus og ikke på Jesus. Nei nei da har du missforstått fordi Jesus åpenbarter evangeliet til Paulus og når man tror på det evangeliet som Jesus åpenbarte til Paulus ja da tror man på det evangeliet gitt av Jesus for at mennesker kan gå fra at man ER ufrelst til at man ER frelst i samme øyeblikket som man tror på dette evangeliet som Paulus forteller om!
Anonym
#2. Postet 05.07.2020 av Anonym
Nei, dåpen er ikke for hendninger.

Jesus befaling i slutten av evangeliene var
først til Israel og deretter til nasjonene
for at nasjonene skulle bli frelst gjennom
Israel. Hensikten med dåpen var a bli født på
nytt, som betyr en bedre versjon av det gamle.

Denne befalingen ble stoppet når Israel
begikk blasfemi mot den hellige ånd ved
steiningen av Stefanus og ble erstattet
med en dispensasjon av Guds nåde åpebart
av Apostelen til hedningene: Paulus

Dåpen i Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd
og dåpen i Jesus Kristus er ikke det samme.

Sønnen i befalingen er Israel og hadde kun
hatt kraft om Israel tok imot sin Messias.

Ingen døpte noen som helst i navnet Jesus
kristus før etter steiningen av Stefanus.

Dåp i Jesus Kristus navn skjedde kun frem
til åpenbaringen av mysteriet var mottatt
av Paulus og deretter var han kun sendt
for a forkynne Evangeliet, ikke for å døpe.

At dåp er tradisjon henger sammen med at
kristendommen slik de fleste kjenner den
ble opprettet under constantine og har
et fundament av erstatningsteologi hvor
Kirken har erstattet Israel som Guds folk.

Dette fundamentet henger igjen i det vi
kaller for protestantismen som Norge som
nasjon ble grunnlagt etter med den luthersk
evangeliske religionen som statsreligion.
Anonym
#3. Postet 05.07.2020 av Anonym
Matteus 18, vers 6. shame on you..

For de som vil ta imot Gud i Jesus, må selfølgelig døpe seg til omvendelse fra synd og tro på de Ord Han har talt og så få dåpen i den Hellige Ånd.

Gud har aldri, og kommer heller ikke til å gjøre forskjell på folk. her er ikke jøde eller greker.
dere som vil følge Ham i denne nye Pakt blir podet inn i det treet dere ikke var en del av og blir dermed Israel. ( Israel ) er navent på Guds folk.
Anonym
#4. Postet 05.07.2020 av Anonym
Skulle Gud plassere sine troende i forsjellige båser?! Nei! igjenom hele Bibelen fra begynnelsen har de som vil ta del i Guds løfter måtte underordne seg Guds instruksjoner.

Da Gud frelste Israel ut av egypt var mange av de fra andre nasjoner, men fikk være med om de ville.
Judeere er bare en av de tolv stammer. Etter Salamo ble Israel til to nasjoner, Israels Hus som var de 10 stammer og Judas Hus som var Juda og Benjamin.

Da Jesus kom var det enda slik, og Israels Hus var spredt rundt i alle nasjoner rundt og var ansett som fortapte får.
Anonym
#5. Postet 05.07.2020 av Anonym
Desutten har Jesus aldri kalt noen til og forbli hedninger!!! det er å blir en løgn fra satan selv!
Da mange av de av de andre nasjonene trodde og fikk den Hellkige Ånd fikk de del i de samme løftene.
Utfordringene ble som vi leser i Apostlens gjerniger om hvordan de skulle ta seg av de som aldri hadde kjent til Mose loven.

Derfor for de i kaptil 15 krav om hva de MÅ gjøre for å komme i synagoegen, se vers 21. Som nye barn i troen
Anonym
#6. Postet 06.07.2020 av Anonym
Røveren på korset ble hverken døpt i den Hellige Ånd eller i vann. Allikevel ble han en av de første til å komme til himmelen. Så dåp er selvfølgelig ikke et krav til frelse. Men det er en god samvittighets pakt med Herren.
Jesus sier, den som tror og blir døpt skal bli frelst. Mark 16.
Så om Jesu Ord ikke har større verdi for noen, enn til å skape litt ordkløveri av, tviler jeg på at vedkommende er frelst og søker å ta opp sitt kors og følge Jesus.
Anonym
#7. Postet 06.07.2020 av Anonym
Hvem er røvern på korset av dere? Den som vet å gjøre godt og ikke gjør det synder. Men røveren på korset er ingen av dere! Han ga opp alt han var og omvende seg, og det ble gjort ham til rettferdig!
Anonym
#8. Postet 06.07.2020 av Anonym
Jeg takker for alle som har bidratt med sitt syn så langt!

VELDIG BRA OG INTERESSANT!

Dessverre er det knapt noe som har skapt større splittelse blant troende, enn synet på dåpen. Ja, så dyp splittelse at man dessverre ikke kan være i samme menighet, så temaet er etter mitt syn meget aktuelt.

Flere må gjerne bidra videre.
Anonym
#9. Postet 06.07.2020 av Anonym
Røveren på korset ble hverken døpt i den Hellige Ånd eller i vann. Allikevel ble han var en av de første til å komme til himmelen. Så dåp er selvfølgelig ikke et krav til frelse. Men det er en god samvittighets pakt med Herren.
Den hadde jeg aldri tenkt over og er glad for at du tok den opp. Det viser jo at det ikke er et mùst som jeg selv har blitt delvis lært opp til, men Bibelen sier alt. Nå har jeg den i bakhodet og vil ta den opp med mange flere av de som går imot dette, takker så mye ;)
Anonym
#10. Postet 06.07.2020 av Anonym
ja, kjødet velger den enkleste veien...
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16